Ayrton Senna

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
WebSlave sanoi:
Ajaisi Copa NEXTEL Stock Car-sarjaa muiden brasilialaisten F1-eläkeläisten tavoin? ;)

Sen voisi arvata, että Bruno Sennalta olisi jäänyt kisatauko väliin, ja kaveri olisi jo ykkösissä, setänsä tuella.
Eiköhän Bruno nouse ykkösiin jo parin vuoden sisällä,tuo sukunimi saattaa vetää sponsoreita magneetin lailla puoleensa,ja taitaahan tuo poika olla rattimiehiä...:alppu:
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
Haigi sanoi:
Eiköhän Bruno nouse ykkösiin jo parin vuoden sisällä,tuo sukunimi saattaa vetää sponsoreita magneetin lailla puoleensa,ja taitaahan tuo poika olla rattimiehiä...:alppu:
Niin, ei sitä tuossa kai mitenkään kiistettykään...:nope:

Ja nussitaan vielä pilkkua sen verran, että Ayrton oli muistaakseni Brunon eno, eikä setä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haigi sanoi:
Eiköhän Bruno nouse ykkösiin jo parin vuoden sisällä,tuo sukunimi saattaa vetää sponsoreita magneetin lailla puoleensa,ja taitaahan tuo poika olla rattimiehiä...:alppu:
Todennäköisesti nousee, vaikkei Bruno GP2:ssa mitään ilmiömäistä olekaan näyttänyt. Kohtuullinen kuski hän kyllä on. Nousihan Piquet juniorikin, jokseenkin vastaavilla näytöillä. Pointtini oli se, että ilman Ayrtonin kuolemaa nousu ylempiin luokkiin olisi tapahtunut paljon aikaisemmin, koska Brunon ura ei olisi katkennut vuosiksi.

Noita kahta toisen sukupolven kuskeja yhdistää se, ettei kumpikaan aja oikealla sukunimellään.
tommii sanoi:
Ja nussitaan vielä pilkkua sen verran, että Ayrton oli muistaakseni Brunon eno, eikä setä.
Totta, ajattelin asiaa englanniksi. Tiesin kyllä sisarenpojaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
WebSlave sanoi:
Todennäköisesti nousee, vaikkei Bruno GP2:ssa mitään ilmiömäistä olekaan näyttänyt. Kohtuullinen kuski hän kyllä on. Nousihan Piquet juniorikin, jokseenkin vastaavilla näytöillä. Pointtini oli se, että ilman Ayrtonin kuolemaa nousu ylempiin luokkiin olisi tapahtunut paljon aikaisemmin, koska Brunon ura ei olisi katkennut vuosiksi.

Noita kahta toisen sukupolven kuskeja yhdistää se, ettei kumpikaan aja oikealla sukunimellään.

Jep,tekee jotenkin ilkeätä vanhan kansan formulafanina nähdä nyt nimi Piquet kympin ulkopuolella,jos se Sennakin nyt alottaa jossain Agurilla,niin:jaska:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Haigi sanoi:
Jep,tekee jotenkin ilkeätä vanhan kansan formulafanina nähdä nyt nimi Piquet kympin ulkopuolella,jos se Sennakin nyt alottaa jossain Agurilla,niin:jaska:
Williamsilla on sentään Rosberg. ;)

-Edit- Ja Nakajima. Tuolla sukunimellä onkin ajeltu pelkästään legendaarisissa talleissa: Lotus, Tyrrell ja Williams. (muttei aivan niinä legendaarisina vuosina).
 
Viimeksi muokattu:

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
WebSlave sanoi:
Williamsilla on sentään Rosberg. ;)

-Edit- Ja Nakajima. Tuolla sukunimellä onkin ajeltu pelkästään legendaarisissa talleissa: Lotus, Tyrrell ja Williams. (muttei aivan niinä legendaarisina vuosina).
Jotenkin vaan tulee mieleen,ettei kukaan enää miellä Nicoa pelkästään Keijon pojaksi,näyttäs siltä,että se on jopa isäänsä nopeampi,ja pärjäilee median kanssa ihan hemmetin hyvin,toisin ku poika-Piquet,noilla näytöillä saattaa ruveta penkki hieman kuumenemaan,ainakin jos Flavio on vielä entisensä...:alppu:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mutku sanoi:
Mä taas en usko. Formuloita jo Keken aikaan seuranneena Senna oli legenda jo eläessään. Räiskyvä persoona teki hänestä porukasta erottuvan.
Tähän olisi melkein voinut laittaa WebSlaven kommentin vastauksena, mutta koska itse en ole nuita aikoja tarkkaan seurannut niin kirjoitan oman vastauksen.

