RAC:n aattona 1997 suurin uutinen oli Kankkusen kaksivuotinen jatkosopimus Fordille.
Jos Juha tosiaan on vapaaehtoistyötä vuonna 1997 tehnyt, niin melkoisen röyhkeänä voidaan M-Sportin toimintaa tuolloin olosuhteet huomioon ottaen pitää. Olisi hauska myös tietää, mitkä ne de facto sopimusrikkomukseen johtaneet seikat (joihin Jouhki Tomin Nuoteista -jaksossaan viittaa) olivat, jotka "vapauttivat" Juhan Subarulle kaudeksi 1999.
Näytä liitetiedosto 4190
Näytä liitetiedosto 4191
Näytä liitetiedosto 4192
Näytä liitetiedosto 4193
Näytä liitetiedosto 4194
Näytä liitetiedosto 4195
HS 23.11.1997
Näistä Kankkusen sopimusratkaisuista minunkin piti kirjoittaa jo aiemmin päivällä Grönholmista puhuttaessa, välillisestihän Kankkusen lähtö Fordille avasi Grönholmille näytön paikan Corollan ratissa Jyväskylään.
Muistan katsoneeni youtubesta jonkun -95 kauden kisakoostetta jossa kerrottiin faktana että Sainz ajaa Toyotalla kaudella
-96 mutta turbo hässäkkä luonnollisesti vesitti tämän sopimuksen, minulle on jäänyt kysymysmerkiksi kumpi Toyota kuskeista oli lähdössä Toyotalta -95 kauden jälkeen, lopultahan sekä Kankkunen että Auriol ajoivat -96 kaudella Toyotalla yksityistallin nimen alla yksittäisiä kisoja ja Tomin nuoteista podcastin mukaan alalla oli vielä -97 kaudellakin käsitys että Kankkusella on Toyotan kanssa voimassaoleva sopimus vaikka näin ei lopulta ollut.
Jotenkin tästä ajanjaksosta on jäänyt vähän sellainen fiilis ettei Jouhki hoitanut Kankkusen asioita ihan sillä pieteetillä mitä tilanne olisi vaatinut, tai sitten Toyota on luvannut maksaa kuskien palkat -96 vuodelta ja Kankkunen on ollut tyytyväinen vähän kevyempään ohjelmaan tuossa vaiheessa uraa ja huomannutkin vasta -97 yllättäen olevansa ilman ajopaikkaa.
Eikös Kankkunen saanut paikan Fordilta kesken kauden kun Schawrtzin ajamisista ei tullut oikein mitään.