90-luvun vaihtoehto skenaarioita..

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
maradona sanoi:
Jos nyt en ihan väärin muista, niin valmistajien järjestö FOCA boikotoi sitä kilpailua ja mukana olivat vain silloisen kattojärjestön FISA:n "ystävätallit".
Jep. Tallit olivat jakautuneet siten, että FOCAn joukoissa olivat lähinnä brittitallit, FISAn puolella muut. Samaten jako meni myös niin, että FISAn puolella olivat kaikki turbotallit. Boikotti johtui siitä, että pystyäkseen kilpailemaan turbojen kanssa FOCA-tallit olivat järjestelmällisesti kiertäneet minimipainosääntöä ja kun FISA tämän esti, jättivät tallit mielenosoituksena Imolan kisan ajamatta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
-Japé- sanoi:
Brundelista tuli mieleen, että jos Tom W oli Benettonilla niin rakastunut mieheen niin kuinka ihmeessä hyvin ajanut Martin vaihdettiin 93 Patreeseen? Vaikka Riccardo olikin pisteissä toisena 92 niin tuskin Tom häntä Martinia parempana piti, vaan arvosti Williamsia..
Palaanpa tällaiseen vanhempaan juttuun... Vastikään luin Benetton-mekaanikko Steve Matchettin F1-taipaleestaan kirjoittaman kirjan ja siinä sivuttiin aihetta. Matchett itsekin toisaalta ihmetteli, miksi Brundle, joka oli kilpailuissa itse asiassa Schumia nopeampi loppukaudesta, sai lähteä. Patresesta hän kuitenkin kertoi, että Riccardon kokemus aktiivijousituksesta oli kultaakin kalliimpaa vuoteen 1993 valmistautumisessa, ja että talli säästi kuukauden verran aikaa Patresen tietojen ansiosta. B193:han oli Benettonin ensimmäinen aktiiviauto.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Kyllä toralla silti oli paljon paremmat tulokset niinkin huonolla autolla kun sen vuoden Tyrelli oli. Mm. A-A:t Tagakille 15-1 ja Rossetilla oli sen kauden huonoin aika-ajon sijoitus keskiarvo (Takagi 17,44 ; Rosset 20,87). Rahallista hyötyä Rossetista taisi toki olla. Heppu oli muutenkin minusta yksi 1990-luvun huonoimmista ratin vääntäjistä
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
forti sanoi:
90 luvun huonoimmat Lagorce
Tähän voisit laittaa vähän perusteluja? Omasta mielestäni oli 90-luvun alun lupaavimpia ranskiksia. Siinä Bernardit ja Panikset oli mielestäni ihan toista luokkaa. Miksi ei sitten Ligierin pika yrityksellä F3000 kunkulla kulkenut, sitä en tiedä?
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
-Japé- sanoi:
Tähän voisit laittaa vähän perusteluja? Omasta mielestäni oli 90-luvun alun lupaavimpia ranskiksia. Siinä Bernardit ja Panikset oli mielestäni ihan toista luokkaa. Miksi ei sitten Ligierin pika yrityksellä F3000 kunkulla kulkenut, sitä en tiedä?
lagorce ei joka tapauksessa ykkösissä menestynyt vaikka f3000 mestari olikin, 90 luvultahan löytyy eräs toinenkin f3000 mestari jonka f1 ura on jopa koomisen surkea nimittäin vincenzo sospiri ajoi lolalla melbournessa 97 mutta sen jälkeen ei kisoja ykkösissä. tosin 96 kaudella oli benettonin testikuljettaja mutta joo siirtyi muistaakseni irl sarjaan tuon 97 fiaskon jälkeen
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyl noi 90-luvun menestyneimmät f3000 kuskit olivat keskimäärin ihan kovaa kamaa, vaikka muuta jaksetaan monesti jauhaa. Hyviä Ykkös-paikkoja oli vaan aikanaan kovasti vähän, suurimmalla osalla homma kariutui juurikin kehnoihin f1-talleihin. Sanotaan näin, että f1-suoritukset eivät tee monellekkaan oikeutta, vaikka tietysti parhaat nousevat aina huipulle. mutta ei ne tosiaan niin paskoja olleet miltä pahimmillaan näytti.

