"Autokuumetta" ilmassa?

luisto

Well-known member
Liittynyt
7.4.2005
Viestit
196
Matxi sanoi:
Siinä nyt on aina riskinsä kun lähdetään "optimoimaan" tehoja vakiopeleistä tehtaan säätämien tehojen yläpuolelle.
Ei aina ole. Esim. Vulva 2.4D eroaa vain moottorinohjausyksikön softaltaan D5-mallista.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Matxi sanoi:
Siinä nyt on aina riskinsä kun lähdetään "optimoimaan" tehoja vakiopeleistä tehtaan säätämien tehojen yläpuolelle.
Nojaa, optimoinnin tarkoitus on nimenomaan lähteä hakemaan se optimi tehoasetus. Valmistajat nimittäin tekevät saman tehoisen ohjelman, joka toimii sekä etelän helteessä (Italia, Turkki) ja pohjolan pakkasissa (Suomi, Siberia).

Eli käytännössä niitä vielä terveitä optimointi ohjelmia on olemassa, jotka on peräti TÜV:n hyväksymiä. Esim E220 CDI (150v) kärsii ihan huoletta ohjelmoida 179hv ohjelmaksi, vehkeet kestää.
DSG:ssä on ongelmana tuo uudentyyppinen laatikko, jossa veto ei katkea, jolle nimittäin pitää tehdä tietty teho-ohjelma, jota ei ilmeisesti kärsi ylittää paljoa. Toisinkuin vanhanaikaisissa automaateissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
luisto sanoi:
Ei aina ole. Esim. Vulva 2.4D eroaa vain moottorinohjausyksikön softaltaan D5-mallista.
juu mut molemmat on tehtan malleja, tuossahan puhuttiin siitä et mentäis niiden yli, mm Vulvan D5:n autom.laatikko napsahtaa heti hajalle kun tehoja nostaa 20hv/40nm vakio D5.stä :dunno:
(tekivät meinaan testiä sille tuossa keväällä, 2vkoa kesti taksin ajossa kunnes paukahti ja muuta viritystä ei tehty ku lastun vaihto :D)
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
FO110K sanoi:
juu mut molemmat on tehtan malleja, tuossahan puhuttiin siitä et mentäis niiden yli, mm Vulvan D5:n autom.laatikko napsahtaa heti hajalle kun tehoja nostaa 20hv/40nm vakio D5.stä :dunno:
(tekivät meinaan testiä sille tuossa keväällä, 2vkoa kesti taksin ajossa kunnes paukahti ja muuta viritystä ei tehty ku lastun vaihto :D)
No siinä on nyt muutenkin paska japanilainen automaattilaatikko, joita on nähty jo vakioajolla paskana 200tkm kohdalla.

EDIT: Vielä yksi tapaus. On se kumma jos M-B:n automaattilaatikko kestää hyvin optimoinnin yli 100 optimoidun tkm jälkeen. Toisaalta M-B tekee omat laatikkonsa.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
azai sanoi:
No siinä on nyt muutenkin paska japanilainen automaattilaatikko, joita on nähty jo vakioajolla paskana 200tkm kohdalla.
juu niin on, mutta tämä olikin hyvä juttu, nimittäin volvo maksoi tuon testaamisen, halusivat nähdä laatikon kestävyyttä :) eli ilm. kehitystyötä sieltäkin käsin sitten...
 

luisto

Well-known member
Liittynyt
7.4.2005
Viestit
196
azai sanoi:
No siinä on nyt muutenkin paska japanilainen automaattilaatikko, joita on nähty jo vakioajolla paskana 200tkm kohdalla.
Japanilaiset ovat edelläkävijöitä vaihteiston hammaspyörien valmistuksessa. Aihiot taotaan, jolloin hammaspyörän hampaisiin saadaan suuntautunut syyrakenne ts. karbidit yms. sulkeumat eivät tule niin haitallisesti hammaskosketuspinnan läpi. Lisäksi hammaspyörät hiiletyskarkaistaan, jolla lisätään pintakovuutta ja saadaan puristusjännitystila pinnaan, jolloin väsymisenkestävyyskin lisääntyy huomattavasti.

