Aika-ajot muuttuvat

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Tuo 2x30 minuuttia ja 6 kierrosta per jakso on kyllä tarkemmin ajateltuna vähän turhan lähellä vanhaa järjestelmää. Siis siinä mielessä, että huipputallit odottelevat tuossakin tapauksessa vähintään sen 10 minuuttia molempien jaksojen alussa. Ne kaksi nopeaa vetoa ehtii ajaa hyvin 15 minuutissakin. Mutta kaipa siellä joku peräpään sähläri olisi sitten radalla heti jakson alussa.

Itse kannattaisin lopulta enemmän yhtä puolen tunnin jaksoa yhdeksällä kierroksella. Silloin saataisiin huipputallitkin radalle heti alussa, eikä tulisi tuota kahden jakson "mennäkö vai eikö mennä radalle" -ongelmaa.
 

mercury849

2.5 litrainen kuukkeli
Liittynyt
10.5.2004
Viestit
35
Sijainti
Espoo
Molempien sessioiden parhaat lasketaan yhteen, eli ensimmäisellä puoliskollakin täytyy mennä radalle.
Mutta jos ymmärsin oikein, niin jos radalle ei ensimmäisessä sessiossa mene, niin sitten lasketaan yhteen toisen session hitain ja nopein aika.
Ajatellaanpa vaikka tilanne, että rata on ensimmäisessä sessiossa aivan sateen kastelema, mutta kuivuu koko ajan. Lisäksi tallin sääprofeetat ennustavat, että uutta kuuroa ei toiseen sessioon ole luvassa.

Vaihtoehto 1:
Ajaa 1. sessiossa sateen kastelemalla radalla aika joka on 5 sekuntia hitaampi, kuin kuivalla kelillä. Tämän lisäksi ajaa toisessa sessiossa kuivalla radalla 5 sekuntia nopempi aika.
Kokonaisaika = 1. session nopein + 2. session nopein

Vaihtoehto 2:
Jättää kokonaan ensimmäinen sessio väliin ja ajaa toisessa sessiossa kuivalla radalla. Hitain kierros tuolloin ei varmasti ole 5 sekuntia hitaampi.
Kokonaisaika = 2. session nopein + 2. session hitain

Tässä siis "yksinkertaistettuna" tuo mitä ajattelin. Muistaakseni vanhan järjestelmän ongelmana oli juuri se, ettei kelin käydessä huonoksi tai lämpötilan tehdessä radan hitaaksi haluttu mennä radalle ollenkaan, josta tietysti maksava yleisö oli riemuissaan.
Uudessa järjestelmässä tietysti tuo aikojen yhteenlaskeminen auttaisi tähän ongelmaan, mutta jos olen ymmärtänyt oikein niin taktikoinnin varaakin jäisi radan nopeuteen (lämpötila, sade, likaisuus) perustuen.

Pähkinänkuoressa olen itse ehdottomasti aika-ajouudistusten kannalla, mutta mietiskelin vaan, että onko tässä Bernien ehdotuksessa vanhan järjestelmän sudenkuopat täytetty.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Siis kummatkin ajot ajetaan lauantaina ja kuinka suuri tauko siinä on välissä vai?
Toivottavasti Mtv3 näyttäisi sitten molemmat ajot.

EDIT: Sori, ne on siis lauantaina?
 
Viimeksi muokattu:

McMike

Guest
Pitkästä aikaa hyvääkin näkyvissä. Aika-ajoista saadaan uudistuksen myötä varmasti mielenkiintoisemmat. Ehkäpä siinä on talleillakin enemmän taktikointimahdollisuuksia.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Tavallaanhan tässä otetaan askel taaksepäin... Mikäli muutosehdotus toteutuu, on aika-ajo lähes samanlainen kuin vanha tunnin aika-ajo, ja kisataktiikat päätetään jälleen sunnuntaiaamuna... Eli kaikki on taas kuin kaudella 2002, jolloin uhottiin suuria muutoksia. ;)
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Flying Spin sanoi:
Tavallaanhan tässä otetaan askel taaksepäin... Mikäli muutosehdotus toteutuu, on aika-ajo lähes samanlainen kuin vanha tunnin aika-ajo, ja kisataktiikat päätetään jälleen sunnuntaiaamuna... Eli kaikki on taas kuin kaudella 2002, jolloin uhottiin suuria muutoksia. ;)
Veikkaan, että ainoastaan ensimmäinen sessio ajetaan kevyellä bensalastilla, ja toinen kisabensoilla ja -renkailla. Todennäköisesti toisen session bensamäärä pitäisi päättää joko ennen ensimmäistä puoliskoa, tai sitten ensimmäisen ja toisen välissä. Näin se omasta mielestäni tuntuisi loogisimmalta. Jos noin on, niin saatetaan nähdä kakkossessiossa todella hitaita jäähdyttelykierroksia.