Vincenzo Sospiri on ihan ok kuski, samoin Franck Lagorce, Jules Boullion, Erik Comas, Luca Badoer, Christian Fittipaldi, Jean-Marc Gounon jne. olivat kyllä vetomiehiä. Paskojakin siellä oli, kuten Riccardo Rosset, Michael Bartels, Giorgio Pantano, Pedro Diniz(joka sittemmin petrasi ykkösissä pitkällisen harjoittelun aikana), Paul Belmondo jne. Mutta olihan nuokin eri tasoa Philippe Addamsiin verrattuna.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ei Domenico Schiattarella mikään huono kuski ollut. Minimaalisella testaamisella ei voi muuta odottaakkaan kuin epävarmoja ja heitteleviä suorituksia. Silti pääsi 1995 paikoitellen jopa Jos Verstappenin kanssa samaan vauhtiin. Ja kyllähän Mimmo urheiluautoissa paranteli mainettaan.
En kyllä myöskään ymmärrä Giorgio Pantanon haukkumista. Ovathan miehen näytöt F3000 ja Gp2-sarjoista kiistattomat. Ja suoritukset Nick Heidfeldiä vastaan olivat aika tasaisia. Joskaan eivät niin tasaisia kuin Fisicolla ja Firmanilla vuotta aikaisemmin mutta menestyneemmässä tiimissä Pantano olisi pärjännyt yhtä hyvin kuin vaikkapa Klien.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
Vielä muutama sananen ja ajatus tuosta Williamsin kuskitilanteesta vuosina 93-96. Jos Häkkinen olisi saanut Williams sopparin kaudelle 93, niin hän olisi ajanut Prostin tallikaverina. Ja seuraava kausi, ´94 olisi alkanut Sennan parina, joka tuli talliin Prostin heitettyä ajohanskat naulaan. Miten Häkkinen olisi pärjännyt Proffaa ja Ayrtonia vastaan? Ainakin Sennan luonteen tuntien voisi kuvitella, että hän ei olisi antanut nuoren klopin hyppiä silmilleen, vaan Mikalle olisi nopeasti tehty selväksi, kuka on herra talossa.
Kaikki muistavat Imolan vapun ´94. Sennalle kävi niinkuin kävi. Rauha hänen muistolleen. Kumman brittikuskeistaan, Damon Hillin vai David Coulthardin Williams talli olisi nostanut toiseksi kilpakuskiksi Mikan rinnalle? Sekä Hill, että Coulthard toimivat vuorollaan Williamsin testikuskeina ja on varsin oletettavaa, että he kumpikin olisivat olleet tallin palveluksessa vuonna ´94. Ja jos valinta olisi osunut Hilliin, minkälainen kuljettapari Häkkinen-Hill olisi Williamsilla ollut. Häkä päihitti Coulthardin McLarenilla myöhemmin ja David hävisi Damonille heidän ajaessaan Williamsilla 94-95. Olisiko Mika joutunut Hillin kanssa tiukemmille kuin mihin hän joutui Coulthardin kanssa?
Entäpä vuosien 94-95 mestaruuskamppailu? Jos lähdetään siitä, että Sennan kuoleman jälkeen Häkkinen olisi ollut Wiliamsin ykköstykki, riippumatta siitä kuka hänen tallikaverinaan olisi ajanut, kuinka hyvin Häkä olisi pystynyt Michaelin haastamaan.
Jos oletetaan, että Jacques Villeneuve olisi tullut valtameren takaa Indysarjasta formula ykkösiin kaudelle 96, niin kuka olisi joutunut tekemään tilaa vuoden ´95 jälkeen?
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Kemper sanoi:
Vielä muutama sananen ja ajatus tuosta Williamsin kuskitilanteesta vuosina 93-96. Jos Häkkinen olisi saanut Williams sopparin kaudelle 93, niin hän olisi ajanut Prostin tallikaverina. Ja seuraava kausi, ´94 olisi alkanut Sennan parina, joka tuli talliin Prostin heitettyä ajohanskat naulaan. Miten Häkkinen olisi pärjännyt Proffaa ja Ayrtonia vastaan? Ainakin Sennan luonteen tuntien voisi kuvitella, että hän ei olisi antanut nuoren klopin hyppiä silmilleen, vaan Mikalle olisi nopeasti tehty selväksi, kuka on herra talossa.
Kaikki muistavat Imolan vapun ´94. Sennalle kävi niinkuin kävi. Rauha hänen muistolleen. Kumman brittikuskeistaan, Damon Hillin vai David Coulthardin Williams talli olisi nostanut toiseksi kilpakuskiksi Mikan rinnalle? Sekä Hill, että Coulthard toimivat vuorollaan Williamsin testikuskeina ja on varsin oletettavaa, että he kumpikin olisivat olleet tallin palveluksessa vuonna ´94. Ja jos valinta olisi osunut Hilliin, minkälainen kuljettapari Häkkinen-Hill olisi Williamsilla ollut. Häkä päihitti Coulthardin McLarenilla myöhemmin ja David hävisi Damonille heidän ajaessaan Williamsilla 94-95. Olisiko Mika joutunut Hillin kanssa tiukemmille kuin mihin hän joutui Coulthardin kanssa?
Entäpä vuosien 94-95 mestaruuskamppailu? Jos lähdetään siitä, että Sennan kuoleman jälkeen Häkkinen olisi ollut Wiliamsin ykköstykki, riippumatta siitä kuka hänen tallikaverinaan olisi ajanut, kuinka hyvin Häkä olisi pystynyt Michaelin haastamaan.
Jos oletetaan, että Jacques Villeneuve olisi tullut valtameren takaa Indysarjasta formula ykkösiin kaudelle 96, niin kuka olisi joutunut tekemään tilaa vuoden ´95 jälkeen?
Jos Häkkinen olisi Williamsille mennyt olisi hän saanut Sennan kuoltua toden näköisesti Hillin tallikaverikseen, sillä in real life Hill pääsi ajamaan ennen DC:tä. 94 Häkkinen olisi toden näköisesti vienyt Hilliä. DC olisi varmaan siirtynyt 95 jonnekin näytönpaikan toivossa. Kausi 95 olisi ollut Häkkinen-Hill akselilla tasainen. Mutta Schumi olisi saanut mestaruutensa. 96 kaudeksi Frank olisi potkaissut tallistaan ulos Hillin, tientenkin kun Häkkinen oli ajanut omalla tasollaan. 96-97 mestaruus taisto olisi käyty Williams tallin sisäisenä vääntönä. Häkkinen olisi sitten lähtenyt pois samaan aikaan kun rellun koneetkin.

