Olisi kiva saada tarkempaa infoa tuosta RS1800. Se on auto jota pidetään itsestään selvyytenä, mutta fakta tietoa löytyy netistä ainakin aika niukasti.
1) Itselle nuo termit BDA, BDG yms. on täyttä hepreaa.
2) Oliko nuo koriltaan kokonaan teräksisiä, vai oliko noissa käytetty alumiinisia tai lasikuituisia paneeleita?
3) Tehtaan moottorit ruokittiin ilmeisesti Weberin kaasuttimin?
4) Miksi sama auto on luokiteltu kahteen eri ryhmään.
1) Cosworth, type BD (Belt Driven; Duckworth ei ollut mikään herkuttelija noiden koodiensa kanssa...eli nokkien käyttövoima hihnalla eikä esim. rattailla kuten edeltäjässään FV-koneessa), series A/B/C/G/H jne jne. Series -koodi kertoo lähinnä iskutilavuuden; esim. H = 1300, A = 1600 jne. Älä luota jos googletat, potaskaa aika paljon liikkeellä.
Kone perustuu alunperin Kent-1600 -moottoriin jonka päälle cossu suunnitteli 16v kannen 60-luvun lopulla ja alkuperäinen sijoituspaikkaidea oli.... Capri! Myöhemmin -72 mukaan tuli Hartin kehittämä alumiinilohko.
jk. Ai niin, tämähän poiki heti lisäkysymyksen, vastaus: FV = Four Valves eli 16v kansi joka oli sijoitettu vahvasti käpälöidyn 1500 cortinan lohkon päälle. Formula 2 moottori.
jk2. Escort mk1 BD-koneella, luokitteluautot series A 1601cc rauta- ja sittemmin alulohkolla (kisakoneita 1,6-2,0 välillä) -> RS1600.
Mk2 sitten alulohkolla ja luokittelutuotantoautossa aina 1842cc series C -koneella, kisakoneet myös mm. series G ja X 2-litraiset.
2) Ihan tavallinen peltikori vahvistettuna ja muutettuna mm. tukivarsien kiinnityspisteiltään, joitain speciaaliversioita liikkui myös (periaatteessa laittomiakin oli; mm. -79 Monte autot, Vatasen MCD/Shell "Black Beauty" 80-luvulta)
3) Weberit yleensä, mutta asfalttiralleissa, ja muutamissa muissakin mekaaninen ruisku oli käytössä. Boreham (Fordin oma kilpatalli ennen ämmäsporttia) kokeili mm. Kugelfisheria, Lucasta ja Tecalemit-Jacksonia.
4) Ryhmä 1: ns. tuotantoautot (vrt r. N), tuohon luokitteluun ei RS1600/RS1800/RS yltänyt pienen valmistusmäärän vuoksi; piti tehdä yli 5000 kpl/vuosi
Ryhmä 2: minimi kpl-määrä 1000 (klo 02.20; väsy jo, varmistan vielä myöh.)
Ryhmä 4: 400 kpl.
Viritysaste nousee ryhmän mukaan, ja säännöt sinällään vapaammat muutostenkin osalta.