80-90 luvun suurajot

Tatke

Well-known member
Liittynyt
8.12.2010
Viestit
199
Pakko kysyä että vaikuttaako "Timo S" Urjalan suunnalla?
 

Timo S

ITK-33,HEN-516...
Liittynyt
27.6.2012
Viestit
27
Voin lyödä pääni pantiksi siitä että samasta risteyksestä puhutte ja kyltissä luki aikoinaan Kuorevesi kko 5. Vanhempien mökki on tuosta 4km kko:n suuntaan.

Nyt en ulkoa muista mitä siinä tarkalleen lukeen, mut ens kerralla voin käydä ottaa kuvat nykytilanteesta.
Aivan oikein. Siinä oli Kuorevesi kko ja paikalliset kutsuvat risteystä Jokelan risteykseksi.

Harmi vaan kun tuota osuutta ei saa nykyään ajaa rallissa, kun eräs mökkiläinen vastustaa ajamista. Tai ei tavallaan ajamista, vaan yleisöä.
Sattuivat vaan (taas) eräät asiaankuulumattomasti käyttäytyneet katsojat hermostuttamaan ko. mökkiläisen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Aivan oikein. Siinä oli Kuorevesi kko ja paikalliset kutsuvat risteystä Jokelan risteykseksi.

Harmi vaan kun tuota osuutta ei saa nykyään ajaa rallissa, kun eräs mökkiläinen vastustaa ajamista. Tai ei tavallaan ajamista, vaan yleisöä.
Sattuivat vaan (taas) eräät asiaankuulumattomasti käyttäytyneet katsojat hermostuttamaan ko. mökkiläisen.
Tämän vuotisessa Neste Rallissa Ouninpohjassa oli muutamalla osuudella katsominen kielletty juuri tuon syyn takia. Ajot sallittiin, mutta katsojilla ei ollut niille alueille asiaa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7206
Aivan oikein. Siinä oli Kuorevesi kko ja paikalliset kutsuvat risteystä Jokelan risteykseksi.

Harmi vaan kun tuota osuutta ei saa nykyään ajaa rallissa, kun eräs mökkiläinen vastustaa ajamista. Tai ei tavallaan ajamista, vaan yleisöä.
Sattuivat vaan (taas) eräät asiaankuulumattomasti käyttäytyneet katsojat hermostuttamaan ko. mökkiläisen.
Yleisöstä ihmetyttää erityisesti ne idiootit jotka maksavat kymmeniä euroja rallipassista ja sitten eivät kuitenkaan seuraa kilpailua vaan ryyppäävät EK:n varrella.

Minä olen sitä mieltä, että kun mennään katsomaan rallia ei oteta lainkaan alkoholia mukaan, opetellaan ennen reitin varrelle menoa viemään roskat roskikseen, noudatetaan järjestyksenvalvojien käskyjä ja opetellaan käyttäytymään, koska silloin kiittävät järjestäjien lisäksi myös maanomistajat, kun heidän ei tarvitse kisan jälkeen raivata pelloiltaan ja metsistään tuhansia kiloja roskia.

Kun maanomistajat ovat tyytyväisiä he antavat käyttää maittensa läpi kulkevia teitä seuraavina vuosinakin ja katsojatkin hyötyvät kun legendaarisia ei tarvitse jättää pois reitistä maanomistajien kyllästyttyä sikaileviin katsojiin eli kaikki voittavat kun jokainen katsoja käyttäytyy kunnolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15745
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä on tullut taas kahlattua vähitellen Suurajokoosteita mjs:n Streetfirestä ja YouTubesta.

80-luvun lopun lähetykset olivat aika minimaalista touhua. Kyllönen sekoilee, mutta homma on sympaattista, ja silloin kun asiat on saatu tehdä ajan kanssa, on selostus sujuvaa ja harkittua. Kyllönen tulittaa selostamovieraita jatkuvilla kysymyksillä ja kommenteilla, joihin vieraat eivät aina ehdi edes vastata. Kuvaa on paljon, mutta suuri osa jätetään leikkauspöydälle.

Vuoden 1990-1997 lähetyksistä ei ole juuri mitään pahaa sanottavaa. Suoria lähetyksiä ja huolellisia ek-raportteja on riittävästi. Pöntinen ja Peltoperä ovat todella ammattitaitoisia ja miellyttäviä selostajia. Todella lämminhenkisiä hetkiä ovat esim. kesken ek-raportin ruutuun pamahtava kollaasi Hannu Mikkolan historiasta (1993) sekä kuskien yhteiset ajanvietot savusaunalla ja toisen kilpailupäivän aamuna (1997). Jotkut toimittajavalinnat hieman harmittavat, kuten kesäharjoittelija(?), joka raportoi vuoden 1994 luokkajohtajista ja vuonna 1997 miehitykseen lisätyt enemmän yleisurheilu- ja hiihtopuolella ansioituneet toimittajat.