Mutta ketkä sitten olisivat ajaneet McLarenia jos Häkkinen oli Williamsilla?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Huonouden vertailu on vähän hankalaa, mutta mielestäni 90-luvulla niin talleissa kuin kuljettajissakin on yksi ylitse muiden. Jean-Denis Deletraz oli jotain aivan sanoinkuvaamattoman kamalaa parhaana suorituksenaan Estorilin shikaanin ajaminen niin hiljaa, että auto sammui. Talleista taas on vaikea keksiä vastinetta Mastercard Lolalle, niin tuhoon tuomittu projekti oli heti sen alkumetreiltä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Menee vähän aiheen vierestä: Onko olemassa/mistä voisi saada videota 87-91 vuosien häntäpään tiimeistä, esim. esikarsinnoista jne.. Esim. FIA kausikoosteissa taikka sen ajan kisoissa ei juuri näitä tiimejä ole seurattu. Jos joku tietää aiheesta kirjan niin kiinnostaa myös.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Sellainen teos kiinnostaisi kyllä itseäkin myös. Myös 70/80-luvun pienempien tallien seikkailut kiinnostaisivat myös. F1Rejects-sivullahan on kohtalaiset
artikkelit eräistä talleista.
Mitä tulee tuohon Häkkisen Williamssille pääsyyn niin itse kuvittelisin sen jotenkin näin. Jos suoraan sanotaan niin kyllähän Häkkinen on paljon parempi kuljettaja kuin Hill. 1993 olisi kuitenkin voinut olla aluksi aika vaikea Häkkiselle sillä olihan Hill testannut Williamssia jo 1991 vuodesta alkaen. Häkkinen olisi kuitenkin varsinkin kauden loppupuolella menestynyt paremmin kuin Hill ja ottanut ne kolme voittoa mitkä Hill otti. Ehkä enemmänkin. Pitää muistaa että Senna ei olisi saanut viimeiseen kolmeen kisaan "herätystä" koska Häkkinen ei olisi ollut hänen tallikaverinaan. Toisaalta Prost olisi voinut ajaa aivan eritapaan. Joko luovuttaa Häkkisen edessä kuin Mansell 1995 tai syttyä samallalailla kuin Senna. Jokatapauksessa Häkkinen olisi lyönyt pisteissä Sennan McLarenin toisin kuin Hill.

