2019 IndyCar Series

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Eikös se ratkea 22. syyskuuta? IMSA:n kisa on 15. päivä eivätkä jaa viikonloppua.

E:portlandin kisa tuli katsottua uusintana. Hyvin sopii IndyCarille Portlandin rata, vaikkakin ykkössikaani näyttää olevan ekalla kierroksella se happipaikka
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Eikös se ratkea 22. syyskuuta? IMSA:n kisa on 15. päivä eivätkä jaa viikonloppua.

E:portlandin kisa tuli katsottua uusintana. Hyvin sopii IndyCarille Portlandin rata, vaikkakin ykkössikaani näyttää olevan ekalla kierroksella se happipaikka
Kiitti huomautuksesta, päivämäärä korjattu.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Kaikki hyvä päättyy aikanaan, niin myös NTT Indycar series -kausi 2019. Tuttuun tapaan kauden päätös ajetaan meiltä katsoen maailman äärissä, San Franciscon lahden ympäristössä Kaliforniassa. Rata on kuitenkin vaihtunut, kausi päättyy ehkäpä Yhdysvaltojen parhaalla radalla, Laguna Secassa, viralliselta nimeltään WeatherTech Raceway. Rata sijaitsee Montereyn ja Salinasin kaupunkien mailla 190 kilometriä San Franciscosta etelään.

Jokainen todellinen rata-autofani tuntee Laguna Secan, joka on erityisen kuuluista korkkiruuvistaan, nopeasta ylämäki-alamäki-oikea-vasen-oikea-mutkastaan. Mutka on kuljettajalle haastava, sillä hetkellisesti kojelaudan takaa ei näe tietä ollenkaan.

Ennen kuin mennään tämän kauden tapahtumiin, ohessa palanen historiaa. Lähestulkoon 15 vuotta sitten Laguna Secassa ajettiin edellisen kerran Yhdysvaltojen avopyöräsarjojen ykköskategoriaa. Eletään siis vuotta 2004 ja päivämäärä on 12.syyskuuta. CART:n loiston päivät ovat takana päin, mutta innokas nuori mies Sebastien Bourdais on matkalla kohti ensimmäistä mestaruuttaan. Kilpailu ei tosin ole tuona vuonna sarjan viimeinen, edessä on vielä yksi kilpailu Yhdysvalloissa ja kaksi kilpailua ulkomailla.

Tähän kisaan Bourdais lähti myös paalupaikalta. Toisessa aika-ajossa Newman/Haas teamin autolla irtosi aika 1:09:358. Seuraajana perään lähti kanadalainen Patrick Carpentier Indeck/Forsythe teamin väreissä. Nuori Ryan Hunter-Reay löytyi sijalta 7. Tuolloin lähtöruudukosta löytyi myös nykyinen NASCAR-kuljettaja AJ Allmendinger, Le Mans -voittaja Guy Smith, F1:ssä lähinnä kuriositeettiarvoa edustanut Gaston Mazzacane kuin myös vuonna 2015 menehtynyt Justin Wilson.

80 kierroksen mittainen kilpailu käynnistyi aurinkoisessa ja viileähkössä säässä puhtaalla lähdöllä. Kuitenkin ensimmäisellä kierroksella Justin Wilson ja Rodolfo Lavin kolaroivat, jonka seurauksena Justin Wilson linkutti autonsa varikolle remontoitavaksi.


Kierroksella 4 Paul Tracy otti johdon Bourdais'n McDonalds-värisen auton renkaan puhjettua. Korkkiruuvi oli osoittanut vaaransa, ilmeisesti kanttari vaurioitti renkaan kylkeä. Mario Dominguesin spinnaus vei kisan kuitenkin keltaisille kierroksella 8.

Kierrokselle 11 tultaessa vihreä lippu heilahti taas. Kanadalaiskaksikko Tracy/Carpentier jatkoi johdossa hetken aikaa ennen kuin taas rytisi. Kotiradallaan ajanut Jimmy Vasser oli ulkona, radan liukkaus teki tepposensa. Kaliforniassa kun eletään kuivissa olosuhteissa, pölyävä hiekka on ajoittain ongelmallinen. Turva-autoilu kesti aina kierrokselle 17 asti.

Joukon perältä nousua tehneen Bourdais'n huono onni jatkui. Kolaroinnin vuoksi etusiipi jouduttiin vaihtamaan. Tilanne ei aiheuttanut keltaisia ja kilpailu jatkui edelleen Paul Tracyn johdolla. Kierroksella 29 alkoi tapahtua, Tracy siirtyi varikolle ja kilpailu jatkui useampien kärkimiesten varikkokäyntien jälkeen Alex Taglianin johdolla.

