Ayrton Senna

Carlos

Well-known member
Liittynyt
31.10.2004
Viestit
142
Sijainti
Keski-Suomi
Minun mielestäni Senna on formuloiden top 3 kuskeja, aivan mahtava ! Schumikin voisi sen verran kunnioittaa kaveria, että jättäisi niitten paalujen napsimisen
;)
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No paalupaikka kuninkuutta Schumi ei Sennalta pysty viemään, vaikka Sennan ennätyksen rikkoisikin.

Ennätys kyllä kuuluisi jäädä Sennan nimiin... :mad:
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Carlos sanoi:
Minun mielestäni Senna on formuloiden top 3 kuskeja, aivan mahtava ! Schumikin voisi sen verran kunnioittaa kaveria, että jättäisi niitten paalujen napsimisen
;)
No tässä kannattaa suhteuttaa paalut ajettujen kisojen määrään. Sennaa ei voita sillä saralla enää kukaan.
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
HÖYNÄ sanoi:
No tässä kannattaa suhteuttaa paalut ajettujen kisojen määrään. Sennaa ei voita sillä saralla enää kukaan.
Senna 65 paalua 161 GP:tä 65/161 = 0,40...
Clark 33 paalua 72 GP:tä 33/72 = 0,45...
Schumacher 62/213 = 0,29...
Tuskin kukaan nykykuljettajista kykenee enään Sennan/Clarkin lukemiin.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
pmv sanoi:
No sen verran täytyy kyllä Prostin aika-ajonopeutta kehua, että vain Senna oli tallitovereista Prostia nopeampi. Prost oli uransa alkupuolella erittäin nopea aika-ajokuski. Mm. Niki Lauda ei kyennyt juuri koskaan lyömään Prostia aika-ajoissa. Ja Niki on sentään kolminkertainen maailmanmestari. Prost kykeni lyömään vaivatta myös Damon Hillin ja Jean Alesin aika-ajoissa. Nigel Mansellin kanssa oli aika tasaista ja Nigel on sentään yli 30 paalun mies.

Mielestäni Prostin jääminen Sennalle aika-ajoissa niinkin paljon ei selity pelkästään yhden kierroksen nopeudella. Kuten Prost aikanaan sanoi, hän voi kyllä myöntää olevansa Sennaa hitaampi aika-ajoissa, mutta jos ero on 1.5 sekuntia, niin se on vitsi. Ei Alain niin paljoa Sennaa hitaampi ollut. Ei voinut olla.
Juu, ei siis Prost mikään matelija ollut aika-ajoissa mutta selkeästi parempi kisapituudella. Kyllähän nyt noilla meriiteillä on pakko olla tekijä myös aika-ajoissa. Menneisyydestä löytyy varmasti monta monituista nopeampaakin aika-ajajaa mutta kisapituudessa mies oli yksi kaikkien aikojen parhaista, ellei paras. Muuten kellään muulla kuljettajalla ei ole esittää sellaista listaa tallikavereista kuin Prostilla...Lauda,Rosberg,Senna,Mansell,Hill...mestareita koko joukko.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ei taida nykyformulat enää paljoa kiinnostaa, kun täälläkin kinastellaan kuljettajista, jotka ajoivat joskus aikakaudella kivi ja kanto....huoh niitä entisaikojen kisoja.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Prostin ei-maailmanmestari tallikaverit ovat sitten John Watson, Rene Arnoux, Eddie Cheever, Stefan Johansson ja Jean Alesi. Näitäkin kuskeja pidettiin aikanaan todella nopeina ja sitähän he tietysti olivat. Silti Prosti pystyi pitämään tallikaverit aisoissa aika-ajoissa.

Jotenkin uskomattomalta tuntuu se, että Senna olisi ollut aika-ajoissa sitten niin paljon Prostia nopeampi. Sennan rinnalla Bergerkin vaikutti paremmalta aika-ajokuskilta kuin Prost. Tämä tuntuu todella epäuskottavalta.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Senna

Pitkän aikaan tuota videota kelailtuani tulin johtopäätökseen, että Sennan autosta oli hajottava jotakin. Paljon on sellaisia väitteitä, että Senna olisi tehnyt ajovirheen, mutta videosta näkee, kun perä lähtee irti ja auto lähtee menemään suoraan. Auton vasemmalta puolelta on hajonnut jotakin, luultavasti auton takapäästä. Sennan pään liike on kanssa arveluttanut kun pää yhtäkkiä rojahtaa "lepäämään". Tuon pään rojahtamisen syynä voi kyllä olla g-voimatkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No juu, Senna oli kyllä puheissaan kovinkin oikeamielinen, mutta käytös radalla ei ollut aina ihan vastaavaa. Muita kyllä saattoi vaatia pelaamaan reilusti, mutta Ayrton itse sai rikkoa sääntöjä.

