A-ryhmän jutustelu

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Onko tietoa miten Suntta onnistui vääntämän itselleen diilin pösön B-ryhmäläisellä Brittien avoimeen 85-86? Oliko alemman luokan autoilla näytöt niin ylivoimaisia, että sai tommosen huippupestin?
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Onko tietoa miten Suntta onnistui vääntämän itselleen diilin pösön B-ryhmäläisellä Brittien avoimeen 85-86? Oliko alemman luokan autoilla näytöt niin ylivoimaisia, että sai tommosen huippupestin?
En tiedä miten diili tehtiin ja oliko siinä ketään taustapiruna, mutta muistaakseni alunperinhän Englannin avointa sarjaa piti pösöllä ajaa Kankkunen, sitten kun Alen viime hetkellä vetäytyikin pösö diilistä nostettiin Kankkunen MM-sarjaan ja Suntta sai mahdollisuuden.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
En tiedä miten diili tehtiin ja oliko siinä ketään taustapiruna, mutta muistaakseni alunperinhän Englannin avointa sarjaa piti pösöllä ajaa Kankkunen, sitten kun Alen viime hetkellä vetäytyikin pösö diilistä nostettiin Kankkunen MM-sarjaan ja Suntta sai mahdollisuuden.
En usko, että Kankkusen sopimuskuviot vaikuttivat Mikon ajoihin Britanniassa. Mikko ajoi kuitenkin Peugeot Sport UK -tallissa jo koko 1985 Brittien avoimen sarjan. Alkukauden kisat toki pienellä A-ryhmäläisellä jota Mikko toi kuin Ritmoa tai Uno Turboa konsanaan:

1985 Skotlannin rallista eteenpäin Mikko sai alleen B-ryhmäläisen jolla ajoi sitten myös 1986 kauden.

En tiedä mitä kautta Mikko tilaisuuden sai, mutta Peugeot Sport UK:n tallipäällikkö Des O´Dell oli Talbotin tallipäällikkönä 1979-81 ja olen saanut sellaisen käsityksen, että oli yksi kaikkien aikojen isoimpia Henkka-faneja. Voi olla, että O'Dell näki Mikossa jotain samaa kuin Henkassa. Molemmat olivat luonteeltaan tietyllä tavalla "arvaamattomia luonnonlapsia" jotka pystyivät aivan ilmiömäisiin suorituksiin, mutta toisaalta myös käsittämättömiin virheisiin ylivoimaisesta johtoasemasta.

O'Dell laittoi Mikon muuten ajamaan myös joitain ratakisoja assutaitojen kehittämistä varten. 1986 BSCC-sarjan (nykyisin BTCC) Brands Hatchin osakilpailusta lohkesi kolmas tila:
https://www.touringcars.net/database/race.php?id=590

Tuosta itse suoritetusta manageroinnista johtuen tuli Suurajot 1986 ajettua Fiat Uno Turbolla Lancia Delta S4:n sijaan. En tiedä, oliko myös muita ajoja, jotka ammattimaisempi manageri olisi saanut järjestettyä.
Näitä on jälkikäteen helppo jossitella, mutta tuo S4-tilaisuus 1986 Jyskälässä olisi voinut olla uran kannalta yllättävän ratkaiseva, vaikka se olisi varmasti tarkoittanut siltojen polttamista Jean Todtin kanssa. RAC:n evo kakkosen ratissa olisi voinut unohtaa saman tien.

Mutta jos nyt jossitellaan että Mikko olisi ajanut S4:lla Jyskälän, olisi hän hyvin voinut saada itselleen Ericssonin paikan Lancialta 1987 kaudelle ja 4-5 MM-rallin ohjelman sarjan ylivoimaisesti parhaalla autolla. Tämä olisi voinut avata sitten aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja urapolkuja eteenpäin. Ericssonille ehdittiin jo ilmoittaa ennen 1986 RAC:ta ettei hänen palveluksia tarvita enää 1987 kaudella. Ericsson venyi kuitenkin sitten yhtäkkiä uransa ehkä kovimpaan suoritukseen RAC:ssa joka toi ohjelman seuraavalle kaudelle. Mikon suoritus 1986 RAC:ssa oli myös hieno mutta lopulta "väärälle" työnantajalle uran jatkoa ajatellen.

Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, että Mikko halusi olla lojaali Pösölle. Jyskälän ajaminen Peugeotin pahimmalle kilpailijalle olisi ollut raju peliliike, joka olisi mennyt vähän samaan kategoriaan kuin Petter Solbergin yllätyssiirto Subarulle kesken 2000 kauden. Malcolm oli satsannut nuoreen ja virheherkkään Petteriin ja Petter kiitti luottamuksesta siirtymällä yllättäen Malcolmin pahimmalle kilpailijalle. Siinä taisi palaa sillat Malcolmin kanssa kymmeneksi vuodeksi.

Vaikeita päätöksiä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuossa vaiheessa olisi varmaan ollut jo tiedossa, että Pösö ei jatka kaudelle 1987 mutta Lancia jatkaa?
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
191
Näitä on jälkikäteen helppo jossitella, mutta tuo S4-tilaisuus 1986 Jyskälässä olisi voinut olla uran kannalta yllättävän ratkaiseva, vaikka se olisi varmasti tarkoittanut siltojen polttamista Jean Todtin kanssa. RAC:n evo kakkosen ratissa olisi voinut unohtaa saman tien.

Mutta jos nyt jossitellaan että Mikko olisi ajanut S4:lla Jyskälän, olisi hän hyvin voinut saada itselleen Ericssonin paikan Lancialta 1987 kaudelle ja 4-5 MM-rallin ohjelman sarjan ylivoimaisesti parhaalla autolla. Tämä olisi voinut avata sitten aivan uudenlaisia mahdollisuuksia ja urapolkuja eteenpäin. Ericssonille ehdittiin jo ilmoittaa ennen 1986 RAC:ta ettei hänen palveluksia tarvita enää 1987 kaudella. Ericsson venyi kuitenkin sitten yhtäkkiä uransa ehkä kovimpaan suoritukseen RAC:ssa joka toi ohjelman seuraavalle kaudelle. Mikon suoritus 1986 RAC:ssa oli myös hieno mutta lopulta "väärälle" työnantajalle uran jatkoa ajatellen.

Toisaalta ymmärrän kyllä hyvin, että Mikko halusi olla lojaali Pösölle. Jyskälän ajaminen Peugeotin pahimmalle kilpailijalle olisi ollut raju peliliike, joka olisi mennyt vähän samaan kategoriaan kuin Petter Solbergin yllätyssiirto Subarulle kesken 2000 kauden. Malcolm oli satsannut nuoreen ja virheherkkään Petteriin ja Petter kiitti luottamuksesta siirtymällä yllättäen Malcolmin pahimmalle kilpailijalle. Siinä taisi palaa sillat Malcolmin kanssa kymmeneksi vuodeksi.

Vaikeita päätöksiä.
Itse asiassa vuoden 1985 päätteeksi Suntalle tarjottiin kolmen MM:n ohjelmaa Lancialla. Kisat olisivat olleet Ruotsi, Jyväskylä ja RAC. Suntta kieltäytyi, hän halusi päästä Pösölle MM-sarjaan. Historia kertoo, että valinta meni väärin. Vaikka toki 1986 Suntta sai ajaa Pösöllä saarilla.
Hanaa-lehdessä oli reilu vuosi sitten tarinaa maahantuojan Fiat-tallista. Tiimin vetäjä Ville Kamunen kertoi jutussa Suntan kieltäytyneen myös ajamasta tehtaan Mirafiorilla RAC-rallissa. Jutussa Kamunen kertoi, ettei saanut oikein edes syytä kieltäytymiselle.
Suntta oli persoona ja tarinoiden mukaan myös prosenttijuomien nautiskelu vaikutti tallien kiinnostukseen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
En tiedä miten diili tehtiin ja oliko siinä ketään taustapiruna, mutta muistaakseni alunperinhän Englannin avointa sarjaa piti pösöllä ajaa Kankkunen, sitten kun Alen viime hetkellä vetäytyikin pösö diilistä nostettiin Kankkunen MM-sarjaan ja Suntta sai mahdollisuuden.
Juhan piti 86 ajaa pösöllä brittien avoin +2-3 MM rallia ja Markun piti ajaa pösöllä täys MM sarja. Markku vetäytyi viime metreillä joten Juhan piti paikata. Mikko sitten paikkasi Juhaa Briteissä. Mutta Suntta teki pösö diilin jo 85. Pösö tuli kesken 85 kauden britteihin mukaan, en tiedä oliko vaikutusta, että muilla kuskeilla oli jo diilit tehty sille kaudelle muiden tallien kanssa, joten kuskeja ei ollut paljoa vapaana.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ja itseasiassa päänavaus Peugeot Talbot Sportin suuntaan oli tehty jo 1984, kun Mikko ajoi A-ryhmän Talbotilla National Breakdownin ja Walesin.
Toi Suntan hyppy b ryhmäläisen rattiin oli aika riski veto pösöltä. Verrattavissa tilanteeseen, jossa Sami Pajarille tarjottais Rally 1 auto alle nykyisellä kokemuksella
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Palataan loppuvuoteen 1987 ja Mikkolan Mazda-siirron tunnelmiin.


