BMW Sauber F1 08

  • Viestiketjun aloittaja Dev
  • Aloituspäivämäärä

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
henrizio sanoi:
Näyttäs siltä että McLarenia ja Ferraria pyritään haastamaan tosissaan, eikä vain tyydytä jossittelemaan joskopa se tänä vuonna kulkisi. Komia tuo etusiipi ja auto yleensäkin näin nykyformulaksi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bobakki sanoi:
Olisi kyllä ilo tietää, että mihin faktaan tämä tieto perustuu. Aiemmin tämä Turun Sanomien innolla lainaama kaksikko Vasconcelos - Filisetti ei varsinaisesti ole vakuuttanut tiedoillaan.
Jep. Millä nopeudella se 10kg edes tulisi? Sanoisi ennemmin montako prosenttia downforcea tarvitaan lisää tai ilmanvastusta pitäisi vähentää.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kohta täytyy nostaa kuljettajat autoon jollain nosturilla, kun nuo jäähdyttimien ilmanottoaukkojen etupuolella olevat härpäkkeet kasvavat. Räikkönenkin saa tehdä jo aikamoisen loikan omaan autoonsa niiden nokan "viiksien" takia. Olisi hauska nähdä mitä akrobatiaa Heidfeld ja Kubica suorittavat. :D
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
CamoN sanoi:
Olisi hauska nähdä mitä akrobatiaa Heidfeld ja Kubica suorittavat. :D
Pojat lähtee tallustelemaan keulasta kohti ohjaamoa. Siinä kannattaa jo pitää kypärä päässä jos sattuu astumaan jonkun "härpäkkeen" päälle ja kuuluu *napsis* :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
henrizio sanoi:
No noissa kuvissa näkyy jo ponttoonien suukin... Kiitokset.

Ja näemmä toi ponttiinien etureunassa olevat kilvet on ulotettu alkamaan ihan auton pohjasta asti. Tuota en itse ainakaan julkistuksessa huomannut... edit* kun eivät ne olleet tuossa mudossa julkistuksessa... :)

Lisäksi silmään pisti noi bemarin etupölärit. Ne on jotenkin oudon malliset, etualareunasta nousevat renkaan kyljen päälle ja taitaa sielä joku aukko olla takareunassakin...
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ghost_Glove sanoi:
Lisäksi silmään pisti noi bemarin etupölärit. Ne on jotenkin oudon malliset, etualareunasta nousevat renkaan kyljen päälle ja taitaa sielä joku aukko olla takareunassakin...
Toimintaperiaate lienee sama kuin Ferrarin vastaavissa, eli etujarruilta tuleva lämmin ilma ohjataan auton alle, joka taas nopeuttaa virtauksia sielläpäin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Moe Szyslak sanoi:
Jos downforce tuo lisää nopeutta tuossa suhteessa kuin Luis tuossa kertoi, niin aika helvetin hitailla autoilla Monzassakin ajetaan.:rolleyes:

Kuten todettua, joka kisaan on oma aeropaketti ja se on aina kompromissi suora- ja kaarrenopeuden välillä. Muutenhan tuo olisikin liian helppoa.:eek:
Tuossa varmaankin viitattiin downforcemäärään samalla ilmanvastuksella. On tietysti vain heitto, eihän nopeutta annettu ja sen lisäksi tuskinpa BMW:llä ainoa asia jossa ovat Mäccäriä tai Ferraria perässä.

Jos asiaakin, niin McLareniin ja Ferrariin verrattuna BMW:n suunnittelukriteerit tuntuvat olleen hiukka erilaisia. BMW:llä puhutaan että autosta on pyritty tekemään mahdollisimman vakaa jotta ajelu ilman apuja onnistuisi helpommin. Kärkitallien julkistamisessa en ainakaan tälläistä kuullut. Toivotaan että BMW:llä löytyy myös nopeutta eikä pelkästään sitä helppoa ajettavuutta.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
vmjs sanoi:
Toimintaperiaate lienee sama kuin Ferrarin vastaavissa, eli etujarruilta tuleva lämmin ilma ohjataan auton alle, joka taas nopeuttaa virtauksia sielläpäin.
Eikös sen periaate piile siinä, että lämpimämpi ilma on myös laajempaa?
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Toni_V sanoi:
Jos asiaakin, niin McLareniin ja Ferrariin verrattuna BMW:n suunnittelukriteerit tuntuvat olleen hiukka erilaisia. BMW:llä puhutaan että autosta on pyritty tekemään mahdollisimman vakaa jotta ajelu ilman apuja onnistuisi helpommin. Kärkitallien julkistamisessa en ainakaan tälläistä kuullut. Toivotaan että BMW:llä löytyy myös nopeutta eikä pelkästään sitä helppoa ajettavuutta.
Tuolla vakaudella lienee etunsa renkaiden kulumista ajatellen.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Bemarilla on niinkuin pikkasen erinnäköstä toi meininki kuin Toyolla :thumbup: Noi jätkät sentään rohkeesti kokeilee ja innovoi :thumbup:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Karmea härpäkepommi taas kerta kaikkiaan :yuck:

Toivottavasti niistä ollaan luopumassa pian. Puhdaslinjaisuutta on alkanut kaivata entistä enemmän.

