80-90 luvun suurajot

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Ajettiin pätkän yli totta. Tuo vuoden-86 meni joteski näin.
Yliopistonkatu,Mäki-Matinkatu,Löylykatu,Pitkäkatu,Ihantolantie.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Just kattelin eilen tubesta tuon vuoden '86 Harjun ja siitä tuli tämä miete mieleen. Vaikuttaa vähän vaaralliselta että siirtymä ajetaan pätkän yli, etenkin jos vaikka kuskilla olis pätkällä käyny joku haaveri tai tekninen vika ja kiireessä huoltoon menossa, kun seuraava kiihdyttelee sillä suoralla täyteen vauhtiin :nope: . Eikös Harju kuitenkin ajettu aikojen alusta saakka tuossa muodossa tuohon vuoteen 1986 saakka, jolloin tuli sitten uudempi versio?
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Kaippa siellä oli järkkärit jotka antoi luvan mennä yli. KUitenkin pätkän alku niin helppo seurata missä mennään.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3575
Sijainti
JKL
Just kattelin eilen tubesta tuon vuoden '86 Harjun ja siitä tuli tämä miete mieleen. Vaikuttaa vähän vaaralliselta että siirtymä ajetaan pätkän yli, etenkin jos vaikka kuskilla olis pätkällä käyny joku haaveri tai tekninen vika ja kiireessä huoltoon menossa, kun seuraava kiihdyttelee sillä suoralla täyteen vauhtiin :nope: . Eikös Harju kuitenkin ajettu aikojen alusta saakka tuossa muodossa tuohon vuoteen 1986 saakka, jolloin tuli sitten uudempi versio?
Juu siis siitä ylimenokohdasta näkee pätkän lähtöön ja siinä oli aina toimitsija joka antoi luvan ylittää tie. Eli toimitsian tehtävä oli seurata milloin auto on lähtenyt pätkälle ja koska sen voi ylittää... Ei tuossa koskaan käsittääkseni ollut mitään ongelmia...
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Ehkä 4-ryhmässä oli sitten enempi vapauksia tuon tekniikan ja korin yhdistelemisen suhteen. Siviilipuolella ei mun tietääkseni tehty nappisilmää "isolohkolla". Nappisilmät oli 1200 L ja 1300 L kun 1500 S ja 1600 oli nelivalo keulaisia ja isoilla takavaloilla ja isommilla puskureilla.

Onhan Mk.II Escorteissakin RS 2000 nimellä kulkevia pelejä jotka oli "nappisilmäisiä" kun oikeesti siviilissä RS 2000:t oli "viistokeulaisia".
Venäläisillä tais olla vähän erikoisia luokituksia noihion autoihin. Ajelihan ne jossain kisoissa A-ryhmässä Mossella missä oli tupla weberit ym. Välikoppa Escorteja on tehty RS2000:na Etelä Afrikassa sillä vakio keulalla.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Venäläisillä tais olla vähän erikoisia luokituksia noihion autoihin. Ajelihan ne jossain kisoissa A-ryhmässä Mossella missä oli tupla weberit ym. Välikoppa Escorteja on tehty RS2000:na Etelä Afrikassa sillä vakio keulalla.
Originally Posted by jjs
Escortin tapauksessa korihomma on selkeä:

Mk1 luokiteltiin 1.4.1974, nro 5566. Kun mk2 RS2000 tuli tuotantoon mallivuodelle 1976, luokiteltiin se "evolution in production" -periaatteella, eli sama auto mutta "faceliftattu" kori + muuta uutta. Mk2 siis viistokeula.
Tylppänokka RS2000:sta ei valmistettu euroopassa mutta Australiassa ja Etelä-Afrikassa kyllä (Australian export -model.. hmmm) ja se luokiteltiin -77/78 paikkeilla taas uutena korivaihtoehtona. Ausseissa tehtiin muuten myös viistokeulaa, ja jopa neliovisena
Tylppäkeulaiset aussit olivat tarkkaan ottaen 2,0 GL tai 2,0 Ghia -malleja.
Jokatapauksessa tämä luokittelu avasi "markkinat" mk2 ryhmä 1 Escoille; korin saattoi ottaa vaikka käytetystä 1,1 -mallista ja lyödä (melko kohtuuhinnoitellun) 2,0 -tekniikan kiinni.


