Ayrton Senna

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4645
Sijainti
Kokkola
Jos Senna olisi päässyt Ferrarille -96, niin olisiko Schumi mennyt Mäkille? Vaiko Williamsille?
Veikkaisin, että Mäkille, koska eikös Schumi ollut Mersun suojatti. Ja koska mäkki siirtyi Mersun moottoreihin, niin sillä ajattelin. Mutta entä sitten Mika.. Ehkä sitten Williamsille, kuten jo muutamaa vuotta aiemmin Williams olisi halunnut, sopimuksissakin taisi olla nimet jo mutta sitten Peter Collins torppasi kaiken. Toisaalta muussa tapauksessa siinä keississä, nyt saattaisikin olla haudassa Mika eikä Senna. Joo, turhaahan spekulointi on mutta onhan siinä oma mielenkiintonsa kun intoutuu miettimään, että entä jos se ja se asia olisi toisin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
En usko, että Senna kuitenkaan 2000-luvulle olisi ajanut, ainakaan kovin pitkälle. Jos ajatellaan kisamääriä, niin Senna olisi saavuttanut Patresen ennätyksen kauden 1999 päätöskisassa.

Schumin asemaa spekuloidessa sopii varmaan miettiä sitäkin kuviota, että olisi jäänyt Benettonille pidemmäksi aikaa.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
En usko että 1994 mestaruus olisi ollut mikään itsestään selvyys Sennalla, vaikka toki mahdollinen. Silloin kun Schumi pääsi maaliin asti oli hän aina top 2:ssa. Lisäksi 4 kisaan enemmän tai vähemmän puuttui FIA... En nimittäin usko että 1994 FIA olisi Benettonia/Schumia rankaisseet samalla tavalla kuin mitä rankaisi, jos Senna olisi ollut elossa ja mestaruuskamppailu tiukempaa. Luulen että osassa näissä oli taka-ajatuksena antaa Hillille varaa kiriä.

- Silverstonessa stop/go & musta lippu case = hylkäys
- Spassa pohjalevy case = hylkäys
- Monza = kilpailukielto johtuen Silverstonesta
- Estoril = kilpailukielto johtuen Silverstonesta

Toki yksi asia olisi aina voinut johtaa toiseen ym., teorioita voi pyöritellä kauden mahdollisista lopputulemista loputtomiin: Mikäli Senna olisi pysynyt Williamsilla, olisiko Newey pysynyt? Olisiko Renault lähtenyt kauden 1997 jälkeen? Olisiko McLarenilla ollut pian kuskikaksikkona Häkkinen/Schumacher? Olisiko FIA tehnyt niin isoja turvallisuusmuutoksia kuin mitä teki ilman Sennan onnettomuutta?
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4310
Mikähän siinä sitten oli, ettei Alesi pystynyt autolla mestaruuteen asti, jos kerran auto oli siihen riittävän hyvä? Alesi oli kuitenkin hyvä kuski. Ettei nyt vain ollut MS:ltä joku kohteliaisuus vain uutta tallia kohtaan? 95 Williams ja Benetton oli kuitenkin parhaat autot. Jos Senna olisi saanut elää niin ellei siirto olisi Ferrarille koittanut jo 1995, niin sinä vuonna olisi kyllä todennäköisemmin Williamsilla ottanut neljännen tittelin kuin Ferrarilla, tätä nyt tuskin tarvii perustella.

Samaan syssyyn voi miettiä, että jos Senna olisi saanut elää, mihin olisi Schumin ura lähtenyt menemään. Vaikea uskoa, että kaksi niin kovaa kuin Senna ja Schumi, olisivat mahtuneet Ferrarille samaan aikaan.
Jean Alesi oli hyvä, mutta ei mitenkään maailmanmestariainesta muutoin kuin ylivoimaisessa autossa. Samalla tavalla kuin esimerkiksi Damon Hill tai Jacques Villeneuve.

Täytyy myös muistaa, että Jean Alesi ja Gerhard Berger olivat vuosikausia tiimikavereita Ferrarilla ja Benettonilla, ja varsin tasavahva kaksikko oli.

Jos Senna ei olisi kuollut, uskon kuitenkin Michael Schumacherin vieneen kauden 1994 mestaruuden. Kaudesta 1995 oltaisiin käyty puolestaan uusi tiukka taistelu, joka olisi voinut kääntyä ihan kummalle vaan.

Williams oli omasta mielestäni Benettonia parempi auto kaudella 1994, mutta Schumacher osoitti suurta lahjakkuutta.

