Ahveniston Vauhtipäivät 12.8

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by SpeedKing:
<STRONG>
Nimenomaan, ja varsinkin niille, jotka eivät edes koskaan ole projektejaan valmiiksi tehneet perusteluinaan "koska se nakyvyys kahtia jaettuna SM-sarjana pla pla pla".
Alamme päästä asiaan: Valitus ja tekeminen ovat eri asioista! Voi valittaa, mutta ennen sitä ja varsinkin sen aikana tehdään niin p*?/##&&%leesti hommia ja ajetaan!</STRONG>
Tuo oli erittäin hyvin sanottu, mutta OTOH - ei tuolla S2K Tourilta pois potkittujen Sporttienkaan puolella asiat sen paremmin ole olleet. Vauhtipäivillä niitä oli yllättävän paljon, mutta kyllä niitäkin autoja varmaan nurkissa makaa kohtuullisen paljon. Samoin merkkiluokissa on joskus ollut enemmänkin autoja kuin mitä on nykyään. Jos medianäkyvyys olisi edes puolet siitä, mitä S2K Tour saa osakseen, niin uskoisin, että kuskienkin motivaatiotaso paranisi huomattavasti.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Originally posted by Tose:
<STRONG>Vauhtipäivien kuvat ovat nyt kuvastossani, klikkaa logoa ja tutki.
</STRONG>
Hienoja kuvia... laitoin niistä yhden jo windowsin taustakuvaksikin :) Jatka Tose samaan malliin!

Noista SS-autoista: Mikä oli Juuselan Viperin kohtalo? Kaatuiko sillä ajaminen moottorin liian suureen tilavuuteen, vai?
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Originally posted by Don Vito:
<STRONG>

Tuo oli erittäin hyvin sanottu, mutta OTOH - ei tuolla S2K Tourilta pois potkittujen Sporttienkaan puolella asiat sen paremmin ole olleet. Vauhtipäivillä niitä oli yllättävän paljon, mutta kyllä niitäkin autoja varmaan nurkissa makaa kohtuullisen paljon. Samoin merkkiluokissa on joskus ollut enemmänkin autoja kuin mitä on nykyään. Jos medianäkyvyys olisi edes puolet siitä, mitä S2K Tour saa osakseen, niin uskoisin, että kuskienkin motivaatiotaso paranisi huomattavasti.</STRONG>
Joo kun nyt tosissaan ajatellaan niin kaikki tietysti haluaa ajaa omaa etuaan, joka on normaalia mutta siis ei hyvät hyssykät sentään ajatelkaa nyt kuka helvetti haluaa nähdä jotain Ladojen (vai ollaanko me venäjällä) lähtöjä tai jotain sairaan vanhojen Saab ja Fiat autojen lähtöjä, (SS luokka eri juttu) ei ainakaan allekirjoittanut.
Mitä sitten tulee Super Saloon luokkaan (silloin kun ajoi rata-sm päivillä) niin aina ennen kauden alkua on ollut jos jonkin näköisiä ilmoittautumis listoja jossa yli 20 autoa mukana, mutta sitten kun on saavuttu Ahvenistolle niin karmea totuus on paljastunut eli se ilmoittautumis lista on ollut paskan jauhamista parhaasta päästä, kaikki 10 mukana, josta puolet hajoo lämmittelyssä.
Ehdottelin aikanaan AKK:lle että otettaisiin käyttöön käytäntö että jos ilmoittaudut turhan takia SS sarjaan ennen kauden alkua niin rapsahtaa 10000 sakot, no ei menny lävitse varmasti sen takia että se olisi paljastanut ilmoittautumis totuuden.

Mitä tulee sitten Sport 2000 luokkaan niin jos tätä luokkaa ei olisi tuotu -96 suomalaisille radoille niin esim ahvenistolla
olisi edelleen katsojina lippumiehet.