Mosset olivat myös Acropoliksessa(?) kertaalleen tuplatakaiskarein :dunno:
 

makka

suurajofriikki
Liittynyt
9.4.2008
Viestit
1210
Sijainti
Jyvaskyla
Mosset

Eilen eräs kaveri kertoi, että hän oli 2-ryhmän Datsun 180 SSS-mallissa kartturina Suurajoissa, olikohan se vuosi 1972? He olivat pahasti myöhässä ja ajoivat nelostietä pohjoiseen sen minkä pääsivät. Taakse ilmaantu venäläinen 1-ryhmän Mosse, joka pyysi äänimerkein antamaan tietä. Kaveri kertoi, että niin se Mosse meni 180 km/h ohi. Hän oli vähän sitä mieltä, että se ei ihan 1-ryhmän sääntöjen mukainen ollut. Miten lie?
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
171
Minun ensimmäinen suurajomuistoni on -80 luvulta ja b-ryhmän aikakaudelta. Oli varmasti myös ensimmäinen kerta kun rallia yleensäkkin olin seuraamassa.
Äiti herätti aamuyöstä aikaisin ja kuskasi unisen pojannassikan pätkän varteen. Juwran sivujen mukaan kyseessä olisi ollut vuoden 1985 kisa ja SS41 Pentinmaa joka starttasi sunnuntai-aamuna 4:51. Siellä pimeässä odoteltiin ja äänet rupesivat lähenemään. Muistan vieläkin kun Peugeot meni ohi niin kivi lensi otsaani ja vertahan sieltä valumaan rupesi. Ehkä siksi juuri tuo on mieleeni painunut niin voimakkaasti tuo aamu :D Oltiin siinä ihan pätkän lopussa olevissa vauhdikkaissa hieman kääntyvissä nypyissä tutkimuskeskukselle menevällä tiellä, joka nykyisin on jo tosin oikaistu ja asfaltoitu. Ihmeen hyvin on kyllä tuo aamu mieleeni jäänyt noinkin varhaisesta nuoruudesta :)
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Pentti Airikkala

Pentti Airikkala oli suosikkini monena vuotena ja monella automerkillä, tietysti Opelit, Vauxhall, Escort BDA, Mitsubishi Lancer turbo, Lancia 037 jne. Vauhti oli aina kovaa ja näyttävää vaikka usein joutui antamaan tasoitusta sekä autoissa että renkaissa ja sitä kuuluisaa tuuriakaan ei oikein ollut. Parhaana vissiin -76, jolloin 17 pohja-aikaa joista 9 peräkkäistä ja sijoitus toinen Alenin jälkeen jolla oli vain 16 pohja-aikaa. Renkaina Avonit vastaan Pirellit??.


Airikkala harjulla -81 by Kari Naatanen 1, on Flickr


Airikkala yössä by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Pentti Airikkala oli suosikkini monena vuotena ja monella automerkillä, tietysti Opelit, Vauxhall, Escort BDA, Mitsubishi Lancer turbo, Lancia 037 jne.

Airikkala harjulla -81 by Kari Naatanen 1, on Flickr


Airikkala yössä by Kari Naatanen 1, on Flickr
En lainkaan muistanut että Pena ajoi j:kylässä Suttonin Escortilla.