Tämä Ayrton Sennan ja Michael Schumacherin välinen taistelu Brasiliassa kaudella 1994 oli varsin eeppinen, ja jäi ikävä kyllä Sennan ja Schumacherin viimeiseksi kädenväännöksi.

 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Jaa että Senna olisi hävinnyt paremmasta autosta huolimatta? Kauden alussa Williams ei kyllä ollut mitenkään vahva Benettonia vastaan ja kärsi ongelmista. Auto kehittyi kyllä loppua kohden ja varmaan olikin lopulta hitusen hienosti parempi kuin Benetton, ehkä. Joillakin radoilla Schumacher oli lähes pitelemätön, mutta tämä menee osittain paremman kuskin piikkiin. Benettonin ja Schumacherin yllä lepää ikuisesti tumma varjo. Siinä missä Williams keskittyi kehittämään autoaan, Benetton yritti keksiä enemmän ja enemmän keinoja huijata. Niin paljon asiasta silloin puhuttiin, että väistämättä tulee mieleen sanonta ei savua ilman tulta.

Sennan pois menon jälkeen Williamsilla oli autoissa kaksi keskinkertaisuutta tai ehkä toisessa autossa hitusen keskiluokkaa parempi kuljettaja. Ei missään nimessä kuitenkaan Sennan, Schumin tai Häkän tasoista virtuoosia. Sennan ja Hillin sijoitukset olisivat vaikuttaneet huomattavasti enemmän Schumacherin pistesaaliiseen kuin Hillin ja Couldhardin/Mansellin suoritus. Silti Hill oli niin lähellä, että melkein pahaa tekee edes muistella asiaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5271
Jaa että Senna olisi hävinnyt paremmasta autosta huolimatta? Kauden alussa Williams ei kyllä ollut mitenkään vahva Benettonia vastaan ja kärsi ongelmista. Auto kehittyi kyllä loppua kohden ja varmaan olikin lopulta hitusen hienosti parempi kuin Benetton, ehkä. Joillakin radoilla Schumacher oli lähes pitelemätön, mutta tämä menee osittain paremman kuskin piikkiin. Benettonin ja Schumacherin yllä lepää ikuisesti tumma varjo. Siinä missä Williams keskittyi kehittämään autoaan, Benetton yritti keksiä enemmän ja enemmän keinoja huijata. Niin paljon asiasta silloin puhuttiin, että väistämättä tulee mieleen sanonta ei savua ilman tulta.

Sennan pois menon jälkeen Williamsilla oli autoissa kaksi keskinkertaisuutta tai ehkä toisessa autossa hitusen keskiluokkaa parempi kuljettaja. Ei missään nimessä kuitenkaan Sennan, Schumin tai Häkän tasoista virtuoosia. Sennan ja Hillin sijoitukset olisivat vaikuttaneet huomattavasti enemmän Schumacherin pistesaaliiseen kuin Hillin ja Couldhardin/Mansellin suoritus. Silti Hill oli niin lähellä, että melkein pahaa tekee edes muistella asiaa.
Kyllä. Jos Hilli pystyi taistelemaan mestaruudesta kalkkiviivoille, niin olisi pystynyt myös Senna ellei jopa voittamaan mestaruuden.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
On naurettavaa väittää että Senna mukamas ei olisi pystynyt voittamaan Schumia vastaan vuoden 94 mestaruustaistossa, sillä kun Hill oli hyvin lähellä voittaa mestaruuden 94 Adelaidessa.
Mutta Schumin kiilamisen takia Damon hävisi harmillisesti mestaruuden lopulta muutamalla pisteellä mestaruuden Adelaiden radalla.
Ja kun ajattelee myös miten Williams oli onnistunut auton kehitystyössä hankalun kauden alun jälkeen menemään Benettonin rinnalle tai ohi vikoissa kisoissa, niin uskon että Senna olisi saanut kokemuksensa ansiosta auton kulkemaan vielä kovempaa kuin mitä Hill pystyi sillä.
Olihan Senna kauden alussa vikaroivalla autolla onnistunut ajamaan kolme paalua, ennen kohtalokasta Imolan tapaturmaa. Joten Sennalla oli edelleen tarpeeksi vauhtia voittaa mestaruuksia.

