80-90 luvun suurajot

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
164
Kato meidän aikaan ajettiin yön läpi. Alkaa olla pullalla kasvatettu tuo sukupolvi ja ne ei jaksa.

Kyllä tuo 240 pätkäkilometriä yhteen ajopäivään on mielestäni ihan hyvä repäisy...mutta ei sitten.
Eikä muuten hinkattu pätkiä kahteen kertaan. Komea lenkki ollut.
Itse muistan, kun tuona vuonna olin sulkumiehenä Savon ek:lla. Jotain kuviakin jossain pitäisi olla, missä näkyy autoista joko keula tai perä. Kertakäyttökamera oli siihen aikaan kova juttu :cool:
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
No niin...nyt on 1994 Valkeakoski äänityksiin yhdistetty myös videokuvaa. Suuret kiitokset vielä Raunolle ja anti-lagille jotka mahdollistivat tämän nostalgiapalan toteuttamisen.

 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
636
VM:n DVD-nurkassa nostettiin ylös Duke Videon reilun kolmen ja puolen tunnin kooste Jyskälästä vuosilta 85-91, Lontooksi selostettuna. Ihan mielenkiintoisen oloinen parin teaserin perusteella, täytynee pistää tilaukseen kun ehtii.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14520
Sijainti
Tampereen lenkki
VM:n DVD-nurkassa nostettiin ylös Duke Videon reilun kolmen ja puolen tunnin kooste Jyskälästä vuosilta 85-91, Lontooksi selostettuna. Ihan mielenkiintoisen oloinen parin teaserin perusteella, täytynee pistää tilaukseen kun ehtii.
Näitä voi myös katsoa tekemällä tilaus motorsport.tv:hen, sieltä löytyy Duke Classicseja. Kuukausi ei montaa euroa maksa. Katselin juuri tämän ja muut Jyskälä-videot keväällä.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
636
Näitä voi myös katsoa tekemällä tilaus motorsport.tv:hen, sieltä löytyy Duke Classicseja. Kuukausi ei montaa euroa maksa. Katselin juuri tämän ja muut Jyskälä-videot keväällä.
Ok, kiitti tiedosta, täytyypä perehtyä!
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Jent myy hyllyjen tyhjennyksessä vanhoja B-Ryhmän kooste dvd:itä. Jos täällä on kiinnostuneita.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5219
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jent myy hyllyjen tyhjennyksessä vanhoja B-Ryhmän kooste dvd:itä. Jos täällä on kiinnostuneita.
Eikä mitä tahansa Humalamäessä hyppimistä, vaan ranskalaisen APV Reportages'in mahtavia kausikoosteita, joissa ei selostuksilla leikitä vaan annetaan itse kuvan puhua.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Omasta mielestä parhaat kausikoosteet ovat sellaisia, joissa kuskit itse toimivat kertojina. Kuten Superautojen aika- dokumentti, jossa käsitellään kaudet 85 ja 86. Timo Salonen käy oman mm-vuotensa kisa kisalta läpi. 86 kauden kertojana toimii Pulkkisen Timo, mutta hienoa ja suotavaa olisi ollut, jos J. Kankkunen olisi päässyt ääneen.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Loistava puolitoistatuntinen Jyskälä-historia Yleltä.
1986. Tulipa ilmi Salosen vastenmielinen itseluottamus: "mä tiesin että voitan sen kisan..."
Historian seksittömin voittaja.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Loistava puolitoistatuntinen Jyskälä-historia Yleltä.
1986. Tulipa ilmi Salosen vastenmielinen itseluottamus: "mä tiesin että voitan sen kisan..."
Historian seksittömin voittaja.
Ei terveessä itseluottamuksessa mitään väärää ole. Suomalaisessa urheilussa on muutenkin mielestäni liikaa näitä *teen parhaani ja katson mihin se riittää" tyyppejä. Sitten tullaan neljänneksi, viidenneksi, kuudenneksi...kun itseluottamus, flow-tila ja tietynlainen tappajanvaisto ja armoa ei pyydetä, eikä anneta-asenne puuttuu.
Salonen taisi lähteä molempiin Suurajo voittokisoihinsa todella vahvassa itseluottamuksen tilassa. 1985 takana oli kolmen voiton putki voi kuvitella, että se flow-tila Jyskälään tultaessa oli aika tapissa. Muistan Timon monessakin haastattelussa, dokumentissa sanoneen, että ennen 85 kilpailua oli sellainen tunne, että "ei mua täällä kukaan voita." Tuo kisa oli aika lailla selvä peli alusta lähtien. Kun Vatanen puuttui Argentiinan onnettomuuden takia, niin ainoa ja teoreettinen uhka Salosen voitolta ja myös maailmanmestaruudelta oli poissa. Mikkola ja Blomqvist ei etumoottorisilla, kankeilla Audeilla pystyneet vastaamaan Saloselle ja Peugeotille. Lancialla taas Toivonen ja Alen olivat takavetoisella 037:lla aika lailla tekemättömän tehtävän edessä voittoa ajatellen. Lisäksi Henkka oli vasta toipumassa keväällä sattuneesta Costa Smeraldan onnettomuudesta. Eli 1985 kisan lähtökohta oli aika pitkälti se, että jos tekniikka ei petä ja Salonen ei itse sössi, niin kyllä hän se homman vie. Ei kahta kysymystä.

