Tätä on muistaakseni sivuttu jo tässä otsikossa. Nimittäin Alboreton potkuja Tyrreliltä ja mahdollista Benettonille menoa Paul Ricardilla joka muistaakseni kaatui siihen että Benettonilla oli Camelin kanssa kun Albolla oli soppari Marlboron kanssa. Vanhaa Vauhdin Maailmaa selastessani kuitenkin lehti väitti että Albo olisi ajanut Benettonia ainakin Paul Ricardilla mikäli olisi
ehtinyt paikalle. Emmanuelle Pirrohan tuota Benettonia sitten ajoi ja vaikka uusi auto oli vain Nanninin käytössä olisi Albo varmastikkin kokemuksellaan pystynyt parempaan kuin kolmanneksi viimeiseen lähtöruutuun, eikä olisi jäänyt Sandrosta yli kahta sekunttia. (Vaikka olihan Pirrollakin kokemusta McLarenista 20000 kilometrin verran:dunno: ). Miten olisi Albo pärjännyt jos olisi jatkanut kauden loppuun Benettonilla?
En tiedä missä vaiheessa Pirro sai uuden auton käyttöönsä (Spassa viimeistään) joten viimeistään siinä vaiheessa Albolla olisi varmaan alkanut kulkea. Ricardilla Pirro otti yhdeksännen sijan, mutta kun katsoo että edellä olivat Johansson viidentenä, Grouillad, Cheever ja Piquet olisi Albolla mielestäni ollut mahdollisuudet pisteille.
Tuskin seuraavassa kisassa Silverstonessakaan Albo olisi nöyrtynyt aikkisten viimeiseen sijaan kuten Pirro ja laahautunut maaliin sijalla 11, varsinkin kun Nannini otti hienon kolmannen sijan, riippuen tietty milloin uusi auto tuli käyttöön.
Muutaman kisan tauon jälkeen Alboreto sai paikan Larrousselta korvaten Dalmasin korvanneen Bernardin, vauhti ei ollut ihan kohdallaan, menköön testaamattomuuden piikkiin. Pirro sen sijaan oli melkein Nanninin vauhdissa aika-ajoissa Benettonilla (uudella) aika-ajoissa ottaen yhdeksännen ruudun mutta spinnasi kisasta ulos, Albon kokemuksella voisi kuvitella ettei olisi sattunut ja ottaen huomioon Nannin kolmannen sijan ja että viimeiset pisteet menivät Minardeille olisi Albo todennäköisesti ottanut ensimmäiset pisteensä Benettonille. Hungaroringilla Pirro ja Albo valtasivat viimeisen lähtörivin sillä erotuksella että Albo voitti karsiutuneen Alliotin, Sandro otti puolestaan sijan 7. Pirro ajoi maaliin kahdeksantena edellään viimeisen pisteen napannut Piquet ja Caffi. Mahdollisuudet olisivat tässäkin olleet pisteille.
Spassa Michele kolaroi joten se siitä. Monzassa alkoi löytyä jo aika-ajoissakin vauhtia mutta molemmat Benettonit keskeyttivät teknisiin vikoihin. Kuten kävi Pirron autolle myös Estorillissa. Jerezissä Albo karsiutui, Pirro voitti yllättäen Nanninin aika-ajoissa mutta molemmat spinnasivat ulos kisasta. Ehkäpä ei Michele
Suzukassa tuli taas karsiutuminen mutta niin vain kolaroi Pirrokin itsensä ulos kisasta Nanninin ottaessa uransa ainoan voiton Sennan hylkäyksen jälkeen. . Kuten Albo karsiutui myös 1989 päätöksestä, Pirron ajaessa kauden ainoat pisteensä ottaen viidennen sijan, Nanninin tosin sijoittuessa toiseksi.
