Ayrton Senna

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kasper sanoi:
Poika, poika... Villeneuve ja Senna olivat molemmat legendoja eläessään.
samaa mieltä, itse kun pääsi vielä seuraamaan sitä aikaa kun Prost/Senna ajoivat, niin jotenkin tuntui koko ajan että ne kaksi on täysin muiden yläpuolella, ja Sennan kypäränvärityskin vain yksinkertaisesti tuntui maagiselta...
kyllä ne oli legendoja jo ennen kuolemaansa, mutta kuoleman jälkeen tuo tietenkin on vain voimistunut...

Acelera Ayrton! :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ground Effect sanoi:
Niin no, vaikka en tuon ajan kisoista ja tapahtumista tiedäkkään mitään, niin mun mielestä tollasta käytöstä ei oikeuta oikeestaan mikään. Mutta se siitä...
ja silti pitää kärkkäästi ottaa kantaa vaikka ei mistään mitään tiedä? :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ilu sanoi:
Voisipa tähän nyt jotain raapustella kun on Sennaa tullut n. 16 vuotta fanitettua.

Monesti olen miettinyt että miksi juuri Senna teki minuun niin suuren vaikutuksen aikanaan. Monta hyvää kuskia on senkin jälkeen ykkösissä ollut, mutta kukaan ei kyllä ole sellaista vaikutusta tehnyt. Tuo traaginen kohtalo on varmasti nostanut Sennan osittain sellaiseen mystiseen maineeseen, mutta minuun hän teki vaikutuksen jo ihan eläessään. Ja myöhemmin, kun olen kerennyt perehtyä hänen aikaisempaan ajohistoriaan, on kuva Sennasta vain kirkastunut. Se täydellinen omistautuminen millä Senna aina suhtautui ajamiseen on varmasti suurin syy omaan fanitukseen. Ja kyllähän niitä lukemattomia hienoja kisoja löytyy, myös tuo pienempien formuloiden täydellinen hallitseminen ennen ykkösiin saapumista on aika huima suoritus.

Toki Sennassa oli myös "puutteita". Kyllä nuo muutamat ohitukset ja päälleajamiset ovat aika törkeitä, mutta mielestäni ne osittain kuuluvat lajiin (Tai no ainakin sellainen kova yrittäminen, ei nyt ehkä suoranaiset päälleajamiset). Kyllä Schumikin sikaili Häkkisen aikana ja silloin se tuntui väärältä, mutta olen oppinut Schumiakin arvostamaan suuresti myöhemmin. Mielestäni tämä Sennan kommentti koskien noita kolareita kertoo aika hyvin lajista ja siitä miksi F1 lopulta on niin kiehtovaa:

"We're all on the limit, the car is on the limit, the human being is on the limit,... That's what it's all about motor racing, that's what it's all about Formula 1. "

Tuosta 89 vuoden suzukan kolarista on kyllä jäänyt vähän paha mieli, ei niinkään sen takia että prost sulki oven (oli varmaan ihan hyvä syy), mutta enemmänkin sen hylkäysperusteen takia. Virallinen hylkäys syyhän oli shikaanin kiertäminen, joka sinänsä on aika naurettava tuomio kun ottaa huomioon tuon mutkan. Tosin turhahan tätä on sen enempää jossitella kun Senna lopulta itse ajoi seuraavassa kisassa kolarin jonka jälkeen mestaruus oli kuitenkin mennyttä.
tähän on hyvä yhtyä.
itsellä fanitusvuosia takana muutama enemmän, mutta suurinpiirtein samat kokemukset on vuosien varrelta...
mitä enemmän on lukenut miehestä juttuja jo sieltä nuoruusajoilta, niin sen paremmin miestä on oppinut arvostamaan.
tietty Senna osasi olla myös ylimielinen ja jopa vittumainen, mutta kuskina omasta mielestä ylivoimainen....
kannattaa muuten lukaista C. Hiltonin kirjoja Sennasta, hyvää tarinaa, paljon lainauksia muilta ihmisiltä ja hyvin etenevät juoni
(Hilton tehnyt useamman kirjan Sennasta, silti jokaiseen on löydetty aina uusia puolia kaverin elämästä, voi suositella)
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
FO110K sanoi:
ja silti pitää kärkkäästi ottaa kantaa vaikka ei mistään mitään tiedä? :D
No eipä tuo mun mielipide tuosta juurikaan ole muuttunut, vaikka taustalla oli muitakin juttuja. Vai onko toi Sennan touhu jonkun mielestä hyväksyttävää käyttäytymistä?