Pientä detalji-off-topicia;
Hauskaa huomata kuinka tekniikka kehittyy, ekassa kuvassa näkee kuinka huollossa on kaivettu sponssitarrat "yleisö-ek:lle" näkyviin, silloin kun ei juuri pesty koko autoa :)
Escortin mallimerkintä meni "bda:n" (-> BDG/BDX) osalta siten että vuosien -75-77 välillä auto oli sekä kakkos- että nelosryhmässä Escort RS1800, ja -78 eteenpäin kakkosryhmässä edelleen RS1800 mutta nelosryhmään oli luokiteltu "uusi" auto; yksinkertaisesti nimeltään pelkkä Escort RS. Syynä luokittelusääntöjen muutokset.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Pentti jollain ulkomaalaisella foorumilla kommentoi kuvia itsestään ja manaili että miksi ihmeessä hänen piti ajaa kaiken aikaa auto sivuluisussa. Ei hän sitä kuulemma silloin tajunnut, mutta jälkiviisaana olisi järkevämmällä ajolla voinut olla nopeampi.
Airikkala oli kyllä hieno ja hauska mies.

Olisi kiva saada tarkempaa infoa tuosta RS1800. Se on auto jota pidetään itsestään selvyytenä, mutta fakta tietoa löytyy netistä ainakin aika niukasti. Itselle nuo termit BDA, BDG yms. on täyttä hepreaa.
Oliko nuo koriltaan kokonaan teräksisiä, vai oliko noissa käytetty alumiinisia tai lasikuituisia paneeleita?
Tehtaan moottorit ruokittiin ilmeisesti Weberin kaasuttimin?
Miksi sama auto on luokiteltu kahteen eri ryhmään.
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Olisi kiva saada tarkempaa infoa tuosta RS1800. Se on auto jota pidetään itsestään selvyytenä, mutta fakta tietoa löytyy netistä ainakin aika niukasti.
1) Itselle nuo termit BDA, BDG yms. on täyttä hepreaa.
2) Oliko nuo koriltaan kokonaan teräksisiä, vai oliko noissa käytetty alumiinisia tai lasikuituisia paneeleita?
3) Tehtaan moottorit ruokittiin ilmeisesti Weberin kaasuttimin?
4) Miksi sama auto on luokiteltu kahteen eri ryhmään.
1) Cosworth, type BD (Belt Driven; Duckworth ei ollut mikään herkuttelija noiden koodiensa kanssa...eli nokkien käyttövoima hihnalla eikä esim. rattailla kuten edeltäjässään FV-koneessa), series A/B/C/G/H jne jne. Series -koodi kertoo lähinnä iskutilavuuden; esim. H = 1300, A = 1600 jne. Älä luota jos googletat, potaskaa aika paljon liikkeellä.
Kone perustuu alunperin Kent-1600 -moottoriin jonka päälle cossu suunnitteli 16v kannen 60-luvun lopulla ja alkuperäinen sijoituspaikkaidea oli.... Capri! Myöhemmin -72 mukaan tuli Hartin kehittämä alumiinilohko.
jk. Ai niin, tämähän poiki heti lisäkysymyksen, vastaus: FV = Four Valves eli 16v kansi joka oli sijoitettu vahvasti käpälöidyn 1500 cortinan lohkon päälle. Formula 2 moottori.
jk2. Escort mk1 BD-koneella, luokitteluautot series A 1601cc rauta- ja sittemmin alulohkolla (kisakoneita 1,6-2,0 välillä) -> RS1600.
Mk2 sitten alulohkolla ja luokittelutuotantoautossa aina 1842cc series C -koneella, kisakoneet myös mm. series G ja X 2-litraiset.

2) Ihan tavallinen peltikori vahvistettuna ja muutettuna mm. tukivarsien kiinnityspisteiltään, joitain speciaaliversioita liikkui myös (periaatteessa laittomiakin oli; mm. -79 Monte autot, Vatasen MCD/Shell "Black Beauty" 80-luvulta)

3) Weberit yleensä, mutta asfalttiralleissa, ja muutamissa muissakin mekaaninen ruisku oli käytössä. Boreham (Fordin oma kilpatalli ennen ämmäsporttia) kokeili mm. Kugelfisheria, Lucasta ja Tecalemit-Jacksonia.