1994 Senna olisi todellakin varmasti vaatinut itselleen ykköskuskin statusta ja Häkä olisi pakotettu kakkoseksi. Imolan jälkeen Häkkisen noustua ykköseksi olisi Hill saanut kakkosen paikan ilmanmuuta. Olihan Hillillä paljon ennemmän kokemusta kuin Coulthardilla, joka sitäpaitsi oli oikeammin McLarenin suojatti. 90-luvun puolessa välissä ei kuitenkaan vielä ollut valloillaan trendi mahdollisimman nuoren kuskin palkkaamiseksi. Häkä olisi varmaankin pystynyt pistämään paremmin kampoihin Schumille kuin Hill mutta Hocken lähtökolarin aiheuttamisesta tullut kilpailukielto olisi pilannut Mikan haaveet mestaruudesta.

Kaihis on varmaankin oikeassa siinä että 1995 olisi mestaruus mennyt myös Schumille. Häkkinen olisi taakuulla ollut se nopeampi kuski Williamssilla mutta kun muistaa kuinka paljon parempia taktiikoita Benetton käytti kisoissa verrattuna Williamssiin tulos olisi selvä. En tiedä olisiko Mika kerännyt enemmän pisteitä, sillä 1995 Häkä syyllistyi myös suuriin virheisiin esim. Montrealissa ja Spassa. Hill olisi jäänyt kakkoseksi mutta ainakin Williams olisi säästynyt Coulthardin legendaarisilta munauksilta.

Oletetaan että 1996 Hill olisi tehnyt tilaa Villeneuvelle. Olisiko Häkkinen voittanut mestaruutta? Mika oli alkukaudesta varsin puolikuntoinen, toisaalta Villeneuve oli kokematon. Lukuunottamatta muutamaa kilpailua Mika ajoi paremmin kuin Coulthard. Villeneuve taas jäi välillä jopa sekunnin Hillistä ja vaikka paransikin tuntuvasti kauden edetessä en usko että Villeneuve olisi mestaruutta vienyt vaikka olisikin ollut nopeampi kauden lopulla. Tämä siksi että Häkkinen ei liiemmin tehnyt virheitä 1996 joten pisteitä olisi tullut myös Barcelonasta, Silvestonesta ja Monzasta, tosin Estorillistä olisi voinut tulla nolla, tosin kohteena olisi voinut olla Coulthardin asemasta Villeneuve. Joten kyllä Häkkinen olisi varmaankin varmistanut mestaruuden jo ennen Suzukaa.

1997 mestaruus on arvoituksellinen. Jo sen takia että Frenzen oli Häkkisen ohella epäonnisin kuljettaja kyseisenä vuonna. Frenzenin Williamssissa oli melkein yhtä paljon teknisiä ongelmia kuin Häkkisen McLarenissa. Häkkinen olisi varmasti ollut tasaisempi ja vauhti lähempänä Villeneuvea. Jopa niin lähellä että Williamssit olisivat voineet viedä toisiltaan niin paljon pisteitä että Schumacher Ferrarillaan olisi ottanut mestaruuden.

