Belgian GP

FFff

Well-known member
Liittynyt
9.10.2000
Viestit
208
Samalla kun selvittelette onko F2004 erittäin hyvä vai paras niin miettikääs entä jos Kimiltä olisi loppunut bensa 100m ennen maalia ja Schumacher olisi voittanut niin kellä olisi ollut eilisen paras auto? :D
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
General FUp sanoi:
Aika selkeää kuitenkin lienee etteivät Bridgestonet toimi niin hirmuisen loistavasti ensimmäisillä kierroksilla, eivät likimainkaan. Muistetaan myös että nyt turva-autojen takia niitä ensimmäisiä kierroksia oli perin paljon. Muutenkin turva-auton perässä köröteltiin aika runsas prosentti kisan kokonaiskierrosmäärästä. Tämäkin oli Bridgestonen tasaisesti suorituskykyistä rengasta vastaan. Näinhän se on ollut, ja ilmeisesti vieläkin on.

Siinä kuitenkin on tekijöitä kisaan jossa Kimi sai hyödynnettyä niin olosuhteet, Mäcin luotettavuuden ja oman varman ajon parhaiten.

Seuraava ei ole tarkoitettu selittelyksi tai voiton arvon vähentämiseksi, mutta eikö Schumin meno ollut jotenkin pehmeämmän näköistä tänä viikonloppuna? Ei puhettakaan repimisestä.
Olihan se heti alussa tipahti kuudenneksi, luottikohan liikaa omaan taktiikkaansa ja luuli taas pääsevänsä varikkopysähdysten aikaan ohi?

Onneksi ei käynyt niin tällä kertaa. Ei ollut Kimin edessä mitään Jordania kierros tolkulla oman stopin jälkeen. Tämä rata ei muutenkaan sopinut hyvin Ferrarille, koska Bridgestonet on stinttien lopussa hyvin vahvoja mistä johtuen Schumi on päässyt normaalisti hyödyntämään tyhjäntankin edut kolmekertaa per kisa. Nyt oli vain ne kaksi pysähdystä.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
General FUp sanoi:
Aika selkeää kuitenkin lienee etteivät Bridgestonet toimi niin hirmuisen loistavasti ensimmäisillä kierroksilla, eivät likimainkaan. Muistetaan myös että nyt turva-autojen takia niitä ensimmäisiä kierroksia oli perin paljon. Muutenkin turva-auton perässä köröteltiin aika runsas prosentti kisan kokonaiskierrosmäärästä. Tämäkin oli Bridgestonen tasaisesti suorituskykyistä rengasta vastaan. Näinhän se on ollut, ja ilmeisesti vieläkin on.
Kuitenkin kisassa oli enemmän "bridgestonen ominaisuuksia suosivia kierroksia", joten ihan turhaa puhetta. Rubenskin ajoin nopeimman kierroksensa Safety Carin poistuessa radalta..
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Aeuk sanoi:
Käsittääkseni niin voi kohtuurauhassa väittää, kun sama mies on samalla autolla voittanut miltei kaikki kauden kisat. Ja ennen kuin vedät pitkän matematiikan & sumean logiikan kaavoja kehiin, niin totean mieliksesi: Tiedän kyllä, "melkein kaikki" ei ole yhtä kuin "kaikki".



No jos totta puhutaan, niin: Ei oo.

Ei ookaan, sehän siinä olikin hyvää. Nojoo se ei nyt ollu mitään Sumin Monaco suorituksiin vertailua, eikä kenenkään muunkaan. Alunperin taisi olla niin, että ymmärryksesi yli meni se, että miten tähän asti paras ei nyt olekaan paras. Se Top Fuel esimerkki oli niinkuin siinä auttamassa sua siihen ymmärrykseen pääsemisessä siitä, miten todellakin toisessa paikkaa hyvä voi olla toisessa paikkaa auttamattoman huono. Nyt en edes viitsi mainita sanaa auto tai rata, ettei nyt taas aleta vertailemaan äfykkösiin saatika sitten joihinkin tiettyihin kuskeihin.

