80-90 luvun suurajot

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ehkä 4-ryhmässä oli sitten enempi vapauksia tuon tekniikan ja korin yhdistelemisen suhteen. Siviilipuolella ei mun tietääkseni tehty nappisilmää "isolohkolla". Nappisilmät oli 1200 L ja 1300 L kun 1500 S ja 1600 oli nelivalo keulaisia ja isoilla takavaloilla ja isommilla puskureilla.

Onhan Mk.II Escorteissakin RS 2000 nimellä kulkevia pelejä jotka oli "nappisilmäisiä" kun oikeesti siviilissä RS 2000:t oli "viistokeulaisia".
Vissiin se ei ole sitten ollut niin nuukaa noiden korien suhteen.
Escortin luokkareista löytyy muistaakseni erikseen myös nappisilmä kori. Siinnäkin on hauska homma kun Mk1 ja Mk2 RS2000 on samalla todistuksella.
1600 Ladan luokkareista taasen löytyy vain nappisilmä kori, vaikka tuollaista ei tosiaan taida siviili-autona olla(?).
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Escortin tapauksessa korihomma on selkeä:

Mk1 luokiteltiin 1.4.1974, nro 5566. Kun mk2 RS2000 tuli tuotantoon mallivuodelle 1976, luokiteltiin se "evolution in production" -periaatteella, eli sama auto mutta "faceliftattu" kori + muuta uutta. Mk2 siis viistokeula.
Tylppänokka RS2000:sta ei valmistettu euroopassa mutta Australiassa ja Etelä-Afrikassa kyllä (Australian export -model.. hmmm) ja se luokiteltiin -77/78 paikkeilla taas uutena korivaihtoehtona. Ausseissa tehtiin muuten myös viistokeulaa, ja jopa neliovisena :yuck:
Tylppäkeulaiset aussit olivat tarkkaan ottaen 2,0 GL tai 2,0 Ghia -malleja.
Jokatapauksessa tämä luokittelu avasi "markkinat" mk2 ryhmä 1 Escoille; korin saattoi ottaa vaikka käytetystä 1,1 -mallista ja lyödä (melko kohtuuhinnoitellun) 2,0 -tekniikan kiinni.
 

talpela

Well-known member
Liittynyt
1.4.2011
Viestit
665
Sijainti
lohja
McRae `92

http://www.youtube.com/watch?v=LyH9Es0wh3Y videolla 0:29 kohdilla ilmeisesti Lankamaan kaato? ja 1:00 kohdilla kaato Hassissa?

Yritin tuossa syksyllä Hassissa päin ajellessa paikallistaa tota Hassin paikkaa, mutta ei onnistunut. Osaisiko joku laittaa vaikka google.maps linkin ko. paikasta?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3575
Sijainti
JKL
http://www.youtube.com/watch?v=LyH9Es0wh3Y videolla 0:29 kohdilla ilmeisesti Lankamaan kaato? ja 1:00 kohdilla kaato Hassissa?

Yritin tuossa syksyllä Hassissa päin ajellessa paikallistaa tota Hassin paikkaa, mutta ei onnistunut. Osaisiko joku laittaa vaikka google.maps linkin ko. paikasta?
Jos oikein ymmärsin kun kesällä siitä ohi ajettiin niin se paikka on Arvajanreitintiellä. Eli tämän vuotista Hassia kun ajetaan ekaan risteykseen(takavino oikea) ja siitä lähdetään vasemmalle niin noin 500m(?), nyppy vasen linjojen alla olisi tuo paikka.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Lisätääs vielä seuraavat ainakin, kun ei sattunut silmään:
Simo Lampinen Trumpan rattiin, Harri Toivonen MG:lle... (Hämäläinen Ladalla?)

Mites Mikkolan 1988 Safarissa ajama Kadetti? Menikö Vauxhallin vai Opelin nimellä?
Hannu ajoi Safarin 1988 Opel Kadett GSI:llä kone tosin hajosi aika alussa.Ilmoittajana oli GM Eurosport, ja sopimus kesti tasan sen safarin. En mä tiedä kumpi se auto oikein oli ainakin Vasemalla Hannu Videostylen Safari-koosteessa istui, eli uskoisin olleen Saksalainen Opel.

En tiedä oliko tehtaan Vauxhall Astra GTE:t oikealta ohjattavia vai ei. Malcolm Wilsonhan ajoi Metron jälkeen Vauxhall Astraa niin Englannissa kuin maailmalla GM Eurosportin laskuun 1987-89. Muistaakseni Malcolm siirtyi Fordiin vasta Opelin jälkeen joskus 1990 vuoden aikana
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Hannu ajoi Safarin 1988 Opel Kadett GSI:llä kone tosin hajosi aika alussa.Ilmoittajana oli GM Eurosport, ja sopimus kesti tasan sen safarin. En mä tiedä kumpi se auto oikein oli ainakin Vasemalla Hannu Videostylen Safari-koosteessa istui, eli uskoisin olleen Saksalainen Opel.
Ja karttaa luki Seppo Harjanne :alppu:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Escortin tapauksessa korihomma on selkeä:

