90-luvun vaihtoehto skenaarioita..

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
itseäni kiinostaisi lähinnä tuo tyrrelin 1990 luvun mahalasku. Kun Katayamahan ajeli vielä 1994-95 ihan kelvollisia tuloksia. 1998 tyrrel sitten oli takarivin tavaraa. Mikä tähän vaikutti? Kuskit karkas? Yamahat vaihtu asiakas fordeihin, ei kai se nyt niin iso muutos voi olla?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kaihis sanoi:
itseäni kiinostaisi lähinnä tuo tyrrelin 1990 luvun mahalasku. Kun Katayamahan ajeli vielä 1994-95 ihan kelvollisia tuloksia. 1998 tyrrel sitten oli takarivin tavaraa. Mikä tähän vaikutti? Kuskit karkas? Yamahat vaihtu asiakas fordeihin, ei kai se nyt niin iso muutos voi olla?
Moottorien vaihtuminen 1997 oli iso muutos, vanhat Fordit olivat todella kaukana muiden tehoista. Oikeat syyt juontavat tosin paljon kauempaa, tallin rahatilanne oli heikko jo 1980-luvun puolivälistä (parhaitenhan tuo selviää katselemalla vanhoja kuvia, hyvä jos sponsoreita oli väliin lainkaan), joskin tilanne saatiin vuosikymmenen vaihteessa pariksi vuodeksi korjattua.

Katayaman 1994-kausi oli toki hyvä ja pienellä onnella olisi voinut olla todellinen läpimurto, mutta silloin kaikki osui nappiin. Postlethwaite onnistui auton kanssa loistavasti ja Yamaha pisti John Juddille sen verran rahaa, että moottorit olivat itse asiassa liki kärjen tasolla - katsokaa vaikka Hocken ja Monzan vauhtia. Tuo jäi kuitenkin sääntömuutosten avittamaksi onnenkantamoiseksi, elektronisten apujen kieltäminen helpotti nimenomaan pienempiä talleja ja myös moottoririntamalla oli menossa murros kun Honda oli lähtenyt ja Peugeot sekä Mercedes vasta kokosivat rivejään.

Tuon jälkeen vanha meno valitettavasti jatkui, kun Nokia-sopimuskin jäi vain vuoden mittaiseksi. Ikävästi vuonna '95 kaiken muun ollessa kerrankin jokseenkin kunnossa talli epäonnistui auton kanssa - suunnittelussa tehtiin käsittääkseni isompi virhe, jota ei kaud

Edit: kuin voi aina sekottaa nimiä... noh.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
-Japé- sanoi:
Luettuani edellisinä päivinä kirjaa Schumacher, The Life of the new Formula 1 Champion, Timothy Collings, hämmästelin suuresti juttua Jordanin kuljettaja neuvotteluista '91 Span kisaan, Gachotin vankila tuomion selvittyä. Aikaisemmin olen usein lukenut että neuvottelu käytiin pääosin Stefan Johanssonin ja Michael Schumacherin kesken, mutta tässä aivan laadukkaalta vaikuttavassa kirjassa todetaan monessa eri kohdassa kuin Johansson oli vain kolmaspyörä jota Eddie ei todellisuudessa halunut koska tärkeimpien neuvottelujen kohteena oli Keke :eek: Siis nimenomaan kuljettajaksi! Mutta lopulta Schumacher sai vakuutettua niin Eddien kuin tallin muun kantahenkilökunnan Silverstonen testeissä..

Osaako joku asiasta enemmän tietävä kommentoida tätä itselleni uutta käännettä? Muistan kyllä vielä 90-luvun alussa olleet huhut joissa Kekeä olisi yritetty saada Ferrrarille, mutta Jordan? Kai tämä pitää paikkansa kerta näin arvostetussa kirjassa lukee, mutta mitä ihmettä Keke luuli saavutavansa menemällä kesken kauden tulokastiimi Jordanille?
Tästä olen lukenut paristakin artikkelista, mutta en kyllä muista mistä. Joka tapauksessa Jordan halusi ehdottomasti Keken. Lähipiiri sai viimein Eddien ymmärtämään, että Keke oli jo "vanha" mies ja F1-uransa ajanut. Keke ei missään vaiheessa ollut pyrkimässä talliin, näin olen ymmärtänyt.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Olen monesti miettinyt kuinka/ketkä hoitivat markkinointi ja rahoitus asioita eri tiimeissä, kuten Tyrrell ja Lotus, jne..?