[ 15-08-2001: Message edited by: Petri eli nokia 1610 ]
 

maku

Member
Liittynyt
15.8.2001
Viestit
12
Meinaatko että kilpailijat ajelee kisoja yleisön iloksi!!!p...le tämä on harrastusta joka tuo monelle ihmiselle ilon ja rentoutumisen!!!sinun kannattaisi alkaa harrastaa jotain muuta katseltavaa ,siirry vaikka ravien puolelle (en halveksi raveja ym toisia harrastuksia).Ja muutenkin kannattaisi muuttaa kantoja monessa asiassa !En tiedä miten läheltä todella katsot autourheilua? Merkkiluokat ovat hyvä suola ankean rata-autoilun sivussa ,kanattaa muistaa että olemme pienessä maassa ja turha ajatella tänne mitään sellaista mitä esim jenkeissä tai saksassa !Niissä maissa liikkuu
sen verran suuret rahat ja harrastaja määrät.
Sekin kannatta muistaa että olemme pieni mutta kuuluisa maa autourheilussa ,joten eläköön kaikki kilpailijat ja heidän ympärillä pyörivät harrastajat varikolla ,taustajoukoissa!he kaikki tekevät todella tärkeää työtä tämän kaiken eteen !Valittajat pysyköön poissa!!!!
Tämä kommentti tuli 20 vuoden kokemuksella autourheilun eri lajeissa harrastavalta !
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by maku:
<STRONG>Meinaatko että kilpailijat ajelee kisoja yleisön iloksi!!!
Sekin kannatta muistaa että olemme pieni mutta kuuluisa maa autourheilussa </STRONG>
Siinäpä kaksi loistavaa lausetta tuosta jutusta.

Eli nyt saatiin paikalle kunnon autourheilunharrastaja joka ei edes halua katsojia - ainakaan ulkopuolisia kilpailuihin.

Jos tämä on autourheilun suunta niin eipä ole kauaa näitä huippujakaan luvassa.

Toivottavasti näin katsojia vihaava 20v autourheilua harrastanut kaveri ei vahingossakaan etsi itselleen sponsoreita tai ainakaan saa hankittua sellaisia.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Kyllä merkkiluokillakin on katsojille tarjottavaa. Kamppailut radalla ovat usein tiukkoja kun tasaveroiset autot ajavat puskurissa kiinni kierros kierroksen jälkeen. Kuljettaja jonka ohitse päästään saattaa jälleen ottaa seuraavassa ohituspaikassa paikkansa takaisin jne. Ahveniston vauhtipäivilläkin oli kovia kamppailuja.

Harrastuksena ja astinlautana muihin koppiautoluokkiin merkkiluokat ovat vertaansa vailla ja kustannuksiltaan varsin siedettävällä tasolla.

Jokaiselle jotain, jos katsoja haluaa ainoastaan nähdä hienoja ja kalliita autoja rataa kiertämässä, niin silloin voi katsoa ainoastaan SuperSaloonit ja käydä vaikkapa makkarakojulla muiden lähtöjen aikana. Jos ajetaan kaksi SS-lähtöä on niiden välillä oltava jotain täyteohjelmaa kuitenkin.

Tosiasia on se että muitakin luokkia täytyy ajattaa että järjestäjät saisivat mahdollisimman paljon (edes kulut kattavasti) osanottomaksuja... tai sitten on katsojia saatava tuhansittain enemmän.
 

maku

Member
Liittynyt
15.8.2001
Viestit
12
Olenko sanonut että vihaan katsojia ?? tosi asia on vaan niin että kilpailijat kilpaileen kilpailun takia !!tottakai katsojia tarvitaan !!Niinhän kiekkoilija pelaa koska tykkää pelaamisesta ja joukkueen takia .Katsos tämän voi ajatella monella tavalla !tarvitseeko aina ajatella negatiivisesti!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tarkkennettakoon vielä että pidän paljon näistä nykyisistä merkkiluokista. Ainakin niin kauan kun ne tarjoavat taisteluita sijoituksista ja kovaa yritystä.

Kalustosta riippumatta en pidä tylsistä lähdöistä. Ja jos katsojia ei arvosteta niin näihin saatetaan päätyä helposti.

Ja penkalla tai radanreunalla oon ollut jo yli 30v.
 

