Niin, on kuitenkin vaikea tietää, miten häneen suhtauduttaisiin nykyisin.juhni sanoi:Eilen Ayrton Sennan kuolemasta tuli kulunneksi tasan 14 vuotta. Ensi vuonna sitten 15 vuotta. Olisi kiva, jos Senna eläisi vielä.
Kuin myös. Voisimme ehkä kuulla häneltä vastapainoksi hieman mietittyjäkin asioita julkisuudessa vrt Piquet tai Stewart (eli ei mitään "kunhan vaan nyt jotain möläytän tähän aiheeseen liittyen kun se on kai kerran pakko"). Myös Sennan mielipiteet nykykuskeistakin voisi olla kiva tietää...Oberfeldwebel sanoi:Ainut mikä harmittaa mua on se, etten päässyt tuntemaan Sennaa niin hyvin, kuin nykyisellä seuraamisella voisi kuljettajan tuntea. (eli kuulin sennasta ensimmäisen kerran kun hän kuoli)
Itsekin hieman vieroksun tätä Sennan messiaan asemaa. Loistava kuski hän oli ehdottomasti ja takuuvarmasti Top10-listalla F1-historiassa, mutta silti ihmettelen miksi hänet niin monesti nostetaan muiden kuljettajien yläpuolelle ja pidetään taitavimpana kuskina kautta aikojen. Varmaankin johtuu juuri tästä traagisesta poismenosta ja siihen liittyvästä salaperäisyyden verhosta, joka nosti Ayrtonin lähes myyttiselle tasolle. Hieman samanlaisena näkisin Gilles Villeneuven aseman, joka monesti äänestyksissä nousee kärkisijoille parasta kuskia valittaessa vaikka ei saavuttanut urallaan yhtään maailmanmestaruutta. Johtunee tämäkin (osin ainakin) äkillisestä poismenosta.Oberfeldwebel sanoi:Jos hän olisi jatkanut samoja otteitaan kuin Schumi (siis epäurheilullisesti mutta tuloksellisesti), niin en tiedä kuin moni meistä silti pitäisi häntä messiaana.
Jos Schumi olisi kuollut joskus vuonna 2002, niin luultavasti häntä arvostettaisiin enempi kuin nykyään. Ainakin jotkut.
Poika, poika... Villeneuve ja Senna olivat molemmat legendoja eläessään.EdHunter sanoi:Itsekin hieman vieroksun tätä Sennan messiaan asemaa. Loistava kuski hän oli ehdottomasti ja takuuvarmasti Top10-listalla F1-historiassa, mutta silti ihmettelen miksi hänet niin monesti nostetaan muiden kuljettajien yläpuolelle ja pidetään taitavimpana kuskina kautta aikojen. Varmaankin johtuu juuri tästä traagisesta poismenosta ja siihen liittyvästä salaperäisyyden verhosta, joka nosti Ayrtonin lähes myyttiselle tasolle. Hieman samanlaisena näkisin Gilles Villeneuven aseman
Pojittele sinä sitten vaan.. En kyseenalaistanut omassa postissani kummankaan ajotaitoja radalla. Senna - kuten kaikki tiedämme - on kolminkertainen maailmanmestari ja Gilles puolestaan oli aikansa nopeimpia kuljettajia ja "tulisieluinen", huippunopea kuski (jos nyt tuota kulunutta vertausta käyttää), mutta traaginen kuolema suhteellisen nuoressa iässä loi näille henkilöille sen aseman, mikä heillä nyt on. Jos loppu-ura olisi ollut säälittävää jonon jatkona ajelua tyyliin Jacques Villeneuve nuorempi tai James Hunt, he tuskin olisivat silmissämme yhtä legendaarisia.kasper sanoi:Poika, poika... Villeneuve ja Senna olivat molemmat legendoja eläessään.
Näin uskon minäkin, moittimatta heidän suorituksiaan.EdHunter sanoi:traaginen kuolema suhteellisen nuoressa iässä loi näille henkilöille sen aseman, mikä heillä nyt on.
Pyydän anteeksi, jos märkäkorvaisuuteni on vaikuttanut kapeakatseisuudelta.kasper sanoi:Jos teidän mielestänne Senna on saavuttanut parhaan kuljettajan tittelin kuolemansa ansiosta, niin nopeasti se kävi.
