Autotoikki v 2.0

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7199
Pääasia, että VAIHTAA ITE, ni osoittaa miehuutensa.
Ajovalojen polttimoiden vaihtaminen taitaa kuitenkin monien nykyautojen kohdalla kysyä pitkää pinnaa ja ahtaaseen tilaan mahtuvaa kättä, koska yksinkertainen operaatio on joidenkin autonvalmistajien taholta pitänyt tehdä mahdollisimman monimutkaiseksi sijoittamalla ajovalojen kiinnitykset mahdollisimman ahtaaseen paikkaan moottoritilan puolelle.
 

Örfil

Guest
On se vanhemmissa autoissakin ollut toisinaan niin, riippuen tietenkin merkistä ja mallista.

Aiemmassa elämässäni (silloisen naisystäväni Omegassa) jouduin operoimaan aina akun irti, jotta pääsin vaihtamaan kuskin puolen polttimon.

Samoin vaimon ex-fiatissa, toisen polttimon vaihto vaatii pitkällistä fistauskokemusta, että sai sujutettua käden oikeaan polttimonvaihtoasentoon. Auta armias, jos käsi kramppasi kesken kaiken!
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Huomaa muuten, että mä liikun aivan eri piireissä kuin ns. tosimiehet: Eilen juuri keskusteltiin (työ)kavereiden kanssa edelläsivutusta asiasta. Kaikille kahdeksalle miehelle oli käsittämätön ajatus ryhtyä ronkkimaan tuntitolkulla autoa tai esim. vaihtamaan renkaita kun ammattilaisetkin ovat olemassa. Huvittavana pitivät ajatusta suorastaan, kun tuon ajan voi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseenkin.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
Huomaa muuten, että mä liikun aivan eri piireissä kuin ns. tosimiehet: Eilen juuri keskusteltiin (työ)kavereiden kanssa edelläsivutusta asiasta. Kaikille kahdeksalle miehelle oli käsittämätön ajatus ryhtyä ronkkimaan tuntitolkulla autoa tai esim. vaihtamaan renkaita kun ammattilaisetkin ovat olemassa. Huvittavana pitivät ajatusta suorastaan, kun tuon ajan voi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseenkin.
Sun piireissä on rahamiehet. Kyllä mun työkaverit ronkkii autojaan itse välillä ruokatunnillakin. Ei oo kuulemma varaa viedä korjaamoon.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
On se vanhemmissa autoissakin ollut toisinaan niin, riippuen tietenkin merkistä ja mallista.

Aiemmassa elämässäni (silloisen naisystäväni Omegassa) jouduin operoimaan aina akun irti, jotta pääsin vaihtamaan kuskin puolen polttimon.

Samoin vaimon ex-fiatissa, toisen polttimon vaihto vaatii pitkällistä fistauskokemusta, että sai sujutettua käden oikeaan polttimonvaihtoasentoon. Auta armias, jos käsi kramppasi kesken kaiken!
Avensiksessa sama homma, kuskin puolella pitää napata akku pois, muuten ei pysty vaihtamaan sen puolen valoja.
Repsikan puolella taas hommaa vaikeuttaa härpäkkeet joiden siirtäminen on vähän hankalampaa (ilmastoinnin putkia ym) ja siellä pitää sit vaan yrittää tuommosta "polttimonvaihtoasentoa" kanssa.

Vaihdoin viikonloppuna kaikki etupään polttimot kerralla, aikaa hurahti 90min kun vähän sai punnertaa ton repsikan puolen kanssa.
Noh korjaamolla olisivat työstä ottaneet 80€ tuosta, eli kohtuu hyvään tuntipalkkaan pääsi :)
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18204
Huomaa muuten, että mä liikun aivan eri piireissä kuin ns. tosimiehet: Eilen juuri keskusteltiin (työ)kavereiden kanssa edelläsivutusta asiasta. Kaikille kahdeksalle miehelle oli käsittämätön ajatus ryhtyä ronkkimaan tuntitolkulla autoa tai esim. vaihtamaan renkaita kun ammattilaisetkin ovat olemassa. Huvittavana pitivät ajatusta suorastaan, kun tuon ajan voi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseenkin.
Oli puhe polttimon vaihdosta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26844
No ei kyllä ole. Mutta kalliimpi remontti siitä tulis jos ensin ite tekis ja sitten ammattimies korjaisi syntyneet vahingot.
Oikeesti persaukiset automiehet joutuu myymään autonsa jos siihen semmonen vika tulee jota eivät osaa korjata ja joutuvat ostamaan entistäkin vanhemman auton tilalle.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kerran olen vaihtanut polttimon autoon tällä vuosikymmenellä.