Kärjistetyn esimerkkisi perusteella Ferrarin (Schumin) olisi pitänyt ajaa todella surkeasti Monacossa 2004. Sanotaan että vähintään yhtä surkeasti kuin Unkarissa 2003. Vaan oliko näin? Muistaakseni jotkut (ferrari-fanit) väittivät kisan jälkeen, että Schumi olisi voittanut kisan tai vähintäänkin taistellut voitosta (eli voittanut kisan) jos häntä ei olisi tökitty kaiteisiin.

Mutta mitäpä sitä turhia.

" Opinions are like assholes; everybody has one "

Eli ei muuta ku pe@ce ;)

Nojoo se ei nyt ollu mitään Sumin Monaco suorituksiin vertailua, eikä kenenkään muunkaan.

Alunperin taisi olla niin, että ymmärryksesi yli meni se, että miten tähän asti paras ei nyt olekaan paras (ainakin tuolla ylhäällä jotain tällaista lukee). Se Top Fuel esimerkki oli niinkuin siinä auttamassa sua siihen ymmärrykseen pääsemisessä siitä, miten todellakin toisessa paikkaa hyvä voi olla toisessa paikkaa auttamattoman huono. Nyt en edes viitsi mainita sanaa auto tai rata, ettei nyt taas aleta vertailemaan äfykkösiin saatika sitten joihinkin tiettyihin kuskeihin.

Niinku sanoin niin sori mä tosissaan yritin selventää, mutta taitaapi jäädä viimeiseksi kerraksi.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
FFff sanoi:
Samalla kun selvittelette onko F2004 erittäin hyvä vai paras niin miettikääs entä jos Kimiltä olisi loppunut bensa 100m ennen maalia ja Schumacher olisi voittanut niin kellä olisi ollut eilisen paras auto? :D
kyl se silti olis ollut Kimin Macci, kisan nopein kierros olis tullut kuitenkin, bensanloppuminen taas on ihan jonkun muun tahon syytä kuin auton :rolleyes:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Ayrton Senna antoi voiton Bergerille Suzukassa 91, kun tiesi voittavansa mestaruuden kumminkin. Siis Senna lahjoittaa GP voiton jollekkin toiselle. Ei semmoista tapahtunut koskaan aikaisemmin tai koskaan sen jälkeen. Senna oli muuten valmis tekemään mitä vain voittaakseen kisoja, mutta mestaruuden voittaminen oli paljon tärkeämpää.
tuohon taisi vaikuttaa sekin että Berger ja Ayrton olivat parhaimpia ystävyksiä, harvan team kaverinsa kanssa se meis niin hyvää pataa oli kuin Gerhardin kanssa....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Olipa vain hengästyttävä kisa eilen. Tuli ihan mieleen CART-kisat 90-luvulta. Laitetaan vaativa rata, aika-ajojen järjestys vähän sekaisin, kolarointeja, turva-autoja ja välintankkauksia, niin siinähän on moottoriuhreiluviihdettä parhaimmilaan! Sunnuntaina nähtiin paljon ohituksia ja suht jännittävä kamppailu kisan voitosta.
TÄYSIN samaa mieltä, itselläkin tuli kisan aikana CARTit mieleen :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
General FUp sanoi:
JJ on kautta linjan todellakin tunnetusti ollut oikeassa :D Sille en mitään voi että jotenkin Schumin ajosta tuli vaisuhko kuva.
Niin no, aivan samalta se näytti kuin aiemminkin. Ei sumin ole tarvinnut koko kaudella missään kisassa mitenkään "repiä". Sen kuin kruisailee vaan. Ainoa ero oli siinä että mies ei nyt voittanut. Tuntuu olevan kova pala niellä shufoseille. Pupu pöksyssä? Voihan se olla, kun Kimi ajelee rikkonaisella autolla kepeään voittoon. Mitähän nyt on luvassa loppukaudelle.:alppu:

Onhan se tietysti vaikea myöntää ettei Kerppenin suurvisiiri ehkä olekaan se nopein kuljettaja...:p
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Ihme vääntöä täällä taas, luulis että kaikkia olis onnellisia, Kimi voitti, Shumi voitti. Kaikki sai jotain. Ja minkä takia täytyy vääntää siitä mikä oli paras auto tuolla? Ei sillä ole mitään väliä, koska paras auto ei automaattisesti voita. Siinä yhtälössä millä voittaja arvotaan, on niin monta muuttujaa että auto on vain siitä pieni osa.

