Autojen julkaisut ja talvitestit 2021

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
moottorikatteen yläaosan linjaukset (mustalla värillä)
Nehän ei käyttänyt tuota 2020 auton julkaisukuvan kaltaista moottorikatetta viime kaudella ollenkaan, vaan jo ekassa kisassa Itävallassa oli juuri tuollainen kuin nyt julkaistussa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Mut Alfa näyttää todella mielenkiintoiselta. Varsinkin keula, ja moottorikatteen yläaosan linjaukset (mustalla värillä) sekä ponttoonien voimakkaampi muotoilu niiden jäähdyttimiä selkeästi linjaillen.
Jotenkin tuntuu optiselta harhalta tämä. Alfalta vahvistettiin jo, että jäähdyttimet ovat viime vuoden autosta, joten en usko, että siihen osaan aerodynamiikkaa on voitu tehdä muutoksia. Kyllä katteet aina nuolevat jäähdyttimiä; autoon ei huvikseen jätetä seisovaa ilmaa sisälle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5729
Jotenkin tuntuu optiselta harhalta tämä. Alfalta vahvistettiin jo, että jäähdyttimet ovat viime vuoden autosta, joten en usko, että siihen osaan aerodynamiikkaa on voitu tehdä muutoksia. Kyllä katteet aina nuolevat jäähdyttimiä; autoon ei huvikseen jätetä seisovaa ilmaa sisälle.
Ja kehityspoletit käytettiin nokkaan.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Pikaisella silmäyksellä, ei ole RedBull RB16B paljonkaan 2020 autosta muuttunut.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5729
Keulan koko filosofia on muuttunut. Kapeampi, ja ilmanohjaimet siellä ihan nokassa ovat kokeneet melkolailla vallankumoukselliset muutokset.
Tämän mukaan Alfa tulee viimeisenä mukaan tähän vallitsevaan konseptiin kapealla nokalla? Videolla näkyy kylläkin hyvin, miten etusiiven alimman profiilin muoto on kokenut melko ison muutoksen. Siinä näkyy myös hyvin ero, miten ilmaa ohjataan runkoon/barge boardeille tehokkaammin kuin ennen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5729
Mun järkeen (joka nyt ei ole mikään häävi aerodynamiikan osalta, jos muutenkaan) käy paremmin tuo Red Bullin etusiipisysteemi, jossa selkeästi renkaan edessä on korkeammalla nuo elementit ohjaamassa ilmaa renkaasta ohi. Onko nokkapalan ja yläelementtien välissä enemmän tilaa, kuin Alfalla? Jolloin siitä menisi ilmavirta keulaa pitkin barge boardeille ja tsyylariin?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
Etusiiven muoto on aika pitkälti saneltu säännöissä enkä usko, että FIA:n asettamista raja-arvoista on kukaan poikennut ylimääräisellä marginaalilla. Teknisissä säännöissä on ainakin määrätty 1) tyhjästä alueesta etusiiven keskiosassa eli nokan molemmin puolin 2) etusiiven kolmionmuotoisuudesta eli ns. delta-siivestä 3) päätylevyjen ja eturenkaiden välimatkasta 4) päätylevyjen muodosta.

