Bussilakko

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Olga sanoi:
Huvitti, kun pari viikkoa sitten päättivät lykätä lakon alkamista kahdella viikolla, koska Etelä-Suomessa oli alkamassa talvilomat ja siitähän olisi tullut lomalaisille ongelmia. Pohjois-Suomessa ensi viikko on talvilomaviikko, mutta sitähän lakko ei tietenkään haittaa.
Mä taas luulen, että ne vaihto lakon ajankohtaa siksi, ettei ihmiset etelässä olisi lomalla vaan saataisiin sabotoitua mahdollisimman monen työmatkaa :mad_old:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Juskanen sanoi:
Mä taas luulen, että ne vaihto lakon ajankohtaa siksi, ettei ihmiset etelässä olisi lomalla vaan saataisiin sabotoitua mahdollisimman monen työmatkaa :mad_old:
työntekijäthän ei tuota päätä, vaan työministeriö (?) voi siirtää yhden kerran valtakunnansovittelijan ehdotuksesta (eli jos on mahdollista, että parin viikon lisäajalla lakko vältetään)

Eikös se näin mennyt.

Zetor

Traktormiäs
Sijainti
Walko-Wenäjä
Jacques sanoi:
Pöh!

Jälleen yksi hyvä syy ajaa polkupyörällä! Ei väliä mihin suuntaan menee eikä mihin aikaan, nopeemmin pääsee eikä oo ruuhkaa. :ahem:
:ahem: :ahem: :ahem: :ahem: kyy ketjua riittää :thumbup:

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Juskanen sanoi:
Joo luulis tosiaan, että lomilla bussilla kuljetaan vähemmän kuin muulloin.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Mutta jos hiihtolomalaiset eivät olisi päässeet bussilla hiihtokeskuksiin yms. niin siinä olisi mennyt rahat sivu suun hotelli yms. yrittäjiltä.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Radiossa juuri kertoivat, että lakko alkaa sunnuntaina klo 18:00. Seuraavaksi neuvotellaan keskiviikkona 8.3. Linja-auto ja tavaraliikenne siis hiljenee.

DFiaA

I told you so
Radiosta olin kuulevinani että HKL bussit ajais pääkaupunkiseudulla. Pohjola ei taida ajaa vaikka valtiolllinen onkin?

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Vaikuttaa siltä, että tällä lakolla jatketaan edellistä, joka loppui hieman nolosti lakon aloittajan kannalta. Taustalla on vain muutama todellinen jäärä, jotka saavat paljon nurinaa aikaiseksi molemmissa osapuolissa :nope: Eiköhän tilanne rauhoitu sen jälkeen, kun nämä henkilöt siirtyvät muihin tehtäviin.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
HKL (=Helsingin Bussiliikenne) ajaa, koska sen kuljettajat eivät ole AKT:n jäseniä. Ainakin Westendin Linja ajaa myös. Pohjolan Liikenne on lakon piirissä.

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
Sam sanoi:
Vaikuttaa siltä, että tällä lakolla jatketaan edellistä, joka loppui hieman nolosti lakon aloittajan kannalta. Taustalla on vain muutama todellinen jäärä, jotka saavat paljon nurinaa aikaiseksi molemmissa osapuolissa :nope: Eiköhän tilanne rauhoitu sen jälkeen, kun nämä henkilöt siirtyvät muihin tehtäviin.
Epäilen. Tuota samaa se on ollut jo kauan henkilöistä riippumatta.

DFiaA

I told you so
Tuli vaan mieleen että nykyäänhän tämmöinen lakko ei ole kouluille niin paha, kun vaikka kaikki ei pääse kouluun voi opettajat laittaa sähköpostilla tehtäviä ja lukualueita kätevästi.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
VR sanoi:
Epäilen. Tuota samaa se on ollut jo kauan henkilöistä riippumatta.
Onko kenttäväki ollut aiemmin noin julkisesti lakkoilua vastaan kuin nyt? Tosin edellinen lakko oli laiton ja siitä tiedottaminen tapahtui todella ala-arvoisesti ja salamyhkäisesti, joka sitten laajeni tukilakkojen muodossa.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Näin se menee:

Autoliikenteen lakko alkaa sunnuntaina
( 3.3. 12:30 )

Autoliikenteen lakko alkaa sunnuntaina kello 18. Valtakunnansovittelija Juhani Salonius jatkaa sovittelua ensi viikon keskiviikkona kello 10.