Prostin ja etenkin Laudan aika-ajovauhdista kun oli puhe, niin osasyy oli kyllä sekin, että molemmat olivat taktisesti erittäinkin eteviä, eikä hyvä aika-ajosuoritus välttämättä ollut tarpeenkaan. Prost taisi ammentaa oppinsakin osin Laudalta, molemmat kuitenkin keskittyivät ennemmin hyviin kisasäätöihin kuin viimeisiin kymmenyksiin aika-ajoissa.


Originally posted by Ayrton-Ana:
Pitkän aikaan tuota videota kelailtuani tulin johtopäätökseen, että Sennan autosta oli hajottava jotakin. Paljon on sellaisia väitteitä, että Senna olisi tehnyt ajovirheen, mutta videosta näkee, kun perä lähtee irti ja auto lähtee menemään suoraan. Auton vasemmalta puolelta on hajonnut jotakin, luultavasti auton takapäästä. Sennan pään liike on kanssa arveluttanut kun pää yhtäkkiä rojahtaa "lepäämään". Tuon pään rojahtamisen syynä voi kyllä olla g-voimatkin.
Pakko nyt vähän ihmetellä... harvemmin perä lähtee irti jos auto menee suoraan. Samaten sairaskohtaus tuskin on mikään vaihtoehto kun kuolinsyykin on niin selvä kuin se on.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
No juu, Senna oli kyllä puheissaan kovinkin oikeamielinen, mutta käytös radalla ei ollut aina ihan vastaavaa. Muita kyllä saattoi vaatia pelaamaan reilusti, mutta Ayrton itse sai rikkoa sääntöjä.
Hän käyttäytyi radalla niin kuin vain kova kuljettaja osaa. Kabinetti peliä hän ei suodattanut...



Prostin ja etenkin Laudan aika-ajovauhdista kun oli puhe, niin osasyy oli kyllä sekin, että molemmat olivat taktisesti erittäinkin eteviä, eikä hyvä aika-ajosuoritus välttämättä ollut tarpeenkaan. Prost taisi ammentaa oppinsakin osin Laudalta, molemmat kuitenkin keskittyivät ennemmin hyviin kisasäätöihin kuin viimeisiin kymmenyksiin aika-ajoissa.
Eli he taktisesti jättivät ajamatta paalulle? sekunnin ero tallikaveriin ei enää selity pikku säädöillä.. Toki Prostin ja Laudan taktikon kyvyt tulevat esiin monissa kisoissa,mutta myös heidän varsinkin Prostin luovuttamiset kun keli tai mukamas auton säädöt eivät olleet kohdallaan........



Pakko nyt vähän ihmetellä... harvemmin perä lähtee irti jos auto menee suoraan. .
Tamburelloko suora?!?!? :jaska: . Katso g voimia. On selvä ,että joko autosta hajosi jotain tai jokin muu syy sai auton perän lähtemään sivulle( g voimat menee hetkeksi nolliin) ja sitten perä ottaa voimakkaasti kiinni ja auto suistuu tangentin suuntaisesti seinään?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Hän käyttäytyi radalla niin kuin vain kova kuljettaja osaa. Kabinetti peliä hän ei suodattanut...
Hmh, ei se ollut yksi eikä kaksi kertaa kun Ayrton itse kritisoi muiden kuljettajien ajotapaa, eikä niistä yksikään ollut sentään taklaamassa ketään kaiteeseen niinkuin Senna itse oli hyvinkin lähellä tehdä. Huvittavaa, että Portugalin lehdistötilaisuudessa Ayrton paasaa ummet lammet siitä, että Prost käytti veto-oikeutta ja se on epäreilua kun hän on itse tehnyt saman Derek Warwickille 1986.

Eli he taktisesti jättivät ajamatta paalulle? sekunnin ero tallikaveriin ei enää selity pikku säädöillä.. Toki Prostin ja Laudan taktikon kyvyt tulevat esiin monissa kisoissa,mutta myös heidän varsinkin Prostin luovuttamiset kun keli tai mukamas auton säädöt eivät olleet kohdallaan........
Ymmärsit kieltämättä aika hyvin, mitä tarkoitin sanalla osasyy. Ei kukaan tietenkään "jätä ajamatta paalulle" muuten vaan, mutta Prost saattoi esimerkiksi käyttää sen ajan kun Ayrton viilasi autoaan aika-ajoihin siihen, että sai sen paremmaksi täysin tankein. Hyvä kuitenkin kun tajusit ihan itse, ettei sillä sekunnin eroja selitetä kun ei ollut tarkoituskaan selittää.