Jäin nyt lähinnä miettimään, että oliko Senna samalla tavalla porukasta erottuva kuin Alonso nykyään? Eli räiskyvä persoona erottaa porukasta.
Tietysti sanot, ettei missään nimessä samalla tavalla erottunut kuin Alonso, mutta jos olisikin ollut samalla tavalla, niin eipä olis meitiltä paljoa fanitusta herunut.

Legenda kai se tosiaan oli, ja on vieläkin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8426
Sijainti
Vantaa
Itselle Sennasta on jäänyt mahtavat muistot, varsinkin aika-ajoista! Kyllähän Sennaa pidettiin jo eläessään yhtenä maailman parhaista ja pidetään vieläkin. Todella nopea kuljettaja, varsinkin sade-kelillä ja aika-ajoissa. Itse pidänkin Sennaa ja Häkkistä yksinä maailmannopeimpina aika-ajokuljettajina.

Toki kuolema loi vielä enemmän legendan maineen Sennalle.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Ground Effect sanoi:
Aivan.

Jotenkin häiritsee toi Sennan palvominen. En tiedä hänestä hirveesti, mutta jotku haastattelut on antanu hänestä aika tyhmän kuvan. Puhuu ihan pehmosia. Muutenkin tollanen ihmisen taidon tai ominaisuuksien tai koko henkilön nostaminen jollekkin mystiselle jalustalle on typerää.

En nyt tolla palvomisella ja mystifioinnilla tarkoita välttämättä ketään foorumilaista.
Tästähän ollaan toisessa toikissa jo kerran väännetty, mutta aina vaan pistää silmään. :D Minun on pakko tästä jatkaa, koska kyseessä on niin paljon rakastamani laji ja aina kun joku sanoo, että se on typerää tai siitä puhuminen on pehmoista, niin sydäntä riipaisee, oli provo tai ei. :thumbup:

Toivottavasti en väännä liian rautalangasta. En usko että täällä ketään jalustalle nostetaan tai palvotaan sen kummemmin, täällä pikemminkin kunnioitetaan ja arvostetaan lahjakkuutta, tekoa ja persoonaa omana itsenään.

Moottoriurheilussa omalta kohdaltani tiettyjen henkilöiden arvostus nousee heidän lahjakkuudestaan. Elämäni aikana tuhansia ratakierroksia nähneenä vain kaksi kertaa olen nähnyt ihmisen, joka ajaa niin, että olen sanaton. Voin vain katsoa kuinka hän vie autoa, kovaa, eleettömästi ja taistellen. Sitä ei usko ennen kuin näkee ja senkin jälkeen jää miettimään miten se tapahtuu. Tapahtuma on saattanut olla olosuhteiltaan ja tilanteeltaan kilpailussa täysin tapahtumia vastaan tai henkilö on saattanut olla vain yksin radalla ajamassa, mutta silti ihmisen ja tekniikan kohtaamisessa ensin mainittu vie voiton.

En ole koskaan nähnyt Sennan, enkä Jimmyn tai kenenkään muun suuren legendan ajavan, enkä koskaan ole ajanut Formula 1 autoa, kerran kilpailun nähnyt. En tiedä siitä maailmasta tarpeeksi, eikä televisio kuva varmastikkaan välitä ja anna sitä oikeutta tapahtumille mitä se todellisuudessa on, että voisin arvioida realistisesti tapahtumia ajamisen suhteen, näin ainakin minä uskon.

Käytössä on kuitenkin kirjoituksia ihmisistä, jotka ovat olleet radan varrella ja nähneet mitä tapahtuu (tilastot tietysti myös), ihmisiä jotka ovat saattaneet koko elämänsä olla F1:ten kanssa tekemisissä varikolla tai radalla ja kun kuulet/luet heidän kertomassa näitä asioita, tiedät mitä he tarkoittavat. He ovat nähneet ja kokeneet sellaista, mitä yllä aikaisemmin mainitsin.

Omasta mielestäni Schumin, Sennan ja Alonson persoonat ovat erikoisia, he ovat käyttäytyneet radalla ja sen ulkopuolella ajoittain typerästi, kuka mitenkin, mutta lopulta vain heidän ajotaitonsa merkkaa minulle.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
*wruuum* sanoi:
Omasta mielestäni Schumin, Sennan ja Alonson persoonat ovat erikoisia, he ovat käyttäytyneet radalla ja sen ulkopuolella ajoittain typerästi, kuka mitenkin, mutta lopulta vain heidän ajotaitonsa merkkaa minulle.
Toki jos kuskia arvostellaan, niin ajotaito ratkaisee. Vihaan ns. missikisa meininkiä, että pittä olla edustava ja puhua hyvää englantia jne.