IL ??.12.1987


VM 1/88

Hannulla on ollut todella tömäkkä soppari Audin kanssa, jos IL:n jutun tieto "seuraavat kuusi vuotta kattaneesta PR- ja testisopimuksesta" pitää paikkansa. VM:n jutussa huomio kiinnittyy siihen, että Mazdan kilpailuohjelma lopulta kutistui alunperin suunnitellusta - aivan kuten tapahtui myös 1987.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
X-ryhmä olisi saattanut olla mielenkiintoinen mikäli viritysaste olisi ollut riittävän korkea... Ei nuo myöhemmät F2-kategorian KitCarit mitenkään huonoja olleet. Paljon mielenkiintoisempia kuin N-ryhmän Integralet, Subarut ja Mitsut (Celicasta ja Audi S2:ta puhumattakaan)
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630


VM 1/88

Suuri rallimies Jean-Marie visioimassa lajin tulevaisuutta. Tässä lista X-ryhmää kaipaamaan jääneistä:




.
Tuo x-ryhmä olisi pitänyt ehdottomasti toteuttaa ja mieluummin heti jo v.87 ja suoraan pääluokaksi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eikös ne kit carit ollut periaatteessa vastaavia?
Oli, mutta repivät väärästä päästä. Tuo x-ryhmähän olisi ilmeisesti ollut prototyyppiluokka, koska puhutaan 20 luokitusautosta, jolloin esim moottori olisi voinut olla keskellä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630


VM 1/88

Suuri rallimies Jean-Marie visioimassa lajin tulevaisuutta. Tässä lista X-ryhmää kaipaamaan jääneistä:




.
Tuo olisi ollu aivat huikea menestystarina, jos olis tuotu ralliin v.87. moottorit vapari nelipyttyisiä 2.5-3L ja keskimoottori protoja. Vähän kuin 037 mutta vapari koneella. Tai V6 vaparit.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
223
VM 1/1988 kertomasta Mersun mukaan tulosta joskus 1991, niin 1986-1989 oli selvästi kiinnostusta tuoda ralliin isomman kokoluokan 4-ovisia automalleja.

Mikkolan, Rohrlin, Schwarzin ja Burin Audi 200 on varmasti tunnetuin, mutta Ranskassa Bugalski osallistui Monteen ja Korsikalle lippulaiva Renault 21:llä (edit 15/10), Peugeot Italia ajatti Aghinia Italiassa ja San Remossa Peugeot 405 Mi16:lla ja 1987 Monteen osallistui myös kisan 1979 voittanut Bernard Darniche yksityistallin MB 190:lla. Toisaalta Mitsu Galant VR-4 ja Subaru Legacy jatkoivat myös samoilla kokolinjoilla.




 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Ranskassa Bugalski osallistui Monteen ja Korsikalle lippulaiva Renault 25:llä.

Bugalski ajoi kuvassa N-ryhmän Renault 21 Turboa. 25 lukee ovessa, ei takakontin mallimerkinnässä.

Legacyn ja Galantin ohella samaan kookkaiden ralliautojen sarjaan kuului myös Ford Sierra Cosworth.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Jos haluaa olla tarkka, niin tarkoitat varmaan neliovista Sierraa joka oli siis Ford Sierra Cosworth 4x4.
Se kolmiovinen Sierra RS Cosworth ja viisiovinen Sierra XR4x4 olivat käytännössä samankokoisia kuin myöhempi neliovinen. Taitaa olla jokunen sentti pituuseroa.
 
Ylös