Kaippa tuo oli siirtynyt kun Senna itse siihen osuiToXiCiTy sanoi:Löysin tälläsen jutun ayrtonista:thumbup:
Pat Symonds, Executive Director of Engineering (Ayrton's first race engineer with Toleman in 1984) :
"Dallas was what I would call an ‘old-fashioned’ North American street circuit, delineated with concrete blocks. It was a very tricky circuit, and bumpy enough to make even Monaco look smooth: the drivers literally had to fight their cars all the way round as they skipped and jumped from bump to bump. I remember during the race, Ayrton hit the wall, and then later retired because of the damage. When he eventually made it back to the pits, he didn’t seem to understand how he could have hit the wall. It seemed to come as a complete shock to him that he had hit the wall, and his immediate reaction was “I know I didn’t make a mistake – the wall must have moved.” Remember, we were talking about a twenty tonne concrete block here, but he was so insistent that he persuaded me to walk round the circuit and take a look. When I did so, the wall had indeed moved – somebody had clearly clipped the previous block and in doing so, displaced the next one by only about 4cm. Instead of the transition from block to block being smooth, a 4cm difference had caught the rear wheel, broken it and punctured the tyre. That was when it really came home to me, the precision to which he was driving, and made me think he was a bit special… And remember this was a guy in his first season of F1, straight out of F3…"
Mainitaan tuohon liittyen nyt sekin, että tuo oli myös se kuulu kisa, jossa Senna ajeli ympäri rataa ilman turvavöitä osuman jälkeen. Ei aina ihan fiksuinkaan, siis...ToXiCiTy sanoi:Löysin tälläsen jutun ayrtonista:thumbup:
Pat Symonds, Executive Director of Engineering (Ayrton's first race engineer with Toleman in 1984) :
--
Aivan.Drunken Predator sanoi:Kaippa tuo oli siirtynyt kun Senna itse siihen osui
Luulis että ekassa jarrutuksessa lähtis mies kuin leppäkeihäs ohjaamosta, ilman vöitä siis.Bobakki sanoi:Mainitaan tuohon liittyen nyt sekin, että tuo oli myös se kuulu kisa, jossa Senna ajeli ympäri rataa ilman turvavöitä osuman jälkeen. Ei aina ihan fiksuinkaan, siis...
Kaikkien aikojen suurin oli JimmyAyrton-Ana sanoi:Keskustellaan kaikkien aikojen suurimmasta kilpa-autoilijasta.
Keken ajoista myös seuranneena totean, että ei sen legendampi kuin Prost tai Schumacher aktiiviaikoinaan. Aika-ajajana toki armoitettu, mutta ei lähelläkään sellaisiin sfääreihin korotettu messias kuin nyt. Ei myöskään nauttinut samanlaista "kaikkien aikojen paras kuski"-arvostusta kuin kuolemansa jälkeen.Mutku sanoi:Mä taas en usko. Formuloita jo Keken aikaan seuranneena Senna oli legenda jo eläessään. Räiskyvä persoona teki hänestä porukasta erottuvan.
Komppaan. Ei toista lähellekään samanlaista. :thumbup:petrolhead sanoi:Luulis että ekassa jarrutuksessa lähtis mies kuin leppäkeihäs ohjaamosta, ilman vöitä siis.
Kaikkien aikojen suurin oli Jimmy
Olis kyllä ollut ihan mielenkiintosta nähdä,kuinka kauan Senna olisi jatkanut uraansa,villi veikkaus,ettei nyt kuitenkaan ihan tämän vuosituhannen puolelle oltais päästy,jo luonnollisista syistä johtuenkin,ehkäpä se olis ajellut DTM:ää tai GT-autoja formuloiden jälkeen,ikuinen mysteerio?EdHunter sanoi:Pojittele sinä sitten vaan.. En kyseenalaistanut omassa postissani kummankaan ajotaitoja radalla. Senna - kuten kaikki tiedämme - on kolminkertainen maailmanmestari ja Gilles puolestaan oli aikansa nopeimpia kuljettajia ja "tulisieluinen", huippunopea kuski (jos nyt tuota kulunutta vertausta käyttää), mutta traaginen kuolema suhteellisen nuoressa iässä loi näille henkilöille sen aseman, mikä heillä nyt on. Jos loppu-ura olisi ollut säälittävää jonon jatkona ajelua tyyliin Jacques Villeneuve nuorempi tai James Hunt, he tuskin olisivat silmissämme yhtä legendaarisia.
Ajaisi Copa NEXTEL Stock Car-sarjaa muiden brasilialaisten F1-eläkeläisten tavoin?Haigi sanoi:Olis kyllä ollut ihan mielenkiintosta nähdä,kuinka kauan Senna olisi jatkanut uraansa,villi veikkaus,ettei nyt kuitenkaan ihan tämän vuosituhannen puolelle oltais päästy,jo luonnollisista syistä johtuenkin,ehkäpä se olis ajellut DTM:ää tai GT-autoja formuloiden jälkeen,ikuinen mysteerio?