Australian GP

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kimi sanoi, että kahdennentoista kierroksen paikkeilla siipi hajosi. Sen näkee noista kierrosajoista.
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Näistä Montyn pyörähdyksistä vielä. Eikö ollut niin, että Fisin koneen sammuminen lähtöruudukossa pelasti Montyn viimeiseltä ruudulta lämmittelykierroksen pyörähdyksen takia? Kuitenkin Salo arpoi tuoreeltaan, ettei nyt ole varma, saako Montoya ottaa paikkaansa kuitenkaan, koska joutuu ohittelemaan muut, joka periaatteessa on kiellettyä lämmittelykierroksella. No Monty ohitti ja ilmeisesti homma oli OK?

Sitten Monty pyörähti uudelleen ja eikö tämä tapahtunut turva-auton vetämässä letkassa? Näin ymmärsin jälkeenpäin käyneen, mutta en ole varma. Jos näin kävi ja jos kerran turva-auton takana ei voi vaihtaa järjestystä, eikö Monty olisi voinut ottaa paikkansa takaisin Kimin taakse näillä SC kierroksilla? Hidastellaanhan siellä muutenkin ja toisinaan joku ohittaa edellämenevän tilapäisesti, mutta palaa sitten paikalleen.
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Matxi sanoi:
Jep.
Tuo Juan Pablon väite on samaa luokkaa kuin väittäisi, että Nissan Micra on suurperheen auto!
Ei sen puoleen. Kyllä se Denniskin osaa paskaa puhua ja vielä sangen tehokkaasti. RTL haastatteli tallipäällikköä skaban jälkeen ja toimittaja sitten tiedusteli mm. mitä Montoyalle oikein tapahtui lämmittelykierroksella. Ensin Dennis oli ymmärtävinään kysymyksen väärin ja ryhtyi selvittämään Montoyan keskeytyksen syitä. Toimittaja ei kuitenkaan antanut periksi vaan toisti kysymyksen, johon Dennis sitten vastasi, että lämmittelykierroksella oli muillakin suuria ongelmia ja siellähän pyörähtikin yhteensä viisi autoa.

Viisi? Juanpaplo ja... ??? :rolleyes:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Spinnasko Monty useamankin kerran? En musita kuin vain sen lämmittelykierroksella ennen ekaa starttia.. josta Fisi Montyn pelasti.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9346
Matxi sanoi:
Itseasiassa aikalailla samaa mieltä. Jenson "velliperse" Button. Ei se turhaan ole ajanut yli sata GP:tä ilman voittoa ja kaiken lisäksi aina TOP5 tiimissä.
Eikä se itseasiassa koskaan ole ollut edes kovinkaan lähellä voittoa.
Jenson ei ole voittanut, mutta ei ole kyllä hänen tallikaverinsakaan voittanut koskaan.

Todella hyvä auto hänellä on mielestäni ollut vain kauden 2004 aikana, ja silloinkin voittaminen oli erittäin vaikeaa ilman Ferrarin epäonnistumista, kenelle tahansa siis.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tolerantti sanoi:
Näistä Montyn pyörähdyksistä vielä. Eikö ollut niin, että Fisin koneen sammuminen lähtöruudukossa pelasti Montyn viimeiseltä ruudulta lämmittelykierroksen pyörähdyksen takia? Kuitenkin Salo arpoi tuoreeltaan, ettei nyt ole varma, saako Montoya ottaa paikkaansa kuitenkaan, koska joutuu ohittelemaan muut, joka periaatteessa on kiellettyä lämmittelykierroksella. No Monty ohitti ja ilmeisesti homma oli OK?
Käsittääkseni nykyään saa ohittaa lämmittelykierroksella, mutta se mihin raja vedetään tuollaisissa tapauksissa on hiukan epäselvää. Hondan varikkoväki pyöritteli päätänsä vähän siihen malliin, että hyvä etteivät jo protestia kirjanneet...

