Aika-ajot muuttuvat

  • Viestiketjun aloittaja Joni
  • Aloituspäivämäärä

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
LOISTAVAA!! Tätä olen odottanut jo 1.5 kautta ainakin. :thumbup:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Absolut sanoi:
Mie tykkään hetkihetkeltä vähemmän tästä uudesta systeemistä...
Oliko tuo "Tämä merkitsee ..." Heikki kullan oma johtopäätös? Taitaa olla ....

Kai se tankkaus jossain välissä ennen kisaa voidaan suorittaa vaikka autot aika-ajon viimeiseltä rundilta ajetaankin FIA talliin ...

Periaate kuitenkin on että aika-ajot ajetaan kokonaisuudessaan kisasäädöissä, koska viimeisellä vedolla rata on parhaimmillaan ja muutoksia sen jälkeen ei saa tehdä ... nykyäänhän ei muutenkaan enää mitään aika-ajokoneita ole yhden moottorin säännön takia että näin ...
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
lfb sanoi:
Mikä helvetin pakkomielle Berniellä on tuohon "kisabensat tankkiin ja auto huoltokieltoalueelle" -menetelmään?
Eiköhän se ekkelestoun halua vaan aika-ajoihin värikästä tulosliuskaa ja mahdollisimman monta eri paalupaikkamiestä.
 

JL73

Well-known member
Liittynyt
2.4.2004
Viestit
66
Viikonloppuna DTM:n aika-ajoja katsellessa tuli monta kertaa mieleen miksei samaa systeemiä käytetä F1:ssä.

A-a menee niin (jos et jo tiedä), että eka 25 min. kaikki sählää radalla yhtäaikaa, 5 min. tauko ja sitten Super-pole, jossa ajavat kymmenen alkupuoliskon parasta käännetyssä järjestyksessä yksi kerrallaan. Loistava ja mielenkiintoinen systeemi.

Ja olipa se Haug tätä jo joskus esittänytkin:
"Mercedes' Norbert Haug has previously said that F1 should consider adopting the DTM format."

http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=153225&FS=F1
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
J.Heldenview sanoi:
Oliko tuo "Tämä merkitsee ..." Heikki kullan oma johtopäätös? Taitaa olla ....

Kai se tankkaus jossain välissä ennen kisaa voidaan suorittaa vaikka autot aika-ajon viimeiseltä rundilta ajetaankin FIA talliin ...

Periaate kuitenkin on että aika-ajot ajetaan kokonaisuudessaan kisasäädöissä, koska viimeisellä vedolla rata on parhaimmillaan ja muutoksia sen jälkeen ei saa tehdä ... nykyäänhän ei muutenkaan enää mitään aika-ajokoneita ole yhden moottorin säännön takia että näin ...

Pakko kait se on tankata sen vikan setin jälkeen,muutenhan siellä ukkojen ois oikeastaan ajettava kuusi aika-ajo kierrosta putkeen toisella sessiolla. Sehän se oiskin jännittävää, yks nopea ja viis paluukierrosta hissukseen säästellen ellei ekalla tule isoa virhettä. Turhan kova rääkki monelle tallille muuten ja schumin virheprosentilla aika epätodennäköistä että tarvitsisi ihmeemmin jännittää....
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Saas nähhä, tuleeko vielä nurburgringin kisaan :doubtful: :jaska:
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Tuskin aika-ajot muuttuvat koko kautena. Max Mosleyhän taisi todeta, että tällä hetkellä eri osapuolet ovat yhtä mieltä ainoastaan siitä, että aika-ajoa tulee muuttaa. Mutta sitten kun joku muutosehdotus tehdään, niin aina joku vastustaa. :jaska:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielenkiintoista tässä on se, että kun systeemi muutettiin nykyiseen oli tarkoitus saada lähtöjärjestys yllätykselliseksi ja kyllähän tuo osittain on toiminutkin, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.Nykysysteemiä voisi muuttaa mielestäni siten että aika-ajon kesto olisi edelleen tunti.Jokainen ajaisi vain yhden kierroksen ja se määräisi lähtöjärjestyksen.Harjoitukset puolestaan määräisivät ajojärjestyksen aika-ajoon.

Omat ideat ovat aina parhaat :thumbup:

Kuka kannattaa.....??
 
Viimeksi muokattu:

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Black Leopard sanoi:
Mielenkiintoista tässä on se, että kun systeemi muutettiin nykyiseen oli tarkoitus saada lähtöjärjestys yllätykselliseksi ja kyllähän tuo osittain on toiminutkin, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.Nykysysteemiä voisi muuttaa mielestäni siten että aika-ajon kesto olisi edelleen tunti.Jokainen ajaisi vain yhden kierroksen ja se määräisi lähtöjärjestyksen.Harjoitukset puolestaan määräisivät ajojärjestyksen aika-ajoon.

Omat ideat ovat aina parhaat :thumbup:

Kuka kannattaa.....??
En kannata ;) Kannatan DTM systeemiä !
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Jos lähtöjärjestyksestä halutaan saada vähänkin yllätyksellinen, kannattaisi pysyä yhden kierroksen systeemissä. Otettaisiin vain ne esiaika-ajot ja kisabensat pois. Niiden ansiosta yhden kierroksen systeemistä lähti viehätys ja kaikki ovat alkaneet vihata sitä.