Esim. Tyrrellin kohdalla on käsittämätöntä että koko 70-luvun kärkitalleihin kuulunut tiimi on käytännössä koko 80 ja 90-luvun rahoitusvaikeuksissa. Tyrrell sai kuitenkin tuona aikana monia (Candy, Ceramica, Benetton, Data General, Courtaulds, Camel, Piaa, Braun, Mild Seven, Nokia) uusia "pääsponsoreita" muttei yleensä onnistunut säilyttämään ne kuin vuoden, mikä on harvinaista F1sissä, saati kasvattamaan niiden rahoitusosuutta hankkimalla samalla uusia sponsoreita. Kaikesta jää siis sellainen vaikutelma ettei Tyrrellillä osattu antaa sponsoreille arvoa sen jälkeen kuin rahat oli saatu, tms.

Vastakohtana Tyrrellin monesti puhtaalle ulkoasulle on sitten 90-luvun Lotus, auto täynnä sponsoreita ja tarroja muttei rahaa. Toisaalta Lotuksen ongelmahan oli että manageri Guy Edwards joka hankki sponsorit kääri sopimus rahoista ison osan itselleen ja tuli siten miljonääriksi :thumbdown Siitä huolimatta minulle on edelleen epäselvää kuinka/miksi Lotuksesta tuli niin velkaantunut että talli jouduttiin kuoppaamaan, eikö kukaan voinut tehdä jotain aiemmin, muuta kuin etsiä Edwardsin tapaisia roistoja? Miksi esim. Castrol lähti pääsponsorin paikalta ennen aikojaan? Jos esim. Fordin moottoreista jäi suuret laskut niin olisi olettanut tiimin jo aiemmin hankkiutuvan ennemmin "Yamaha-tyyliseen" moottorisopimukseen, Mugen Hondan hinnasta en tiedä, mutta '94 auton ollessa fiasko taisi mennä viimeinenkin toivo..

Tyrrelliä ja Lotusta yhdistää yhteys japanilaisiin moottorinvalmistajiin ja sponsoreihin. Mielenkiintoista on huomata että Lotuksen sponsorit olivat 90-luvulla pääosin japanilaisia (Hitachi, Shionogi, Komatsu, Tamiya, Yellow Hat, jne..) mutta siitä huolimatta Lotuksella ei ollut japanilaista kuljettajaa kuten Katayama Tyrrellillä.. On hauska muistaa myös jutut siitä kuinka Häkkinen kertoi paineista jotka kohdistuvat Suzukan kisaan '92 nimenomaan Lotuksen japanilaisten sponsoreiden takia ja sitten tuli muistaakseni tekninen vika 3. paikalta, kurjaa..
 
Viimeksi muokattu:

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Ehkä tyrrellin pääsponsorit odottivat kovempia tuloksia, joita ei tullut ja sopimus menipuihin. Tai sitten he eivät tehneet kuin yhden kauden sopimuksia, joka vaihtoehto olisi taas on tyhmää sinäsä. Paras varmaan ollut sellain kuskien kautta toimiva sponsorointi. Kun esim just jaappanista ei ollut kuin yksi hassu kuski niin olisi markkinoinut sitä japanissa ja kerännyt sieltä isot rahat ja moottorit.

Vai oliko ongelma siinä että sponsorit juuri heiluivat kuskien mukana. Kun kuski lähti lähti sponsori jne.?

Nykyhetkessä Williamsilla taitaa olla vähän samoja huolia. Talli on tullut alas comeetan lailla ja pääsponsorikin karkasi, samoin moottorisopimus. Eikä taida kuskit Frankin kassaan paljoakaan rahaa kantaa.

Harmittavaa kun kaikki tälläiset pienet pitkään puurtavat tallit, jotka toimivat huippunimien ponnahduslautana ovat kadonneet, ja kaikki oikeastaan rahojen loppumiseen. Missä mentiin metsään?
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Mielenkiintoista on huomata että Lotuksen sponsorit olivat 90-luvulla pääosin japanilaisia (Hitachi, Shionogi, Komatsu, Tamiya, Yellow Hat, jne..) mutta siitä huolimatta Lotuksella ei ollut japanilaista kuljettajaa kuten Katayama Tyrrellillä..
Olihan Lotuksella Tommy Hilfiger sponsorina. :thumbup:

Mielestäni on ollut todella sääli homma, että Tyrrellin ja varsinkin Lotuksen kaltaisille tiimeille kävi niin köpelösti. Molemmat tallit voidaan lukea legendaarisimpiin talleihin. Ikävä kyllä tuntuu, että Williamsille käy samoin. Eddie Jordanhan ehdotti, että Williams möisi tallinsa Toyotalle.