Senna muuten epäili Benettonin käyttäneen laitonta luistonestoa Aidanin kisan jälkeen kiinnitettyään huomiota Schumin autoon ekan kierroksen keskeytyksen jälkeen ja oli vakuuttunut auton laittomuudesta!
https://www.motorsport.com/f1/news/ayrton-senna-pacific-1994-benetton-doubts/4781548/
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4310
On naurettavaa väittää että Senna mukamas ei olisi pystynyt voittamaan Schumia vastaan vuoden 94 mestaruustaistossa, sillä kun Hill oli hyvin lähellä voittaa mestaruuden 94 Adelaidessa.
Mutta Schumin kiilamisen takia Damon hävisi harmillisesti mestaruuden lopulta muutamalla pisteellä mestaruuden Adelaiden radalla.
Ja kun ajattelee myös miten Williams oli onnistunut auton kehitystyössä hankalun kauden alun jälkeen menemään Benettonin rinnalle tai ohi vikoissa kisoissa, niin uskon että Senna olisi saanut kokemuksensa ansiosta auton kulkemaan vielä kovempaa kuin mitä Hill pystyi sillä.
Olihan Senna kauden alussa vikaroivalla autolla onnistunut ajamaan kolme paalua, ennen kohtalokasta Imolan tapaturmaa. Joten Sennalla oli edelleen tarpeeksi vauhtia voittaa mestaruuksia.

Senna muuten epäili Benettonin käyttäneen laitonta luistonestoa Aidanin kisan jälkeen kiinnitettyään huomiota Schumin autoon ekan kierroksen keskeytyksen jälkeen ja oli vakuuttunut auton laittomuudesta!
https://www.motorsport.com/f1/news/ayrton-senna-pacific-1994-benetton-doubts/4781548/
Tätähän ei edes FIA pystynyt koskaan todentamaan tutkimuksistaan huolimatta. Siis oliko Benettonin auto laiton. Jokatapauksessa olihan Williams- Renault ainakin paperilla huomattavasti parempi paketti, kuin Benetton- Ford. Varmasti Renaultin moottorit olivat paremmat.

Ford käytti V8- kun Renault oli V10.

Michael Schumacher teki kaudella 1994 valtavan eron tiimikavereihinsa. Ja iso syy siihen, että Damon Hill pystyi haastamaan Schumacherin, oli se, että Schumacherilla oli useamman kilpailun kilpailukieltoa tuolla kaudella. Ja lisäksi hylkäykset Silverstonesta ja Spasta. Kyllähän Schumacher oli taidoiltaan huomattavasti Damon Hilliä edellä.

Jos Senna olisi jäänyt henkiin Imolan onnettomuudesta, eli pyörän ripustukset olisivat suuntautuneet muualle kuin kuolettavasti päähän, olisi piste-ero ollut Schumacherin hyväksi jo 30-0. Olisiko Senna tuon pystynyt kirimään kiinni, jää arvoitukseksi.

Mutta kuljettajana pidän prime-time ajan Michael Schumacheria kilpailussa kovempana kuin Sennaa. Senna yhdellä kierroksella taas nopeampi.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5719
En usko että 1994 mestaruus olisi ollut mikään itsestään selvyys Sennalla, vaikka toki mahdollinen. Silloin kun Schumi pääsi maaliin asti oli hän aina top 2:ssa.
No näinpä oli myös Hill käytännöllisesti katsoen aina top 2:ssa. Kaksi kertaa hän oli osallisena starttikolarissa ja putosi joukon hännille; näistä kisoista tulivat hänen ainoat hopeaa huonommat sijoituksensa. Senna ja Schumacher olisivat saattaneet kolistella kauden aikana useaankin otteeseen ja silloin olisi ollut ihan arpapeliä, että kumpiko olisi jäänyt radan varteen ja kumpi vienyt pistepotin. Sennan huono startti kauteen ei ollut täysin Williamsin huonoutta vaan kyllä Sennalla oli tekemistä pääkoppansakin kanssa.

Prost olisi varmasti käsitellyt tilanteen eri tavalla. Hän olisi ottanut kolme helppoa kakkossijaa kauden ensimmäisistä kisoista ja odotellut rauhassa kehitystyön tuottavan hedelmää.