Esim. olosuhteet, auto, ajotaito, keskeytykset, varikkotyöskentely, muu liikenne jne jne jne.

Äh, enpä jaksa nillittää, jos huvittaa vääntää niin vääntäkööt. Minä sen sijaan nautin viihdyttävästä kisasta, Kimin voitosta, Rubensin hienosta noususta jne jne... :alppu:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mera sanoi:
Tietysti voisi spekuloida loputtomiin kuinka kilpailun kulku olisi saattanut muuttua ilman turva-autosessioita, mutta se on tarpeetonta. Kimi on voittaja ja olisi noussut palkintopallille joka tapauksessa, niin hyvin oli vauhti kohdallaan.

En itse kuitenkaan liikaa korostaisi tuota "kuskin rataa". Edes F2004/Bridgestone ei voi toimia 100% kaikilla radoilla, niin ylivoimainen kuin se on ollutkin koko kauden. Kimin voiton arvoa se ei toki laske. MS on vuosien saatossa osoittanut osaamistaan myos "kuljettajien radoilla", kuten Monaco, Spa ja Suzuka.

Edelleenkin: Hieno suoritus, Kimi!
Täh? Väitätkö ihan tosissasi että tuo turva-autosessio - joka siis vei Kimmelin 12:sta sekunnin johdonkin - olisi jotenkin suosinut Kimiä?? Ei herranjumala sentään. Että ihanko varmasti olisi palkintosija irronnut, vaikka turva-auto ei olisikaan vienyt Kimin valovuotta pitkää johtoasemaa pois!

Nyt jos koskaan olisi ehkä aika mennä kotiin kasvamaan ja ottaa ne Sumilasit hetkeksi pois silmiltä...:rolleyes:
 

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Ensikaudella sitten nähdään mikä on Kimittäjän taso. Tälläkin foorumilla varmaan uskotaan Montosen nopeuteen, ainut heikkous lienee on tulinen tempperamentti. Jos jompikumpi on järjestään puoli sekuntia nopeampi, kyseessä on varmasti yksi parhaista aktiivisista f1 kuljettajista (ellei paras).

Sääli ettei Schumi huoli Ferrarille tasaveroiseen asemaan toista huippukuljettajaa. Häkkisen murskaaminen tallitoverina aikoinaan olisi taatusti tukkinut muutaman suun, tai sitten polkenut Rehtorin suohon.

Schumi vanhenee yhä kiihtyvää tahtia, toivottavasti joku huippukuljettajista saa vielä tilaisuuden ottaa Keisarista mittaa.
Se voisi sinetöidä Schumin aseman kiistattomasti kautta-aikain parhaana kuljettajana..
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
formulastara sanoi:
Täh? Väitätkö ihan tosissasi että tuo turva-autosessio - joka siis vei Kimmelin 12:sta sekunnin johdonkin - olisi jotenkin suosinut Kimiä?? Ei herranjumala sentään. Että ihanko varmasti olisi palkintosija irronnut, vaikka turva-auto ei olisikaan vienyt Kimin valovuotta pitkää johtoasemaa pois!