Mutta olisiko Häkkinen lähtenyt Williamssilta Renaultin lähdettyä? -En usko, se uskollisuus mitä Häkä näytti McLarenia kohtaan olisi varmaan pätenyt Williamssillakin mikäli Mika ei olisi Hillin tapaan hinnoitellut itseään ulos. Varsinkin kun ottaa huomioon että BMW oli tulossa projektiin mukaan jo vuonna 1998.
Joten kauden 1998-2001 olisivat menneet Williamssin ykköskuskina aikamoista alamäkeä. 98 viides 21 pistettä, 99 kuudes 35 pistettä, 2000 viides 24 pistettä ja 2001 neljäs 49 pistettä tai kuudes 31 pistettä.
Toisinkin olisi toki voinut käydä ja Häkkinen olisi voittanut mestaruudet 1994, 95, 96 ja 97. Siirtynyt sitten Renaultin lopettamisen jälkeen McLarenille ja voittanut mestaruudet 1998 ja 99. Tässä vaiheessa Ferrari olisi varmasti halunnut hänet hinnalla millä hyvänsä ja Mika olisi siirtynyt Ferrarille voittamaan mestaruudet 2000 ja 01. Kuinkahan tylsää se olisi ollut jos sama kuljettaja olisi voittanut kahdeksan mestaruutta peräkkäin?
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
CaPtEeNi sanoi:
Tämä siksi että Häkkinen ei liiemmin tehnyt virheitä 1996 joten pisteitä olisi tullut myös Barcelonasta, Silvestonesta ja Monzasta, tosin Estorillistä olisi voinut tulla nolla, tosin kohteena olisi voinut olla Coulthardin asemasta Villeneuve. Joten kyllä Häkkinen olisi varmaankin varmistanut mestaruuden jo ennen Suzukaa.
Barcelonan kisaan Williamsit lähtivät kuivan kelin säädöillä toivoen että rata kuivuu. Voi olla, ettei Häkkinen olisi montaakaan pistettä ottanut kisassa, jos ehkä ei olisi pyörähdellyt Hillin tyyliin. Silverstonessa Hillin autosta taisi oikeastikin Copsessa hajota jotain, vaikka se leimattiin vain Hillin selittelyksi.

Uskon kyllä, että Häkkinen olisi mestaruuden vienyt ennen Villeneuvea.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Jos sais vähän keskustelua tännekin, aihe:

Miten Keken ura olisi jatkunut jos mies ei olisi päässyt Williamsille vuodeksi '82? Minkä muiden tallien/muissa sarjoissa ajamisesta Keke neuvotteli kyseisenä talvena? Entä ketkä olivat muut ehdokkaat Williamsille?

Itse olen lukenut aikanaa aiheesta sen ajan Vauhdin Maailmoista, joissa neuvottelu kuvioita käytiin ahkerasti läpi, mutta en muista enää sisältöä. Nyttemmin vaikuttaa absurdilta että vuoden '81 ylivoimaisesti tallimestaruuden voittanut Williams palkkaa seuraavan vuoden kuljettajakseen kuljettajan tiimistä joka ei '81 puolen vuoden jälkeen saavuttanut juuri muuta kuin karsiutumisia, eikä kerännyt yhtään pistettä..
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia

Sennahan testasi 1992 lopussa Pensken PC21 autoa ja piti kokemuksestaan (esun paluu keppivaihteisiin) ja harkitsi ilmeisen tosissaan siirtoa todennäköisimmin Pensken kolmanneksi kuljettajaksi. Marlboro olisi suostunut vielä ilmeisesti maksajaksikkin. Samaan aikaanhan McLaren oli menettänyt Hondan koneet ja Ron Dennis yritti ostaa Ligieriä saadakseen Renaultin koneetkin pitääkseen Sennan tallissa joka tottakai onnistuikin huikealla miljoonan korvauksella kisalta. Tätä Roger Penskekään tuskin olisi ylittänyt.
Mitä jos Ayrton Senna olisi tehnytkin sopimuksen Indycar sarjaan kaudeksi 1993?

