Baku GP 2018 - jälkipohdinta

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ihan hyvä kisa. Ennen turva-autoa alkoi kyllä vähän nukuttamaan. Vettel sohlasi taas tärkeässä paikassa ja lahjoitti Hamiltonille nipun pisteitä ja mm-sarjan kärkipaikan. Noh yrittänyttä ei laiteta. Vois sanoa että Valtteri menetti jo toisen perättäisen voiton, mahtaa sapettaa. Meinasin jo kisan alussa ettei vauhti riitä lainkaan, mutta taisikin olla tietoinen taktinen veto ottaa rauhassa alkuun ja mennä pitkälle samalla rengassetillä. Noi renkaat on kyllä yksi mysteeri, tuntuu olevan yhdellä jos toisella vaikeuksia saada ne toimimaan. Red Bullithan putosi alussa varmaan pari sekkaa per kierros kunnes olivat toivottoman kaukana. Sen jälkeen vauhtia kyllä löytyi. Annettiinko tuolle jotain syytä? Verstappen ja Ricciardo olivat ihan viihdyttävä kaksikko. Mun mielestä kolari oli 50-50 molempien syytä. Ricciardo ajoi perään, mutta ehkä Maxikin alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään tuon kiemurtelun seurauksia. Ainahan se on tolleen ajanut, että reagoi siihen mitä takana tuleva tekee. Nyt sitten kolahti.

Kimiltä aika onnistunut pelastusoperaatio Oconin töhöilyn jälkeen. En vaan ymmärrä miten osa näistä kuskeista on täysin pihalla siitä missä muiden autot on. Magnussenin ja Gaslyn tilanne oli vielä hurjempi. Kunniamaininta Leclercille kun toi Sauberin 6. sijalla maaliin.

Mestaruustaistelussa Vettel ja Hamilton alkavat pikkuhiljaa erottua muista. Tosin kannattaa muistaa, että Valtteri on nyt kahdessa kisassa ollut epäonninen ja jäi Kimilläkin Bahrainissa kisa kesken täysin itsestä johtumattomista syistä. Eli ei vielä heitellä kirveitä kaivoon. Molemmilla Red Bulleilla on jo kaksi keskeytystä ja mestaruusjuna on lähdössä asemalta. Kiire tulee jos meinaavat päästä kyytiin.

Kärjen takana onkin ihan mielenkiintoinen vääntö käynnissä. Alonso on kerännyt tasaisesti pisteitä ja nostanut McLarenin 4. valmistajien sarjassa. Renault hengittää niskaan. Saa nähdä jatkaako Force India hyviä otteita vai oliko Baku vain heille hyvin sopiva rata. Haasin alkukausi on ollut aikamoinen pettymys. Vauhtia kuitenkin olisi, mutta joko tiimi tai kuskit mokaavat ja tulokset jäävät saamatta. Toro Rosso loisti Bahrainissa, muuten on ollut hiljaisempaa. Sauber on kerännyt pisteitä jo parissa kisassa ja saipahan Williamskin pistetilinsä auki. Mitään heittopusseja ei tällä kaudella näytä olevan.

Seuraavaksi Barcelonaan, missä on perinteisesti nähty paljon uusia osia autoissa. Ja vanha kansa tiesi, että jos auto nopea Barcelonassa se on nopea kaikkialla.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Mun mielestä kolari oli 50-50 molempien syytä. Ricciardo ajoi perään, mutta ehkä Maxikin alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään tuon kiemurtelun seurauksia. Ainahan se on tolleen ajanut, että reagoi siihen mitä takana tuleva tekee. Nyt sitten kolahti.
Käsittääkseni vaan tuo kiemurtelu pitäisi olla nykyisin säännöissäkin kiellettyä (muuan Verstappen taisi edesauttaa tätä sääntöä toimillaan) joten en tiedä millä matematiikalla tuosta saa 50% Ricciardon piikkiin. Tosiaan ainoa virhe mitä Ricciardo tuossa mielestäni teki oli aliarvioida se miten vähän Verstappen noista säännöistä välittää, ja miten vähän hänen edes tarvitsee niistä välittää koska Verstappenin toimille näyttää olevan eri arvosteluasteikko käytössä. Kyllä, Ricciardo ajoi perään, mutta kun tuota tilannetta katsoo niin huomaa miten äkillisiä liikkeitä Verstappen tekee ja ei jätä käytännössä yhtään mahdollisuutta reagoida. Kimin kanssa silloin aikaisemmin pääsi tuosta samanlaisesta toiminnasta vielä kuin koira veräjästä kun Unkarissa se tapahtui hitaassa paikassa ja Spassa keskellä suoraa, mutta jos noin nopean paikan jarrutuksessa tekee tuollaisia äkillisiä suunnanmuutoksia niin ei voi kyllä syyttää kuin itseään jos kolisee.
 

