Barcelonan testit

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Näyttä aika älyttömän kovalta mälliltä. Tuollainen tekniikan pettäminen on vaarallista, koska se tapahtuu aina yllättäen ja kuskista tulee matkustaja. Lisäksi radan turva-alueitten suunnittelussa tekniikan pettämistä on vaikea ennakoida. Nyt auto näyttää päätyneen kuitenkin rengasvalliin, mikä on vähentänyt törmäyksen dramaattisuutta. Toivottavasti mitään vakavampaa ei ole sattunut.
 

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Aijai. Onneksi Sauber ehti juuri ilmoittaa, että auto on läpäissyt viimein törmäystestin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Raportit sanoo, että Massa olisi noussut omin voimin autosta, mutta sitten menettänyt tajuntansa. Tämmöistä on aikaisemminkin sattunut ja kyllä tuosta vähintäänkin sairaslomaa seuraa viikko ellei kaksi.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Ei se tuo Ferrari (=Sauber) näytä testeissä kestävän. Schumi rytisteli viime talvena samalla tapaa pariinkin (?) otteeseen ulos. Kumma että kisoissa vastaavat ongelmat loistavat poissaolollaan.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Henkka sanoi:
Ei se tuo Ferrari (=Sauber) näytä testeissä kestävän. Schumi rytisteli viime talvena samalla tapaa pariinkin (?) otteeseen ulos. Kumma että kisoissa vastaavat ongelmat loistavat poissaolollaan.
Lähtihän Rubensilla rengas alta kun joku petti, jossai euroopan kisassa :dunno:
 

Ville85

Well-known member
Liittynyt
19.2.2003
Viestit
346
Sijainti
Raahe
vermula sanoi:
Lähtihän Rubensilla rengas alta kun joku petti, jossai euroopan kisassa :dunno:
Tais olla Unkarissa, kun ripustus petti takaa ja rengas irtos.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Niin olikin joo, ja ei varmaan yllätä että se oli Rubensin auto joka petti.

Mikä tässä pistää silmään, on se että nämä onnettomuudet tapahtuvat "täydestä" vauhdista. Ettei vaan kohta ala sattua jotain pahempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Niin ja Ferrari sujuvasti ja "yllättäen" pisti koko tapahtuneen Rubinhon syyksi. LÖL.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
On aivan luonnollista että osat hajoilevat juuri täydessä vauhdissa, jos hajotakseen ovat. Ripustukseen kohdistuu juuri silloin suurimmat rasitukset, koska downforcekin on suurimmillaan vauhdista johtuen.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
pmv sanoi:
On aivan luonnollista että osat hajoilevat juuri täydessä vauhdissa, jos hajotakseen ovat. Ripustukseen kohdistuu juuri silloin suurimmat rasitukset, koska downforcekin on suurimmillaan vauhdista johtuen.
Näinhän se menee. Mutta hain tässä sellasta pointtia, että onko auton rakentamisessa menty tämän mahdollisimman kevyen rakenteen suhteen jo niin riskirajoille, että osien kestävyyden kustannuksella aletaan jo olla äärirajoilla? Ja siitä ei hyvää seuraa. Nuo kovat rasitukset pitäisi nimenomaan turvallisuusyistä kestää olosuhteissa kuin ososuhteissa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tän lajin nimi on f1 ja äärirajoille mennään joka suhteessa. Ei tuo ole ilmiönä tippaakaan uusi. Päinvastoin, joskus 60-70 luvulla autojen tekniikka petti paljon useammin kun ei oikein ollut insinööritaitoja. Jochen Rindtiäkin opastettiin kerran tallivalinnassa, että jos haluat voittaa mestaruuden, mene Lotukselle, mutta jos haluat säilyä hengissä, mene Tyrrelille.

Autojen turvallisuuten(kin) vaikuttavien osien luotettavuus on kasvanut vuosien varrella varmasti moninkertaiseksi. Turvallisuusajattelu on tiimeissä varmasti paljon korkeammalla kuin vuosia sitten. Taitaa olla niin, että jos f1:ssä aikoo tehdä täysin idioottivarman ratkaisun, on sillä turha yrittää kisaan mukaan. Ylipäätänsäkin täydellisen luotettavuuden saaminen edes yhdelle osalle on toiveajattelua. Riskit ovat aina olemassa.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
pmv sanoi:
Tän lajin nimi on f1 ja äärirajoille mennään joka suhteessa. Ei tuo ole ilmiönä tippaakaan uusi. Päinvastoin, joskus 60-70 luvulla autojen tekniikka petti paljon useammin kun ei oikein ollut insinööritaitoja. Jochen Rindtiäkin opastettiin kerran tallivalinnassa, että jos haluat voittaa mestaruuden, mene Lotukselle, mutta jos haluat säilyä hengissä, mene Tyrrelille.

Autojen turvallisuuten(kin) vaikuttavien osien luotettavuus on kasvanut vuosien varrella varmasti moninkertaiseksi. Turvallisuusajattelu on tiimeissä varmasti paljon korkeammalla kuin vuosia sitten. Taitaa olla niin, että jos f1:ssä aikoo tehdä täysin idioottivarman ratkaisun, on sillä turha yrittää kisaan mukaan. Ylipäätänsäkin täydellisen luotettavuuden saaminen edes yhdelle osalle on toiveajattelua. Riskit ovat aina olemassa.
Näinkin asia on. Mutta Ferrarilla tuntuu rytisevän muita hieman enemmän. Riskeeraavat siis ilmeisesti muita enemmän. Nykypäivän Lotus?
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Täällä puhutaan ihan kuin olisi saatu jotain varmistusta siihen, että auto olisi hajonnut. käsittääseni asia ei ole vielä varmasti niin, vaan ajovirheen mahdollisuutta ei ole luettu pois. Ainakin foorumin uutisessa lukee näin:

Onnettomuuden syy on epäselvä. Talli tutkii auton selvittääkseen, johtuiko ulosajo jonkin osan pettämisestä.
Jos kyseessä onkin kuskin ajovirhe, niin taitaa taas Peterin muistiin palata miksi Massa siirrettiin kilpakuljettajan paikalta testihommiin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Keskiviikko:

1. Fernando Alonso Renault 1m14.665s 104
2. Ralf Schumacher Williams BMW 1m14.679s 51
3. Jenson Button BAR Honda 1m14.699s 115
4. Marc Gene Williams BMW 1m14.998s 65
5. Rubens Barrichello Scuderia Ferrari 1m15.058s 84
6. Franck Montagny Renault 1m15.289s 82
7. Cristiano da Matta Toyota 1m15.446s 88
8. Juan Pablo Montoya Williams BMW 1m15.590s 41
9. Luca Badoer Scuderia Ferrari 1m15.648s 75
10. Olivier Panis Toyota 1m15.686s 82
11. Takuma Sato BAR Honda 1m15.724s 64
12. Kimi Raikkonen Team McLaren Mercedes 1m16.083s 91
13. Pedro de la Rosa Team McLaren Mercedes 1m16.438s 39
14. David Coulthard Team McLaren Mercedes 1m16.574s 39
15. Felipe Massa Sauber 1m16.583s 6
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Henkka sanoi:
Näinhän se menee. Mutta hain tässä sellasta pointtia, että onko auton rakentamisessa menty tämän mahdollisimman kevyen rakenteen suhteen jo niin riskirajoille, että osien kestävyyden kustannuksella aletaan jo olla äärirajoilla?
Tuskin. Nykyään on olemassa materiaaleille todella hyviä laskentamenetelmiä jotta voidaan asettaa oikeanlaiset materiaalin määrät ja vahvuudet oikeaan kohtaan. Ja tämän jälkeen voidaan testata tehtaalla. Jos materiaali joutuu jatkuvaan kuormitukseen, sen määrän lisääminen ei välttämättä aina ole tie parempaan kestävyyteen.

Jos testien ja suurien varmuudertoimien jälkeen joku osaa päättää mennä plastiselle alueelle ja niksahtaa, niin se vaan on voi voi. Protovehkeillä näin voi käydä, ja kuskin ammattiin kuuluu riskinottaminen.
 

Mordax

Well-known member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
85
Sijainti
Kuopio
Observer sanoi:
Keskiviikko:

1. Fernando Alonso Renault 1m14.665s 104
2. Ralf Schumacher Williams BMW 1m14.679s 51
3. Jenson Button BAR Honda 1m14.699s 115
4. Marc Gene Williams BMW 1m14.998s 65
5. Rubens Barrichello Scuderia Ferrari 1m15.058s 84
6. Franck Montagny Renault 1m15.289s 82
7. Cristiano da Matta Toyota 1m15.446s 88
8. Juan Pablo Montoya Williams BMW 1m15.590s 41
9. Luca Badoer Scuderia Ferrari 1m15.648s 75
10. Olivier Panis Toyota 1m15.686s 82
11. Takuma Sato BAR Honda 1m15.724s 64
12. Kimi Raikkonen Team McLaren Mercedes 1m16.083s 91
13. Pedro de la Rosa Team McLaren Mercedes 1m16.438s 39
14. David Coulthard Team McLaren Mercedes 1m16.574s 39
15. Felipe Massa Sauber 1m16.583s 6
Hassua kuinka ajat eroavat eri tiedotusvälineiden mukaan. Esim. F1 Racing.netissä ajat ovat seuraavat:

1 F. Alonso Renault (R24) 1.14.670 104
2 R. Schumacher Williams (FW26) 1.14.670 104
3 J. Button BAR (BAR006) 1.14.671 49
4 M. Gené Williams (FW25) 1.14.990 65
5 R. Barrichello Ferrari (F2003-GA) 1.15.053 84
6 F. Montagny Renault (R23B) 1.15.290 82
7 O. Panis Toyota (TF104) 1.15.458 81
8 J. Montoya Williams (FW26) 1.15.586 37
9 L. Badoer Ferrari (F2003-GA) 1.15.664 75
10 T. Sato BAR (BAR005) 1.15.722 64
11 K. Raikkonen McLaren (MP4-19) 1.16.086 91
12 C. Da Matta Toyota (TF104) 1.16.120 86
13 P. De la Rosa McLaren (MP4-19) 1.16.427 39
14 D. Coulthard McLaren (MP4-19) 1.16.578 39
15 F. Massa Sauber (C23) 1.17.787 5
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Eikö tulevan kauden sääntömuutokset kiellä LC:n (Launch Control) käytön? Osui silmiin oheinen "Corollan" ratti Barcelonan testeistä. Siellä ratissa näemmä edelleen majailee sininen taikanappi LC
edit: On se muillakin käytössä näköjään jos nyt se tarkoittaa Fiatin ratissa samaa (ainakaan FIA:n mielestä)
 
Viimeksi muokattu:

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
-Teme- sanoi:
Eikö tulevan kauden sääntömuutokset kiellä LC:n (Launch Control) käytön? Osui silmiin oheinen "Corollan" ratti Barcelonan testeistä. Siellä ratissa näemmä edelleen majailee sininen taikanappi LC
Onkohan kuitenkaan tämän vuoden testeistä? eikös barcelonan rataan oo jotain muutoksia tehtynäs ja tossa ratin ratapiirrustuksessa on kuitenki vanha rata ellen aivan väärin kahto :eek:
 
Ylös