Ayrton Senna

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, eihän Prostilla ollut mitään Nigeliä vastaan, vaikka miehillä oli erimielisyyksiä yhteisellä Ferrarikaudella 1990. Tai ei ne silloin oikein mitään erimielisyyksiä ollut. Mansell vain pelasi välillä Mclarenin pussiin, vaikka olisi voinut auttaa tallitoveriakin. Estorilin GP:n lähdössä paalulta startannut Mansell blokkasi viereltä lähteneen Prostin ja päästi McLarenit kaksoisjohtoon. Kumminkin Prost pystyi hyväksymään Mansellin.

Senna oli Prostille liikaa, ei siksi etteikö olisi tälle pärjännyt. Prost pelkäsi Sennan tuovan talliin liikaa jänniteitä, mikä pilaisi kokonaisuutta. Pari yhteistä kautta oli osoittanut, ettei Prost voinut luottaa Sennan sanaan tai hänen toimintaan radalla. Prost oli tehnyt sopimuksen Williamsin kanssa jo kevätkesällä 1992 kaudesta 1993. Mansellin jatko kariutui kokonaan muihin syihin ja Sennakin olisi voinut tehdä sopimuksen ennen kuin Prost.

Mitä tuohon Sennan asenteeseen tulee, niin mieshän ei suostunut millään ajamaan muuta kuin voittaja-autoa. Tuossa Estorilin pätkässä Senna taisi itkeä sitä kun Prostilla on nyt liian ylivoimainen auto ja muilla ei ole mitään mahdollisuutta. Ei se auton ylivoimaisuus haitannut Sennaa aikaisempina McLaren-vuosina.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kyllähän Senna olisi varmasti Williamsille siirtynytkin mutta sen esti Mansellin paikka tallissa.Nyt esteeksi siirrolle tuli sitten Prost.

Ja kyllähän Williams-Renault oli tuolloin sillä tasolla ettei muilla ollut sanan sijaa.Eivätkä Mansellin ja Prostinkaan välit todellakaan täysin kunnossa olleet.Osasyynä Prostin sopimus varmasti oli siinä että Mansell ei jatkanut tallissa enää 1993.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, sitäkin on vaikea perustella järjellä miksi Mansell ei halunnut jatkaa Williamsilla 1993. Miestä sieppasi ilmeisesti se, että häneltä ei kysytty eikä sanottu mitään kun Prost teki sopimuksen kaudesta 1993. Tietenkin voi ihmetellä että miksi olisi pitänyt? Mansellhan piti Prostia "poliittisena" kuskina, aivan kuin Nigel ei sitä olisi ollut.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Williams olisi varmasti halunnut molemmat, mutta se oli kaiketi mahdotonta.Myös se että Renault ja Elf sanoivat selvän kantansa Prostin palkkauksen puolesta vaikutti ratkaisevasti.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kyllä varmasti Williamsilla kaikki halusivat Prostin tiimiin Patresen tilalle, sillä olihan kyseessä tuon ajan parhaimmistoon kuuluva kuski, jota pidettiin yleisesti Manselliakin parempana tuloksen tekijänä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Varmasti Prost haluttiin Williamsille Patresen tilalle olihan kyseessä (jo tuolloin) kolminkertainen maailmanmestari ja muutenkin ykkösten parhaita kuskeja.Mutta Williamsin on myös täytynyt tietää Prostin palkatessaan Mansellin ja Prostin yhteinen henkilöhistoria ja sen vaikutukset yhteistyön mahdolliseen tulevaisuuteen.Eli valittavana oli loppujen lopuksi joko Mansell tai Prost, ei molempia.Prostin palkatessaan talli teki päätöksen.Vaikka muuta onkin väitetty en usko Mansellin todellakaan ikinä täysillä halunneen samaan talliin Prostin kanssa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se täytyy sanoa, että tuossa vaiheessa ongelma oli kokonaan Nigelin. Yksi syy miksi Williams palkkasi Prostin, oli varmasti se ettei haluttu olla riippuvaisia Mansellista. Kaksi vuotta aikaisemminhan Williams oli joutunut maksamaan Nigelistä melkoisen summan tämän ollessa ainoa vapaa huippukuski.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
pmv sanoi:
Se täytyy sanoa, että tuossa vaiheessa ongelma oli kokonaan Nigelin. Yksi syy miksi Williams palkkasi Prostin, oli varmasti se ettei haluttu olla riippuvaisia Mansellista. Kaksi vuotta aikaisemminhan Williams oli joutunut maksamaan Nigelistä melkoisen summan tämän ollessa ainoa vapaa huippukuski.
Mutta tässä kohtaa, kun Mansell ei jatkanut niin Williams joutui nimittämään kakkoskuskiksi testikuski Damon Hillin. Ilman Prostin tuloa talliin olisi Mansell saattanut pysyä tallissa ja Senna olisi ilman Prostia myöskin voinut tulla Williamsille, mutta Prost tuli ja Mansell ja Senna eivät halunneet työskennellä Prostin kanssa. Ei tuo Hillkään mikään floppi ollut, mutta oltaisiinko pystytty vielä ylivoimaisempaan esitykseen Sennan ja Mansellin kanssa?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei se ihan noin mennyt. Williamsin kakkoskuskihan olisi ollut Mika Häkkinen, mikäli talli olisi vain muistanut ilmoittautua sarjaan:rolleyes: Hill valittiin vasta kun Häkkis-diili meni tuon emämunauksen takia kiville.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin, luulen kyllä että Williams oli koko ajan ajatellut kaudeksi 93 paria Prost-Mansell. Mansell oli kumminkin lähtökohtaisesti hieman Sennan ja Prostin tasoa jäljessä ja parivaljakko Mansell-Patrese ei ollut aivan ehdotonta kärkeä. Mansell olisi halunnut jatkaa Patresen kanssa, mikä oli aivan ymmärrettävää. Riccardo ei pysynyt Nigelin perässä aktiivijousitetulla autolla, vaikka tavanomaisella autolla pystyi antamaan kelpo vastuksen.