Kisan puoliväliin tultaessa Michel Jourdain Jr. ehti johtaa kisaa hetken ennen Patrick Carpentierin nousua kärkeen. Johto kesti myös keltaisille ajoitetun varikkokäynnin ajan, joka sijoittui kierrokselle 55, Bruno Junqueiran ja Oriol Servian seuratessa mukana. Kierroksella, 66 Carpentier edelleen kärjessä, kilpailun johto ilmoitti että loppu ratkaistaan kellon mukaan aikarajan täyttyessä. Jäljellä olleet 12 minuuttia eivät Carpentierin menoa haitanneet, vaikka turva-alueen hiekkaakin tuli välillä pöllytettyä. Kisan muuttuminen aikaperusteiseksi aiheutti myös pientä hämmennystä, valkoinen lippu heilahti kierrokselle 79, mutta Carpentier luuli että kaksi kierrosta ajetaan vielä.

Meno ei kuitenkaan hyytynyt ja kanadalainen ajoi ykköseksi lähes kuuden sekunnin erolla brasilialaiseen Junqueiraan. Näin päättyi eräs aikakausi, sittemmin Laguna Secassa ei enää ajettu Champ Caria eikä sarjojen yhdistymisen jälkeen IndyCariksi nimensä muuttanutta sarjaa, Mazda Road to Indy-luokat tosin kävivät pariin otteeseen Laguna Secassa pääluokan pysytellessä Sonomassa.
San Franciscon ympäristössä toki ajettiin avopyöräisillä Champ Car-sarjan viimeiseen hengenvetoon asti. Mutta tuolloin kyseessä oli enempi rallicross-autoille soveltuva katurata San Josessa ja ajankohtana oli heinäkuun loppu.



Palaamme ajassa taas nykypäivään, realistiset mahdollisuudet mestaruuteen ovat kolmikolla Newgarden-Rossi-Pagenaud. Tuplapisteiden ansiosta viime kauden mestari Scott Dixon pysyy teoreettisesti mestaruustaistelussa, mutta tämä vaatisi kärkikolmikon täydellisen epäonnistumisen. Oma veikkaukseni on, että Josef Newgarden vie toisen mestaruutensa näytöstyyliin.

Kauden finaali alkaa sunnuntaina 22.syyskuuta paikallista aikaa 12:10. Kaliforniassa kello on kymmenen tuntia jäljessä.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Bryan saanut opetettua pojalleen hyvin radan metkut. CART-urallaan otti molemmat voittonsa juuri Laguna Secasta.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Kilpailu puolivälissä. Sumupilviä leijailee radan yllä, tuskin kuitenkaan sadetta tuo.

Tähän mennessä 53 ajetusta kierroksesta Colton Herta johtanut 48.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9171
Colton Herta seurasi isänsä jalanjälkiä Laguna Seca -spesialistina ja voitti kisan. Newgardenilta varsin mitäänsanomaton kisa, mutta se riitti mestaruuteen kun pahimmat uhkaajatkaan eivät olleet aivan parhaimmillaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Oli vähän vaisu esitys Newgardenilta, mutta reilu pistejohto riitti kahdeksannelta sijalta mestaruuteen.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Hyvää taistelua nähtiin Laguna Secan kisassa Newgardenin ja Dixonin välillä. Myös Pagenaud'n ja Rossin nahistelu oli viihdyttävää. Herta ja Power pysähtyivät kolmesti, mutta Hertan undercut onnistui nappiin. Dixon yritti haastaa, mutta lopussa hiusneulajarrutus meni leveäksi. Herta tosiaan on kuunnellut isänsä opit, miten rataa ajetaan.

Rosenqvist esitti myös hyviä otteita. Neljäs ja vuoden tulokas-palkinto palkintona. Newgarden tosiaankin varmisteli suuren etumatkansa ansiosta.

Itsellä jäi vähän vaisu fiilis tästä kisasta, vaikka tapahtumia riitti. Ehkä odotin jännempää ratkaisu, olihan mestaruus monen ulottuvilla. Paluu Laguna Secaan oli kuitenkin ansaittu.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Oli kyllä hieno ajo Hertalta, junnu kesti oikeastaan koko kisan kestäneen paineen kokeneita kuskeja vastaan. Herta vaikuttaa muutenkin potentiaaliselta kaverilta, olisiko siinä seuraava amerikkalainen F1-kuski? Newgardenin taas ei ihmeitä tarvinnut esittää kun piste-etumatkaa oli sen verran paljon. Oli hienoa nähdä sarja jälleen Laguna Secassa.