Se lahjakkuus ja auton käskyttäminen on ainoita, millä on merkitystä.

Tietysti tästä poikkeuksena se, että Sennasta puhutaan paljon muutakin kuin vain lahjakkaana ja nopeana kuskina. Keskustelua käydään hänen persoonastaan ja siitä kuinka suuri ihminen hän oli auton ulkopuolellakin. Siihen liittyi kai tuo munkin kommentti pehmosten puhumisesta.

Mutta tietysti kaikkie voi tykätä kaikista ja niin edelleen...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Voi olla, että tämä juttu on ollut täällä ennenkin, mutta laitan tähän. Tosi mielenkiintoinen artikkeli Sennasta Prostin kertomana.

http://www.prostfan.com/senna2.htm

Kertoo myös aika karua kieltä Mäkin "tasa-arvoisesta" kuskipolitiikasta, jos Prostiin on uskomista.
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Suosittelen kaikille fykkösistä kiinnostuneille Sennasta kertovien kirjojen kaivamista käsiin. Varsinkin nämä jotka "eivät arvosta Sennaa persoonana" - en usko että on tullut juurikaan lueskeltua...

Sennasta löytyy paljon kirjallisuutta, hyvä kirja aloittaa on esimerkisi Christopher Hiltonin "Ayrton Senna: The Legend Grows". Saattaa monen tietämättömän mielipiteet "Sennasta persoonana" muuttua... Ja muutenkin noista kirjoista löytyy mielenkiintoista juttua formuloissa pyörivistä/pyörineistä henkilöistä, sisäpiireistä, historiasta jne...
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Niinhän se meni, että skidinä oltiin neppisautoilla Sennoja ja lätkää pelatessa Gretskyjä vaikkapa Senna ei vielä ollut kuollut.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Ground Effect sanoi:
Vihaan ns. missikisa meininkiä, että pittä olla edustava ja puhua hyvää englantia jne.Se lahjakkuus ja auton käskyttäminen on ainoita, millä on merkitystä.
Itse en nyt sanoisi ihan noin.Kyllä noi "missikisat" on tärkeitä kun pitäisi saada laji kiinnostamaan niitäkin jotka ei välitä tuon taivaallista koko formuloista.Jos on kiinnostunut autourheilusta niin noilla jutuilla ei ole merkitystä mutta kyllä Suomessakin on paljon ihmisiä joiden mielestä kaikki autourheilu on maailman typerintä hommaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
MaxiV sanoi:
Suosittelen kaikille fykkösistä kiinnostuneille Sennasta kertovien kirjojen kaivamista käsiin. Varsinkin nämä jotka "eivät arvosta Sennaa persoonana" - en usko että on tullut juurikaan lueskeltua...
Omalta kohdaltani voin todeta, että viittasin persoonaan radalla. Eli käyttäytymiseen ratin takana. En arvosta tahallista törmäämistä kanssakilpailijoihin.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4857
Sijainti
Vantaa
Nyt on käynyt ilmeisesti niin, että aika on kullannut muistot. Senna oli kuljettajana huippu, ehkä kaikkein paras, mutta teki myös sellaisia asioita, joista muita moititaan herkemmin. Vauhdin Maailman F1-kausiopas 2005 kertoo seuraavaa.

Ayrton Senna oli vihainen vuoden 1993 Japanin GP:n jälkeen, vaikka oli juuri vaivatta voittanut kisan McLaren-Fordillaan. Ja mikä olikaan syy? Jordan-Hartin ohjaimissa F1-debyyttinsä tehneellä Eddie Irvinella oli ollut otsaa ohittaa suuri mestari tultuaan vastikään tämän varvaamaksi. Senna marssi Jordanin varikkopilttuuseen ja tulikivenkatkuisen sananvaihdon jälkeen hän heilautti nyrkkinsä kohti pöydän reunalla istunutta Irvinea. Eddie tipahti lattialle.

...(1992) Paria viikkoa myöhemmin Senna oli valmis turvautumaan nyrkkeihinsä, kun hän Hockenheimin testeissä ei tahtonut päästä ohittamaan Schumia. Hän ryntäsi Benettonin varikkopilttuulle omat mekaanikkonsa kintereillään ja tarttui saksalaista kauluksesta ennen kuin mekaanikot onnistuivat erottamaan miehet.
Pääsääntöisesti Sennasta muistetaan positiiviset puolet kuten valtava nopeus ja taito, mutta negatiivisiä puolia muistellaan paljon vähemmän mieluummin. Ihan kuin kuolleista ei puhuttaisi pahaa, vain pelkkää hyvää.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave sanoi:
Omalta kohdaltani voin todeta, että viittasin persoonaan radalla. Eli käyttäytymiseen ratin takana. En arvosta tahallista törmäämistä kanssakilpailijoihin.
Pisti aika vihaseksi, kun katoin jotain pätkää Youtubesta, missä sanoo, että jossain kisassa, kun joutui vastoin luulojaan lähtemään likaselta puolelta (ja koki mielestään vääryyttä, voi itku), että menee ekassa mutkassa sisään vaikka väkisin, että jos ei mahdu, niin voi voi. Taisi sitten jäädä lähdössä vähän ja ajo suoraan vastustajaa päin. Tämä siksi, että oli mielestään kokenut vääryyttä ja epäoikeutta.