rageon

Well-known member
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
291
Ehkä ollaan seurattu tää ja viime vuosi jotain eri lajia sillä jos jollain suomalaisista on mahdollisuus pärjätä mestaruustaistelussa, niin se on Bottas eikä Kimi.

Persoonasta voi toki olla montaa mieltä mutta nykykunnossaan Vale on tason verran Kimiä edellä. Jatkuvasti.
No ei todellakaan ole. Kimi on ollut tällä kaudella todella nopea. Se kisavauhti on parissa viime kisassa vaan "murentunut" syystä ja toisesta sekä viimeinen aika-ajo taas Kimimäisesti pilattiin vikassa mutkassa. Mestaruustaistelussa uskon kanssa Valella olevan paremmat mahkut, koska Ferrari. Ei se Valtterikaan ekassa kisassa hirveästi loistanut, kun meni kaikki jo aika-ajoissa päin peetä. Btw. vähän kyllä ihmetyttää toi Valen vauhtihehkutus viime kisassa, kun sehän oli Hämistä selvästi hitaampi ennen Hämiksen lukkojarrutuksia ja varikkokäyntiä.

Olikos se niin, että Epsania sopii aikalailla mersulle? Jänskä kauden alku.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Olikos se niin, että Epsania sopii aikalailla mersulle? Jänskä kauden alku.
Tähän voisi aika tyhjentävästi vastata, että Espanja taitaa sopia kaikille kolmelle kärkitallille. Itse veikkaan Mersun olevan jopa vähän hitaampi, kuin Ferrari tai Red Bull.

Ja joo on kyllä mahtava tämä kausi ja toivottavasti pysyy samanlaisena voimasuhteet. Kärkikuusikko voi periaatteessa tulla missä tahansa järjestyksessä maaliin ja sitten kun tulee näitä kolareita ja muita härdellejä sekoittamaan pakkaan niin mielenkiintoa riittää.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Btw. vähän kyllä ihmetyttää toi Valen vauhtihehkutus viime kisassa, kun sehän oli Hämistä selvästi hitaampi ennen Hämiksen lukkojarrutuksia ja varikkokäyntiä.
Tuosta olisi kiva tietää olivatko jo alunperinkin erilaisella taktiikalla liikenteessä vai muuttuiko Lewiksen taktiikka vasta lukkojarrutuksen myötä. Jos oli alunperinkin tarkoitus että Bottas ajaa selvästi pidemmän stintin, niin ihan ymmärrettävää että joutui ajelemaan alussa hitaammin renkaita säästellen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4662
Sijainti
Kokkola
Aina tuolla Azerbaidzhanissa tuntuu sattuvan ja tapahtuvan. Osasin vähän pelätä/odottaa tuota Red Bullien keskinäistä kolaria, koska vaikka Ricciardo kyllä osaa antaa tarpeeksi tilaa taisteluparille ettei tule kolaria, niin Verstappen kun se ei ota minkäänlaisia taka-askelia. Olisi kyllä ollut mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa tiimin varikkopilttuussa kisan jälkeen.. Oconin lausunnot taasen Kimi-keissistä kisan jälkeen, herättää lähinnä huvittuneisuutta. Ymmärtäähän sen taasen sitten, että tallipäällikkö tiettyyn pisteeseen asti puolustaa omaansa, mutta en nyt ihan täysin ymmärrä minkä takia Snafzauerinkin piti lähteä tähän Kimin morkkaamiseen, mihinkähän Ocon ja hän kuvittelisi Kimin voineen siitä mennä, kun vasemmalla auton ja seinän väliin ei mahtunut edes sitä kuuluisaa hesaria. Aivan liian innokkaasti Ocon yritti ulkokautta ohi, tyypillinen kokemattoman kuskin moka. Tuo huutelu taasen, ettei Kimi kuulu Ferrarille, meni jo aavistuksen överiksi. En meinaan lähtisi kauheasti huutelemaan, kun ei ole vielä kovin ihmeellisiä saavutuksiakaan lajissa.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Minun mielestäni Ricciardo olisi ehtinyt reagoida verstappenin liikkeeseen. Siksi menee puoliksi hänen piikkiin. Toisekseen mitenkä määritellään linjan vaihtaminen? Kuinka monta senttiä saa poiketa aiemmasta linjasta? Mielestäni eivät olleet ihan puhtaita linjan vaihtoja. Vain pari renkaan mittaa.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Ei se linjan vaihdon tarvitse noissa nopeuksissa olla iso mitä tuossa Bakun suoran päässä ajetaan, ja kyllä se Verstappen melkein autonmitan verran siirtyy ja käytännössä vie Ricciardolta kaiken tilan joten kyllä tuossa aika fakiiri pitäisi olla jos ehtii yleensäkin reagoida, ja esim. Ross Brawnin mukaan autosta häviää tuollaisessa tilanteessa downforce ja jarrutuspito täysin.