Olin 5 vuotias vuonna 1990, joten en hirveesti seuraillut fykkösiä vielä sillon.
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Jaksaa tosiaan hämmästyttää kun jatkuvasti ylistetään miehen taitoja ylivertaisina. Kumminkin Prost voitti miehen aika puhtaasti kauden 89 mm-taistelussa, vasten Hondan tahtoa(?).

Aika-ajoissa Senna oli tosiaan parempi, mutta paljonko sekin johtui siitä, että Alain ei pitänyt aika-ajoja tärkeinä vaan keskittyi enemmän kisasäätöihin?

Ja mitä persoonaan tulee, ainakin radalla tais olla f1-historian sikamaisin tyyppi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ground, niin no kyllähän jälkikäteenkin saa tietoa imettyä, mm. kirjojen kautta ;)
henk.koht. en ihmettele Sennan käytöstä, näkihän sen viime vuodestakin mitä alkaa tapahtumaan jos kuskit ei keskenään tule toimeen, sikamaiset temput alkaa seuraamaan toistaan...

JNF: taitaa sne sikamaisimman tyypin maineen viedä MSc ihan kirkkaasti nimiinsä, sitä ei tarvi edes miettiä...
ja makuasioistahan on turha kiistellä, livenä kun noita kisoja telkusta aikanaan seurasi, niin pakko sanoa ettei vielä nykypäivänäkään ole Sennan voittanutta persoonaa omasta mielestä ilmestynyt, esim Monaco ja Donington -93 on sen verran suvereenia katseltavaa :thumbup:
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
FO110K sanoi:
ja makuasioistahan on turha kiistellä, livenä kun noita kisoja telkusta aikanaan seurasi, niin pakko sanoa ettei vielä nykypäivänäkään ole Sennan voittanutta persoonaa omasta mielestä ilmestynyt, esim Monaco ja Donington -93 on sen verran suvereenia katseltavaa :thumbup:
Puhutko nyt vuoden '93 Monacosta? Jos mun muistikuvat ei petä, Suutari johti sitä kisaa selkeästi ennen keskeytystään ja Prost sai vilppilähdöstä stop and go -rangaistuksen. Itse kisanhan Senna vei lopulta selvästi ennen Hilliä, mutta näiden edellä mainittujen epäonnistumisten jälkeen en puhuis kumminkaan ylivoimasta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
JNF sanoi:
Puhutko nyt vuoden '93 Monacosta? Jos mun muistikuvat ei petä, Suutari johti sitä kisaa selkeästi ennen keskeytystään ja Prost sai vilppilähdöstä stop and go -rangaistuksen. Itse kisanhan Senna vei lopulta selvästi ennen Hilliä, mutta näiden edellä mainittujen epäonnistumisten jälkeen en puhuis kumminkaan ylivoimasta.
puhun, ja muistat oikein, mutta idea olikin että tuon hetken McLaren oli auttamatta jäljessä Benettonia ja Williamsia, jos muistan oikein niin Benettonillakin oli tuolloin jo se parempi V8 kone käytössä kun taas mäcillä rämmittiin sillä välimallin koneella...
(puhumattakaan siitä faktasta että kuudes voitto Monacossa on suhteellisen historiallinen tapaus ;))
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ground Effect sanoi:
Pisti aika vihaseksi, kun katoin jotain pätkää Youtubesta, missä sanoo, että jossain kisassa, kun joutui vastoin luulojaan lähtemään likaselta puolelta (ja koki mielestään vääryyttä, voi itku), että menee ekassa mutkassa sisään vaikka väkisin, että jos ei mahdu, niin voi voi. Taisi sitten jäädä lähdössä vähän ja ajo suoraan vastustajaa päin. Tämä siksi, että oli mielestään kokenut vääryyttä ja epäoikeutta.