Vittu mikä apina sanon minä. Minä, minä, minä, pilataan vaikka muiden kisa ja ehkä henki, kun pikku Sennaa on kiusattu. Perkele

Aijuu ja sanoi vielä, että tämä on niiden päättäjien syytä, jotka laitto hänet lähtemään likaselta puolelta. Eiköhän se ollut kuitenkin Senna joka sitä rattia siellä autossa kääntää.

PS: pahoittelen mahdollisia asiavirheitä aiheeseen liittyen. Toivottavasti en ollut ymmärtänyt ihan väärin (ei jaksa tarkistaa).
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ground Effect sanoi:
Pisti aika vihaseksi, kun katoin jotain pätkää Youtubesta, missä sanoo, että jossain kisassa, kun joutui vastoin luulojaan lähtemään likaselta puolelta (ja koki mielestään vääryyttä, voi itku), että menee ekassa mutkassa sisään vaikka väkisin, että jos ei mahdu, niin voi voi. Taisi sitten jäädä lähdössä vähän ja ajo suoraan vastustajaa päin. Tämä siksi, että oli mielestään kokenut vääryyttä ja epäoikeutta.

Vittu mikä apina sanon minä. Minä, minä, minä, pilataan vaikka muiden kisa ja ehkä henki, kun pikku Sennaa on kiusattu. Perkele

Aijuu ja sanoi vielä, että tämä on niiden päättäjien syytä, jotka laitto hänet lähtemään likaselta puolelta. Eiköhän se ollut kuitenkin Senna joka sitä rattia siellä autossa kääntää.

PS: pahoittelen mahdollisia asiavirheitä aiheeseen liittyen. Toivottavasti en ollut ymmärtänyt ihan väärin (ei jaksa tarkistaa).
Eiköhän edellisen vuoden Prost-kolari ja FIA:n puolueellisuus kummitellut mielessä enemmän kuin lähtöruudun puoli.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Sue_me sanoi:
Eiköhän edellisen vuoden Prost-kolari ja FIA:n puolueellisuus kummitellut mielessä enemmän kuin lähtöruudun puoli.
Niin no, vaikka en tuon ajan kisoista ja tapahtumista tiedäkkään mitään, niin mun mielestä tollasta käytöstä ei oikeuta oikeestaan mikään. Mutta se siitä...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
Ground Effect sanoi:
Pisti aika vihaseksi, kun katoin jotain pätkää Youtubesta, missä sanoo, että jossain kisassa, kun joutui vastoin luulojaan lähtemään likaselta puolelta (ja koki mielestään vääryyttä, voi itku), että menee ekassa mutkassa sisään vaikka väkisin, että jos ei mahdu, niin voi voi. Taisi sitten jäädä lähdössä vähän ja ajo suoraan vastustajaa päin. Tämä siksi, että oli mielestään kokenut vääryyttä ja epäoikeutta.

Vittu mikä apina sanon minä. Minä, minä, minä, pilataan vaikka muiden kisa ja ehkä henki, kun pikku Sennaa on kiusattu. Perkele

Aijuu ja sanoi vielä, että tämä on niiden päättäjien syytä, jotka laitto hänet lähtemään likaselta puolelta. Eiköhän se ollut kuitenkin Senna joka sitä rattia siellä autossa kääntää.

PS: pahoittelen mahdollisia asiavirheitä aiheeseen liittyen. Toivottavasti en ollut ymmärtänyt ihan väärin (ei jaksa tarkistaa).
Niin, toi on siitä kuuluisasta vuoden ´90 Suzukan kisasta. Siihen muuten liittyy mielenkiintonen tarina. Senna oli nimittäin kisapäivän aamulla sanonut silloiselle tallikaverilleen Gerhard Bergerille, että 'sen tyypin on paras pysytellä poissa jaloista tänään, jos tulee tielle niin syyttäköön itseään.'
'Se tyyppi' tarkoitti tietysti Prostia. Ja kyllä ne ´90 Suzukan tapahtumat, siis se lähtökolari oli ainakin osittain ihan puhdas kosto siitä mitä samalla radalla tapahtui vuotta aiemmin.
 
Ylös