Harmi, että Indycarin talvitauko on niin pitkä. Oma huomioni ensi kauden kalenteria katsoessa kiinnittyi siihen, että isoja ovaaleita on vain kaksi. Noin vähäinen määrä saattaa alkaa olla jo turvallisuusriski, kun (etenkään uusille) kuskeille ei kerry kokemusta superspeedwaylla avopyöräisillä kisaamisesta. Kyseessä on hyvin omalaatuinen ja vaarallinen moottoriurheilun muoto, jota ei missään muussa sarjassa voi kokea. Kun Indyä ei varmasti olla pudottamassa ohjelmasta, tullaan vauhtirinkuloilla ajamaan jatkossakin. Joku kaksimailinen olisi kiva lisä kalenteriin, ehkä vielä joskus. Muuten kalenteri onkin ihan ok, joskin Detroitin toisen kisan tilalle voisi ottaa jonkun muun radan ihan vaihtelun takia. Jonkun Surfers Paradisen tai Clevelandin paluu olisi kiva, mutta ei taida kumpikaan olla kovin realistinen.

Joka tapauksessa edessä on taas pitkä uuden kauden odotus. F1 on toki F1, mutta sen kisat ovat Indycariin verrattuna kaavamaisia ja realististen voittaja- ja palkintopalliehdokkaiden lukumäärältään kovin niukkoja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Huomattavaa ensi vuoden kalenterissa on myös, että 500:sta lukuun ottamatta kaikki ovaalikisat ajetaan illalla. Uusi tulokas Richmond isännöi kisansa Texasin, Iowan ja Gatewayn tapaan lauantai-iltana. Sinänsä iltakisat ovat hieno juttu, mutta vaikeita seurata Suomesta käsin.

Kaksimailisista, Michiganin näkisin mielelläni nostalgisella paikallaan heinäkuun lopulla, mutta ISC-omisteisen radan halut kisaan lienevät lähellä nollaa. Kesäkuun ja elokuun NASCAR-kisat kaiketi vielä vetävät yleisöä vaikka kapasiteettia onkin pienennetty (71,100->56,000)
 
Viimeksi muokattu:

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Amerikkalaisista medioista ja Indycar-kuskien someprofiileista luin, että Indanapolis Motor Speedway ja Indycar Series on myyty kapteeni Roger Penskelle :eek!: Tähän asti ovat vain dominoineet sarjaa ja nyt sitten jo omistavatkin :yuck:

Toivottavasti kehittävät jonkun ulkopuolisen kattojärjestön tms. joka valvoo sääntöjä jne.
 

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2175
Amerikkalaisista medioista ja Indycar-kuskien someprofiileista luin, että Indanapolis Motor Speedway ja Indycar Series on myyty kapteeni Roger Penskelle :eek!: Tähän asti ovat vain dominoineet sarjaa ja nyt sitten jo omistavatkin :yuck:

Toivottavasti kehittävät jonkun ulkopuolisen kattojärjestön tms. joka valvoo sääntöjä jne.
Juuri väijyn YouTubesta striimiä lehdistötilaisuudesta, jossa tämä virallistetaan.

Aikamoista...
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Juuri väijyn YouTubesta striimiä lehdistötilaisuudesta, jossa tämä virallistetaan.

Aikamoista...
Kiitti linkkivinkistä. Itseä jäi kaivelemaan, onko Kapteenilla dementia vai vi**uiliko se FTG:lle päin naamaa suorassa lähetyksessä. Meinaan mainitsi termin IRL aika monesti vaikka se on kuopattu jo viime vuosikymmenellä :D
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Toivon, että omistajanmuutos ei vaikuta suuresti ratapuolen asioihin, vaan hommat jatkuvat suunilleen nykyisellään. Mikäli muutoksia kuitenkin tehdään, ne kannattaa tehdä vähitellen. Ehkä tavoitteena olisi haastaa Nascar jenkkien moottoriurheilun ykkössarjana.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4383
Sijainti
Salo
Aika näyttää, miten siirto vaikuttaa sarjan kehitykseen. Nyt kuitenkin on ollut tasaisen varmaa noususuhdannetta ja pikkuhiljaa on päästy jo yli 90-luvun kahtiajaon aiheuttamista vahingoista.

Siinä suhteessa Tony George ei ole ollut mikään ihanteellinen omistaja sarjalle.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1404
Sijainti
Home
Tuo juuri että onko Suomessa kellään jenkkeihin sen tasoisia yhteyksiä että voisi meikäkuskeja saada Indyyn(?) JJ plus muutamat siellä ajeli mutta eivät sitten alkaneet mihinkään managerointihin tms.
Yhteyksistä en tiedä, mutta syyskuulta löytyi tämmönen, Jani Hjerppe haaveissa olisi kenties ajaa IndyCaria tulevaisuudessa. Jykästä sen verran että laittoivat Tomas Siltasen kanssa e-Ace International manageritoimiston pystyyn 2012, muutamia kuskeja heillä siinä mukana.
 
Ylös