Menestys olisi tietty riippunut tallista. Penskellä sitä olisi tullut. Tai yhdistelmällä Lola/Penske-Ford/Chevy varmastikkin. Mestaruudesta tai ainakin voitoista Senna olisi ajanut myös Newman-Haassilla, Rahal-Hoganilla..ehkä Simonilla tai Gallesilla. Senna olisi tietty voinut perustaa myös oman tiiminkin jossainvaiheessa..Pari muutakin tiimiä olisi voinut ajattaa Sennan mestaruuteen kyseisenä vuonna. Jokatapauksessa olisi ollut mielenkiintoista seurata kahden rookien Sennan ja Mansellin samanaikaista siirtymistä Indycaareihin.
Entäs sen jälkeen? -Penske oli ylivoimainen 1994 muttta niin oli myös Unser Jr. Villeneuve veti hyvin 1996 ja 1997 Penske oli Ganassiin nähden jo altavastaajan asemassa.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Tätä on muistaakseni sivuttu jo tässä otsikossa. Nimittäin Alboreton potkuja Tyrreliltä ja mahdollista Benettonille menoa Paul Ricardilla joka muistaakseni kaatui siihen että Benettonilla oli Camelin kanssa kun Albolla oli soppari Marlboron kanssa. Vanhaa Vauhdin Maailmaa selastessani kuitenkin lehti väitti että Albo olisi ajanut Benettonia ainakin Paul Ricardilla mikäli olisi ehtinyt paikalle. Emmanuelle Pirrohan tuota Benettonia sitten ajoi ja vaikka uusi auto oli vain Nanninin käytössä olisi Albo varmastikkin kokemuksellaan pystynyt parempaan kuin kolmanneksi viimeiseen lähtöruutuun, eikä olisi jäänyt Sandrosta yli kahta sekunttia. (Vaikka olihan Pirrollakin kokemusta McLarenista 20000 kilometrin verran:dunno: ). Miten olisi Albo pärjännyt jos olisi jatkanut kauden loppuun Benettonilla?

En tiedä missä vaiheessa Pirro sai uuden auton käyttöönsä (Spassa viimeistään) joten viimeistään siinä vaiheessa Albolla olisi varmaan alkanut kulkea. Ricardilla Pirro otti yhdeksännen sijan, mutta kun katsoo että edellä olivat Johansson viidentenä, Grouillad, Cheever ja Piquet olisi Albolla mielestäni ollut mahdollisuudet pisteille.
Tuskin seuraavassa kisassa Silverstonessakaan Albo olisi nöyrtynyt aikkisten viimeiseen sijaan kuten Pirro ja laahautunut maaliin sijalla 11, varsinkin kun Nannini otti hienon kolmannen sijan, riippuen tietty milloin uusi auto tuli käyttöön.
Muutaman kisan tauon jälkeen Alboreto sai paikan Larrousselta korvaten Dalmasin korvanneen Bernardin, vauhti ei ollut ihan kohdallaan, menköön testaamattomuuden piikkiin. Pirro sen sijaan oli melkein Nanninin vauhdissa aika-ajoissa Benettonilla (uudella) aika-ajoissa ottaen yhdeksännen ruudun mutta spinnasi kisasta ulos, Albon kokemuksella voisi kuvitella ettei olisi sattunut ja ottaen huomioon Nannin kolmannen sijan ja että viimeiset pisteet menivät Minardeille olisi Albo todennäköisesti ottanut ensimmäiset pisteensä Benettonille. Hungaroringilla Pirro ja Albo valtasivat viimeisen lähtörivin sillä erotuksella että Albo voitti karsiutuneen Alliotin, Sandro otti puolestaan sijan 7. Pirro ajoi maaliin kahdeksantena edellään viimeisen pisteen napannut Piquet ja Caffi. Mahdollisuudet olisivat tässäkin olleet pisteille.
Spassa Michele kolaroi joten se siitä. Monzassa alkoi löytyä jo aika-ajoissakin vauhtia mutta molemmat Benettonit keskeyttivät teknisiin vikoihin. Kuten kävi Pirron autolle myös Estorillissa. Jerezissä Albo karsiutui, Pirro voitti yllättäen Nanninin aika-ajoissa mutta molemmat spinnasivat ulos kisasta. Ehkäpä ei Michele :rolleyes:
Suzukassa tuli taas karsiutuminen mutta niin vain kolaroi Pirrokin itsensä ulos kisasta Nanninin ottaessa uransa ainoan voiton Sennan hylkäyksen jälkeen. . Kuten Albo karsiutui myös 1989 päätöksestä, Pirron ajaessa kauden ainoat pisteensä ottaen viidennen sijan, Nanninin tosin sijoittuessa toiseksi.