Vittu mikä apina sanon minä. Minä, minä, minä, pilataan vaikka muiden kisa ja ehkä henki, kun pikku Sennaa on kiusattu. Perkele

Aijuu ja sanoi vielä, että tämä on niiden päättäjien syytä, jotka laitto hänet lähtemään likaselta puolelta. Eiköhän se ollut kuitenkin Senna joka sitä rattia siellä autossa kääntää.

PS: pahoittelen mahdollisia asiavirheitä aiheeseen liittyen. Toivottavasti en ollut ymmärtänyt ihan väärin (ei jaksa tarkistaa).
Selvähän se, että Ayrton oli älyvapaa liikaa hötkyilevä pelle, joka kohkasi joka hemmetin käänteestä ja manooverista jotain elämää suurempaa ja emotionaalista shaissea. Oli lisäksi todella lapsellinen ja oikeudentajultaan lähinnä jotain reesus-apinaa tai Felipe Massaa. Mutta nopein kuskihan se oli myöskin.

Se vielä, että ei siellä radalla sillä persoonalla ajeta, vaan ajotaidolla. Persoonalla tehdään korkeintaan virheliikkeitä.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8254
Sijainti
Helsinki
Mulle ihan sama minkälainen se tyyppi oli muuten, autoa se osasi ajaa paremmin ku hyvin. Nopeus oli se pointti.

Ok, "professori" Prost osasi lukea kisoja paremmin ja keskittyi voittamiseen, säästeli renkaita, yms. Piru vie miten tylsä voi olla.

Toinen on taas ihan täysin omissa maailmoissaan, täys pelle ja paahtaa täysillä.

En tiiä mutta minua miellyttää enemmän tämä pelle joka paahtaa täysillä ku sellanen laskelmoiva mielistelijä :yuck:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Misa1 sanoi:
Mulle ihan sama minkälainen se tyyppi oli muuten, autoa se osasi ajaa paremmin ku hyvin. Nopeus oli se pointti.

Ok, "professori" Prost osasi lukea kisoja paremmin ja keskittyi voittamiseen, säästeli renkaita, yms. Piru vie miten tylsä voi olla.

Toinen on taas ihan täysin omissa maailmoissaan, täys pelle ja paahtaa täysillä.

En tiiä mutta minua miellyttää enemmän tämä pelle joka paahtaa täysillä ku sellanen laskelmoiva mielistelijä :yuck:
En nyt sanoisi proffaa mielistelijäksi. Haukkuihan mies mm. kauden 1991 Ferrariaan kuorma-autoksi ja sai potkut pian tämän jälkeen. :D
Myös Suzuka 1989 on kaukana mielistelystä. Ainoastaan ranskalaiset ja Benetton/Nannini olivat tyytyväisiä tämän kisan jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
JNF sanoi:
Jaksaa tosiaan hämmästyttää kun jatkuvasti ylistetään miehen taitoja ylivertaisina. Kumminkin Prost voitti miehen aika puhtaasti kauden 89 mm-taistelussa, vasten Hondan tahtoa(?).

Aika-ajoissa Senna oli tosiaan parempi, mutta paljonko sekin johtui siitä, että Alain ei pitänyt aika-ajoja tärkeinä vaan keskittyi enemmän kisasäätöihin?

Ja mitä persoonaan tulee, ainakin radalla tais olla f1-historian sikamaisin tyyppi.
Kauteen 1989 liittyy mielenkiintoinen yksityiskohta. Prost ei kertaakaan voittanut Sennaa ajamalla tuona kautena. Jokaista Prostin ykköstilaa (4 kpl) edelsi, että Senna keskeytti edeltä pois tekniseen vikaan.
Sikamainen ja sikamainen. Ainoa sikamainen temppu taisi olla Suzukan ´90 lähtökolari. Senna taisi kärsiä vähän samasta kuin Schumí myöhemmin. Jos radalla tapahtui kolari, jossa hän oli toisena osapuolena, hänet naulattiin automaattisesti syylliseksi. Maineensa vuoksi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13720
Kemper sanoi:
Jokaista Prostin ykköstilaa (4 kpl) edelsi, että Senna keskeytti edeltä pois tekniseen vikaan.
Ranskan kisaa Prost hallitsi aika-ajosta lähtien. Mutta Honda tiettävästi piti enemmän Sennasta, mitä se sitten vaikutti niin en tiedä...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
Cmoney sanoi:
Ranskan kisaa Prost hallitsi aika-ajosta lähtien. Mutta Honda tiettävästi piti enemmän Sennasta, mitä se sitten vaikutti niin en tiedä...
Ton Ranskan kisan unohdin. Muistan vain, että Sennan auto hyytyi ruutuun heti kättelyssä. Muistaakseni vaihdelaatikko sanoi sopimuksen irti. Sitä en muistanut, että hän oli ruudukossa tallikaverinsa takana.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kemper sanoi:
Ton Ranskan kisan unohdin. Muistan vain, että Sennan auto hyytyi ruutuun heti kättelyssä. Muistaakseni vaihdelaatikko sanoi sopimuksen irti. Sitä en muistanut, että hän oli ruudukossa tallikaverinsa takana.
Hävisihän Schumikin Ruupenille usein aika-ajoissa.