1986 lähtökohdat olivat erilaiset. Alkukausi oli Saloselle ollut pelkkää epäonnea. Kuinka sattuikaan, että 85 kaikki meni kuin elokuvissa ja vuotta myöhemmin mikään ei tuntunut onnistuvan, vaikka vauhtia kyllä riitti. Ja kun tilanne on tuo, mikä se Salosella 86 oli, eli koko kausi oli mennyt niin vihkoon kuin vain ikinä mennä voi, niin luulen että se sai Salosen sellaiseen tilaan, että "hitto, tämän minä ainakin voitan, jos en mitään muuta."
Voidaan tietysti spekuloida, olisiko Salonen sitten kuitenkaan koskaan voittanut 86 Suurajoja ilman Alenin ulosajoa.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
...tai olisiko Markku ajanut ulos, jos Salonen olisi ollut enemmän perässä? Yhtä kaikki, Timon hyvyyttä joka tapauksessa.
Erittäin validi argumentti. 86 Suurajoissahan ajettiin kolmen kärjen osalta ns. "ylikovaa", huimia riskejä ottaen ja olikos jo ennen sitä Alenin rullausta vähän sellaista mielipidettä ilmassa, että jossain vaiheessa vielä rytisee. Salosen ja Alenin välillä taisi olla pientä leukailua ja kuittailua läpi kisan.
Tuosta kisasta saa kontrastin vuoden 91 skabaan, jossa suurimman osan kilpailua johtanut Carlos Sainz veti lauantaina Surkeessa kankaalle ja antoi voiton avaimet takana väijyneelle Kankkuselle.
86 Alen-Salonen. 91 Sainz-Kankkunen. Molemmilla kerroilla kisaa johtanut kuski pihalle ja toisena ollut kuski korjasi potin.
Sainz ajoi tuota 91 vuoden kisaa myös ylikovaa ja riskipelillä, yrittäen tiputtaa Juhaa kyydistä, mutta laukaalainen pysyi espanjalaisen kannalta kiusallisen lähellä. Sainzin jälkiä seuratessaan Kankkunen oli todennut, ettei tuollainen meno voi loppuun asti jatkua. Eikä sitten jatkunutkaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14520
Sijainti
Tampereen lenkki
Molemmissa tapauksissa ulosajanut on pitänyt vielä ihan kammottavaa vauhtia ennen lipsahdusta. Sainz on vetänyt kolmet pohjat ennen Surkeeta ja Alen kahdet (Painaassa jäi Saloselle sekunnin)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5219
Sijainti
Suonionkatu 1 C







Suurajojen 1980 jälkilöylyt (juttu VM 11/80, vastine + vastaus VM 2/81). Nähtävästi (ja onneksi) dialogi kilpailijoiden ja järjestäjien välillä on 40 vuodessa kehittynyt parempaan suuntaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14520
Sijainti
Tampereen lenkki
Toi vuoden 1980 Seppälänkangas on muuten pätkä, jonka reitti on jäänyt mysteeriksi...6 kilsaa pätkää soramontulla, jossa siihen aikaan ajettiin vain 2-3 kilsan rykäyksiä. Onkohan siellä ajettu joku lenkki? Tai sitten vaan tynnyrien ympäri soramontun pohjalla?

Ihan hauska lainaus, että vuonna 1980 on VM:ssä toivottu kahteen kertaan ajettavia pätkiä tai pidempää yötaukoa, kun taas monet nostalgisoivat vanhoja hyviä aikoja (tm), kun ajettiin yötä päivää ja kaikki pätkät yhteen kertaan...(1979 muuten ajettiin useampi pätkä kahteen kertaan)
 
  • Like
Reaktiot: DC

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
83 84 85 todellista Jyskälää oli pimenevät perjantai-illat Päijänteen länsipuolen hurjuutta vaativilla vauhtibaanoilla. Niitten -ja Jyskälän- todellinen mestari oli Alen "mielettömiä riskejä otettiin" 037:lla.
 
Ylös