Eihän tuo muuten pyörähtäminen niin harvinaista ole mitä Salon ensireaktiosta ehkä voisi olettaa... Prostikin pyöräytti Ferrarin kerran märällä radalla lämppärillä sillä seurauksella, ettei päässyt kisaan ollenkaan -ja taisi olla vielä jompi kumpi Italian kisoista (vaikkakaan visuaalinen muistikuva ei kyllä niihin sovikaan).
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zep sanoi:
Käsittääkseni nykyään saa ohittaa lämmittelykierroksella, mutta se mihin raja vedetään tuollaisissa tapauksissa on hiukan epäselvää. Hondan varikkoväki pyöritteli päätänsä vähän siihen malliin, että hyvä etteivät jo protestia kirjanneet...

Eihän tuo muuten pyörähtäminen niin harvinaista ole mitä Salon ensireaktiosta ehkä voisi olettaa... Prostikin pyöräytti Ferrarin kerran märällä radalla lämppärillä sillä seurauksella, ettei päässyt kisaan ollenkaan -ja taisi olla vielä jompi kumpi Italian kisoista (vaikkakaan visuaalinen muistikuva ei kyllä niihin sovikaan).
Lämmittelykierroksella saa palata omaan ruutuun, mikäli ei ole pudonnut kaikkien muiden taakse. Sääntötulkinta voi olla (ja olikin näköjään kun Montoya noin sai tehdä) eri kun kyseessä on uusi lämmittelykierros.

Onhan noita virheitä nähty joo, Couthard taisi Monzassa 1995 heittää samaan tyyliin paalupaikan hukaan, taisi tosin saada sen lopulta takaisin vähän samaan tyyliin. Prosthan nyt ei oikein koskaan sateella oikein onnistunut, syykin on toki aika selvä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kukas se kuudennesta ruudusta painosti Montyn virheeseen lämppärikierroksella? :doubtful:
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Moe Szyslak sanoi:
Kukas se kuudennesta ruudusta painosti Montyn virheeseen lämppärikierroksella? :doubtful:
Ralf schumacher :ahem: Ei ees kisa ehtiny alkaa ku toyota painosti :D
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Kyllä se Alonso tai Fisi painosti Pablon virheeseen, ei ole muuta selitystä lämmittelykierroksen pyörähdykseen! Tai näin Briatore varmasti mekastaa paikallisessa.. :D

Muistelin kanssa eilen Kuution ulosajoa, kun pamautti Williamsin ihan tuusan p*skaks kaiteisiin. Olisikohan peräti miehellä hirttänyt kaasu kiinni (tai jotain vastaavaa), koska vauhtia oli paljon siihen mutkaan.
 

mikkori

Active member
Liittynyt
8.9.2004
Viestit
43
Pyörähtikö Montoya muka turva-auton takanakin? Lähde?
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ekasta 8 kierroksesta Räkä ja Monty ajo nopeemmin tasan 4-4 sittenhän tulikin turvaauto, siinäkö se sitten meni? Mikä se flatspot etusiivessä on?
-Salon Mika se kurvaili Monacon sateessa Tyrrelin Ford V8 moottorilla viidenneksi vaikka etusiivestä puuttu vasen kulma pala,
Prosti pyörähti Imolassa 1991. Suoraan Tifosien eteen..en tiedä itkivätkö vai nauroivat...
Joo, olis kyllä jees tietää ketä ne muut viis oli? -ei teeveessä näkyny? Ehkä Roni itselleen uskolliseen tyyliinsä vähän liioitteli omaksi edukseen ja laski tollaset pikkuiset sladit pyörähdyksiksi...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
CaPtEeNi sanoi:
Ekasta 8 kierroksesta Räkä ja Monty ajo nopeemmin tasan 4-4 sittenhän tulikin turvaauto, siinäkö se sitten meni? Mikä se flatspot etusiivessä on?
Flatspot on renkaaseen lukkojarrutuksessa tuleva tasainen kohta, joka aiheuttaa tärinää. Tämä ei kuitenkaan ollut Kimin todellinen ongelma, vaan etusiiven päätylevy, joka rikkoutui luultavasti flatspotin aiheuttamasta tärinästä. Ensimmäiset kahdeksan kierrosta koostuivat turva-auton perässä ajetuista kahdesta kierroksesta ja muina kierroksina Kimi oli Buttonin perässä, joten niitä on turha katsoa. Flatspot tuli kierroksella 10 jolloin Kimi ohitti Buttonin. Sen jälkeen Kimi otti Alonsoa kiinni, kunnes kierroksella 13 tapahtui jotain dramaattista Kimin nopeudessa - etusiipi rikkoutui.

