Olen monesti miettinyt kuinka/ketkä hoitivat markkinointi ja rahoitus asioita eri tiimeissä, kuten Tyrrell ja Lotus, jne..?
Esim. Tyrrellin kohdalla on käsittämätöntä että koko 70-luvun kärkitalleihin kuulunut tiimi on käytännössä koko 80 ja 90-luvun rahoitusvaikeuksissa. Tyrrell sai kuitenkin tuona aikana monia (Candy, Ceramica, Benetton, Data General, Courtaulds, Camel, Piaa, Braun, Mild Seven, Nokia) uusia "pääsponsoreita" muttei yleensä onnistunut säilyttämään ne kuin vuoden, mikä on harvinaista F1sissä, saati kasvattamaan niiden rahoitusosuutta hankkimalla samalla uusia sponsoreita. Kaikesta jää siis sellainen vaikutelma ettei Tyrrellillä osattu antaa sponsoreille arvoa sen jälkeen kuin rahat oli saatu, tms.
Vastakohtana Tyrrellin monesti puhtaalle ulkoasulle on sitten 90-luvun Lotus, auto täynnä sponsoreita ja tarroja muttei rahaa. Toisaalta Lotuksen ongelmahan oli että manageri Guy Edwards joka hankki sponsorit kääri sopimus rahoista ison osan itselleen ja tuli siten miljonääriksi :thumbdown Siitä huolimatta minulle on edelleen epäselvää kuinka/miksi Lotuksesta tuli niin velkaantunut että talli jouduttiin kuoppaamaan, eikö kukaan voinut tehdä jotain aiemmin, muuta kuin etsiä Edwardsin tapaisia roistoja? Miksi esim. Castrol lähti pääsponsorin paikalta ennen aikojaan? Jos esim. Fordin moottoreista jäi suuret laskut niin olisi olettanut tiimin jo aiemmin hankkiutuvan ennemmin "Yamaha-tyyliseen" moottorisopimukseen, Mugen Hondan hinnasta en tiedä, mutta '94 auton ollessa fiasko taisi mennä viimeinenkin toivo..
Tyrrelliä ja Lotusta yhdistää yhteys japanilaisiin moottorinvalmistajiin ja sponsoreihin. Mielenkiintoista on huomata että Lotuksen sponsorit olivat 90-luvulla pääosin japanilaisia (Hitachi, Shionogi, Komatsu, Tamiya, Yellow Hat, jne..) mutta siitä huolimatta Lotuksella ei ollut japanilaista kuljettajaa kuten Katayama Tyrrellillä.. On hauska muistaa myös jutut siitä kuinka Häkkinen kertoi paineista jotka kohdistuvat Suzukan kisaan '92 nimenomaan Lotuksen japanilaisten sponsoreiden takia ja sitten tuli muistaakseni tekninen vika 3. paikalta, kurjaa..