Vikaa voi olla askin toiminnassa ja mitoituksessa, siksi vaihdan paskaan askiin öljyt sadan tonnin välein ja käytän vakio-ohjelmaa moottorissa vaikka muutamalla satasella pääsisi yli 200hv lukemiin. Olen ajatellut ajaa askilla 500tkm, katsotaan. Huolto-ohjelman mukaan askiin ei tarvitse vaihtaa öljyjä normaaliajossa. Mustaa kuraa kuitenkin tuli ulos askista 130tkm kohdalla. Myynti juttuja nuo vaihtovälit. Kyseisessä autossa kulutusmittari valehtelee 15% alaspäin vakio rengaskoolla. Myynti fuulaa sekin.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
azai sanoi:
Eli käytännössä niitä vielä terveitä optimointi ohjelmia on olemassa, jotka on peräti TÜV:n hyväksymiä. Esim E220 CDI (150v) kärsii ihan huoletta ohjelmoida 179hv ohjelmaksi, vehkeet kestää.
Mielestäni tämä kauppakassien tuunaus kannattaa jättää suosiolla rauhaan. Mikään ei tympäise enempää kuin jos käyttöauton tekniikalle syystä tai toisesta tapahtuu jotain, varsinkin jos on kyse siitä talouden ainoasta autosta.

Toisekseen tuollainen 150->179 tehonlisäys ei paljoa varttimailin aikaa saatikka ohitusturvallisuutta tms. lisää :wink: - Ollaan enemmän siellä pippelinvenytysalueella taas. :D
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
gnz sanoi:
Toisekseen tuollainen 150->179 tehonlisäys ei paljoa varttimailin aikaa saatikka ohitusturvallisuutta tms. lisää :wink: - Ollaan enemmän siellä pippelinvenytysalueella taas. :D
No. On tullu nähtyä käytännön arvoa paremmin BMW E46 320d:n 136hv->163hv, jossa se tehonlisäys on sopiva. E220 CDI:n tapauksessa väännön lisäys oli aika dramaattinen, jota en maininnut.
Valitettavasti laki kun ei salli suurempia tehomuutoksia, sääli kun ei muuten voi pippeliä venytellä ;)
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
FO110K sanoi:
ihan asiallisia, mutta tarkastettavia "tyyppivikoja" löytyy vaihteiston synkroista ja hydr. nostimet koneessa jotka tuppaa oleen kulutuskamaa...
sitten tietty vetopuoli on aina kyssäri noissa mitsuissa muutenkin, tosin tuon korisen galantin puolelta en oo pahoja sanoja kuullut...
Niin toi mitsun gdi kone taitaa olla vähän niin ja näin. Taitas olla paree vaihtoehto tollain Galantti missä on v6 kone.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ajoin Rovaniemelle sitä Kia Sorento turbodieseliä ja täytyy sanoa, että hyvä peli maantiellä - ainut miinus on sivutuuliherkkyys! Moottori jaksaa vetää hyvin 320 nm:n voimalla ja muutenkin meno on tasaista panssarijyräämistä. Neliveto pelittää hyvin ja vaikka ohjaamo on hieman muovinen(jalopuu BMW:n jälkeen) niin ihan suositeltava auto kaikenkaikkiaan!:ahem: :thumbup:
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
312T4 sanoi:
Ajoin Rovaniemelle sitä Kia Sorento turbodieseliä ja täytyy sanoa, että hyvä peli maantiellä - ainut miinus on sivutuuliherkkyys! Moottori jaksaa vetää hyvin 320 nm:n voimalla ja muutenkin meno on tasaista panssarijyräämistä. Neliveto pelittää hyvin ja vaikka ohjaamo on hieman muovinen(jalopuu BMW:n jälkeen) niin ihan suositeltava auto kaikenkaikkiaan!:ahem: :thumbup:


-kuskailin itteni ja pari kaiffaria justiinsa rukalle bmw x5 4.4 mallilla(kaverin pyssy),ja täytyy sanoa etttä hieno on auto,menee kuin juna,tehokas,hiljanen,erittäin laadukkaan tuntuinen...tietty pitää tän hintaluokan peli ollakkin,bosen vehkeet hoitaa vielä tyylillä äänentoiston niin kyllä siinä matka joutuu...täytyy ruveta lottoomaan taas pitkästä aikaa....:tongue:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
mariko sanoi:
-kuskailin itteni ja pari kaiffaria justiinsa rukalle bmw x5 4.4 mallilla(kaverin pyssy),ja täytyy sanoa etttä hieno on auto,menee kuin juna,tehokas,hiljanen,erittäin laadukkaan tuntuinen...tietty pitää tän hintaluokan peli ollakkin,bosen vehkeet hoitaa vielä tyylillä äänentoiston niin kyllä siinä matka joutuu...täytyy ruveta lottoomaan taas pitkästä aikaa....:tongue:
Näin on! Itse koeajoin saman V8 X Vitosen joskus 2004 Jurvakaisella Oulussa ja mulle ainakin tuli semmoinen voiman tunne siitä autosta:D :thumbup: Ja ne äänet...:ahem:
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
gnz sanoi:
Toisekseen tuollainen 150->179 tehonlisäys ei paljoa varttimailin aikaa saatikka ohitusturvallisuutta tms. lisää :wink: - Ollaan enemmän siellä pippelinvenytysalueella taas. :D
Sentään 0,25-0,50 sekkaa varttimaililla tolla teholisällä. Varmuudella.
 

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
gnz sanoi:
Mielestäni tämä kauppakassien tuunaus kannattaa jättää suosiolla rauhaan. Mikään ei tympäise enempää kuin jos käyttöauton tekniikalle syystä tai toisesta tapahtuu jotain, varsinkin jos on kyse siitä talouden ainoasta autosta.

Toisekseen tuollainen 150->179 tehonlisäys ei paljoa varttimailin aikaa saatikka ohitusturvallisuutta tms. lisää :wink: - Ollaan enemmän siellä pippelinvenytysalueella taas. :D
Luultavasti tuolla tehon kasvulla on jo havaitava vaikutus ohitusturvallisuuteen. Lisäksi joillakin valmistajilla on eri tehoisia versioita samasta moottorista, ainoastaan turbon ahtopaineita säädetään eri tavalla. Lisäämällä tarvittavan elektroniikan ja muut mahdolliset osat, eroja ei ole alkuperäiseen suurempitehoiseen. On siis lähes keinotekoisesti luotu lisää hintaluokkia automallille. Virityksellä ei vielä edes ylitetä alkuperäisiä marginaaleja.

Varttimaileja yms. on turha liittää käytöautoihin. Eihän kukaan lähde liikennevaloista suoraan moottoritielle, paitsi 1-tielle Helsingin suunnasta. Mielestäni 80-120 km/h on sopiva mittari suorituskyvylle, jos ajaa paljon maantiellä. Tikkurilan ja Keravan ringillä pätevät ehkäpä muut lait.

Kaveri muuten hankki juuri 150hv (210Nm) -> 222hv (330Nm) setin käyttöautoonsa. Katsotaan, miten pojan käy.
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Noista automaattilaatikoista kun puhutaan, niin arvaapas azai että minkä valmistajan loota löytyy uuden Audi Q7 V12 TDI:n kyljestä? No Aisininhan se, vääntöä motista löytyy hillitty 1000nm.

Samoin Toiota Anjoviksen 2.4l bensakoneen automaatti on yksi markkinoiden parhaista, sama automaatti löytyy myös Lexus Is250:n kaverina. Ei se aina ole niin mustavalkoista..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
itsellä autokuume lähti aika nopsaan tuossa, tuli meinaan ostettua itselle "uusi" auto :)
samalla toteutui pitkäaikanen haave myöskin, eli autoksi ilmaantui Toyota Celica GT-Four vm.-95 :)
autohan on siis rallin luokittelumalli, 2.0T koneella ja nelivedolla... more than happy with it :thumbup:
 
Ylös