Enkä tiedä oliko Briatore korvannut missä vaiheessa jo Collinssin mutta jos Albon suoritukset olisivat olleet hyviä Briatore olisi saattanut suosia maanmiestään eikä palkata Piquetia. Olisi Albon ura ollut hieman toisenlainen kuin kärsimykset Footwork-Arrowssilla 90-91. Sillä kyllähän Albo olisi voiton korjannut ainakin Suzukasta 90 ja Montrealista 91, Mansellin kanssa 90 Adelaidessa olisi voinut olla tiukempaa, Alboretohan karsiutui kyseisestä kisasta vaikka olikin nopeampi kuin tallikaverinsa Alex Caffi
Myös Keke Rosbergin nimi mainittiin Benettonin vaihtoehtoina sen kauden kuskiksi. Mitenhän olisi Keken laita ollut? Tulokset kyseisestä kisasta, kaudesta ja mahdollinen jatkosoppari? -Ja mihin olisi Piquet mennyt? -Vaihtoehdot vähissä, ainakin mies halusi pois Lotarilta...
Ja entäs Albon uran jatko 1991 Benettonin jälkeen. Jatko Schumin aisaparina. Paluu Ferrarille 1992? Entäs 1993 ja 1994 olisiko pitänyt nöyrtyä Scuderia Italialle ja Minardille?
--------EDIT:-----------
PS. Aiheesta toiseen: Luuletteko että Peugeot olisi jatkanat fykkösissä ilman katastrofaalista yhteistyötä Prostin kanssa? 1995-97, miksei myös 1998 moottorista revittiin kuitenkin monesti parhaat huippunopeudet. Menestys olisi saattanut olla hyvinkin toisenlaista jos Peugeot olisi jatkanut myös moottoreiden toimittamista Jordanille kuten neuvottelivat vielä 1997. Toisaalta Jordan ei olisi ehkä ottanut voittojaan 1998 ja 99. Ja 2000 (+Asiatech 01&02) kun Peugeot oli jo lopettanut moottorin kehityksen Jordan olisi voinut sukeltaa vielä syvemmälle kuin mitä muutoin. Toisaalta talli saattaisi olla vieläkin Jordan-Peugeot eikä Spyker. Muistaakseni Peugeot keskusteli myös yhteistyöstä Arrowssin kanssa. Minkhänlainen siitä yhteistyöstä olisi tullut? Tomppahan oli aika velkaantunut mies koko TWR-Arrowssin olemassa olon ajan mutta eipähän olisi pitänyt maksaa Mecachromelle ja Fordille (Asiatechista mene ja tiedä sitten). Kenties Arrowskin porskuttaisi vielä tänä päivänä Peugeotin kanssa ja Bourdais, Montagny ja kumppanit olisivat fykkösten vakiokisaajia.
---------EDIT:----------
Asiasta kolmanteen; Mitäs mieltä olette mitä olisi tullut Phoenix/DART-projektista pidemmänpäälle? -Entäs Asiatechin omasta tallista? Entäs 1995 oman F1-autonsa esitellyt DAMS? -Autosportissahan Jean Paul Driot sanoi että se että he eivät tulleet silloin mukaan on elinehto sille että nykyinen DAMS elää voi hyvin. Luulen että 1996 auto olisi ollut vain versio 1995 mallista joka jo silloin näytti ajastaan jäljessä olevalta. Kausi olisi ollut katastrofaalinen luulisin. Mahdolliset kuskit Erik Comas, Franck Lagorce tai Christophe Bouchut olisivat luultavimmin taistelleet lähinnä Forteja ja 107% s'ääntöä vastaan. Entäpä Dome? -Konkurssi myös? Millaisiahan aikoja autoa testanneet Marco Apicella ja Shinji Nakano ajoivat testeissä? Mugenin moottori olisi kuitenkin pitänyt luultavasti huolen että kisoihin olisi päästy mukaan mutta olisiko Domeakin kohdannut konkurssi pidemmän päälle vai olisiko japanista riittänyt tukea Hondalta, Toyotalta, Nakajimalta, A Suzukilta ja muilta tukijoilta? -Kenties ainakin olisi nähty enemmän japanilaisia kuskeja ja Takagin ja Nakanon urat eivät olisi suuntautuneet niin jyrkästi ameriikkaan. Kummallista muuten sinänsä että esim. Super Aguri ei tee minkäänlaista yhteistyötä Domen kanssa. Tietty Hondan tuki riittää...