Kulutus on ollut pientä ja edellisessä oli ledit/ksenonit.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ihanan kallista!

Nyt paljastan tietämättömyyteni. Autolehdistä olen lukenut, että xenon-valot menettävät muutamassa kuukaudessa merkittävästi valotehoaan. Toki himmenneinäkin ovat edelleen halogeeneja selvästi paremmat. Niin, kun vaihtaa polttimot, niin palautuuko se valoteho uusien veroiseksi? Vai happaneeko umpio siinä jotenkin, mikä aiheuttaa tehoaleneman?
Kuten oldez jo totesikin niin käytössä ne himmenee. Muutamassa kuukaudessa on täyttä scheiberttiä.
Käyttöikä edellisessä A4:ssa, missä ei LED:jä ollut päivävaloina eli xenonit paloi kauemmin, oli noin 5 vuotta per poltin (noin 70-80000 km sanoisin silloisilla kilometreillä). Hinta oli muistaakseni 130 eur per poltin kun vaihdoin.
Nykyinen auto on reilut 5 vuotta (140000km) mutta vielä ei polttimoita ole vaihdettu, tuossa mallissa tosin päiväsaikaan ei xenonit palakaan kun LED:it vaan tuijaa joten voipi olla että menee pidempään vielä.
Hyvin näkee mutta kyllä sen huomaa ettei ne enää ihan niin kirkkaat ole mitä ehkä ennen on ollut.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
No ei kyllä ole. Mutta kalliimpi remontti siitä tulis jos ensin ite tekis ja sitten ammattimies korjaisi syntyneet vahingot.
Joku saattaa itse tekemällä oikeasti korjatakin jotain, korjaamolla ammattimies vaihtaa vain osia tai moduuleita. Esimerkiksi, jos ajovalojen umpion sisältä korkeudensäädöstä on mennyt sähkömoottori rikki, oikea korjaaja purkaa umpion ja vaihtaa sen muutaman euron moottorin. Korjaamolla vaihdetaan koko umpio, joka maksaa monta sataa euroa. Vastaavia esimerkkejä voi löytää vaikka kuinka paljon.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
esim. vaihtamaan renkaita kun ammattilaisetkin ovat olemassa. Huvittavana pitivät ajatusta suorastaan, kun tuon ajan voi käyttää johonkin oikeasti hyödylliseenkin.
Kun mä vaihdan renkaat tuossa sisäänkäynnin varaston edessä, menee koko operaatioon aikaa varmasti vähemmän kun ajamiseen johonkin rengasfirmaan ja siellä odotteluun sekä työhön ynnä maksamiseen. "Oikeasti hyödyllistä" käyttöaikaa jää huikeat 35-45min.

Asia muuttuu jos ei ole esim sopivaa renkaiden säilytyspaikkaa. Esim. jos yhä asuisin edellisessä paikassa, olisi sen nykytilanteessa turvauduttava rengashotellin omaavaan vaihtopaikkaan.

Tai jos ei vaan huvita!
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kun mä vaihdan renkaat tuossa sisäänkäynnin varaston edessä, menee koko operaatioon aikaa varmasti vähemmän kun ajamiseen johonkin rengasfirmaan ja siellä odotteluun sekä työhön ynnä maksamiseen. "Oikeasti hyödyllistä" käyttöaikaa jää huikeat 35-45min.

Asia muuttuu jos ei ole esim sopivaa renkaiden säilytyspaikkaa. Esim. jos yhä asuisin edellisessä paikassa, olisi sen nykytilanteessa turvauduttava rengashotellin omaavaan vaihtopaikkaan.

Tai jos ei vaan huvita!
Tai jos selkä on niin paskana, ettei huvita yrittää rikkoa sitä lopullisesti.

Vaihtoehtoja kun on olemassa tee-se-itse -invalidisoitumisellekin.
 

Örfil

Guest
No ei kyllä ole. Mutta kalliimpi remontti siitä tulis jos ensin ite tekis ja sitten ammattimies korjaisi syntyneet vahingot.
Nämä miestenhommat tuntuvat olevan Albertille ns. "arka paikka" :thumbup:

Sitä minä vaan, että jos osaa ja kykenee, niin miksi autoaan ei voisi korjata itse tai tehdä kotona ns. "ammattimiehen hommia", jos ne syystä tahi toisesta luonnistuvat?

Onko Albertilla sittenkin takana jokin perustamansa autohuolto- ja kodinkonekorjaamoketjun salainen mainostaminen? Onko? TOTUUS ESIIN, KURJA!
 
Ylös