Oi niitä aikoja...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Kaikki tuntuu haluavan, että autoista kielletään kaikki aerodynamiikka säätö, eli härpäkkeet. Eihän niissä hirveesti muuta enää voi muuttaa, kun siivetkin kai on kohta entistä tarkemmin säädellyt.

Kyllä todellinen F1 fani haluaa, että autoja voidaan kehittää aerodynaamisesti ja että niiden välille tulee eroja.

Johan F1 on rajoitettu ihan järjettömissä määrin viimeiset 30 vuotta. Turvallisuus tietysti mielessä, mutta härpäkkeiden kieltäminen tuntuu turhalta. Se vielä, että monet haluaa, että ne kielletään, koska sitten autot näyttää paremmalta :jaska:

1970-luvulla pysty vielä kehittämään kaikkea hauskaa autoihin, tietysti ne sillonkin kiellettiin yleensä sitä mukaa, kun joku jotain uutta keksi. Kohta on moottorit samat, elektroniikat samat, siivet samat ja rungot käytännössä samoja. Alustan säädöissä on sentään vielä jotain pelivaraa.

Tietysti jos autot ei kiinnosta itseisarvona, vaan ainoastaan kuskit ja jännät kisat, niin sitten ehkä voin melkein ymmärtää...
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ground Effect sanoi:
Kaikki tuntuu haluavan, että autoista kielletään kaikki aerodynamiikka säätö, eli härpäkkeet. Eihän niissä hirveesti muuta enää voi muuttaa, kun siivetkin kai on kohta entistä tarkemmin säädellyt.

Kyllä todellinen F1 fani haluaa, että autoja voidaan kehittää aerodynaamisesti ja että niiden välille tulee eroja.

Johan F1 on rajoitettu ihan järjettömissä määrin viimeiset 30 vuotta. Turvallisuus tietysti mielessä, mutta härpäkkeiden kieltäminen tuntuu turhalta. Se vielä, että monet haluaa, että ne kielletään, koska sitten autot näyttää paremmalta :jaska:

1970-luvulla pysty vielä kehittämään kaikkea hauskaa autoihin, tietysti ne sillonkin kiellettiin yleensä sitä mukaa, kun joku jotain uutta keksi. Kohta on moottorit samat, elektroniikat samat, siivet samat ja rungot käytännössä samoja. Alustan säädöissä on sentään vielä jotain pelivaraa.

Tietysti jos autot ei kiinnosta itseisarvona, vaan ainoastaan kuskit ja jännät kisat, niin sitten ehkä voin melkein ymmärtää...
Härpäkkeet poistamalla pienennetään downforcea -> parempaa ja näyttävämpää kilpailua ulkonäön paranemisen ohella.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Sue_me sanoi:
Härpäkkeet poistamalla pienennetään downforcea -> parempaa ja näyttävämpää kilpailua ulkonäön paranemisen ohella.
Eli jos kärjistän, niin se riittää, kun auto on nätti ja on hyvää kisaa?

Eli jos downforcea ei olis ollenkaan ja koneina vaikka 2 litraset nelipyttyset, niin sekin vois täyttää noi sun kriteerit.

Mun mielestä F1:sten pitää olla selkeesti nopeimpia rata-autoja planeetalla, mielellään isolla marginaalilla. Muutenkin niiden pitäs edustaa huipputeknologiaa. Mielellään niin, että uutta ja innovatiivista teknolgiaa voidaan kehittää sääntöjen puitteissa. Kallistahan se sitten on, mutta olkoot :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ground Effect sanoi:
Kyllä todellinen F1 fani haluaa, että autoja voidaan kehittää aerodynaamisesti ja että niiden välille tulee eroja. [--]
Se vielä, että monet haluaa, että ne kielletään, koska sitten autot näyttää paremmalta :jaska: [--]
Tietysti jos autot ei kiinnosta itseisarvona, vaan ainoastaan kuskit ja jännät kisat, niin sitten ehkä voin melkein ymmärtää...
Autojen näyttäminen paremmalta on huono asia?

F1 on aina ollut sääntöjen kahlitsema luokka. Sääntöjä on täytynyt muuttaa, lisätä ja tiukentaa erilaisista syistä. Härpäkkeiden poistamistoiveen takana on estetiikka ja näyttävämpi (viihdyttävämpi) kilpailu, sekä ajajien taidon merkityksen korostaminen. FIA:n tekemien kyselyjen perusteella teknologinen aspekti on erittäin tärkeää niukasti alle puolelle (kyselyyn vastanneista) faneista. Tärkeimmät asiat löytyivät muualta.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
WebSlave sanoi:
Autojen näyttäminen paremmalta on huono asia?

