Voisipa tähän nyt jotain raapustella kun on Sennaa tullut n. 16 vuotta fanitettua.
Monesti olen miettinyt että miksi juuri Senna teki minuun niin suuren vaikutuksen aikanaan. Monta hyvää kuskia on senkin jälkeen ykkösissä ollut, mutta kukaan ei kyllä ole sellaista vaikutusta tehnyt. Tuo traaginen kohtalo on varmasti nostanut Sennan osittain sellaiseen mystiseen maineeseen, mutta minuun hän teki vaikutuksen jo ihan eläessään. Ja myöhemmin, kun olen kerennyt perehtyä hänen aikaisempaan ajohistoriaan, on kuva Sennasta vain kirkastunut. Se täydellinen omistautuminen millä Senna aina suhtautui ajamiseen on varmasti suurin syy omaan fanitukseen. Ja kyllähän niitä lukemattomia hienoja kisoja löytyy, myös tuo pienempien formuloiden täydellinen hallitseminen ennen ykkösiin saapumista on aika huima suoritus.
Toki Sennassa oli myös "puutteita". Kyllä nuo muutamat ohitukset ja päälleajamiset ovat aika törkeitä, mutta mielestäni ne osittain kuuluvat lajiin (Tai no ainakin sellainen kova yrittäminen, ei nyt ehkä suoranaiset päälleajamiset). Kyllä Schumikin sikaili Häkkisen aikana ja silloin se tuntui väärältä, mutta olen oppinut Schumiakin arvostamaan suuresti myöhemmin. Mielestäni tämä Sennan kommentti koskien noita kolareita kertoo aika hyvin lajista ja siitä miksi F1 lopulta on niin kiehtovaa:
"We're all on the limit, the car is on the limit, the human being is on the limit,... That's what it's all about motor racing, that's what it's all about Formula 1. "
Tuosta 89 vuoden suzukan kolarista on kyllä jäänyt vähän paha mieli, ei niinkään sen takia että prost sulki oven (oli varmaan ihan hyvä syy), mutta enemmänkin sen hylkäysperusteen takia. Virallinen hylkäys syyhän oli shikaanin kiertäminen, joka sinänsä on aika naurettava tuomio kun ottaa huomioon tuon mutkan. Tosin turhahan tätä on sen enempää jossitella kun Senna lopulta itse ajoi seuraavassa kisassa kolarin jonka jälkeen mestaruus oli kuitenkin mennyttä.