Tästä kuvasarjasta näkyy minusta aika hyvin tuo tilanne. Ensimmäisessä ruudussa Verstappen on melko sisälaidassa ja Ricciardo lähtee tekemään "dummya" ulkopuolelle, mihin Verstappen reagoi välittömästi ja lähtee siirtymään keskemmälle rataa (ruudut 2 ja 3). Sisäpuolella on tällä hetkellä reilusti tilaa minne Ricciardo syöksyy. Ruuduissa 4, 5 ja 6 näkyy sitten kun Verstappen reagoi tähän ja alkaa kääntämään kohti sisäreunaa ja Ricciardon eteen, ja käytännössä vie Ricciardolta kaiken tilan. Tässä vaiheessa Verstappen on siirtynyt lähes autonmitan kohti sisäreunaa, ja Ricciardo ajautuu jo niin lähelle Verstappenia että pitoa ei varmaan hirveästi ole. Incarista näkyy että Ricciardo yrittää vielä kääntää takaisin kohti ulkoreunaa koska sisällä ei ole yhtään tilaa, mutta aika loppuu. Tuo kaikki kuvissa näkyvähän tapahtuu parin sekunnin sisällä joten se kertoo millä vauhdilla tuossa mennään ja miten vähän noissa tilanteissa jää reagointiaikaa.

Näytä liitetiedosto 25847
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Katkoviivaan verraten Max peippaa ainakin autonleveyden verran.

Eli kun siirtyy vasemmalta oikealle, niin ei olisi oikeutta tulla takaisin vasemmalle, kuten kuitenkin tekee. Ricciardolla on oikeus ajatella, että kilpailija noudattaa sääntöjä, joten ymmärtää, miksi piti lapun lattiassa. Eikä sitä pumppaamalla ohikaan pääse.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Minun mielestäni Ricciardo olisi ehtinyt reagoida verstappenin liikkeeseen. Siksi menee puoliksi hänen piikkiin. Toisekseen mitenkä määritellään linjan vaihtaminen? Kuinka monta senttiä saa poiketa aiemmasta linjasta? Mielestäni eivät olleet ihan puhtaita linjan vaihtoja. Vain pari renkaan mittaa.
Mutta vaihtoi kuitenkin sen verran, ettei Ricciardo olisi enää sisäpuolelle mahtunut. Se on se oleellinen juttu minun mielestä.