maku

Member
Liittynyt
15.8.2001
Viestit
12
Kyllä katsojia arvostetaan ,mutta kertokaa katsojat mitä te haluatte katsoa sitten ja kertokaa myös mitä se maksaa ?Eli kertokaa sellainen luokka missä voi ajella samallaisella butjetilla koko kauden!Tehdään yhdessä tästä lajista kiinnostava!!!! Siinä vaan on sellainen juttu että meillä kaikilla on erillainen syy tulla katsomaan kisoja !Toiset tulee katsomaan sitä että kun menis autoja paskaksi toiset hyviä suorituksia yms.
Jokainen varmaan on huomannut sen piirteen rallissa ,siellä saatetaan kaataa jopa taimikkoa ennen kilpailua että nähdään hyviä ulos ajoja !Onko siinä sit mitään järkeä.
Ihan muuten yksi huomio merkkiluokan autoja oli ahvenistolla 31 kpl (Lada,Saab ja Fiat)ja sitten kun lasketaan ilmoittautuminen 1000 mk /per auto saadaan 31000 mk plus heidän ostamat ylimääräiset Vip liput ja kahvion käytöt!!
He saivat ihan hyvät rahat kerättyä AKK:lle ja järjestäjille!
Ihan hyvä muutenkin että saadaan kunnon keskustelua aikaiseksi eikä vaan haukuta eriluokkia !Meitä kaikkia tarvitaan
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Spyder:
<STRONG>

Noista SS-autoista: Mikä oli Juuselan Viperin kohtalo? Kaatuiko sillä ajaminen moottorin liian suureen tilavuuteen, vai?</STRONG>
Käytännössä kyllä. Tosin Juuselan touhuista ei ota kyllä se kuuluista Erkkikään selvää... Mutta aikanaan Viper hyväksyttiin mukaan erikoisluvalla, jonka ehtona kuulemma oli että auto olisi tekniikaltaan vakiokuntoinen... Tehopainosuhde siis syvältä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by maku:
<STRONG>
Ihan muuten yksi huomio merkkiluokan autoja oli ahvenistolla 31 kpl (Lada,Saab ja Fiat)ja sitten kun lasketaan ilmoittautuminen 1000 mk /per auto saadaan 31000 mk plus heidän ostamat ylimääräiset Vip liput ja kahvion käytöt!!
[QB]
No ainakin S2K Tourin puolella VIP-liput myy AKK Sports Oy (kuulemma hintaan >300 mk ketale) ja vastaavasti portilta myytävistä lipuista tulot menee järjestävälle seuralle. Enkä usko että näistä VIP-katsojista on muutoinkaan iloa _järjestävälle seuralle_ he kun tuskin merkittävässä määrin käyttävät nakkiputkan antimia...

[QB]
He saivat ihan hyvät rahat kerättyä AKK:lle ja järjestäjille!
Ihan hyvä muutenkin että saadaan kunnon keskustelua aikaiseksi eikä vaan haukuta eriluokkia !Meitä kaikkia tarvitaan</STRONG>
Ja merkkiluokkien edustajista tulee päälimmäisenä mieleen herr J.K.Westman joka toissa kesänä Kemora Festival tapahtumaan oli roudannut paikalle merkkiluokan Saabin, TS:n kisaan vanhan A-laisen Asconan ja SS:n kisaan A-ryhmän Cossu Sierran. Kerrassaan esimerkillistä harrastamista !! Jos nurkissa lojuu luokkiin sopivaa kalustoa, niin kaivetaan ne esille ja tuodaan radalle - paskaakos niistä sielä tallin nurkassa kellekään iloa on.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Originally posted by maku:
<STRONG>Meinaatko että kilpailijat ajelee kisoja yleisön iloksi!!!p...le tämä on harrastusta joka tuo monelle ihmiselle ilon ja rentoutumisen!!!sinun kannattaisi alkaa harrastaa jotain muuta katseltavaa ,siirry vaikka ravien puolelle (en halveksi raveja ym toisia harrastuksia).Ja muutenkin kannattaisi muuttaa kantoja monessa asiassa !En tiedä miten läheltä todella katsot autourheilua? Merkkiluokat ovat hyvä suola ankean rata-autoilun sivussa ,kanattaa muistaa että olemme pienessä maassa ja turha ajatella tänne mitään sellaista mitä esim jenkeissä tai saksassa !Niissä maissa liikkuu
sen verran suuret rahat ja harrastaja määrät.
Sekin kannatta muistaa että olemme pieni mutta kuuluisa maa autourheilussa ,joten eläköön kaikki kilpailijat ja heidän ympärillä pyörivät harrastajat varikolla ,taustajoukoissa!he kaikki tekevät todella tärkeää työtä tämän kaiken eteen !Valittajat pysyköön poissa!!!!
Tämä kommentti tuli 20 vuoden kokemuksella autourheilun eri lajeissa harrastavalta !</STRONG>
Niin kyllä harrastaa saa mutta kyllä se on sillein että suuria yleisömääriä näillä luokilla ei houkutella.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Petri eli nokia 1610:
<STRONG>