Nyt jos koskaan olisi ehkä aika mennä kotiin kasvamaan ja ottaa ne Sumilasit hetkeksi pois silmiltä...:rolleyes:
Jos vaikka yrittäsit muistaa sen _ihan ensimmäisen_ turva-autosession siinä ihan startin jälkeen. :rolleyes: Ilman sitä Kimillä olisi ihan varmasti ollut enemmän vaikeuksia päästä Schumista ohi, kun Schumin renkaat ei olisikaan olleet niin kylmät ja pitoa olisi ollut enemmän. Ja vielä vaikka Kimi olisi siitä huolimatta päässyt ohi niin olisiko vielä Montoyakin päässyt ja olisiko sitä 'valovuotta pitkää johtoasemaa' koskaan edes ollut. Kyllä, se seuraava turva-auto sessio epäilemättä sitten auttoi Schumia. Ja viimenen taas haittasi. Kaikkien noitten sessioitten pois jääminen olisi tehnyt tosta kisasta ihan erilaisen ja lopputulos olisi voinut olla ihan mitä vaan. Turhaa spekulointiahan tää on, mutta olihan noin valikoivaan muistiin puututtava.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ma sanoi:
Tuli vaan mieleen että ainakin näiden nauhoitusten kanssa on mennyt viime aikoina nappiin. Tänä vuonna nauhoitettu kaksi GP:tä: Monaco ja Belgia
Kuin myös - tosin nauhoitin Monacon jälkilähetyksenä mutta Spassa oli startissa fiilinki että nauhalle laitettava :thumbup:
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
formulastara sanoi:
Täh? Väitätkö ihan tosissasi että tuo turva-autosessio - joka siis vei Kimmelin 12:sta sekunnin johdonkin - olisi jotenkin suosinut Kimiä?? Ei herranjumala sentään. Että ihanko varmasti olisi palkintosija irronnut, vaikka turva-auto ei olisikaan vienyt Kimin valovuotta pitkää johtoasemaa pois!
Ei, vaan tarkoitin ennen kaikkea sitä ensimmäistä turva-auton tuloa. Sen poistuttua Kimi sai mahdollisuuden ohittaa kovimman vastuksen eli Schumin, koska juuri sillä hetkellä hän oli täysin aseeton jopa Montoyaa vastaan. Kimi menetti johtonsa kun turva-auto tuli toisen kerran, ja sen jälkeen Schumi tuli jo aika lähelle ja olisi saatttanut laittaa Kimin aika lujille. Kolmannella kerralla kisa ratkesi lopullisesti, kuten Kimi itsekin sanoi.

Itse mietin että kuinka kisa olisi voinut mennä ilman alun kolarisumaa Kimin kannalta. Silloin kisa Schumia vastaan olisi voinut olla toisenlainen, mutta se spekuloinneista. Kimi olisi ollu joka tapauksessa palkintopallilla ilman tuota alkuhässäkkääkin.

formulastara sanoi:
Nyt jos koskaan olisi ehkä aika mennä kotiin kasvamaan ja ottaa ne Sumilasit hetkeksi pois silmiltä...:rolleyes:
Heh hee, ei tartte ottaa kun ei niitä ole koskaan ollutkaan. :p
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Schufosien sääntö numero 1: Michael Schumacherin voi voittaa vain paremmalla autolla.
Etkö huomaa väitteesi loogista virhettä? Juurhan arvioin tai oikeastaan arvasin, että Schumin ja Kimin ajosuoritukset ovat oletattavasti olleet varsin samanveroisia. Tästä voi päätellä, että uskon Kimin monessa kisassa olleen nopeampi/samalla tasolla Schumin kanssa --> samanlaisella autolla olisi Gimmeli siis voittanut Schumia osassa kisoja kauden mittaan.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ave !!

Mä olen oikeasti yllättynyt, koska arvostan Schumcharia ihan liikaa kuvitellakseni, että hän luopuisi mahdollisuuksistaan uransa jos ei tärkeimmän yksittäisen niin ehkä kuitenkin yhden viimevuosien, Suzukan ja Monzan 2000, jälkeen ikimuistettavimpiin ja PR arvoltaan suurimpiin voittoihin käytännössä jo varman mestaruuden muodollisesta varmistuksesta. Siis musta ukon silmä julkisuudelle ja julkisille eleille Monzan vetistelyä 2000 ja 911 Jessustelua myöden on sen verran herkkä että eilistä on hankala selittää millään mitättömällä varman varmistelulla.

- Oho -
 
Viimeksi muokattu:

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
vermula sanoi:
Ensi kaudella sitten nähdään mikä on Schumin taso!
Eikun sitä ei saadakaan koskaan tietää koska Sumin tallikaverit on aina hitaita tai hidastettuja :mad_old:
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Eikun sitä ei saadakaan koskaan tietää koska Sumin tallikaverit on aina hitaita tai hidastettuja :mad_old:
if ruby.pos() < micky.pos() {
ruby.let_pass_for_the_championship(micky);
}
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Autosportilta:

With his seventh drivers' title now safely in the bag, Michael Schumacher has scheduled a press conference for the first day of this week's Monza test and, inevitably, there is speculation about what he might have to say. Tony Dodgins attempts to get inside the German's mind…
Mitähän ilmoitettavaa on Schumilla nyt, kun jäi Kimin jalkoihin??

:eek: :doubtful: :thumbup:
 
Ylös