4) Ryhmä 1: ns. tuotantoautot (vrt r. N), tuohon luokitteluun ei RS1600/RS1800/RS yltänyt pienen valmistusmäärän vuoksi; piti tehdä yli 5000 kpl/vuosi
Ryhmä 2: minimi kpl-määrä 1000 (klo 02.20; väsy jo, varmistan vielä myöh.)
Ryhmä 4: 400 kpl.

Viritysaste nousee ryhmän mukaan, ja säännöt sinällään vapaammat muutostenkin osalta.
 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eli ei siis ollut Fordissa alumiinisia luukkuja tai ovia, niin kuin käsittääkseni Fiat 131 Abarthissa.
Jostain olen lukenut Fordin 2 litraiselle BD moottorille niinkin hurjia teholukuja rallissa kuin 280 hv. Vastahan joku Ascona/Manta 400 2,3 litrainen alkaa päästä samoille luvuille. Liekkö perää?
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Ei ollut aluluukkuja tms. hopassa.

BDG:n (2,0) "takuutehot" olivat 240hv, ilmoitettu usein 250-260hv, viimeisissä 80-luvun taitteen vehkeissä muistaakseni 275hv ruiskulla.

Erään vuoden sisällä toimintansa lopettaneen virivelhon penkissä nähtiin historic BD -koneista todellisia n. 250 hv lukemia.
Tutkimatta jäi kuinka paljon olisi saanut ruutia lisää mm. nykyaikaisella pakosarjalla vs. vanhaan Mike The Pipe -versioon.

jk. 70-luvulla sanottiin että paras ralliauto olisi syntynyt yhdistämällä 131 abartti ja BD-kone. Väittivät monesti 131:n tehoiksi 250 hv -tasoa (ja vieläkin) mutta oli kai lähinnä 220-230 paikkeilla ja kapeammalla alueella kuin BD. Alusta oli parempi kiitos erillisjousitetun taka-akselin yms.
 

KariN

Well-known member
Liittynyt
25.8.2011
Viestit
131
Lisää Airikkalaa jyskälässä

Pentti Airikkala -74 voittaja ryhmässä-1 Vauxhall Viva Magnum 2300 ja -76 toinen yleiskilpailussa ja ryhmässä-4 autona Ford Escort 1800 RS.

Kuvat lähes samasta paikasta mutta eri suuntiin eli kuuluisasta Kuukanpään risteys/s-mutkat/silta paikasta. Näyttää sitä sivuluisua olevan olevan näissäkin kuvissa, vaikka alemmassa kuvassa kylläkin jarrutetaan rajusti kapealle sillalle ja heti sen jälkeiseen tiukkaan vasen/oikea kurviin.

Kuvathan kuuluisi 70-luku osioon mutta laitoin ne tänne jatkoksi Airikkala jutusteluun.


Pentti Airikkala, Vauxhall Viva Magnum by Kari Naatanen 1, on Flickr


Pentti Airikkala, Ford Escort RS by Kari Naatanen 1, on Flickr
 

Toukka

Well-known member
Liittynyt
26.1.2012
Viestit
72
Olisiko ollut Escoissa jotain tuon näköisiä ruikkijoita


Vai tällaisiako

 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Löysinkin RS1600 2-ryhmän luokitustodistuksen.
Näyttäisi olevan 40 Weberit luokiteltu kakkosryhmään.
Jännä että on kuitenkin jäykkä taka-akseli, olisin luullut että RS:ssä olisi erillisjousitus.
Katselin että tuossa oli oven kuva jossa luki "Material of doors steel & aluminium". On tosin niin huono kopio että ei saa selvää mitä tuolla alumiinilla tuossa tarkoitetaan. Toisaalla puhutaan vain teräs ovista.