Haluaisin kyllä lisää tietoa tuosta Nokian sponsoroinnista. Ovatko he myöhemmin ajatelleet sponsoroivan jotain tallia?
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Porttilan Laki sanoi:
Haluaisin kyllä lisää tietoa tuosta Nokian sponsoroinnista. Ovatko he myöhemmin ajatelleet sponsoroivan jotain tallia?
veikkaan että ensin jonkun suomalaisen lupauksen pitäisi käydä hakemassa nokian tuki ja luottamus. Tuskin Nokia muuten F1 tunkee.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Minua kyllä ihmetyttää se, että miksi Keke neuvotteli JJ:lle paikan Benettonille, vaikka Benetton oli hyvä talli silloin. Mutta sehän oli jo heti tiedossa, että JJ on selvä kakkoskuski. Ja kun JJ olisi selvästi vähemmän pinnoja kerännyt, kuin Schumi, olisi JJ:n ja Benettonin yhteistyö vuoden mittaiseksi ehkä.

Harmillista, että JJ ei koskaan ajanut lempitallissani Jordanilla. Ilmeisesti '94 Jordanilla panostettiin siihen kauteen. Toisaalta, eihän Kekekään näe tulevaisuuteen. Ilmeisesti JJ oli vaihtoehto Williamsille vuonna 2000. Kekellä ja Williamsilla hyvät suhteet, JJ:lla oli mennyt edellinen kausi ALMS:ssa hyvin BMW:llä. BMW:n ja Williamsin yhteistyöhän alkoi vuonna 2000. Lehdon paikka ei varmanakaan johtunut rahasta, kuitenkin Williamsilla oli kuusi vuotta sitten mielestäni sponsoriasiat hyvin hoidettu. Oliko homma yksinkertaisesti niin, että Jenson Button oli parempi vaihtoehto, koska hän oli nuori ja lupaava?

P.S. Foorumin paras topic ehkäpä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9343
Itse ajattelen, että monta vuotta ykkösistä poissa olleen Zanardin jälkeen ei haluttu ottaa toista samanlaista kuljettajaa, vaan mieluummin tulokas. Buttonin lisäksi ehdolla oli Bruno Junqueira, ja taisi BMW-konetta pitempään testannut Jörg Müllerkin olla jossain vaiheessa kuvioissa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Markus Sytelä sanoi:
Sen takia Keke ei koskaan ole erityisemmin kehunutkaan Schumia, suorastaan vähän karsastanut. Keke tietää, että oli pienestä kiinni, että hän itse olisi päässyt antamaan Benettonin ykköskuljettajan paikkaan riittävät näytöt Jordanilla ´91. Ja ajamaan mestaruuksista 94-95. Mutta Schumi meni ja vei paikat.
Mulle samaa mitä sä oot ottanu :alppu:
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
onko kukaan miettinyt miten Ronald Ratzenberger olisi menestynyt, jos imolassa ei olisi kolahtanut? puolen kauden rahan lähde vai olisi miehestä kuskia tullut?

Entäs sitte Simtek? Jos Razenberger ei olisi ajanut ulos ja Brabham lähtenyt tallista, olisko siitä voinut tulla Minardin kaltainen pikkutalli. jolla on värikäs historia?

Tarkemmin ajattelee niin Lotus ja Tyrrel ovat olleet sellaisesas "tyhjiössä" kärkitallit edessä harmaa massa takana. Pitää olla hyvät kuskit jotka imevät rahaa mutta resursseja ja sponsoreita ei ole tyrkyllä kun kärki imee kaikki kovimmat.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
kaihis sanoi:
onko kukaan miettinyt miten Ronald Ratzenberger olisi menestynyt, jos imolassa ei olisi kolahtanut? puolen kauden rahan lähde vai olisi miehestä kuskia tullut?

Entäs sitte Simtek? Jos Razenberger ei olisi ajanut ulos ja Brabham lähtenyt tallista, olisko siitä voinut tulla Minardin kaltainen pikkutalli. jolla on värikäs historia?