Niin kyllä harrastaa saa mutta kyllä se on sillein että suuria yleisömääriä näillä luokilla ei houkutella.</STRONG>
Tyypillinen AKK-asenne: Menkäähän perkele harrastelemaan johonkin nevadaan, että ootta pois ihmisten silimistä...Siitä on saaneet jo osansa se alkuperäinen Touring Saloon, merkkiluokat ja nyt FF ja SuperSaloon... :(
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Originally posted by Don Vito:
<STRONG>

Tyypillinen AKK-asenne: Menkäähän perkele harrastelemaan johonkin nevadaan, että ootta pois ihmisten silimistä...Siitä on saaneet jo osansa se alkuperäinen Touring Saloon, merkkiluokat ja nyt FF ja SuperSaloon... :(</STRONG>
Voitko mulle valehtelematta sanoa että Lada/Fiat/Saab luokilla olisi jotain ns.
potentiaalia tulla suosituksi suuren yleisön keskuudessa? toisin kuin Sport 2000 mopoilla, Anteeksi vaan. Super Saloon on erittäin hieno luokka mutta ei tuolla auto määrällä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Petri eli nokia 1610:
<STRONG>
Voitko mulle valehtelematta sanoa että Lada/Fiat/Saab luokilla olisi jotain ns.
potentiaalia tulla suosituksi suuren yleisön keskuudessa? toisin kuin Sport 2000 mopoilla, Anteeksi vaan. Super Saloon on erittäin hieno luokka mutta ei tuolla auto määrällä.</STRONG>
Onhan Mini1000:tkin saaneet suosiota ns. suuren yleisön keskuudessa, joten miksi ei FUTT, Saabot tai tämä "Russian Touring Car" ?? Tuosta nelikosta sitä paitsi Minit on suurimmassa määrin niitä museoesineitä - kun kerran niin kriittisesti takerrut tuohon korimallin ikään... Toki uudistumista nuokin vähän kaipaisivat ja lisää kuljettajia, mutta ilman medianäkyvyyttä ei niitä tule.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Viimein taas koneen ääressä... Hyvä kirjoitus oli Virtaselta, ja täytyy sanoa, että aikaisemmin arvostamani Markula menetti kyllä sen arvostuksen...

Miksi putkirunkoautotoilla kilpaileminen pitää kieltää??? Jos ja kun AKK mielestään on niin taitava tekniikkasääntöjä laatiessaan, niin miksei herra Markula lakeijoneen voi laatia sellaisia putkia, että autot ovat turvallisempia?? Vaaditaan isommat ja eritoten paksummat putket kuskia suojaamaan! Entäs sitten Monocokki-runko?? Ei voi ainakaan turvallisuuteen vedota, kun olisi parempi kuin uusien sääntöjen peltikuoret. Komposiittirakenteet kuuluvat olennaisesti nykypäivän rata-autoiluun!

Uudet säännöt lienevät pitkälti kahden tapahtuman suma: (Molemmat tapahtuivat Kemoralla vuoden välein) 1. Schroderuksen Ferrarin täystuho -> lääke edellä 2. Riikosen BMW - Escortin palaminen -> paremmin varustetut liputuspisteet ja safety car by AKK

Jälkimmäinen tapahtuma tuli todistettuu erittäin läheltä ja sen auton täydellinen tuhoutuminen ei ollut sammuttajien vika -kuten eräissä yhteyksissä todettiin- vaan osoittaisin sormella erityisesti AKK:ta. FHRA käsittääkseni tuo jokaiseen isompaan kiihdytystapahtumaan oman loistavasti varustellun pelastus-/sammutusauton. Miksei myös AKK?? Ei se nyt olisi NIIN kallista... Yksi normaali paloauto ei nimittäin riitä: 1. ei voida lähteä "keskelle kisaa" kovinkaan nopeasti 2. nopeus ei riitä.
Otetaan joku hyvä farmari, tai SUV, varustetaan kunnon rata-alustalla, otetaan (taas) joku sammutinfirma sponsoriks ja kunnon tiimi kyytiin. Tätähän on kokeiltu jo aikaisemmin, mutta silloin mokattiin antamalla kuskinpaikka jonkun kämmärin käsiin ja valitsemalla autoks löysä japsi... (Kemoran Truck -kisa) Tätä autoa voisi käyttää myös Neste-rallissa.