Sennan ja Prostin välillä ei nähty tuolloin suurta eroa tuloksentekokyvyssä. Eli molemmat olivat yhtä hyvä. Se miksi Williams lopulta päätyi Hilliin, johtui monesta syystä. Ensin tosiaan Mansell teki sopimuksen CART:iin, sitten Patresen jo tehtyä Benetton-sopimusta ei saatu purettua, jossain välissä ehdolla oli jopa Martin Brundle, sitten yritettiin Häkkistä, mutta sen esti poliittiset kuviot ja lopulta päädyttiin Damon Hilliin. Hill teki sitten ihan kelvollista työtä, joten ei hän huono valinta ollut.

Sennahan oli valmis ajamaan jopa ilmaiseksi Williamsille kaudella 93, ainakin omien sanojen mukaan. Kuitenkin McLarenilta mies halusi miljoona dollaria per kisa. Sennan tarjous ilmaisista palveluista ei ollut todellinen, brassi tiesi että hän ei yksinkertaisesti pääse Williamsille koska Prostin sopimus esti tämän.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Tuli tuossa äsken katseltua videoklippi 1993 Doningtonin avauskierroksesta. Sennalle ei tainnut moni kaveri pärjätä sateella?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Olihan Senna sateella omaa luokkaa noin keskimäärin. Mutta sattui sinne huonojakin kisoja. Esim. Barcelonassa 92 Senna ajoi sateisessa kisassa varsin huonosti. Loppukierroksilla oli Mansellin, Schumacherin ja Alesin takana ja sittenkin ajoi vielä ulos. Hyviä kisoja on sitten tosi paljon. Äkkiä tulee mieleen 85 Estoril, 88 Britannia, 93 Donington, Brasilia ja Suzuka.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
McLarenin sutimisenesto kyllä auttoi Doningtonissa, vaikka vaatiihan sekin osaavan kuskin käyttäjäkseen. Tosin kyllähän niitä esimerkkejä löytyy vaikka kuinka monta muutakin, joissa ei tekniikalla ollut osaa eikä arpaa.