Tarkemmin ajattelee niin Lotus ja Tyrrel ovat olleet sellaisesas "tyhjiössä" kärkitallit edessä harmaa massa takana. Pitää olla hyvät kuskit jotka imevät rahaa mutta resursseja ja sponsoreita ei ole tyrkyllä kun kärki imee kaikki kovimmat.
Enpä usko, että Ratzenbergeristä mitään olisi tullut. Kaiken lisäksi hän oli jo debytoidessaan F1:ssä hyvin vanha.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
90-luvulla sattui myös toinen hyvin surullinen asia. Lähes kaikki pikkutallit hävisivät kuin pierut saharaan. Ja vielä lähes yhtä aikaisesti :( . Olisiko tätä ollut mahdollista estää mitenkään, vai loppuiko vain talleilta yritys ja into?

Ainakin itse kaipaisin tänä päivänä noita piskuisi talleja joissa jonkin sortin huimapäät pitäisivät peräpäässä omaa tiukkaa vääntönää. Kun kärjen kisat ratkotaan varikolla niin olisi kiva kun olisi jotakin näytettävää teeveekatsojille.

Mikä kumma tähän perikatoon sitten johti? Fordin moottorithan olivat tunnetusti halpoja, ja rahaa tuovista kuskeista tuskin oli pulaa. Kuitenkin sen verran haluttu tuo tuo F1 kisakuljettajan pesti. Sponsoreita löytää varmasti aina kun vain jaksaa yrittää.

Kunnian osoitus Minardille joka pyristeli mukana näinkin pitkään mukana lajissa jossa vain isot saavat huimiota ja tukirahaa. :thumbup:

Niin ja sitte nyt kun nuita talleja ei ole niin kuinka monta uutta kunnon kuskia on saanut näytönpaikan ykkösissä, juu aivan 1, Scott Speed. :nope: :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kaihis sanoi:
90-luvulla sattui myös toinen hyvin surullinen asia. Lähes kaikki pikkutallit hävisivät kuin pierut saharaan. Ja vielä lähes yhtä aikaisesti :( . Olisiko tätä ollut mahdollista estää mitenkään, vai loppuiko vain talleilta yritys ja into?

Sponsoreita löytää varmasti aina kun vain jaksaa yrittää.
Luulen, että suurin ongelma oli se, ettei F1-budjetin tarjoavia sponsoreita taida ihan pelkästään etsimällä löytää toisin kuin väität.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Bobakki sanoi:
Luulen, että suurin ongelma oli se, ettei F1-budjetin tarjoavia sponsoreita taida ihan pelkästään etsimällä löytää toisin kuin väität.
No mutta kun kasailee aina muutaman miljoonan kerrallaan ja maksavat kuskit niin pitäisi sellainen 20-40milj budjetti saada kasaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
kaihis sanoi:
No mutta kun kasailee aina muutaman miljoonan kerrallaan ja maksavat kuskit niin pitäisi sellainen 20-40milj budjetti saada kasaan.
...ja sitten onkin jo liki puolet Minardin budjetista kasassa. Lajista tuli yksinkertaisesti liian kallista pikkutalleille 90-luvulla.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Bobakki sanoi:
...ja sitten onkin jo liki puolet Minardin budjetista kasassa. Lajista tuli yksinkertaisesti liian kallista pikkutalleille 90-luvulla.
Tätä epäilinkin...harmi :frown:
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
ken tyrrelhän myi tallinsa jo loppuvuonna 1997 joten tallille kävi 98 kaudella vähän kuin jordanille 05:thumbdown
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
forti sanoi:
ken tyrrelhän myi tallinsa jo loppuvuonna 1997 joten tallille kävi 98 kaudella vähän kuin jordanille 05:thumbdown
No Tora pysty jonkinloisii tuloksii mut Rosset oli ihan turha jätkä.

Edit: Mitä muuten tapahtui Imolassa 1982 kun aikajoissa ja kilpailussa oli vain puolet autoista mukana?
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
kaihis sanoi:
No Tora pysty jonkinloisii tuloksii mut Rosset oli ihan turha jätkä.

Edit: Mitä muuten tapahtui Imolassa 1982 kun aikajoissa ja kilpailussa oli vain puolet autoista mukana?
Jos nyt en ihan väärin muista, niin valmistajien järjestö FOCA boikotoi sitä kilpailua ja mukana olivat vain silloisen kattojärjestön FISA:n "ystävätallit".
 
Ylös