Bobakki sanoi:
Vahvasti intuition varassa väittäisin sen olleen yhden kisan sopimus tiimin optiolla seuraavista kisoista. Eddiehän olisi alun perin halunnut Stefan Johanssonin, mutta Schumi toi talliin enemmän rahaa. Jonkunlainen takaportti jätettiin uskoakseni joka tapauksessa sille, että Suutari olisikin ollut floppi. Jordan teki suurimman virheen siinä, että tarjosi Span jälkeen seuraavista kausista sopimusta, jonka mukaan Schumacherin olisi pitänyt edelleen maksaa ajamisestaan.
"intro"
Schumia dissaamatta, muistelisin että C ryhmän aikaan yleinen mielipide oli että Sauber kolmikosta Frentzen on paras(nopein, silti kulutti vähemmän bensaa ja renkaita), sitten Wendlinger tai ehkä Schumi, asiaahan voi peilata myös saksan F3 tuloksiin '89, tosin silloin kuskit tietty ajoivat eri talleissa. Eli Schumia ei vielä pidetty uniikkina mega lupauksena silloin.
Koska saksalaisilla rahoittajilla oli kova halu saada saksalainen kuljettaja F1siin. Saksan Camel tuotti Frentzenin F3000 projektin '90. Frentzen liittyi Jordanin talliin jonka pääsponsori Camel oli ollut jo muutaman vuoden. Frentzenin kausi oli kuitenkin epäonninen, Jordan lähti F1siin sekä ilman saksan että "muuta" Camelia, joka oli saanut kokea juuri Lotuksen '90 huonona investointina.
EJR F3000 '90 Frentzen, mahdollisesti Pau
'91 Frentzen oli "mennyttä" ja Mercedes sekä Saksan Camel halusivat suunnata rahansa Schumiin. Ajatellen Jordanin ja Camelin pitkää ja menestyksekästä historiaa, olisin voinut olettaa Eddiessä olevan sen verran neuvottelijaa että Jordan olisi saanut takasin tutun Camelin pääsponssikseen Schumin avulla 92 vuodeksi. Ehkä Eddie olisi voinut yrittää lypsää myös lisää rahaa Itävallasta/Saksasta tekemällä all german speaking tiimin, ottamalla F1 paikkaa etsivän Wendlingerinkin mukaan tiimiinsä? Wendlingerhän teki Marchilla huikeita suorituksia '92..
Monesti tuntuu että Bernie on saanut junailtua aika monet tiimin pastat sekaisin. Schumi jutussakin oli varmaan oma lehmä ojassa jotta saa Saksaan F1 buumin nopeammin ja siten nostettua itselle parempaa liksaa korottamalla TV oikeuksien hintoja RTLlle ja kumppaneille..
Jordaniin ja Benettoniin liittyen tuli pari muutakin juttua mieleen.
Arvostan Herbertiä kuljettajana korkealle. Ajatellen hänen suorituksia FF Festivaalien ylivoimainen voittaja '85, EJR:llä Brittien F3 mestari '87 ja seuraavana vuonna F3000 sarjassa potentiaalinen mestari ennen onnettomuuksia. Ennen kaikkea '87 ensimmäisessä F1 testissä heti Boutsenia nopeampi ja '88 Lotuksella Piquetia nopeampi. Ennen kohtalokasta Brands Hatchin '88 kisaa F1 tarjoukset Benettonilta sekä Williamsilta. Ketä muuta tulokasta on pyydetty suoraan vastaaviin tiimeihin?? Johnny oli siis ilmi selvästi pidetty seuraavana mega tähtenä. Onnettomuus muutti kaiken, mutta silti olen jäänyt miettimään, MIKSI Jordan ei missään vaiheessa palkannut Johnnyä F1sissä huolimatta pitkästä yhteisestä historiasta ja siitä että hän huomasi Johnnyn pärjäävän Jordanille "riittävällä" tasolla F1sissä huolimatta tasoituksesta minkä Johnny joutui antamaan huonommassa jarrutus tekniikassa nilkkansa takia. Esim. Brittiläinen B&H olisi varmasti nähnyt mielellään PR ystävällisen britti Herbertin riveissään, kuten Hillin..
Benettoniin liittyen pohdin Lehdon vuoden '93 tilannetta. Missä Lehto olisi ajanut jos hän ei olisi saanut Benetton paikkaa? Mitkä olivat muut tiimit joiden kanssa Keke neuvotteli? Miksi Keke halusi Lehdon Benettonille vaikka tiesi ettei Lehto todennäköisesti saa siellä hyvää kohtelua, kuten Patresen tapauksesta oli tullut ilmi ja myös viimeistään testeissä olisi pitänyt varmasti selvitä se yleisesti tunnustettu fakta että Benettonin '94 auto oli vaikea ajettava, kuten Herbert, Berger ja Alesi ovat sanoneet. Tosin JJhän testasi 93 autolla, mikä myöskin oli Patresen mielestö vaikea.