Mk1 luokiteltiin 1.4.1974, nro 5566. Kun mk2 RS2000 tuli tuotantoon mallivuodelle 1976, luokiteltiin se "evolution in production" -periaatteella, eli sama auto mutta "faceliftattu" kori + muuta uutta. Mk2 siis viistokeula.
Tylppänokka RS2000:sta ei valmistettu euroopassa mutta Australiassa ja Etelä-Afrikassa kyllä (Australian export -model.. hmmm) ja se luokiteltiin -77/78 paikkeilla taas uutena korivaihtoehtona. Ausseissa tehtiin muuten myös viistokeulaa, ja jopa neliovisena :yuck:
Tylppäkeulaiset aussit olivat tarkkaan ottaen 2,0 GL tai 2,0 Ghia -malleja.
Jokatapauksessa tämä luokittelu avasi "markkinat" mk2 ryhmä 1 Escoille; korin saattoi ottaa vaikka käytetystä 1,1 -mallista ja lyödä (melko kohtuuhinnoitellun) 2,0 -tekniikan kiinni.
S-korteista :D puheenollen; eikös RS1600 (mk.1) ja RS1800 (mk.2) olleet Cosworthin BD-koneella ja RS2000:t sitten "Taunuksen" SOHC koneella - ainakin siviilissä. Eurooppalaisissa siivilikoreissa nuo GL ja Ghia mallit oli muistaakseni neliskanttisilla lampuilla eikä suinkaan pyöreillä nappisilmillä kuten 1.1 ja 1.6 L karvalakkimallit. Mitä sitten jostain Etelä-Afrikassa tai Australiassa tehtiin, on toinen juttu ja luokitusten mahdollistamat sekasikiöt sitten kokonaan oma lukunsa.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ulkomuistista, korjatkoon joku jos meni pieleen :)

RS1600:
Cosworth Belt Driven, series A, virallisesti 1601 cc, todellisuudessa yleensä 1598 cc, -70-72 Kent 1,6 rautalohkolla, -72-74 Brian Hartin alumiinilohkolla. 2x 45 vaakaimu Weber tai Dellorto, 120 hv. Öljypohja peltinen, suurennettu samoin kuten Mexicossa myöhemmin.

RS1800:
1836-1842 cc, Hartin alumiinilohkolla, 1x Weber 32/36 DGAV, 115 hv.

RS2000 mk1:
Ford OHC, suoraan Cortina/Taunus -versio paitsi öljypohja joka on OHC -escortien oma alumiinivaluinen. 100 hv, 2 extrahevosta verrattuna muihin tuli sähköflektin ansiosta.

RS2000 mk2:
muuten sama mutta Capri mk2 ilmanpuhdistimella ja RS-valupakosarjalla 110 hv. Tämä mekaanisella tuulettimella


Totta, GL ja Ghia ovat laatikkolampuilla meikäläisittäin mutta kengurumaassa asiat olivat toisin :)
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
B-ryhmäläinen Visa Ruuhimäessä 1983. Keskeytyksen syy on ilmeisesti selvä.

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Katselin taas noi vuoden 1989 Suurajo-lähetykset ja totesin, että sinä vuonna materiaalia on kyllä haaskattu oikein antaumuksella. Lähetysajat on olleet kireät, ja suuri osa matskusta on jäänyt leikkauspöydälle. Monelta erikoiskokeelta näytetään vain yhtä autoa, mutta melko todennäköisesti useampaa on kuitenkin kuvattu. Lisäksi monia haastattelu- ja ajokuvia käytetään pelkästään lyhyinä väläyksinä kuvituskuvissa. Kaiken lisäksi nämä koosteetkin on parsittu kasaan selvästi hirveällä kiireellä, ja lähetysaikaa menee paljon hukkaan Kyllösen ja Kaupin sekoiluun. Sääli, ettei näitäkään ylijäämämatskuja varmasti ole edes missään tallessa, saati että niitä olisi muutenkaan koskaan voinut nähdä. :dunno:
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Olen etsinyt videota mistä kuulis oikein kunnon cossu(paukku)escon ääniä. Yksi uudehko on Jyväskylän sprintistä missä kuuluu hyvin ku metsässä paukkuu mutta lisää kaipaisin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Kun Harju ajettiin perinteiseen suuntaan, eli siten, että pätkän maali oli Harjun päällä, niin mistä autot ajoivat pois maalin jälkeen? Eikö se harjun toiselta puolelta alas johtava tie pääty sille kadulle, josta pätkä alkaa? :doubtful:
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Kun Harju ajettiin perinteiseen suuntaan, eli siten, että pätkän maali oli Harjun päällä, niin mistä autot ajoivat pois maalin jälkeen? Eikö se harjun toiselta puolelta alas johtava tie pääty sille kadulle, josta pätkä alkaa? :doubtful:
Kyllä kartan mukaan. Pätkä alkoi liki siitä.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Kyllä siirtymä ajatettiin siitä EK:n yli.
http://www.youtube.com/watch?v=PWRXs68s4GI
Tässä ainakin vuoden -86 versio missä maali juurikin tuolla huipulla.
Lähtö on ainakin Yliopistonkadun ja Gummeruksenkadun kulmalla aika tarkkaan.Kartasta katsottuna tie harjulta tulisi kohtaan Yliopistonkatu/Cygnauksenkatu. ei mulla varmaa tietoa mutta näin itse tutkisteltuna.
 
Ylös