Edit: tai no olisi ehkä juuri ja juuri mahtunut. Mutta ahdasta olisi tullut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13811
Katkoviivaan verraten Max peippaa ainakin autonleveyden verran.
Kyllä. Aivan käki, eikä rangaistukset (molemmille kun tuli) linjassa sääntöihin.
Verstappen pelasi vain pisteitä muiden tallien pussiin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Ei se linjan vaihdon tarvitse noissa nopeuksissa olla iso...
Kiitos erinomaisesta kuvasarjasta! Hankalaan tilanteeseen tosiaan Ricciardo joutui. Ensimmäinen siirtyminen oli vähäisempi kuin toinen. Mutta kyllä nuo linjanvaihdoista käynevät.
 

hfss

Well-known member
Liittynyt
15.11.2010
Viestit
97
Kiitos erinomaisesta kuvasarjasta! Hankalaan tilanteeseen tosiaan Ricciardo joutui. Ensimmäinen siirtyminen oli vähäisempi kuin toinen. Mutta kyllä nuo linjanvaihdoista käynevät.
Kun tuon katsoo vielä onboardina niin tajuaa miten nopeasti tilanteet tuli Ricciardolle ja millainen nopeusero autoilla oli. Pikkuisen saman henkinen tilanne kuin Alonso - Coulthard Nürburgring 2003, jossa edellä ajavan ei tarvi muuttaa linjaa juuri nimeksikään kun takaa tulevalla ei oikein ole realistista mahdollisuutta selvitä ehjin nahoin vaikka teoriassa tilaa olisikin metritolkulla.

Ainoa realistinen väistömahdollisuus Ricciardolla olisi ollut Verstappenin vasemmalta puolelta ja on ihan mahdollista että Ricciardolta oli lähtenyt auto hanskasta siinä yhteydessä vaikka olisi vaihdelaatikon onnistunutkin välttämään.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kun tuon katsoo vielä onboardina niin tajuaa miten nopeasti tilanteet tuli Ricciardolle ja millainen nopeusero autoilla oli. Pikkuisen saman henkinen tilanne kuin Alonso - Coulthard Nürburgring 2003, jossa edellä ajavan ei tarvi muuttaa linjaa juuri nimeksikään kun takaa tulevalla ei oikein ole realistista mahdollisuutta selvitä ehjin nahoin vaikka teoriassa tilaa olisikin metritolkulla.
Niin, ja juuri tuon takia minusta oli ihan täysin käsittämätöntä että myös Ricciardo sai tuosta varoituksen ja tallin nuhtelut. Tuosta incarista huomaa tosiaan parhaiten sen miten "silmille" tuo tilanne tuli Ricciardolle, ja miten hemmetin vaarallisia tuollaiset äkilliset linjanvaihdot jarrutuksessa on. Siksi minä en ymmärrä miksi tuohon ei edelleenkään Verstappenin kohdalla puututa, koska vaikka nyt kävi tuuri että Ricciardo ei lähtenyt ilmojen teille niin jos tuo peli jatkuu niin jonakin päivänä joku vielä lähtee. Ja sitten saattaa käydä jollekin todella huonosti. Minä ymmärrän kyllä aggressiivisenkin peittelyn koska ei kenenkään tarvitse ilmaiseksi sijoitustaan luovuttaa, mutta nuo Verstappenin ja Magnussenin harrastamat peittelyt menee niin hiton vaaralliseksi että niihin pitäisi ehdottomasti puuttua.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Bakun tapahtumista ei taida olla incar kuvaa Maxin autosta, tuostahan näkisi ohjausliikkeet suoraan...
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kun Ricciardo niittasi aika kovaa tuohon Maxin auton peräloosteriin niin mahtoikohan samalla ottaa vaihdelaatikko sen verran kipiää että menee vaihtoon? Jos näin niin onkohan Maxille tiedossa lähtöruuturankkua seuraavaan kisaan, miten tuo vaihdelaatikkosääntö nykyisin menee?
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kun Ricciardo niittasi aika kovaa tuohon Maxin auton peräloosteriin niin mahtoikohan samalla ottaa vaihdelaatikko sen verran kipiää että menee vaihtoon? Jos näin niin onkohan Maxille tiedossa lähtöruuturankkua seuraavaan kisaan, miten tuo vaihdelaatikkosääntö nykyisin menee?
Vaihdelaatikon pitää kestää kaudella 2018 kuusi kisaviikonloppua. Vaihdelaatikon vaihdosta seuraa viiden lähtöruudun rangaistus.
 
Ylös