Toisaalta kaipaisin aika-ajoon myös tilannetta, jossa kaikki säheltävät radalla yhtäaikaa tai milloin huvittaa - siksi tuo jonkun mainitsema DTM-systeemi kuulostaa hyvältä. Se tarjoaa nämä molemmat. :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Flying Spin sanoi:
Jos lähtöjärjestyksestä halutaan saada vähänkin yllätyksellinen, kannattaisi pysyä yhden kierroksen systeemissä. Otettaisiin vain ne esiaika-ajot ja kisabensat pois. Niiden ansiosta yhden kierroksen systeemistä lähti viehätys ja kaikki ovat alkaneet vihata sitä.

Toisaalta kaipaisin aika-ajoon myös tilannetta, jossa kaikki säheltävät radalla yhtäaikaa tai milloin huvittaa - siksi tuo jonkun mainitsema DTM-systeemi kuulostaa hyvältä. Se tarjoaa nämä molemmat. :thumbup:
Aika-ajot nimenomaan niin että nopein olisi paalulla, siksi kisabensat ja säädöt vasta niiden jälkeen ja aika-ajossa vain yksi kierros.Perjantain tulosten huomiointi antaisi myös sille panosta ja samoin se avaisi uutta yritystä pikkutalleille.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Enpäs ole DTM:n aika-ajoja ehtinyt näkemään vuosiin, mutta meneekös tuossa DTM-mallissa niin että ekalla 25min-pätkällä kaikki reuhaa parasta mahdollista aikaa, mutta kärki kymmenikön ajat tavallaan mitätöidään, eli jos ajaa hemmetin huonon kierroksen Super-pole sessiossa niin jää jonnekin hännille? Kuulostaa kyllä aika hyvältä, jokatapauksessa en oikein haluaisi wanhaan F1-malliin enää takaisin. Aika-ajot oli monesti todella tylsiä, poislukien ihan viimeiset <10minuuttia, joiden aikana sitten olikin tekemistä käsittää minkä takia niin hyvät sektoriajat romahtikin vikalla pätkällä. Plus että tämänhetken suomalaisselostajilla ei oikeasti riitä taidot tuohon. Ei mitenkään. Puhelevat vain näytettävästä kuskista ja sen kierroksesta, eivätkä huomaa sen virheeitä. Saati muita tapahtumia.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vielä palaten topiciin...Tuo Bernien ehdotus kuulostaa surkealta :thumbdown :thumbdown

Vielä hullumpi ehdotus 90-luvun puolivälissä
oli kisan jakaminen 2 osaan ja niiden aikojen
yhteenlaskeminen :jaska: :jaska:

Omassa ehdotuksessa panosta olisi viikonlopussa Perjantaista
Sunnuntaihin.Jäähdyttelyä ykkösiin tuskin kaipaa kukaan.

Kuunnelkaa minua, sääntöjen laatijat......... :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Yhden kierroksen aika-ajo on jees, mutta tankkauskielto ennen kisaa pilaa itse kisan.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
J.Heldenview sanoi:
Yhden kierroksen aika-ajo on jees, mutta tankkauskielto ennen kisaa pilaa itse kisan.
Sekä aika-ajon! :mad_old: :jaska: :thumbdown :frown:
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kaksi sessiota vaan. Perjantaina tyhjillä tankeilla niin lujaa kuin sielu sietää. Lauantaina kisabensoilla sama homma. Perjantai + lauantai = lähtöjärjestys.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Tyhjillä tankeilla yks kierros. Siinä näkis kuka on nopein ja kellä kestää hermo.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Vielä kun joku kertoisi yhdenkin hyvän asian jonka tuo kisabensasääntö toi tullessaan? Aika-ajon ja paalun arvostus laski, kisan alkukierroksista tuli entistäkin tylsemmät yms.

Jos aika-ajo olisi tunnin pituinen, ja jokainen saisi ajaa sen aikana vain yhden kierroksen, niin kylläpä olisi mainoskatkoille tilaa. Järjestelmähän olisi kuin parodia vanhasta aika-ajosta, josta meni puolet maisemien katseluun. Tuolla tavalla siihen menisi ehkä jopa 50 minuuttia...

Kumma kun se aikojen yhteenlaskeminen on niin vaikea toteuttaa. Sen kun tekisi, niin voisi lopettaa uudistusten miettimisen ainakin vähäksi aikaa.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
AIKA-AJOT UUSIKSI

Suora sitaatti maikkairin sivuilta:

Formula ykkösten aika-ajokäytäntö muuttuu heinäkuisesta Ison-Britannian GP:stä lähtien. Asiasta kertoo Autosport-lehti.

Lehden mukaan uudessa aika-ajokäytännössä ajetaan kaksi 20 minuutin aika-ajojaksoa. Kuljettajat eivät jatkossa enää aja yksi auto kerrallaan, vaan kaikki ovat radalla samaan aikaan. Kuljettajat saavat ajaa kuusi kierrosta kummallakin jaksolla. Lopullinen aika-ajoaika määräytyy siten, että kuljettajan ensimmäisen ja toisen jakson nopeimmat kierrosajat lasketaan yhteen.

Merkittävä muutos on myös se, ettei Britanniasta GP:stä eteenpäin aika-ajoja enää ajeta kisabensat tankissa. Molemmat aika-ajojaksot ajetaan siis kevyellä polttoainekuormalla. Parc ferme -huoltokielto alkaa vasta aika-ajojen jälkeen.

20 minuutin aika-ajojaksot sijoitetaan tunnin sisälle siten, että niiden välissä on 20 minuutin mittainen tauko.

Hyvää on se että ajetaan kevyellä autolla.
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Kuulostaa suorastaan loistavalta nykyiseen systeemiin verrattuna.

Hyvä homma, jos tosiaan tulee vielä tällä kaudella voimaan.

:thumbup:
 
Ylös