Olenkos muuten ymmärtänyt ihan väärin, että Mansell pyysi myös jokseenkin käsittämätöntä summaa kaudesta '93 ja Frank vastasi jollain kohtuullisen naurettavalla summalla kun tiesi, ettei Nigelia välttämättä tarvinnut?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Sennahan oli valmis ajamaan jopa ilmaiseksi Williamsille kaudella 93, ainakin omien sanojen mukaan. Kuitenkin McLarenilta mies halusi miljoona dollaria per kisa. Sennan tarjous ilmaisista palveluista ei ollut todellinen, brassi tiesi että hän ei yksinkertaisesti pääse Williamsille koska Prostin sopimus esti tämän.
näin juurikin, Prostin sopimus esti Sennan menon Williamsille, mutta tiettävästi kun Senna tiesi etukäteen ettei McLaren-Fordilla taistella mestaruudesta, niin lupasi jopa ilmaiseksi ajaa Williamsia...
tosiasia kai oli että kaudella 94 Senna sai suurta palkkaa myös Williamsilta, eise ilmaiseks sillonkaan ajanut...
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Tänään tulee muuten tasan 20 vuotta siitä kun Senna voitti ensimmäisen GP:nsä Estorilissa mustalla Lotuksella.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Ne muutamat videoklipit mitä olen Sennan edesottamuksista nähnyt, kertovat kyllä että pahimmillaan Sennaa olisi voinut verrata suoraan Schumacheriin tempauksissaan; kaikessa raadollisuudessaan täytyy kuitenkin muistaa, että juuri tämä röyhkeys on varmasti osasyynä molempien kuljettajien menestykseen.

Uskon, että esim. Jerezin 1997 Villeneuven ja Schumin törmäilyissä Senna olisi Schumin asemassa toiminut lähes vastaavalla tavalla. Tuosta tilanteesta on muuten mielestäni jäänyt keskustelua vaille se, mitä olisi tapahtunut jos Schumin kiilaus olisi onnistunut ja molemmat kuskit olisivat päätyneet hiekalle. Olisiko rangaistuksista edes puhuttu?

Mitä tuohon Sennan ulosajoon tulee, niin mielestäni joissain lähteissä esitetty ohjausakselin katkeaminen sopii tilanteeseen täydellisesti. Niin odottamatta ja luotisuoraan auto tilanteessa kulki.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ayrton oli varsin hidas, olin koko ajan häntä nopeampi, mutta häntä oli mahdoton ohittaa. Sitten, noin kymmenen kierroksen kohdalla hän alkoi leikkiä kanssani. Hän tiesi, ettei pääsisi maaliin ja hidasti meitä hitaissa mutikssa, joissa oli mahdotonta ohittaa. Suorilla hän vain painoi jälleen kaasua ja karkasi meiltä. Kun viimein pääsin ohi, hän tuli imustani takaisin edelleni. Hän teki niin vain, että joku muu pääsisi edelleni. Olen todella pettynyt Ayrtoniin, mielestäni kolminkertaisen maailmanmestari on tarpeetonta tehdä noin.
-Michael Schumacher, Brasilia 1992:rolleyes:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Löysin tälläsen jutun ayrtonista:thumbup:

Pat Symonds, Executive Director of Engineering (Ayrton's first race engineer with Toleman in 1984) :

"Dallas was what I would call an ‘old-fashioned’ North American street circuit, delineated with concrete blocks. It was a very tricky circuit, and bumpy enough to make even Monaco look smooth: the drivers literally had to fight their cars all the way round as they skipped and jumped from bump to bump. I remember during the race, Ayrton hit the wall, and then later retired because of the damage. When he eventually made it back to the pits, he didn’t seem to understand how he could have hit the wall. It seemed to come as a complete shock to him that he had hit the wall, and his immediate reaction was “I know I didn’t make a mistake – the wall must have moved.” Remember, we were talking about a twenty tonne concrete block here, but he was so insistent that he persuaded me to walk round the circuit and take a look. When I did so, the wall had indeed moved – somebody had clearly clipped the previous block and in doing so, displaced the next one by only about 4cm. Instead of the transition from block to block being smooth, a 4cm difference had caught the rear wheel, broken it and punctured the tyre. That was when it really came home to me, the precision to which he was driving, and made me think he was a bit special… And remember this was a guy in his first season of F1, straight out of F3…"
 
Ylös