Vuoden 1998 lähetykset on kyllä melkoinen floppi, toimitus on vaihdettu kokonaan, tyypeillä on koko ajan sanat sekaisin ja termistö aivan hukassa ("Kankkunen voitti erikoiskokeen") eikä aina edes tietoa siitä, mikä tulosliuska ruudussa näkyy. Lisäksi kuvitus on epäloogista, kaikilta erikoiskokeilta ei kerrota kaikkia tuloksia tai sitten kahden ek:n tapahtumat kerrotaan yhden ek:n kuvituskuvalla. Lauantain aamu- ja iltalähetyksessä näytetään osittain samat jutut osittain samoilla spiikeillä. Rovanperän kunniakierros pellolla näytetään turhan monta kertaa.

Olen tällä hetkellä vuodessa 1999. Omat tallennukset aikanaan menivät jotenkin pieleen, enkä perfektionistina halunnut katsella epätäydellisiä nauhoja. Ainakin parannusta vuoteen 1998 on tullut ensimmäisen päivän raporttien perusteella, mutta katsotaan nyt vielä loppuun.

Tätä tai viimestään vuotta 2000 uudemmat Suurajot eivät oikeastaan kiinnostaneet muutenkaan, enkä usko että niitä tarvitsee uudestaan katsoa. Rasitti, kun kaikki ralliautot alkoivat näyttää Ford Focus WRC:ltä, reitti lyheni lyhenemistään ja lähetysten taso laski...

Itse kilpailuista pakko sanoa, että vuosina 1996-1999 tehdastasoisten autojen lukumäärä on ollut suuri ja sekuntipeli melko hurjaa.

Lopuksi vielä vinkki lähetysten katselemiseen - mjs:n streetfire-profiilin kautta ei löydy läheskään kaikkia videoita. Google on ystävä - kirjoita hakuun esim "streetfire 1000 Lakes 1993" niin oikeat videot löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
termistö aivan hukassa ("Kankkunen voitti erikoiskokeen")
Nyt on kyllä pakko kysyä että miten se sitten pitäisi lausua?


Jos täällä saa yhtään eriävää mielipidettä lausua, niin itse tykkään kovin juuri 98-00 Jyskälän lähetyksistä. Johtuuko se sitten siitä, että minä olen ollut silloin nuori ja kasvanut kiinni sen aikaiseen rallimaailmaan, en tiedä. Mutta nuo 90-luvun puolivälin tekeleet vaikuttavat välillä hirveän amatöörimäisiltä ja puolivillaisesti tehdyiltä.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Pilkunnussintaa, josta ainakin itse olen eri mieltä. Kyllähän esim Power Stage voitetaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15745
Sijainti
Tampereen lenkki

Timo S

ITK-33,HEN-516...
Liittynyt
27.6.2012
Viestit
27
Sainzin oven kohdalla oleva harmaa-asusteinen mies on NokUA:n P. Kallio.
NokianUA hoiti tämän kaupunkipätkän lähtö- ja maalitoiminnot.

Katseleeko Carlos tulevan ek:n ekoja metrejä vai tähyileekö Matador Kaijjakan rapusia kipuavia daameja. Kaijakassa (tanssiravintola) oli vielä tuohon aikaan maankuuluja päivätansseja :D
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jos täällä saa yhtään eriävää mielipidettä lausua, niin itse tykkään kovin juuri 98-00 Jyskälän lähetyksistä. Johtuuko se sitten siitä, että minä olen ollut silloin nuori ja kasvanut kiinni sen aikaiseen rallimaailmaan, en tiedä. Mutta nuo 90-luvun puolivälin tekeleet vaikuttavat välillä hirveän amatöörimäisiltä ja puolivillaisesti tehdyiltä.
Kyllähän mielestäni vielä 98-99 lähetykset olivat ihan mukiinmeneviä, mutta vuonna 2000 alkoi selkeä pudotus. Paskanjauhamista alettiin suosia ajokuvien kustannuksella, pyrittiin puskemaan useampi lähetys päivässä samoilla ajokuvilla, väärillä selostajilla (Koivusalo ja Hänninen etunenässä) ja turhanpäiväisellä kliseiden toistelulla studiossa. Myös vääriä termejä alkoi vilahdella useammin.

Aiemmin 90-luvulla lähetyksissä toki oli omat puutteensa, mutta ajokuvaa kuitenkin oli hyvin, selostajat osasivat selostaa ja käyttää sanansäilää, studio-osuudet olivat maltillisia eikä saman toistoa tai tyhjänhehkutusta ollut. Homma oli jotenkin napakampaa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15745
Sijainti
Tampereen lenkki
Onhan toki vuosien 1998 ja 1999 tekninen laatu ensiluokkaista in-car-kuvineen ja grafiikoineen, mutta tuntuu siltä, että selostajilla jää usein lause kesken ja ilmaisut ontuvat.

