Uusi BMW Sauber ei syntynyt voittajaksi
Turun Sanomat, München
LUIS VASCONCELOS
BMW Sauberin talliväki huokui iloista odotusta ja itseluottamusta uuden F1.08 -autonsa esittelyssä Münchenissä.
Tekninen johtaja Willy Rampf kuvaili suunnitteluryhmänsä luomusta vallankumoukselliseksi, mutta jos niin on, vallankumous on kätketty taitavasti.
BMW Sauber puolustaa valmistajien MM-hopeaa, mutta oli viime kaudella keskimäärin kuusi kymmenystä niin Ferraria kuin McLareniakin hitaampi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että tavoittaakseen kärjen BMW:n olisi kirittävä kiinni 60 kilon downforce-ero.
Nyt esitetyllä autolla se ei onnistu. Ferrari ja McLaren ovat uusilla autoillaan vähintään säilyttäneet entisen etunsa F1.08 -haastajaansa.
Ison numeron Rampfin miehistö tekee uudesta etusiivestä. Sen päämäärä on tehdä auto tasaisen vakaaksi läpi jokaisen mutkan. Kaikkein vähiten kuljettajat haluavat auton käyttäytymisen muuttuvan kesken mutkan. Tällä siivellä BMW ottaa mutkat turvallisen tasaisesti, mutta iskukyvystä hieman tinkimällä.
On selvää, että ennen kauden alkamista BMW:n etusiipi vielä kehittyy merkittävästi, mutta niin tapahtuu Ferrarilla ja McLarenillakin.
Uusien määräysten mukaan rakennettu kuljettajan päätuki muistuttaa BMW:llä Ferrarin ratkaisusta. McLaren vei tämän yksityiskohdan pisimmälle, kun tukiosaa on selvästi hyödynnetty downforce-voiman lisäämiseen.
Tallipäällikkö Mario Theissen ilmoitti jo ennen julkaisupäivää, että BMW:n tavoite tänä vuonna on voittotilin avaaminen. Kuljettajista Nick Heidfeld huokuikin toiveikkuutta, mutta Robert Kubica suhtautui voittopuheisiin realistisemmin.
Voittaakseen Ferrarit ja McLarenit BMW Sauberin olisi puristettava autonsa jokaisesta yksityiskohdasta 2-3 prosenttia lisää suorituskykyynsä. Nyt on pelattu ennen kaikkea varman päälle. F1.08 -autossa ei ole mitään vikaa, mutta ei toisaalta mitään jännittävääkään.
Marko Asmerin nimitys BMW:n testikuljettajaksi siirtyi tuonnemmas, mutta Theissen kertoi virolaisen testaavan autoa ensi viikolla Valenciassa. Tällä viikolla ajotehtävät yksityistestissä hoitavat Heidfeld ja Kubica, kun radalla on vasta yksi uusi auto.