Enkä tiedä oliko Briatore korvannut missä vaiheessa jo Collinssin mutta jos Albon suoritukset olisivat olleet hyviä Briatore olisi saattanut suosia maanmiestään eikä palkata Piquetia. Olisi Albon ura ollut hieman toisenlainen kuin kärsimykset Footwork-Arrowssilla 90-91. Sillä kyllähän Albo olisi voiton korjannut ainakin Suzukasta 90 ja Montrealista 91, Mansellin kanssa 90 Adelaidessa olisi voinut olla tiukempaa, Alboretohan karsiutui kyseisestä kisasta vaikka olikin nopeampi kuin tallikaverinsa Alex Caffi
Myös Keke Rosbergin nimi mainittiin Benettonin vaihtoehtoina sen kauden kuskiksi. Mitenhän olisi Keken laita ollut? Tulokset kyseisestä kisasta, kaudesta ja mahdollinen jatkosoppari? -Ja mihin olisi Piquet mennyt? -Vaihtoehdot vähissä, ainakin mies halusi pois Lotarilta... :rolleyes:
Ja entäs Albon uran jatko 1991 Benettonin jälkeen. Jatko Schumin aisaparina. Paluu Ferrarille 1992? Entäs 1993 ja 1994 olisiko pitänyt nöyrtyä Scuderia Italialle ja Minardille?
--------EDIT:-----------
PS. Aiheesta toiseen: Luuletteko että Peugeot olisi jatkanat fykkösissä ilman katastrofaalista yhteistyötä Prostin kanssa? 1995-97, miksei myös 1998 moottorista revittiin kuitenkin monesti parhaat huippunopeudet. Menestys olisi saattanut olla hyvinkin toisenlaista jos Peugeot olisi jatkanut myös moottoreiden toimittamista Jordanille kuten neuvottelivat vielä 1997. Toisaalta Jordan ei olisi ehkä ottanut voittojaan 1998 ja 99. Ja 2000 (+Asiatech 01&02) kun Peugeot oli jo lopettanut moottorin kehityksen Jordan olisi voinut sukeltaa vielä syvemmälle kuin mitä muutoin. Toisaalta talli saattaisi olla vieläkin Jordan-Peugeot eikä Spyker. Muistaakseni Peugeot keskusteli myös yhteistyöstä Arrowssin kanssa. Minkhänlainen siitä yhteistyöstä olisi tullut? Tomppahan oli aika velkaantunut mies koko TWR-Arrowssin olemassa olon ajan mutta eipähän olisi pitänyt maksaa Mecachromelle ja Fordille (Asiatechista mene ja tiedä sitten). Kenties Arrowskin porskuttaisi vielä tänä päivänä Peugeotin kanssa ja Bourdais, Montagny ja kumppanit olisivat fykkösten vakiokisaajia.
---------EDIT:----------
Asiasta kolmanteen; Mitäs mieltä olette mitä olisi tullut Phoenix/DART-projektista pidemmänpäälle? -Entäs Asiatechin omasta tallista? Entäs 1995 oman F1-autonsa esitellyt DAMS? -Autosportissahan Jean Paul Driot sanoi että se että he eivät tulleet silloin mukaan on elinehto sille että nykyinen DAMS elää voi hyvin. Luulen että 1996 auto olisi ollut vain versio 1995 mallista joka jo silloin näytti ajastaan jäljessä olevalta. Kausi olisi ollut katastrofaalinen luulisin. Mahdolliset kuskit Erik Comas, Franck Lagorce tai Christophe Bouchut olisivat luultavimmin taistelleet lähinnä Forteja ja 107% s'ääntöä vastaan. Entäpä Dome? -Konkurssi myös? Millaisiahan aikoja autoa testanneet Marco Apicella ja Shinji Nakano ajoivat testeissä? Mugenin moottori olisi kuitenkin pitänyt luultavasti huolen että kisoihin olisi päästy mukaan mutta olisiko Domeakin kohdannut konkurssi pidemmän päälle vai olisiko japanista riittänyt tukea Hondalta, Toyotalta, Nakajimalta, A Suzukilta ja muilta tukijoilta? -Kenties ainakin olisi nähty enemmän japanilaisia kuskeja ja Takagin ja Nakanon urat eivät olisi suuntautuneet niin jyrkästi ameriikkaan. Kummallista muuten sinänsä että esim. Super Aguri ei tee minkäänlaista yhteistyötä Domen kanssa. Tietty Hondan tuki riittää...