Oman rallikatsojan uran kohokohta oli nähdä Jari-Matti Latvala Escortilla Lahti Historicissa. Voi vaan kuvitella mille meno on näyttänyt samoilla autoilla -70-80 luvuilla kun ajettiin tosissaan ja sen aikaisilla renkailla. Pikkuisen enemmin menoa ja melskettä, kuin nyky rallissa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3575
Sijainti
JKL
Oman rallikatsojan uran kohokohta oli nähdä Jari-Matti Latvala Escortilla Lahti Historicissa. Voi vaan kuvitella mille meno on näyttänyt samoilla autoilla -70-80 luvuilla kun ajettiin tosissaan ja sen aikaisilla renkailla. Pikkuisen enemmin menoa ja melskettä, kuin nyky rallissa.
Latvalasta tuli mieleen että ensi viikonloppuna olisi SM-rallia Lapualla ja viimevuotiseen tapaan viivalla myös JM BDA:lla mutta tällä kertaa ihan kilpailijana eikä nolla-autona...
 

jjs

Ford-o-holic
Liittynyt
1.11.2011
Viestit
218
Sijainti
Nummela
Löysinkin RS1600 2-ryhmän luokitustodistuksen.
Näyttäisi olevan 40 Weberit luokiteltu kakkosryhmään.
Jännä että on kuitenkin jäykkä taka-akseli, olisin luullut että RS:ssä olisi erillisjousitus.
Katselin että tuossa oli oven kuva jossa luki "Material of doors steel & aluminium". On tosin niin huono kopio että ei saa selvää mitä tuolla alumiinilla tuossa tarkoitetaan. Toisaalla puhutaan vain teräs ovista.
:idea:
Hyvä kun muistutit, pieni täsmennys, pitäydyin lähinnä mk2:ssa tuossa aiemmin ja huutelin ulkomuistista;
Vanhaan rajuun kakkosryhmään oli luokiteltu mk1 Escortiin kaikkea eksoottista (kuten myös mm. Capri RS2600:een), muovi-ikkunoita, alumiiniluukkuja, ja jopa RS2000:n (Taunus-Capri 2,0 8v OHC) 16v venttiilinen Holbay kansi, 4 -pulttinen alakerta jne. (tälläinen harvinaisuus on kaverin tallissa).
Nämä vedettiin kuitenkin yli vuonna (viimeistään, en ole 100% varma) -77, eli luokitukset olivat voimassa vain muutaman hassun vuoden. Useimmissa luokkareissa niissä onkin rumat henkselit piirretty tekstin "only valid in group 2" -tekstin päällä.
Lähinnä ruksatut jutut olivat muovi-ikkunat ja kevennetyt luukut yms.
Näitä osia ei juurikaan liikkunut silloin kun olisi ollut mahdollista, nyt hisseautoissa niitä saa taas käyttää tietyssä ikäkaudessa ja mm. muovi-ikkunoita näkee Escoissa koneista riippumatta.
Yksi tuollainen RS2000 mk1 16v oli muuten j:kylässäkin silloin.

Välikoppaan ei ole moisia luokiteltu; vaikka kilpailuteknisessä mielessä auto sama onkin kuin mk1. Oli "evolution in production" -> diffirent shape of bodyshell. Sama luokkarinro siis RS1600-1800 ja sama keskenään RS2000 mk1&2

Escorteissa käytettiin 3 eri päätyyppistä akselia; pikku saksalainen (Salisbury) jota virheellisesti myös pikku/baby-Atlakseksi kutsutaan, ns. brittiperä (Timken), ja Atlas joka oli vahvin. Siitä oli kavennettu versio, se oikea baby/narrow -Atlas ykkösryhmään, sitten oli muutama eri levyinen ja erinäköisillä laakereilla/vetareilla varustettu versio.
Erillisjousitus tuli escortiin taakse vasta -92... ;) (RS1700T:tä ei lasketa)
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15959
Sijainti
Tampereen lenkki
Escorttien nippelitiedosta saisi varmaan erotettua ihan mielenkiintoisen oman topicin? Ei siinä, mielenkiintoista luettavaa, mutta alkaa vähän mennä ohi aiheen, etenkin kun Escortin suurimmat Suurajosaavutukset on enemmän siellä 70-luvun puolella :)
 
Ylös