F1 on aina ollut sääntöjen kahlitsema luokka. Sääntöjä on täytynyt muuttaa, lisätä ja tiukentaa erilaisista syistä. Härpäkkeiden poistamistoiveen takana on estetiikka ja näyttävämpi (viihdyttävämpi) kilpailu, sekä ajajien taidon merkityksen korostaminen. FIA:n tekemien kyselyjen perusteella teknologinen aspekti on erittäin tärkeää niukasti alle puolelle (kyselyyn vastanneista) faneista. Tärkeimmät asiat löytyivät muualta.
Mitäs sinun mielestäsi sitten tuo "F1 is the sports pinnacle"- lause käsittää?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jeeves sanoi:
Mitäs sinun mielestäsi sitten tuo "F1 is the sports pinnacle"- lause käsittää?
Arvasin, että joku kysyy sitä. Se tarkoittaa yksinkertaisesti, että F1 on (moottori)urheilun huippu/korkein luokka.

Mitään suoraa viittausta juuri teknologiseen ylivertaisuuteen se ei sisällä. Toki se voi joidenkin päässä olla olennaista, mutta silloin olisi muidenkin teknologiaan viittavien arvojen pitänyt nousta tärkeämmiksi.

Se voi ihmisten päässä tarkoittaa mm. seuraavia asioita:
- Kyseessä on korkein/ainut MM-luokka
- Siinä ajavat parhaimmat kuskit
- Sen autot ovat nopeampia kuin muiden luokkien
- F1:n mestaruus on mestaruuksista arvostetuin
ja tietenkin myös:
- Se on teknologisesti kehittynein luokka
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave sanoi:
Autojen näyttäminen paremmalta on huono asia?

F1 on aina ollut sääntöjen kahlitsema luokka. Sääntöjä on täytynyt muuttaa, lisätä ja tiukentaa erilaisista syistä. Härpäkkeiden poistamistoiveen takana on estetiikka ja näyttävämpi (viihdyttävämpi) kilpailu, sekä ajajien taidon merkityksen korostaminen. FIA:n tekemien kyselyjen perusteella teknologinen aspekti on erittäin tärkeää niukasti alle puolelle (kyselyyn vastanneista) faneista. Tärkeimmät asiat löytyivät muualta.
Ainakin mun mielestä ne on ulkonäöltään mielenkiintoisempia, jos ovat täynnä yksityiskohtia.

Kauneus on katsojan silmässä, enkä ainakaan itse voi sanoa, että ne olis kauniimpia mun mielestä, jos härpäkkeet poistus. Olen vaan ymmärtänyt, että monet on sitä mieltä, että se on tärkeetä, ettei ole härpäkkeitä.

Ihan sama miltä näyttää, kunhan eroja voi syntyä tekniikankin puolella ja kunhan ne on "tehokkaita" laitteina.

Yksistään härpäkkeiden osuus lajin näyttävyyden ja ohitusten kannalta on kohtuu pieni. Enemmän esim. siivillä on merkitystä downforce arvojen kannalta.

Tiedän olevani osa vähemmistö, kun mua kiinnostaa ne autot itseisarvona todella paljon. Mua kiinnostaa, että löytyykö edes tältä foorumilta ihmisiä, joita kiinnostaa muukin, kuin jännät kisat ja kuskit. Ainakin ihmettelen kovasti, kun noissa tämän vuoden autoja käsittelevissä ketjuissa puhutaan hirveesti siitä, että onko se uusi auto nyt nätimpi kuin edeltäjänsä ja onx siinä ihqt värit.

Jos todellisuuden rajoittavat tekijät unohdetaan, niin hienoin rata-laji olisi sellainen, missä sais rakentaa lähes vapaasti auton (mun mielestä). Olis hauska nähdä, että mihin nykytekniikalla pystytään. Tajuan, mitä ongelmia tuollaisen sarjan kanssa käytännössä olisi, joten ei tartte luetella.
 
Viimeksi muokattu:

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
WebSlave sanoi:
Arvasin, että joku kysyy sitä. Se tarkoittaa yksinkertaisesti, että F1 on (moottori)urheilun huippu/korkein luokka.

Mitään suoraa viittausta juuri teknologiseen ylivertaisuuteen se ei sisällä. Toki se voi joidenkin päässä olla olennaista, mutta silloin olisi muidenkin teknologiaan viittavien arvojen pitänyt nousta tärkeämmiksi.

Se voi ihmisten päässä tarkoittaa mm. seuraavia asioita:
- Kyseessä on korkein/ainut MM-luokka
- Siinä ajavat parhaimmat kuskit
- Sen autot ovat nopeampia kuin muiden luokkien
- F1:n mestaruus on mestaruuksista arvostetuin
ja tietenkin myös:
- Se on teknologisesti kehittynein luokka
Kyseessä on korkein/ainut MM- luokka, koska sen autot ovat nopeampia kuin muiden luokkien ja tästä syystä siellä ajavat myös parhaat kuskit. Luonnollisesti F1:n mestaruus on täten mestaruuksista arvostetuin.

Mistä mahtaa johtua, että autot ovat nopeampia kuin muiden luokkien?
 
Ylös