Red Bull on ainakin kymmenen vuoden ajan hallinnut erilaisten pyörteiden muodostamisen erityisen hyvin, ehkä paremmin kuin kukaan muu pl. Mercedes. Näitä pyörteitä on ainakin minun hyvin vaikeaa nähdä silmämääräisesti, mutta uskoisin että etusiiven muodolla RBR on hakenut jonkinlaista pyörrettä, joka suuntautuu eturenkaiden väliselle alueelle. Alfa on hakenut omalla siivellään kaiketi eturenkaiden aiheuttaman ilmanvastuksen minimointia, mutta Red Bullia se ei vaikuta huolettavan -- ehkä koska muualta on saatu paljon suurempia hyötyjä.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
oliko täällä mainintaa jo siitä, että ferrarin moottoreista saa ottaa kaikki tehot irti kisassa, kun viime kaudella oli rangaistus, että saavat käyttää kisassa vähemmän bensaa ja syy oli se 2019 kauden öljyn polttaminen. Näin M Salo sanoi Kristian Sohlbergin twitch haastattelussa. 1h17min kohilla alkaa jos linkki ei toimi oikein. https://www.twitch.tv/videos/917808635?sr=a&t=4620s
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2853
Vähän kuulostaa kyllä joltain Salon omalta kuvitelmalta äkkiseltään. :D
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
oliko täällä mainintaa jo siitä, että ferrarin moottoreista saa ottaa kaikki tehot irti kisassa, kun viime kaudella oli rangaistus, että saavat käyttää kisassa vähemmän bensaa ja syy oli se 2019 kauden öljyn polttaminen. Näin M Salo sanoi Kristian Sohlbergin twitch haastattelussa. 1h17min kohilla alkaa jos linkki ei toimi oikein. https://www.twitch.tv/videos/917808635?sr=a&t=4620s
Katsoin tuota silloin livenä ja pidin ihan tyypillisenä salojuttuna. Mun mielestä Salo vaan puhui epäselvästi asiasta. Viime kaudella "sai käyttää vähemmän bensaa", eli ei siis saanut huijata ja käyttää enemmän kuin muut. Tulevalla kaudella "kun ne saa täydet voimat sieltä", ei ne nyt kuitekaan saa taas huijata.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
255
Katsoin tuota silloin livenä ja pidin ihan tyypillisenä salojuttuna. Mun mielestä Salo vaan puhui epäselvästi asiasta. Viime kaudella "sai käyttää vähemmän bensaa", eli ei siis saanut huijata ja käyttää enemmän kuin muut. Tulevalla kaudella "kun ne saa täydet voimat sieltä", ei ne nyt kuitekaan saa taas huijata.
minä ymmärsin et tää vähemmän bensan käyttö oli rangaistus siitä vuoden 2019 öljyn polttamisesta/sensori kikkailusta
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Eiköhän Mika Salo taas tapansa mukaan puhu ihan mitä sattuu.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Alpha Taurilla shakedownissa ihan erilainen keula kuin vaatekaupassa/rendauksissa.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5729
Katos katos. Tutun näköinen etusiipi. Luulis että olisi lähellä RBtä mutta tuo on täysin eri konsepti. Tosin tuokin voi olla demo-kusetus? 🤔
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Jotenkin tuntuu optiselta harhalta tämä. Alfalta vahvistettiin jo, että jäähdyttimet ovat viime vuoden autosta, joten en usko, että siihen osaan aerodynamiikkaa on voitu tehdä muutoksia. Kyllä katteet aina nuolevat jäähdyttimiä; autoon ei huvikseen jätetä seisovaa ilmaa sisälle.
Jäähdyttimien muuttaminen olisikin isompi projekti. Se ei silti poista mahdollisuutta järjestellä auton muita komponentteja niin, että toivottua aerodynaamista hyötyä voidaan hakea. Sellaista tehdään jatkuvasti muutenkin eikä siihen mitään kehityspoletteja tarvita. Tuttua defenssimekanismia taas tulee... Kuten sanottu, silmä käteen.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Wau Alpha Tauri! Ihmettelinkin julkkarikuvien keulaa, että miksi pitää siitä vanhasta kunnon leveästä väkisin kiinni. Saapa nähdä, onko Ferrari jo nöyrtymässä muiden malliin -vai ollaanko siellä Italialaisen vouhottamisen ja ylpeyden rajamailla edelleen pitämässä leveää kanttikeulaa.

Tuo Alphan keula on kyllä omalaatuisen mallinen muihin nähden, melko paksu putkilo tosiaan. Etusiivistä puuttuu se rb:n tyypillinen poikkileikkaus jolla virtauksia erotellaan eturenkaan sivuitse.
 
Ylös