Ground Effect sanoi:
Aivan.
Jotenkin häiritsee toi Sennan palvominen. En tiedä hänestä hirveesti, mutta jotku haastattelut on antanu hänestä aika tyhmän kuvan. Puhuu ihan pehmosia. Muutenkin tollanen ihmisen taidon tai ominaisuuksien tai koko henkilön nostaminen jollekkin mystiselle jalustalle on typerää.
En nyt tolla palvomisella ja mystifioinnilla tarkoita välttämättä ketään foorumilaista.
Tästähän ollaan toisessa toikissa jo kerran väännetty, mutta aina vaan pistää silmään.
Minun on pakko tästä jatkaa, koska kyseessä on niin paljon rakastamani laji ja aina kun joku sanoo, että se on typerää tai siitä puhuminen on pehmoista, niin sydäntä riipaisee, oli provo tai ei. :thumbup:
Toivottavasti en väännä liian rautalangasta. En usko että täällä ketään jalustalle nostetaan tai palvotaan sen kummemmin, täällä pikemminkin kunnioitetaan ja arvostetaan lahjakkuutta, tekoa ja persoonaa omana itsenään.
Moottoriurheilussa omalta kohdaltani tiettyjen henkilöiden arvostus nousee heidän lahjakkuudestaan. Elämäni aikana tuhansia ratakierroksia nähneenä vain kaksi kertaa olen nähnyt ihmisen, joka ajaa niin, että olen sanaton. Voin vain katsoa kuinka hän vie autoa, kovaa, eleettömästi ja taistellen. Sitä ei usko ennen kuin näkee ja senkin jälkeen jää miettimään miten se tapahtuu. Tapahtuma on saattanut olla olosuhteiltaan ja tilanteeltaan kilpailussa täysin tapahtumia vastaan tai henkilö on saattanut olla vain yksin radalla ajamassa, mutta silti ihmisen ja tekniikan kohtaamisessa ensin mainittu vie voiton.
En ole koskaan nähnyt Sennan, enkä Jimmyn tai kenenkään muun suuren legendan ajavan, enkä koskaan ole ajanut Formula 1 autoa, kerran kilpailun nähnyt. En tiedä siitä maailmasta tarpeeksi, eikä televisio kuva varmastikkaan välitä ja anna sitä oikeutta tapahtumille mitä se todellisuudessa on, että voisin arvioida realistisesti tapahtumia ajamisen suhteen, näin ainakin minä uskon.
Käytössä on kuitenkin kirjoituksia ihmisistä, jotka ovat olleet radan varrella ja nähneet mitä tapahtuu (tilastot tietysti myös), ihmisiä jotka ovat saattaneet koko elämänsä olla F1:ten kanssa tekemisissä varikolla tai radalla ja kun kuulet/luet heidän kertomassa näitä asioita, tiedät mitä he tarkoittavat. He ovat nähneet ja kokeneet sellaista, mitä yllä aikaisemmin mainitsin.
Omasta mielestäni Schumin, Sennan ja Alonson persoonat ovat erikoisia, he ovat käyttäytyneet radalla ja sen ulkopuolella ajoittain typerästi, kuka mitenkin, mutta lopulta vain heidän ajotaitonsa merkkaa minulle.