Rautalankamallilla menkööt tämän kerran:

KIERROS 10, Kimi ohittaa Jensonin:

P1 : Alonso +0.0 (+0.0) 1:29.966
P2 : Raikko +2.7 (+1.2) 1:31.509
P3 : Button +5.3 (+1.0) 1:34.296
P4 : Montoy +6.0 (+2.1) 1:33.899

KIERROS 11:

P1 : Alonso +0.0 (+0.0) 1:28.350
P2 : Raikkon +2.3 (+2.7) 1:27.952
P3 : Button +7.8 (+5.3) 1:30.853
P4 : Montoy +8.3 (+6.0) 1:30.689

KIERROS 12:

P1 : Alonso +0.0 (+0.0) 1:27.930
P2 : Raikkon +2.0 (+2.3) 1:27.577
P3 : Button +9.1 (+7.8) 1:29.204
P4 : Montoy +9.9 (+8.3) 1:29.533

KIERROS 13, Kimin etusiipi rikkoutuu:

P1 : Alonso +0.0 (+0.0) 1:27.475
P2 : Raikkon +4.1 (+2.0) 1:29.610
P3 : Button +10.0 (+9.1) 1:28.402
P4 : Montoy +10.7 (+9.9) 1:28.242

Myös seuraavilla kierroksilla Kimin kierrosajat pysyvät 0.5-1.0 sekuntia kierrosta 12 huonompina, vaikka niiden olisi pitänyt parantua reilusti kuten Alonsolla, Montylla ja Buttonilla teki.

Viimeisen safetycarin jälkeen Räikkönen oli puoli sekuntia Montya nopeampi saatuaan ehjän etusiiven. Tässä valossa Montoyan puheet siitä, että olin "Kimiä hieman nopeampi" ovat uskomattomia. Etusiipi ongelma verotti Kimin kierrosaikoja ainakin sekunnilla vaikeutuneen ohjautuvuuden takia.
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
mikkori sanoi:
Pyörähtikö Montoya muka turva-auton takanakin? Lähde?
Heh, eiköhän se television ruudussa näkynyt. :D

Kyllähän sen nyt sokeampikin huomasi, että Kimin auto ei ollut kunnossa kun eroa Alonsoon tuli sekuntikaupalla per kierros ja tästäkään huolimatta Montoya ei missään vaiheessa kisaa ollut kimin edellä saati aivan kannassa kiinni. Luulisi syövän miestä, niinkuin ilmiselvästi tekeekin.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Vilperi sanoi:
Heh, eiköhän se television ruudussa näkynyt. :D

Kyllähän sen nyt sokeampikin huomasi, että Kimin auto ei ollut kunnossa kun eroa Alonsoon tuli sekuntikaupalla per kierros ja tästäkään huolimatta Montoya ei missään vaiheessa kisaa ollut kimin edellä saati aivan kannassa kiinni. Luulisi syövän miestä, niinkuin ilmiselvästi tekeekin.
Eikös se ollut Fisichella?

Olinko muuten ainut ketä häiritsi kun Australian GP:n lähtö oli, oli selostajat aivan kuin lähdettäisiin lämmittelykierrokselle. Valot paloivat, eikä minkäänlaista hehkutusta ja jännittelyä selostajilta. Minusta lähtöön kuuluu semmonen hehkutus, että oikein jännittää itseäni. Nyt ei niin ollut.

Lisäksi minua häiritsi se, että ei mitenkään voitu näyttää niitä alun törmäilyä, vaan piti katsoa kuinka Alonso ajaa.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Porttilan Laki sanoi:
Lisäksi minua häiritsi se, että ei mitenkään voitu näyttää niitä alun törmäilyä, vaan piti katsoa kuinka Alonso ajaa.
Sehän nyt on muutenkin päivän selvää, että ohjaustyöskentely lähenee äärimmäistä surkeutta. Sitä nyt ei kannata enää nykypäivänä ihmetellä.
 
Ylös