Tamburelloko suora?!?!? . Katso g voimia. On selvä ,että joko autosta hajosi jotain tai jokin muu syy sai auton perän lähtemään sivulle( g voimat menee hetkeksi nolliin) ja sitten perä ottaa voimakkaasti kiinni ja auto suistuu tangentin suuntaisesti seinään?
Enhän minä mitään Tamburellosta kirjoittanut vaan siitä, että auto jatkoi matkaansa suoraan. Pariin kertaan olen minäkin sen pätkän joskus kelannut ja hieman vierastan sitä, että joku sanoo perän lähteneen irti. Jatkaa suoraan olisi toki varmaan ollut korrektimpi ilmaisu.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Lueskelin tuossa toissa viikon Autosportia ja siellä oli Roebuckin kolumnissa juttua Sennasta ja Prostista. Kaudella 88 Senna teki virheen kahdessa kisassa johtoasemassa, Monacossa ja Monzassa. Molemmat virheet johtuivat osittain Prostin psykologisesta pelistä.

Monacossahan Prost oli jäänyt startissa Bergerin Ferrarin taakse ja Senna pääsi karkaamaan. Kun Prost vihdoin pääsi Bergerin ohi, päätti mies hyökätä. Alain oli nimittäin säästänyt bensaa Ferrarin takana roikkuessa. Tuohon maailman aikaanhan polttoaineen määrä oli rajoitettu 150 litraan. No Sennahan vastasi välittömästi Prostin kohonneeseen vauhtiin, vaikka eroa oli paljon eikä ohikkaan olisi päässyt. Muutaman kierroksen päästä Senna oli kaiteessa, syynä oli pitkälti ajorytmin katoaminen.

Monzassa Prost oli vaikeuksissa koneen kanssa ja tiesi että joutuisi keskeyttämään. Niinpä Alain päätti ajaa paljon kovempaa kuin mitä polttoainemäärä olisi sallinnut. Ayrton ei tätä voinut hyväksyä ja lisäsi itsekkin vauhtia ja samalla kulutti polttoainetta yli laskelmoidun. Kisan loppupuolella Senna joutui sitten todella ajamaan säästöliekillä kun Berger tuli takaa vauhdilla. Kierroksella eteen tullut Schlesser aiheutti sitten Sennalle pulmia. Mies yritti ohitusta jarruttamalla todella myöhään ja tuloksena oli kolari ja keskeytys. Mikäli Sennalla olisi ollut bensaa tankissa, olisi hän voinut jättää ohituksen seuraavalle suoralla ilman pelkoa bensan loppumisesta ennen maalia. Vaikka Prost keskeytti kisan, ei Sennakaan saanut tulosta kun sortui Prostin psyykkaamiseen.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
868
Bobakki sanoi:
[B)
Enhän minä mitään Tamburellosta kirjoittanut vaan siitä, että auto jatkoi matkaansa suoraan. Pariin kertaan olen minäkin sen pätkän joskus kelannut ja hieman vierastan sitä, että joku sanoo perän lähteneen irti. Jatkaa suoraan olisi toki varmaan ollut korrektimpi ilmaisu. [/B]
Muotoilin asian ehkä väärin, mutta silti uskon, että autosta petti jotain. Toki kun katsoo muiden autojen incar-kuvia juuri tuon mutkan loppupäästä niin oli muillakin siinä ongelmia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuo pmv:n esimerkki kyllä tukee sitä kuvaa mikä minulle on Sennasta. Eli ei niinkään taktikko, vaan enemmän raw speed -kuski, samaan tapaan kuin Häkkinen. Sennasta on myös ihan turha yrittää tehdä mitään "puhtoista poikaa", sillä hän oli useimmiten aikamoinen kus*pää radalla. Erityisesti heti kuoleman jälkeen annettiin vähän liian ruusuinen kuva.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä tuohon kabinetti-peliin tulee, niin tuskin Ayrton kovin huono lopulta siinäkään oli... Osasi kyllä varmasti kääntää asiat omalle puolelleen varsin hyvin, sillä tuskin olisi muuten kovin helposti hankkinut Hondan ja McLarenin puolelta sellaista asemaa kuin hänellä oli.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kieltämättä tuon Sennan vuodatuksen Portugalin lehdistötilaisuudessa ´92 voi hyvin ymmärtää kun ottaa huomioon olosuhteet.Mclaren menettäisi seuraavaksi kaudeksi viimeisenkin valtin taistelussa, nimittäin Hondan tehdaskoneet ja Senna ymmärsi hyvin että ainoa mestaruuteen pystyvä talli olisi Williams-Renault joten kauden 1993 mestaruus oli menetetty käytännössä Prostin allekirjoituksella jo vuonna 1992.Erikoista on myös että Prost olisi tietojen mukaan hyväksynyt tallikaverikseen Williamsille N.Mansellin muttei Sennaa.
 
Ylös