Originally posted by Zep:
Miksi putkirunkoautotoilla kilpaileminen pitää kieltää??? Jos ja kun AKK mielestään on niin taitava tekniikkasääntöjä laatiessaan, niin miksei herra Markula lakeijoneen voi laatia sellaisia putkia, että autot ovat turvallisempia?? Vaaditaan isommat ja eritoten paksummat putket kuskia suojaamaan! Entäs sitten Monocokki-runko?? Ei voi ainakaan turvallisuuteen vedota, kun olisi parempi kuin uusien sääntöjen peltikuoret. Komposiittirakenteet kuuluvat olennaisesti nykypäivän rata-autoiluun!
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Don Vito:
Olet harvinaisen oikeassa. Ja tämä AKK:n "Jaska Jokunen" (siis JM) taisi sujuvasti unohtaa Mannisen Chevyn turvattomuutta arvioidessaan, että vastaavilla autoilla vedellään noin 300 lasissa niin lähellä armahtamatonta betonivallia, ettei Hesarin sunnuntainumeroa saa väliin edes vaseliinin kanssa. Ja aina väliin joku kokeilee sen vallin kestävyyttä... Meneppäs tekemään se siviilikorisella autolla, johon putket on vain pultattu lattiaan - voi tehdä kipeää kahdesti: Ensimmäisen ja viimeisen kerran
No niin tulipas sitä pojaat päästettyä painetta kerralla.
Kaksi asiaa tuli mieleen.
1.monokokokit ja komposiitit kuuluu nykypäivän rata-autoiluun on kyllä täysin totta mutta nostaa kustannuksia joten kaksiteräinen miekka kun SS muutenkin on kuolemassa.
Suomessa ei yksinkertaisesti saada aikaan tasaväkistä luokkaa jos kustannukset on "milli" per auto.(puolikin ja kolmannes on kiven takana)
Ikävä kyllä ja siksi onkin matkustettava ulkomaille ajamaan jos niin halajaa.
Toinen seikka oli tuo Don viton lähes vastaavanlaisilla kun Mannosen peli "vedetään kolmeasataa valliin" niin aina kun joku valliin siitä vauhdista osuu niin henki on ollut pois vaikka kysessä on Winston cupperit ei ASA/Busch lightit kuten Mannosen peli.
Itse olen -84 ollut mukana ASA Late Model Stock Car teamissä ja ollut rakentamassa koria, rungon ja moottoria sekä kisoissa tankkaajana ja renkaanvaihtajana etc ja voin kertoa että eroavaisuuksia on hivenen runkojen suhteen. Muutoksia taasen vuosien varrella ei ole tapahtunut mm etupää on vieläkin kopio vuoden 66 galaxiesta...
Oma automme tuhoutui 220 km/h (140 mph) mällissä valliin täysin, kuskin selviytyen mustelmilla ja hiukan jäykällä niskalla mutta kuulemma "10 miles more and you´d be scraping me off the wall" oli vastaus...
joten se siitä ja uskon että kuski tiesi mistä puhui yli 25 vuoden Stock car kokemuksellaan ja oli sentään kuski toisessa polvessa..
Se että ne kestää enemmän kuin vakipeltikorit on nytten näkemättäkin selvää siitä on aivan turha kinata mutta ei nekään ihan kaikkea kestä ja paloturvallisuus on niissä todella heikkoa edelleen koska kori pääasiassa on alumiinipeltiä ja lasikuitua.
Eli jos jotain hyvääkin niin jotain huonoakin.
Suomen hitailla radoilla kuitenkin paloturvallisuus lienee tärkein seikka?