Voi suru, jos kerran jäi Prostille joka jo silloin oli 2x WDC :rolleyes:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13720
Itse rankkaan 80-luvun lopun kuskit järjestykseen 1. Prost, 2. Senna, ja sitten loput ehkä etunenässä Mansell ja Piquet...
Ne Sennan ja Prostin aikaerot vain eivät mielestäni mitenkään voineet vain kertoa heidän vauhtieroaan koska esim. Bergerkin pääsi Sennaa lähemmäs aika-ajoissa. Pidän täysin mahdollisena Hondan Senna-suosimista, ja ymmärränkin sen, Sennan tyyli lie ollut enempi japanilaisten mieleen ja sitä rataa...
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
528
Sijainti
pk.seutu
Cmoney sanoi:
Itse rankkaan 80-luvun lopun kuskit järjestykseen 1. Prost, 2. Senna, ja sitten loput ehkä etunenässä Mansell ja Piquet...
Ne Sennan ja Prostin aikaerot vain eivät mielestäni mitenkään voineet vain kertoa heidän vauhtieroaan koska esim. Bergerkin pääsi Sennaa lähemmäs aika-ajoissa. Pidän täysin mahdollisena Hondan Senna-suosimista, ja ymmärränkin sen, Sennan tyyli lie ollut enempi japanilaisten mieleen ja sitä rataa...
Mä kääntäisin Sennan ja Prostin järjestyksen toisin päin. Okei, Prost oli ehkä taktisesti viisaampi kuin Senna. Mutta nopeudessa ja luontaisessa ajotaidossa hän hävisi Sennalle sata nolla.
Ja sateella Prost oli onneton. Jätti kerran (Australia ´89) kisan ajamatta, koska pelkäsi liikaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Senna ja Prost olivat molemmat omalla tavallaan täysin omaa luokkaansa. Senna ajoi jokaisessa kilpailussa vain ja ainoastaan voitosta, kun taas Prost laski kokonaistilanteen ja otti vain sen mitä milloinkin katsoi tarpeelliseksi. Omassa arvostelussa Senna nousee Prostin edelle juuri ainutlaatuisen lahjakkuutensa ja tinkimättömyytensä ansiosta. Täydellinen kilpa-autoilija olisi hyvin lähellä Ayrton Sennaa.

Mitä Sennan ja Hondan suhteeseen tulee, niin eihän se mikään salaisuus ole, että tuo suhde oli todella tiivis ja ainutlaatuinen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13720
Kemper sanoi:
Mutta nopeudessa ja luontaisessa ajotaidossa Prost hävisi Sennalle sata nolla.
Tuosta olen nimenomaan eri mieltä, Prost oli 2 nopeimman kuljettajan joukossa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kemper sanoi:
Ja sateella Prost oli onneton. Jätti kerran (Australia ´89) kisan ajamatta, koska pelkäsi liikaa.
Onko tästä jotain lähdedokumenttia? Kuulostaa hyvin, hyvin pahalta Prostin kannalta. Minun on vaikea arvostaa tuollaisia pelkureita.

Kuitenkin, hyvin lähellä täydellistä kilpa-ajajaa olisi mun mielestä ollut Sennan ja Prostin yhdistelmä. Siis molempien hyvät kilpa-ajo-ominaisuudet samassa miehessä(tai naisessa).
 
Ylös