----EDIT:------Ja jatkan vaihtaen aihetta, tällä kertaa suunnataan vuoteen 1984 ja Emmo Fittipaldin suunnitelmiin palata F1-sarjaan Spirit-Hartin ratissa. Kun katsoo Mauro Baldin ja Hubertus Rothengatterin suorituksia niin onneksi Emmo älysi suunnata CART-sarjaan ja ura sai varsin menestyksekkään päätöksen. Spirit taas kohtasi loppunsa 1985 alkukaudesta rahojen loputtua. Kuskiksihan piti ensin tulla Fulvio Ballabio joka omisti oikeudet Disneyn elokuviin Italiassa ja toi mukanaan Disneyn sponsoriksi eli Mikki Hiiren kuvan autoon mutta herralle ei myönnetty superlisenssiä ja Emmo ehdittiin jo ilmoittaa, taisipa testakkin autoa Riossa jääden Tambayn Ferrarista noin 20 sekunttia! . Kun tietää Emmon ongelmat motivaation kanssa viimeisenä vuonna Keken kanssa niin olisi kyllä ollut aikamoista taaperrusta kun Emmo olisi miehittänyt lähtöruudukon viimeisiä sijoja. Taitoa olisi varmasti ollut enemmän kuin Baldilla ja Rottengatterilla mutta motivaatio olisi kyllä ollut koetuksella peräpäätä pitäessä. Toki kyseessä saattoi olla sopimus vain Rion kisasta ja kun otetaan huomioon että talli joutui korvaamaan Baldin Rothengatherilla jolla oli rahoitus niin Emmon ajot olisivat muutoinkin päättyneet aika äkki-väkkiä. Tosin Baldi sai paikkansa loppukaudesta takaisin. Ehkäpä Emmo olisi ajanut niin CART-sarjassa, sillä ihan hetihän vakinaista tallipaikkaa ei löytynyt ja 1984 oli varsin hajanainen kausi Fittipaldille. Toisaalta voidaan miettiä että Emmo olisi jatkanut F1-uraansa vielä 1985 Spiritillä kunnes talli meni kolmen kisan konkurssiin ja "Hartin miehenä" ajanut kauden kolme viimeistä kisaa vaikkapa Carl Haasin Beatrice-Lola-Hartilla. :)
Eikä Emmo olisi ollut tuolloin täyttänyt 40-vuotta eli ei muuta kuin huipputalliin 1986 ja Mansellmaisesti mestaruus vielä 1987 tai 1988 sitten olisikin jo Indianapolis 500 voittojen aika tullut! :)

---PS. vieläkin menee off-topicin puolelle kun liikutaan 1980-luvun lopussa mutta jälleen vanhaa Vauhdin Maailmaa selailaillessani silmään iski mielenkiintoinen huhu JJ Lehhdosta. KOP olisi nimittäin sponssannut JJ:n jo 1988 F3-mestaruuden jälkeen suoraan F1-sarjaan! Ja vieläpä Tyrrellin-tiiimiin! Kumman paikan JJ olisi sitten vienyt Palmerin vai Albon ja olisiko JJ saanut tehdä tilaa Alesille kauden vanhetessa. Jokatapauksessa testit olisivat tietty olleet vähäisemmät kuin kuin Ferrarilla mutta kokemusta ja varmasti pisteitä olisi ropissutut tilille mitä todennäköisimmin. Ehkäpä se palkintopallikin...ja mitäs sitten jos potkut olisivat tulleet? -Onyxillehan JJ olisi jokatapauksessa siirtyyt. Ehkä ajanut Herbertin kisat Tyrrellin riveissä. Mielenkiintoista mutta varsin kaukaa haettua että KOP olisi lähtenyt fykkösiin mukaan. Toisaalta jos tulokset olisivat olleet hyviä olisi Nokia voinut sponssata Jykää 1990 Tyrrellille, oli parina sitten Alesi, Albo tai Nakajima. Tästä olisi voinut kehittyä varsin hedelmällinen pitkä ura Tyrrelillä aina 1992 vuoteen saakka joka olisi voinut pelastaa JJ:n F1-uran 1995, jälleen tietty Nokian kanssa!
 
Viimeksi muokattu:
Ylös