Korjaillaan nyt sitten jälkikäteen, kun tuli aika monta ajatuskatkoa...
Niin miksi vanhat autot pitää kieltää??? Tehdään vaan niin, että uudet luokkaan tulevat autot pitää täyttämän uudet säännöt... vaihtuma-aika siis pitemmäks (5 vuotta).

[ 17-08-2001: Message edited by: Zep ]
 

maku

Member
Liittynyt
15.8.2001
Viestit
12
Niin eikös ne jonkun ihannoimat Camarotkin ole vanhoja kasoja eikä tämä mikään jenkkilä ole!Sanoin vaan kun kerran aletaan väittelee!
Kun nyt kerran joku arvostelee eri luokkia eikä muutenkaa tunnu pitävän mistään niin eiköhän valita hänestä henkilö joka matkustaa ison herran luokse Unkariin ja kertoo että tahdomme saada kunnon autoja !sen jälkeen olisi kivä nähdä mielipiteet kyseisestä kisasta! ps. ei kannata havitella kuuta taivaalta niin kauan kun rahan ahneet päättää asioista harrastajien puolesta!!!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
<STRONG>
Miksi putkirunkoautotoilla kilpaileminen pitää kieltää??? Jos ja kun AKK mielestään on niin taitava tekniikkasääntöjä laatiessaan, niin miksei herra Markula lakeijoneen voi laatia sellaisia putkia, että autot ovat turvallisempia?? Vaaditaan isommat ja eritoten paksummat putket kuskia suojaamaan! Entäs sitten Monocokki-runko?? Ei voi ainakaan turvallisuuteen vedota, kun olisi parempi kuin uusien sääntöjen peltikuoret. Komposiittirakenteet kuuluvat olennaisesti nykypäivän rata-autoiluun!
</STRONG>

Olet harvinaisen oikeassa. Ja tämä AKK:n "Jaska Jokunen" (siis JM) taisi sujuvasti unohtaa Mannisen Chevyn turvattomuutta arvioidessaan, että vastaavilla autoilla vedellään noin 300 lasissa niin lähellä armahtamatonta betonivallia, ettei Hesarin sunnuntainumeroa saa väliin edes vaseliinin kanssa. Ja aina väliin joku kokeilee sen vallin kestävyyttä... Meneppäs tekemään se siviilikorisella autolla, johon putket on vain pultattu lattiaan - voi tehdä kipeää kahdesti: Ensimmäisen ja viimeisen kerran.

<STRONG>
Jälkimmäinen tapahtuma tuli todistettuu erittäin läheltä ja sen auton täydellinen tuhoutuminen ei ollut sammuttajien vika -kuten eräissä yhteyksissä todettiin- vaan osoittaisin sormella erityisesti AKK:ta. FHRA käsittääkseni tuo jokaiseen isompaan kiihdytystapahtumaan oman loistavasti varustellun pelastus-/sammutusauton. Miksei myös AKK?? Ei se nyt olisi NIIN kallista... Yksi normaali paloauto ei nimittäin riitä: 1. ei voida lähteä "keskelle kisaa"
</STRONG>

Ylipäätään ei voida lähteä keskelle kisaa. Ensin odotetaan että kilpailun johtaja tekee päätöksen kisan keskeyttämisestä punaisella lipulla ja vasta sitten voidaan lähteä liikkeelle. Ja kuten sanoitkin, ei jonkun maalaiskunnan VPK:n parhaat päivänsä nähnyt yleispaloauton virkaa tekevä Kontio-Sisu ole mikään salaman nopea raketti...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No tuo Kontio-Sisu kyllä on jo "eläkkeellä" (vaikka tuleekin seisomaan toisena autona) ja tilalla on erittäin hyvin varusteltu upouus Scania. Mutta ei se varsinainen sammutusauto niin raketti tarvitse ollakaan, kun vaan saatais kisoihin tosiaan sellainen auto, joka tuon sammuttamisen voisi aloittaa ennen meitä.

Totta puhuit siinä, ettei radalle voida mennä ennen kilpailunjohtajan lupaa. Kun vielä saatais yleisökin se tajuamaan... -Niin ja rataa ei saa kiertää vastapäivään...
 
Ylös