En tiedä miten diili tehtiin ja oliko siinä ketään taustapiruna, mutta muistaakseni alunperinhän Englannin avointa sarjaa piti pösöllä ajaa Kankkunen, sitten kun Alen viime hetkellä vetäytyikin pösö diilistä nostettiin Kankkunen MM-sarjaan ja Suntta sai mahdollisuuden.Onko tietoa miten Suntta onnistui vääntämän itselleen diilin pösön B-ryhmäläisellä Brittien avoimeen 85-86? Oliko alemman luokan autoilla näytöt niin ylivoimaisia, että sai tommosen huippupestin?
En usko, että Kankkusen sopimuskuviot vaikuttivat Mikon ajoihin Britanniassa. Mikko ajoi kuitenkin Peugeot Sport UK -tallissa jo koko 1985 Brittien avoimen sarjan. Alkukauden kisat toki pienellä A-ryhmäläisellä jota Mikko toi kuin Ritmoa tai Uno Turboa konsanaan:En tiedä miten diili tehtiin ja oliko siinä ketään taustapiruna, mutta muistaakseni alunperinhän Englannin avointa sarjaa piti pösöllä ajaa Kankkunen, sitten kun Alen viime hetkellä vetäytyikin pösö diilistä nostettiin Kankkunen MM-sarjaan ja Suntta sai mahdollisuuden.
Näitä on jälkikäteen helppo jossitella, mutta tuo S4-tilaisuus 1986 Jyskälässä olisi voinut olla uran kannalta yllättävän ratkaiseva, vaikka se olisi varmasti tarkoittanut siltojen polttamista Jean Todtin kanssa. RAC:n evo kakkosen ratissa olisi voinut unohtaa saman tien.Tuosta itse suoritetusta manageroinnista johtuen tuli Suurajot 1986 ajettua Fiat Uno Turbolla Lancia Delta S4:n sijaan. En tiedä, oliko myös muita ajoja, jotka ammattimaisempi manageri olisi saanut järjestettyä.
Ja itseasiassa päänavaus Peugeot Talbot Sportin suuntaan oli tehty jo 1984, kun Mikko ajoi A-ryhmän Talbotilla National Breakdownin ja Walesin.Mikko ajoi kuitenkin Peugeot Sport UK -tallissa jo koko 1985 Brittien avoimen sarjan.
Itse asiassa vuoden 1985 päätteeksi Suntalle tarjottiin kolmen MM:n ohjelmaa Lancialla. Kisat olisivat olleet Ruotsi, Jyväskylä ja RAC. Suntta kieltäytyi, hän halusi päästä Pösölle MM-sarjaan. Historia kertoo, että valinta meni väärin. Vaikka toki 1986 Suntta sai ajaa Pösöllä saarilla.Näitä on jälkikäteen helppo jossitella, mutta tuo S4-tilaisuus 1986 Jyskälässä olisi voinut olla uran kannalta yllättävän ratkaiseva, vaikka se olisi varmasti tarkoittanut siltojen polttamista Jean Todtin kanssa. RAC:n evo kakkosen ratissa olisi voinut unohtaa saman tien.
Mutta jos nyt jossitellaan että Mikko olisi ajanut S4:lla Jyskälän, olisi hän hyvin voinut saada itselleen Ericssonin paikan Lancialta 1987 kaudelle ja 4-5 MM-rallin ohjelman sarjan ylivoimaisesti parhaalla autolla. Tämä olisi voinut avata sitten aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja urapolkuja eteenpäin. Ericssonille ehdittiin jo ilmoittaa ennen 1986 RAC:ta ettei hänen palveluksia tarvita enää 1987 kaudella. Ericsson venyi kuitenkin sitten yhtäkkiä uransa ehkä kovimpaan suoritukseen RAC:ssa joka toi ohjelman seuraavalle kaudelle. Mikon suoritus 1986 RAC:ssa oli myös hieno mutta lopulta "väärälle" työnantajalle uran jatkoa ajatellen.
Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, että Mikko halusi olla lojaali Pösölle. Jyskälän ajaminen Peugeotin pahimmalle kilpailijalle olisi ollut raju peliliike, joka olisi mennyt vähän samaan kategoriaan kuin Petter Solbergin yllätyssiirto Subarulle kesken 2000 kauden. Malcolm oli satsannut nuoreen ja virheherkkään Petteriin ja Petter kiitti luottamuksesta siirtymällä yllättäen Malcolmin pahimmalle kilpailijalle. Siinä taisi palaa sillat Malcolmin kanssa kymmeneksi vuodeksi.
Vaikeita päätöksiä.
Juhan piti 86 ajaa pösöllä brittien avoin +2-3 MM rallia ja Markun piti ajaa pösöllä täys MM sarja. Markku vetäytyi viime metreillä joten Juhan piti paikata. Mikko sitten paikkasi Juhaa Briteissä. Mutta Suntta teki pösö diilin jo 85. Pösö tuli kesken 85 kauden britteihin mukaan, en tiedä oliko vaikutusta, että muilla kuskeilla oli jo diilit tehty sille kaudelle muiden tallien kanssa, joten kuskeja ei ollut paljoa vapaana.En tiedä miten diili tehtiin ja oliko siinä ketään taustapiruna, mutta muistaakseni alunperinhän Englannin avointa sarjaa piti pösöllä ajaa Kankkunen, sitten kun Alen viime hetkellä vetäytyikin pösö diilistä nostettiin Kankkunen MM-sarjaan ja Suntta sai mahdollisuuden.
Toi Suntan hyppy b ryhmäläisen rattiin oli aika riski veto pösöltä. Verrattavissa tilanteeseen, jossa Sami Pajarille tarjottais Rally 1 auto alle nykyisellä kokemuksellaJa itseasiassa päänavaus Peugeot Talbot Sportin suuntaan oli tehty jo 1984, kun Mikko ajoi A-ryhmän Talbotilla National Breakdownin ja Walesin.
Tuo x-ryhmä olisi pitänyt ehdottomasti toteuttaa ja mieluummin heti jo v.87 ja suoraan pääluokaksi.
VM 1/88
Suuri rallimies Jean-Marie visioimassa lajin tulevaisuutta. Tässä lista X-ryhmää kaipaamaan jääneistä:
.
Eikös ne kit carit ollut periaatteessa vastaavia?Tuo x-ryhmä olisi pitänyt ehdottomasti toteuttaa ja mieluummin heti jo v.87 ja suoraan pääluokaksi.
Oli, mutta repivät väärästä päästä. Tuo x-ryhmähän olisi ilmeisesti ollut prototyyppiluokka, koska puhutaan 20 luokitusautosta, jolloin esim moottori olisi voinut olla keskellä.Eikös ne kit carit ollut periaatteessa vastaavia?
Tuo olisi ollu aivat huikea menestystarina, jos olis tuotu ralliin v.87. moottorit vapari nelipyttyisiä 2.5-3L ja keskimoottori protoja. Vähän kuin 037 mutta vapari koneella. Tai V6 vaparit.
VM 1/88
Suuri rallimies Jean-Marie visioimassa lajin tulevaisuutta. Tässä lista X-ryhmää kaipaamaan jääneistä:
.
VM 1/1988 kertomasta Mersun mukaan tulosta joskus 1991, niin 1986-1989 oli selvästi kiinnostusta tuoda ralliin isomman kokoluokan 4-ovisia automalleja.
VM 1/88
Bugalski ajoi kuvassa N-ryhmän Renault 21 Turboa. 25 lukee ovessa, ei takakontin mallimerkinnässä.Ranskassa Bugalski osallistui Monteen ja Korsikalle lippulaiva Renault 25:llä.
Jos haluaa olla tarkka, niin tarkoitat varmaan neliovista Sierraa joka oli siis Ford Sierra Cosworth 4x4.Legacyn ja Galantin ohella samaan kookkaiden ralliautojen sarjaan kuului myös Ford Sierra Cosworth.
Se kolmiovinen Sierra RS Cosworth ja viisiovinen Sierra XR4x4 olivat käytännössä samankokoisia kuin myöhempi neliovinen. Taitaa olla jokunen sentti pituuseroa.Jos haluaa olla tarkka, niin tarkoitat varmaan neliovista Sierraa joka oli siis Ford Sierra Cosworth 4x4.