Tuo mercury849:n esittämä porsaanreikä tosin vähän askarruttaa. Toivottavasti ne keksii jotain senkin varalle.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kokeilut on kokeiltu. Paluu vanhaan 1/1;teen ja se on siinä. Ei tarvi spekuloida.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Eikös se ollut silleen, että jos ei mene radalle ekassa sessiossa, saa ajakseen ekan session huonoimman ajan. Sama tietysti tokan session suhteen.
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Spam sanoi:
Eikös se ollut silleen, että jos ei mene radalle ekassa sessiossa, saa ajakseen ekan session huonoimman ajan. Sama tietysti tokan session suhteen.
Varmaan huomaat itsekin kuinka absurdilta tuo kuulostaa :D
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
General FUp sanoi:
Varmaan huomaat itsekin kuinka absurdilta tuo kuulostaa :D
Varmaan huomaat itsekin kuinka absurdilta tuo kuulostaa!

Kannattaisi varmaan nukkua tuohon aikaan Gentsu.

Mikä siinä on mitä et ymmärrä?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Tuleeko sunnuntain kilpailusta jotenkin mielenkiintoisempi muuttamalla aika-ajotapaa? Aivan sama ongelmat kisan tylsyydestä ovat ja pysyvät.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Felix sanoi:
Tuleeko sunnuntain kilpailusta jotenkin mielenkiintoisempi muuttamalla aika-ajotapaa? Aivan sama ongelmat kisan tylsyydestä ovat ja pysyvät.
Mut ei kai tällä kisan tylsyyttä olla poistamassakaan? Vaan aika-ajojen?
Kisan tylsyys poistuu vain sillä, että muut tallit paneutuvat vakavissaan Ferrarin lyömiseen.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Jotenkin kuulostaa typerälle kahdet aika-ajot ja niiden aikojen yhteenlaskeminen... Joskus tätä miettinytkin enkä oikein loppupeleissä tykkää. Ja wanhan aika-ajo systeemin suurin miinus mielestäni oli ettei alussa ole autoja radalla, ja lopussa ei ole hajuakaan kuka on ajamassa minkäkinlaista aikaa, onko kierroksia jäljellä jne...
Nykyinen systeemi on typeryydessäänkin siitä mukava että kierrokset näkee, nykyiset selostajat menee nykyajan kohtalaisen tylsissä kisoissa sekaisin, niin miettikää mitä se on kun mennään tollaiseen aika-ajoon takaisin. Tuloksista ei ole mitään hajua ennenkuin aika-ajo on loppunut. Eihän selostajat osaa edes pyöristää aikoja, niin miten muka yhteenlasku onnistuu?

Renkaiden vaihto ja tankkaus "lailliseksi" aika-ajon jälkeen ja yks ukko kerrallaan radalle. Pakko painaa täysiä, näkee miten ukot ajaa, MAHTAVATA!

Vai?
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Runar ja Kyllikki sanoi:
Mut ei kai tällä kisan tylsyyttä olla poistamassakaan? Vaan aika-ajojen?
Kisan tylsyys poistuu vain sillä, että muut tallit paneutuvat vakavissaan Ferrarin lyömiseen.
Kisan luonne muuttuu selvästi kai, jos ajetaan aika-ajot tyhjällä ja sit saa valita sellasen taktiikan kun itse haluaa sen jälkeen :dunno: Saattais tulla ohituksia, koska edellä ajava voi olla raskaalla kuormalla hitaampi. Tai ei tiedä..
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Kisan luonne muuttuu selvästi kai, jos ajetaan aika-ajot tyhjällä ja sit saa valita sellasen taktiikan kun itse haluaa sen jälkeen :dunno: Saattais tulla ohituksia, koska edellä ajava voi olla raskaalla kuormalla hitaampi. Tai ei tiedä..
Niin, varmasti kolmen stopin taktiikat häviäisivät lähes kokonaan. Yhden stopin taktiikoitakin voitaisiin nähdä joissain kisoissa. Olis hienoa katseltavaa kun kuskit taiteillen starttaisivat painavilla ja hankalilla autoilla. Varmasti viimeaikojen starttikolarien vähäisyys johtuu osaltaan juuri tuosta kevyellä autolla starttaamisesta :thumbdown

Mutta paras olis että välitankkaus kielletään kokonaan. Eí sillä ole mainosarvoakaan, kuinka moni oikeasti näkee minkä merkkistä löpöä sinne tankkiin laitetaan :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Imola

Formula Guru
Liittynyt
1.3.2004
Viestit
53
Sijainti
2882 km Imolasta
Ettekö te lue mitään muita formulasivuja kuin tätä, sen verran ihme spekulaatioita täällä on.
Alla mtv3:n tekstiä.