Senna sen sijaan turhautui välittömästi siihen, ettei sarjan parhaaksi uskottu auto ollutkaan suvereeni. Tästä syystä hän myös oli jo kulisseissa neuvotellut Ferrarin kanssa Williamsilta irtaantumisesta. Hänellä oli sopimus kauden 1995 loppuun asti mutta Senna olisi halunnut Ferrarille jo kaudeksi 1995. Sennahan oli hyvin tunnepitoinen ihminen ja myös tuuliviiri tallipaikkojen suhteen. Vaikka hän ajoikin McLarenilla kuusi vuotta putkeen, niin näiden vuosien aikana hän oli lähellä vaihtaa pois milloin Williamsille, milloin Ferrarille. Lopulta Williamsille päästyään hän kyrpiintyi siihenkin elämään muutamassa kuukaudessa.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9728
Sijainti
Helsinki
Sennalla oli kuitenkin jo yhdestoista kausi menossa ja hän oli huolissaan autojen turvallisuudesta, kun FIA kielsi luistoneston ym. tekniset apuvälineet. Jos jumala olisi suonut, hän olisi todennäköisesti lopettanut uransa viimeistään kauden 1995 jälkeen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13792
Olisi mielestäni todennäköisesti Schumi voittanut 1994 tittelin, vaikka Senna ei olisi menehtynyt/loukkaantunut Imolan onettomuudessa. 0-30 jo eikä Schumikaan olisi lopettanut voittamasta loppukaudenkin aikana. Kisakiellot olivat fian keino saada MM-taistelua tiukemmaksi. Ja Hillin ajaminen oli loppukaudella myös melko vahvalla tasolla (kun tiimi panostikin häneen ykköskuskina) ettei sitä tasoa olisi kukaan suoraan murskannut, kuten Senna teki vielä ekoissa kisoissa alkukauden raakileautolla.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5735
Sennalla oli kuitenkin jo yhdestoista kausi menossa ja hän oli huolissaan autojen turvallisuudesta, kun FIA kielsi luistoneston ym. tekniset apuvälineet. Jos jumala olisi suonut, hän olisi todennäköisesti lopettanut uransa viimeistään kauden 1995 jälkeen.
Tässä skenariossa pitäisi uskoa jumalaan.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1977
Sijainti
Vyborg
Sennahan oli niin uskovainen että kuulemma tällä oli jopa raamattu mukana kisaviikonloppuina hotelleissa missä yöpyi.
Senna harkitsi kisan jättämistä väliin Ratzenbergin menehtymisen takia lauantai aika-ajoissa. Mutta päätti vasten huoliaan ajaa kuitenkin sunnuntain kisa Imolassa ja se oli lopulta Sennan kohtalo se päätös.
 
Viimeksi muokattu:

the_jake

Well-known member
Liittynyt
12.3.2014
Viestit
201
Sijainti
Lappeenranta
Jaa että Senna olisi hävinnyt paremmasta autosta huolimatta? Kauden alussa Williams ei kyllä ollut mitenkään vahva Benettonia vastaan ja kärsi ongelmista. Auto kehittyi kyllä loppua kohden ja varmaan olikin lopulta hitusen hienosti parempi kuin Benetton, ehkä. Joillakin radoilla Schumacher oli lähes pitelemätön, mutta tämä menee osittain paremman kuskin piikkiin. Benettonin ja Schumacherin yllä lepää ikuisesti tumma varjo. Siinä missä Williams keskittyi kehittämään autoaan, Benetton yritti keksiä enemmän ja enemmän keinoja huijata. Niin paljon asiasta silloin puhuttiin, että väistämättä tulee mieleen sanonta ei savua ilman tulta.

Sennan pois menon jälkeen Williamsilla oli autoissa kaksi keskinkertaisuutta tai ehkä toisessa autossa hitusen keskiluokkaa parempi kuljettaja. Ei missään nimessä kuitenkaan Sennan, Schumin tai Häkän tasoista virtuoosia. Sennan ja Hillin sijoitukset olisivat vaikuttaneet huomattavasti enemmän Schumacherin pistesaaliiseen kuin Hillin ja Couldhardin/Mansellin suoritus. Silti Hill oli niin lähellä, että melkein pahaa tekee edes muistella asiaa.
Juuri näin. Schumi vielä itse totesi lehdistötilaisuudessa mestaruuden voitettuaan, ettei olisi (suurella todennäköisyydellä) voittanut mestaruutta jos Senna ei olisi kuollut. Heitän oman spekulaationi tähän, että jos Senna olisi ajanut sen oman suunnitelmansa mukaan muutaman kauden Williamsilla ja tämän jälkeen kauteen 2000 asti Ferraria olisi hänellä varmaan ollut mestaruudet 94 ja 96 Williamsilla ja 99 sekä 00 Ferrarilla. Tosin historia meni toisin ja ilman tätä valitettavaa kuolemaa olisivat autot olleet varmaan täysin erilaisia vuodesta 1998 eteenpäin ja turvallisuuteen ei olisi panostettu samalla tavalla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5271
Uutta kuvakulmaa kuuluisasta kolarista Suzukasta. Tästä näyttää kyllä ihan Prostin vialta, kääntää aivan liian aikaisin mutkaan.

 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Uutta kuvakulmaa kuuluisasta kolarista Suzukasta. Tästä näyttää kyllä ihan Prostin vialta, kääntää aivan liian aikaisin mutkaan.

Miten sen nyt uutuuden osalta ottaa.

