BMW Sauber F1 08

  • Viestiketjun aloittaja Dev
  • Aloituspäivämäärä

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
ihan samanvärinen, ku viime vuonna?
nojaah, ei minusta ainakaan sarjan hienoin auto, se spekuloitu pikkukuva tos aikasemmin näytti paljon paremmalta.
ainakin vähän olis saanu olla enemmän sinistä.

noh nyt täytyy toivoa, että williams muuttaa radikaalisti väritystään, ettei noissa päinvastaiset värit, niinku kahdel viimesel kaudella.

voittoja toki toivon heille, tulisi mielenkiintoisempaa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Varsinainen hirviö kaikkine härpäkkeineen, joten eiköhän sitä vauhtiakin löydy. :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En tiedä onko voittaja-auto, mutta kyllä tämä auto varmasti Toyotan hakkaa. Ellei näin käy syön kilon kakkaa.. tai sitten en.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
Niinpä niin. Tästäkin autosta sitten löytyy pölykapselit :yuck: Ne on mielestäni rumimmat lisäosat mitä F1 on nähnyt pitkään aikaan. Ainoastaan vuonna 1998 muutaman kisan ajan käytössä ollet "aironhankaimet", kuten Kyllönen niitä kutsui, olivat vielä pölykapsleitakin kauheampia. Jännityksellä odotan mitä muita vauhteja parantavia ja autoja rumentavia ratkaisuja seuraavaksi keksitään :mad:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Dimmu sanoi:
Niinpä niin. Tästäkin autosta sitten löytyy pölykapselit :yuck: Ne on mielestäni rumimmat lisäosat mitä F1 on nähnyt pitkään aikaan. Ainoastaan vuonna 1998 muutaman kisan ajan käytössä ollet "aironhankaimet", kuten Kyllönen niitä kutsui, olivat vielä pölykapsleitakin kauheampia.
No jaa, kyllä BMW Sauber taitaa olla vastuussa 2000-luvun rumimmasta innovaatiosta:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Zaikom sanoi:
En tiedä onko voittaja-auto, mutta kyllä tämä auto varmasti Toyotan hakkaa. Ellei näin käy syön kilon kakkaa.. tai sitten en.
Voisin peesata. Ruma, mutta nopean näköinen.. Enkä ole aerodynamiikka-spesialisti:D
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Kuskin kannalta turvallisen näköinen ratkaisu.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Skenejeesus sanoi:
Arrowsilla on kans ollu yritystä tän tittelin suhteen.

Miten tun on voinnut unohtaa ? Järkyttävä kyhäelmä ja maalaisjärkikin sanoo että yhtä vaarallinen kuin viikate anopilla juhannusyönä. Voi tsiisus.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Uusi BMW Sauber ei syntynyt voittajaksi

Turun Sanomat, München

LUIS VASCONCELOS

BMW Sauberin talliväki huokui iloista odotusta ja itseluottamusta uuden F1.08 -autonsa esittelyssä Münchenissä.

Tekninen johtaja Willy Rampf kuvaili suunnitteluryhmänsä luomusta vallankumoukselliseksi, mutta jos niin on, vallankumous on kätketty taitavasti.

BMW Sauber puolustaa valmistajien MM-hopeaa, mutta oli viime kaudella keskimäärin kuusi kymmenystä niin Ferraria kuin McLareniakin hitaampi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tavoittaakseen kärjen BMW:n olisi kirittävä kiinni 60 kilon downforce-ero.

Nyt esitetyllä autolla se ei onnistu. Ferrari ja McLaren ovat uusilla autoillaan vähintään säilyttäneet entisen etunsa F1.08 -haastajaansa.

Ison numeron Rampfin miehistö tekee uudesta etusiivestä. Sen päämäärä on tehdä auto tasaisen vakaaksi läpi jokaisen mutkan. Kaikkein vähiten kuljettajat haluavat auton käyttäytymisen muuttuvan kesken mutkan. Tällä siivellä BMW ottaa mutkat turvallisen tasaisesti, mutta iskukyvystä hieman tinkimällä.

On selvää, että ennen kauden alkamista BMW:n etusiipi vielä kehittyy merkittävästi, mutta niin tapahtuu Ferrarilla ja McLarenillakin.

Uusien määräysten mukaan rakennettu kuljettajan päätuki muistuttaa BMW:llä Ferrarin ratkaisusta. McLaren vei tämän yksityiskohdan pisimmälle, kun tukiosaa on selvästi hyödynnetty downforce-voiman lisäämiseen.