Ecclestone: Aika-ajoihin muutoksia lähiaikoina
08.05.2004 21:50


F1-pomo Bernie Ecclestonen mukaan formula ykkösten aika-ajojärjestelmää saatetaan muuttaa jo tulevien viikkojen aikana. - Yritämme saada muutoksen voimaan kauden puolivälissä, Ecclestone sanoi lauantaina.

Kaikki tallipäälliköt kannattivat tiistain kokouksessaan aika-ajojen uudistamista. Ecclestone ehdottaa paluuta vanhaan järjestelmään, jossa kuljettajilla on lauantaina tunti käytettävissä ajan tekemiseen.

- Haluaisin palata tunnin aika-ajojaksoon, joka jaettaisiin kahteen puolen tunnin osaan. Jokaisella kuljettajalla olisi kuusi kierrosta käytettävissä molemmissa puolen tunnin jaksoissa ja lähtöjärjestys ratkeaisi yhteistuloksen perusteella, Ecclestone esittää.

(MTV3-Reuters)

Turun sanomat
Aika-ajo palaa
12 kierrokseen


F1-sähkeet 9.5.
Formula 1 -urheilussa rankka muutosprosessi käynnistyy aika-ajosysteemin rukkaamisella.
F1-näyttävyyden takuumies Bernie Ecclestone käännyttää nyt talleja hyväksymään paluun pitkälti entiseen, useampaan nopeaan kierrokseen perustuvaan aika-ajoon.
Lähtöruudut ratkaistaan lauantaina tunnin aikana klo 14-15. Ecclestone esittää, että ajotunti jaetaan kahteen puolikkaaseen. Molempien puolituntisten aikana kuljettajien täytyy ajaa yhteensä kuusi kierrosta.
Lähtöjärjestys selvitetään sitten laskemalla yhteen kummankin puolituntisen nopeimmat kierrosajat.
Edelleen aika-ajon jälkeen autot kisavirityksessä suljetaan parc fermee -tiloihin. Tämä merkitsee, että jälkimmäisellä aika-ajojaksolla kuljettajat joutuvat ajamaan jo kisabensiini tankissa ja kisarenkailla.
Ecclestone toivoo, että tallit hyväksyvät muutoksen pikaisesti ja uutta aika-ajosysteemiä päästään käyttämään jo tämän kauden puolivälissä. Voittoisan Ferrarin ja varsinkin pikkutallien vastustus tv-näkyvyyden vähentyessä voivat estää kaavailut ja siirtää muutoksen ensi vuoteen.
- Muutimme aika-ajosysteemiä, kun entisaikaan kukaan ei tullut radalle ajotunnin alussa. Katsojille ja tv-yleisölle se oli kidutusta. Uudella tavalla on varmaa, että autot tulevat radalle myös heti ensimmäisten minuuttien aikana, Ecclestone selvitti.
Mikäli kuljettaja ei aja toisella jaksolla, hänelle kirjataan sen hitain aika. Mikäli hän ei osallistu kumpaankaan aika-ajoon, hän starttaa viimeisestä ruudusta.
Barcelona/Heikki Kulta


Voiko enää selvemmin sanoa:jaska:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mikä helvetin pakkomielle Berniellä on tuohon "kisabensat tankkiin ja auto huoltokieltoalueelle" -menetelmään? Todella keinotekoista minusta. Miksei autoon saisi tehdä erikseen kisasäätöjä ja aika-ajoissa ei ajettaisi tyhjillä tankeilla? Nyt suunnitelmissa olevassa järjestelmässä nopein aika tulisi todennäköisesti aina jakson viimeisessä kierroksella auton ollessa kevein eli ensimmäiset kierrokset saattaisivat olla aika merkityksettömiä.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Imola sanoi:
Edelleen aika-ajon jälkeen autot kisavirityksessä suljetaan parc fermee -tiloihin. Tämä merkitsee, että jälkimmäisellä aika-ajojaksolla kuljettajat joutuvat ajamaan jo kisabensiini tankissa ja kisarenkailla.
Mie tykkään hetkihetkeltä vähemmän tästä uudesta systeemistä...
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
vermula sanoi:
Kisan luonne muuttuu selvästi kai, jos ajetaan aika-ajot tyhjällä ja sit saa valita sellasen taktiikan kun itse haluaa sen jälkeen :dunno: Saattais tulla ohituksia, koska edellä ajava voi olla raskaalla kuormalla hitaampi. Tai ei tiedä..
Mutta kun näin ei tehä.
Vain aika-ajoa tää muuttaa, ei mitään muuta.
 
Ylös