Tuosta oli puhetta aiemmin talvella tässä alle tulevassa toikissa ja linkki ohjautuu vastauksiini siinä niin ei tarvitse enempää jaaritella tällä erää:

https://f1-forum.fi/threads/nostalgiset-hetket-muistelut-ja-unohtumattomat-historiikit.24115/page-37#post-2331718
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Olen lukenut noin puoleen väliin Sennan elämäkertaa Tom Rubythonin tekemänä.

Asioita mitkä tullut yllätyksenä tähän asti:

- Englannin Formula Ford 1600 mestaruuden jälkeen meinasi lopettaa uransa ja lopettikin kolmeksi kuukaudeksi ja palasi brasiliaan koska rahoitusta ei löytynyt Formula Ford 2000 sarjaan ja ilmeisesti oli myös henkilökohtaisia ongelmia kunnes isä taipui vippaamaan ja löytyi sponsoreita.
- Sennan perhe oli hyvin varakas mikä mahdollisti autoilu-uran.
- Sennan vaatimukset tiimitovereihin. Warwick ei kelvannut Lotuksella koska oli liian nopea ja ilmais suoraan että hän on se joka voi tuosa mestaruuden niin häneen pitää panostaa.
- Sennan isä olisi halunnut poikansa töihin sukubisnekseen ja tämä painostus näkyi uran alkuvosina ja taistelua oli isukin kanssa viittiikö vipata taas rahaa.
- Frank Williamsin hutilyönti. Senna testasi ensimmäisenä Williamsin F1 autoa ja 8 kierroksen jälkeen ajoi saman ajan mitä oli radan huippu sillä hetkellä. Kyseessä oli siis mieletön talentti. Tiimin konsensus oli että kannattaa palkata, mutta Frank oli tyytyväinen nykyiseen kokoonpanoonsa joiden sopimukset oli jo kirjoitettu kaudelle 1984. Kuskeina siis Suomen Keke ja Laffite.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Olen lukenut noin puoleen väliin Sennan elämäkertaa Tom Rubythonin tekemänä.

Asioita mitkä tullut yllätyksenä tähän asti:

- Englannin Formula Ford 1600 mestaruuden jälkeen meinasi lopettaa uransa ja lopettikin kolmeksi kuukaudeksi ja palasi brasiliaan koska rahoitusta ei löytynyt Formula Ford 2000 sarjaan ja ilmeisesti oli myös henkilökohtaisia ongelmia kunnes isä taipui vippaamaan ja löytyi sponsoreita.
- Sennan perhe oli hyvin varakas mikä mahdollisti autoilu-uran.
- Sennan vaatimukset tiimitovereihin. Warwick ei kelvannut Lotuksella koska oli liian nopea ja ilmais suoraan että hän on se joka voi tuosa mestaruuden niin häneen pitää panostaa.
- Sennan isä olisi halunnut poikansa töihin sukubisnekseen ja tämä painostus näkyi uran alkuvosina ja taistelua oli isukin kanssa viittiikö vipata taas rahaa.
- Frank Williamsin hutilyönti. Senna testasi ensimmäisenä Williamsin F1 autoa ja 8 kierroksen jälkeen ajoi saman ajan mitä oli radan huippu sillä hetkellä. Kyseessä oli siis mieletön talentti. Tiimin konsensus oli että kannattaa palkata, mutta Frank oli tyytyväinen nykyiseen kokoonpanoonsa joiden sopimukset oli jo kirjoitettu kaudelle 1984. Kuskeina siis Suomen Keke ja Lattife.
Erikoista oli myös sekin, että Sennaa ei otettu heti kiinteästi Williamsille olemaan sinänsä myös testikuski. Jonathan Palmer kun oli pettyneenä häipymässä ja sitten myöhemmin oli testikuski vuosille 1984-1985 Mike Thackwell.

Tuolloinhan kolmansia kuskeja autoineen sai vielä ajattaa kisoihinkin joten mielenkiintoista olisikin ollut nähdä Ayrton Senna sitten Williams-Hondalla Rio de Janeirossa 1984 ensikisaan sillä sitten!

Tosin kuten Kekekin sanoi silloin niin kauden alku olisi voinut hämätä kaikkia liikaa, auto oli sieltä loppuun asti sinä vuonna kroonisesti aliohjautuva ja turbomoottori oikutteli minkä ehti.

Sennallekin siinä olisi ollut kestämistä joskin niin ihan nuorena suhtautuminen olisi ollut ehkä kenties kovin toista ja vielä paremmin juuri huipputiimiin toisin kuin Tolemanille.

Kun siellä oli kehuja, mutta myös ongelmia.

Laffite oli sukunimi ei Lattife.
 
Ylös