Vuoden 1999 ekan päivän lopun taktikointia katsellessa tulin miettineeksi, että miten voi olla, ettei ennen 90-luvun loppua usein valitettu siitä, että ensimmäisenä tielle lähtijälle tie on liukkaampaa kuin muille? Johtiko renkaiden kehitys siihen, että pienemmätkin erot tien pinnassa heti vaikuttivat suoritukseen ratkaisevasti?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Vuoden 1999 ekan päivän lopun taktikointia katsellessa tulin miettineeksi, että miten voi olla, ettei ennen 90-luvun loppua usein valitettu siitä, että ensimmäisenä tielle lähtijälle tie on liukkaampaa kuin muille? Johtiko renkaiden kehitys siihen, että pienemmätkin erot tien pinnassa heti vaikuttivat suoritukseen ratkaisevasti?
Vielä 90-luvun alussa pätkiä sai tahkota nuotilla mielin määrin pitkin elokuuta. Ei paljo irtosora häirinny. Toisaalta esimerkiks -98 taas tuli vettä niin paljon, ettei tarvinnu taktikoida.

Omaan makuun eniten nuo 91-95 lähetykset. Paljon ajokuvaa, ikävä kyllä ei ihan kaikilta 40 pätkältä. Myös pikkuluokat käsitelty kuvan kanssa. Niin, ja Pöntinen-Peltoperä.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Vielä 90-luvun alussa pätkiä sai tahkota nuotilla mielin määrin pitkin elokuuta. Ei paljo irtosora häirinny. Toisaalta esimerkiks -98 taas tuli vettä niin paljon, ettei tarvinnu taktikoida.

Omaan makuun eniten nuo 91-95 lähetykset. Paljon ajokuvaa, ikävä kyllä ei ihan kaikilta 40 pätkältä. Myös pikkuluokat käsitelty kuvan kanssa. Niin, ja Pöntinen-Peltoperä.
Eiköhän se harjoitusaika kuiteskin jo 1987 laskenut 14 päivään. Harjoitusautot taisi muuttua siviiliautoiksi 1992 alusta jos oikein muistelen.

Koska Mikkolan Hannu puheli Ruuhimäessä 1987 keskeytyksen jälkeen, että harmittaa kun 14 päivän ajan teet työtä harjotuksissa ja sitten kisa loppuu kolmannelle pätkälle. 1987 oli kyllä pitkäpiimäisin ja pitkästyttävin kisa kun tuntui ettei tapahdu yhtään mitään.


Eniten tykkösen myös 91-95 lähetyksistä etenkin Harri Pöntisen ja Juha Peltoperän tekeminä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1371
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Eiköhän se harjoitusaika kuiteskin jo 1987 laskenut 14 päivään. Harjoitusautot taisi muuttua siviiliautoiksi 1992 alusta jos oikein muistelen.
Näin tarkkaan en muista (sattuneesta syystä) ite, mutta sen muistan, että 1992 livelähetyksessä mainittiin Walfridssonin ajelleen ties kuinka monta tuhatta kilometriä pätkiä. Merkittävästi enemmän, kuin nykyiset 90 autoo ja 2 kertaa per pätkä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11219
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Klassikot -lehden numerossa 6/2012 on muuten hyvä juttu 1989 luokkavoittaja-Wartburgin entisöinnistä.
Samassa lehdessä on kuvia sekä tarinaa mm. Kalle Sarlinista, Lahti Historic Rallysta, Historic Grand Racesta sekä Eifel Historic Rallysta. Vielä kannattaa etsiä lehtikioskista jos on jäänyt väliin, seuraava numero tulee jo loppuviikosta. Aika viimetinkaan sattui osumaan omaankin hanskaan tämä viihdepläjäys.
 

hataki

Well-known member
Liittynyt
8.5.2009
Viestit
46
Faija ajoi joskus BDA:lla kilpaa tai siis toinen oli rs1600 ja toinen BDG moottorilla varustettu. Tollaset aidot 15" hyvä kuntoiset kullanväriset minilitet jääneet talliin notkumaan niin eikö ostamaan myydään pois ja halukkaille kuviakin.
autojen rekkarit olivat rs1600 BBR-2 ja BDG NKJ-85
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
112
Sijainti
35400/41310
Klassikot -lehden numerossa 6/2012 on muuten hyvä juttu 1989 luokkavoittaja-Wartburgin entisöinnistä.
Samassa lehdessä on kuvia sekä tarinaa mm. Kalle Sarlinista, Lahti Historic Rallysta, Historic Grand Racesta sekä Eifel Historic Rallysta. Vielä kannattaa etsiä lehtikioskista jos on jäänyt väliin, seuraava numero tulee jo loppuviikosta. Aika viimetinkaan sattui osumaan omaankin hanskaan tämä viihdepläjäys.
Kiitos vinkistä! Kuvareppari Saksan Eifel Rallysta sisälsi paljon hienoja hissepelejä. Sinne voisi vaikka joskus suunnata penkalle.
 
Ylös