Tallipäällikkö Mario Theissen ilmoitti jo ennen julkaisupäivää, että BMW:n tavoite tänä vuonna on voittotilin avaaminen. Kuljettajista Nick Heidfeld huokuikin toiveikkuutta, mutta Robert Kubica suhtautui voittopuheisiin realistisemmin.

Voittaakseen Ferrarit ja McLarenit BMW Sauberin olisi puristettava autonsa jokaisesta yksityiskohdasta 2-3 prosenttia lisää suorituskykyynsä. Nyt on pelattu ennen kaikkea varman päälle. F1.08 -autossa ei ole mitään vikaa, mutta ei toisaalta mitään jännittävääkään.

Marko Asmerin nimitys BMW:n testikuljettajaksi siirtyi tuonnemmas, mutta Theissen kertoi virolaisen testaavan autoa ensi viikolla Valenciassa. Tällä viikolla ajotehtävät yksityistestissä hoitavat Heidfeld ja Kubica, kun radalla on vasta yksi uusi auto.
Luis lataa aika raakaa tekstiä. Etusiiven kaveri olettaa olevan hyväksi mutkissa auton vakaan käyttäytymisen kannalta mutta rajoittavan hieman vauhtia suorilla. Ymmärrettävää sinänsä kun katsoo tuon lapion kokoa. Tosin McLarenilla kyseinen iso lapio on saatu toimimaan tinkimättä vauhdista. Ainakin näin voi olettaa rivien välistä luettuna.

Tulipahan selväksi sitten sekin mitä on tehtävä, jos auto on vaikka kymmenyksen hitaampi. On vain saata 10 kiloa downforcea lisää. Puhdasta matematiikkaa.

Tässä kuulemme asiantuntijan lausunnon myös siitä, että Bemarin on parannettava jokaisella osa-alueella vähintään 2% saavuttaakseen kärjen. Eipä siinä, omasta mielestäni, vaikka en alan ammattilainen olekkaan, asiat oli juuri noin viime kaudella. Tämä auto on selkeä kehitys edelliseen muutamilla radikaaleilla ratkaisuilla, joilla mahdollisesti saavutetaan kärkeä. Sitä en sano että mennään kärkeen, se on eriasia. Vaan sen että nyt jäädään vähemmän ja joissakin tapauksissa hyvällä taktiikalla ja pienellä onnella se voitto on mahdollinen. Kisoissahan tämä sitten nähdään.

Kiinnostaisi kyllä tietää mitä tämä Luis sanoo Toyotasta ja mikä kiinnostaisi vielä enemmän, olisi Paolon kommentit Bemarista ja Toyotasta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misa1 sanoi:
Tulipahan selväksi sitten sekin mitä on tehtävä, jos auto on vaikka kymmenyksen hitaampi. On vain saata 10 kiloa downforcea lisää. Puhdasta matematiikkaa.
Olisi kyllä ilo tietää, että mihin faktaan tämä tieto perustuu. Aiemmin tämä Turun Sanomien innolla lainaama kaksikko Vasconcelos - Filisetti ei varsinaisesti ole vakuuttanut tiedoillaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aika turha puhua etusiivestä ja sen koosta kovinkaan paljoa, kun tuota vaihdellaan jokaiseen kisaan. Ehkäpä tilaisuudessa on Monaco-tason siipi tai ehkäpä vain on heitetty kiinni joku kehitysversio kyten yleensä on tapana ennen kauden alkua.

Näyttäs että vuosi vuodelta härpäkkeiden määrä vaan lisääntyy. Saas nähdä tuleeko tuohon jotain rajaakin tulevissa säännöissä.
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Tuo on pakosti kirjotettu huumorilla onhan :D Olisikin se noin helppoa, että lisää vaan downforcee ja homma toimii :D :D
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuo ylläoleva teksti nyt tietysti oli suurimmaksi osaksi pelkkää "asiantuntija"-arvailua, joten mitään painoarvoa ei todellakaan ole.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Luisin ongelma vaan on se, ettei hän kykene minkäänlaiseen loogiseen päättelyyn. Tämä oli hauskasti huomattavissa Luisin edellisen vuoden Ferrarin modausten arvioinneista(metsään meni).

Vähän sama kuin Heikki Kullan ali- ja yliohjaus-sekoilut.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos downforce tuo lisää nopeutta tuossa suhteessa kuin Luis tuossa kertoi, niin aika helvetin hitailla autoilla Monzassakin ajetaan.:rolleyes:

Kuten todettua, joka kisaan on oma aeropaketti ja se on aina kompromissi suora- ja kaarrenopeuden välillä. Muutenhan tuo olisikin liian helppoa.:eek:
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Ylös