----EDIT:------Ja jatkan vaihtaen aihetta, tällä kertaa suunnataan vuoteen 1984 ja Emmo Fittipaldin suunnitelmiin palata F1-sarjaan Spirit-Hartin ratissa. Kun katsoo Mauro Baldin ja Hubertus Rothengatterin suorituksia niin onneksi Emmo älysi suunnata CART-sarjaan ja ura sai varsin menestyksekkään päätöksen. Spirit taas kohtasi loppunsa 1985 alkukaudesta rahojen loputtua. Kuskiksihan piti ensin tulla Fulvio Ballabio joka omisti oikeudet Disneyn elokuviin Italiassa ja toi mukanaan Disneyn sponsoriksi eli Mikki Hiiren kuvan autoon mutta herralle ei myönnetty superlisenssiä ja Emmo ehdittiin jo ilmoittaa, taisipa testakkin autoa Riossa jääden Tambayn Ferrarista noin 20 sekunttia! . Kun tietää Emmon ongelmat motivaation kanssa viimeisenä vuonna Keken kanssa niin olisi kyllä ollut aikamoista taaperrusta kun Emmo olisi miehittänyt lähtöruudukon viimeisiä sijoja. Taitoa olisi varmasti ollut enemmän kuin Baldilla ja
Rottengatterilla mutta motivaatio olisi kyllä ollut koetuksella peräpäätä pitäessä. Toki kyseessä saattoi olla sopimus vain Rion kisasta ja kun otetaan huomioon että talli joutui korvaamaan Baldin Rothengatherilla jolla oli rahoitus niin Emmon ajot olisivat muutoinkin päättyneet aika äkki-väkkiä. Tosin Baldi sai paikkansa loppukaudesta takaisin. Ehkäpä Emmo olisi ajanut niin CART-sarjassa, sillä ihan hetihän vakinaista tallipaikkaa ei löytynyt ja 1984 oli varsin hajanainen kausi Fittipaldille. Toisaalta voidaan miettiä että Emmo olisi jatkanut F1-uraansa vielä 1985 Spiritillä kunnes talli meni kolmen kisan konkurssiin ja "Hartin miehenä" ajanut kauden kolme viimeistä kisaa vaikkapa Carl Haasin Beatrice-Lola-Hartilla.
Eikä Emmo olisi ollut tuolloin täyttänyt 40-vuotta eli ei muuta kuin huipputalliin 1986 ja Mansellmaisesti mestaruus vielä 1987 tai 1988 sitten olisikin jo Indianapolis 500 voittojen aika tullut!
---PS. vieläkin menee off-topicin puolelle kun liikutaan 1980-luvun lopussa mutta jälleen vanhaa Vauhdin Maailmaa selailaillessani silmään iski mielenkiintoinen huhu JJ Lehhdosta. KOP olisi nimittäin sponssannut JJ:n jo 1988 F3-mestaruuden jälkeen suoraan F1-sarjaan! Ja vieläpä Tyrrellin-tiiimiin! Kumman paikan JJ olisi sitten vienyt Palmerin vai Albon ja olisiko JJ saanut tehdä tilaa Alesille kauden vanhetessa. Jokatapauksessa testit olisivat tietty olleet vähäisemmät kuin kuin Ferrarilla mutta kokemusta ja varmasti pisteitä olisi ropissutut tilille mitä todennäköisimmin. Ehkäpä se palkintopallikin...ja mitäs sitten jos potkut olisivat tulleet? -Onyxillehan JJ olisi jokatapauksessa siirtyyt. Ehkä ajanut Herbertin kisat Tyrrellin riveissä. Mielenkiintoista mutta varsin kaukaa haettua että KOP olisi lähtenyt fykkösiin mukaan. Toisaalta jos tulokset olisivat olleet hyviä olisi Nokia voinut sponssata Jykää 1990 Tyrrellille, oli parina sitten Alesi, Albo tai Nakajima. Tästä olisi voinut kehittyä varsin hedelmällinen pitkä ura Tyrrelillä aina 1992 vuoteen saakka joka olisi voinut pelastaa JJ:n F1-uran 1995, jälleen tietty Nokian kanssa!