Kiistan osapuolten johdot eli Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton puheenjohtaja Timo Räty ATK ja Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela kävivät tänään sovittelijan toimistossa, jossa tilanne todettiin.

Paikalla olivat myös SAK:n puheenjohtaja Lauri Ihalainen ja Elinkeinoelämän keskusliiton työmarkkinajohtaja Seppo Riski.

Lakko pysäyttää suuren osan maan autoliikenteestä, sillä työtaistelun piirissä ovat kaikki isoimmat bussi- ja kuorma-autoyritykset ja yli 10 000 työntekijää.

Lakon sovittelu keskeytyi tiistaina valtakunnansovittelijan todettua, ettei sovintoehdotuksen antamiseen ole edellytyksiä. Kovimmat kiistat koskeva kuljettajien osa-aikatyötä. (STT)

VR

Syytön ja sillä sipuli
Sijainti
U15
En nyt tarkoita tätä tulevaa tai edellistä lakkoa, vaan sitä, että melkein koko viime vuosikymmen se on ollut enämpi tai vähempi tuota samaa. Luulen, että koko alan kulttuuri on sellainen, ettei se loppujen lopuksi henkilöistä ole kiinni.

Juska

Well-known member
Kaunkohan menee ahtaajien tukilakkoon... :rolleyes:

Oho

Senile membrane
Sijainti
Lounaalla
Juska sanoi:
Kaunkohan menee ahtaajien tukilakkoon... :rolleyes:
Varmaan riippuu ahtaajien tulon muodotuksesta. Jos suuri osa ansiosta on urakkaluonteista, niin kumipyöräliikeneteen hiljeneminen leikkaa suuren osan urakoista melkein saman tien ja lakkoon on helppo mennä ilman suurta ansiomenetystä.

Off-Topic

Well-known member
Ilman noita lakkoja mä veikkaan, ettei monenkaan elintaso olis tänä päivänä (edes) sitä mitä se on. Tossahan on aina kaks osapuolta joilla on omat tavoitteensa, on työnantajapuoli ja se tekijäpuoli. Mä en oikeen ymmärrä minkä takia se lakkoon meno jotenkin automaattisesti olis työntekijäpuolen "vika"? Jos niillä on tavote neuvottelussa mistä ne haluaa pitää kiinni, niin mikähän muu keino niillä mahtais olla? Noi on aina sellasia kokeiluja puolin ja toisin, mä luulen, ettei tossa olla nykyisestä huonompaan suuntaan (työnantajan kannalta) menossa, joten miks se on ikäänkuin luonnollista, että toisen puolen pitäis etujaan heikentää? Mä luulen, että suht pian aika moni on noiden kysymysten edessä ihan henk koht omalla alallaan, ja on mielenkiinotoista nähdä mikä on silloin suhtautuminen niihin. Misk ylipäätään muuten pitäis työstä saada palkkaa, eiks se heikennä osakkeenomistajien sijoituksen tuottoa?

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Off-Topic sanoi:
Ilman noita lakkoja mä veikkaan, ettei monenkaan elintaso olis tänä päivänä (edes) sitä mitä se on. Tossahan on aina kaks osapuolta joilla on omat tavoitteensa, on työnantajapuoli ja se tekijäpuoli. Mä en oikeen ymmärrä minkä takia se lakkoon meno jotenkin automaattisesti olis työntekijäpuolen "vika"? Jos niillä on tavote neuvottelussa mistä ne haluaa pitää kiinni, niin mikähän muu keino niillä mahtais olla? Noi on aina sellasia kokeiluja puolin ja toisin, mä luulen, ettei tossa olla nykyisestä huonompaan suuntaan (työnantajan kannalta) menossa, joten miks se on ikäänkuin luonnollista, että toisen puolen pitäis etujaan heikentää? Mä luulen, että suht pian aika moni on noiden kysymysten edessä ihan henk koht omalla alallaan, ja on mielenkiinotoista nähdä mikä on silloin suhtautuminen niihin. Misk ylipäätään muuten pitäis työstä saada palkkaa, eiks se heikennä osakkeenomistajien sijoituksen tuottoa?
:thumbup: :ahem: :thumbup: :ahem:

Tää oli hyvä. Varsinkin viimeinen lause kruunasi koko potin. Saanko lainata signatureen? :doubtful:

Barco:[

Well-known member
"Ilman noita lakkoja mä veikkaan, ettei monenkaan elintaso olis tänä päivänä (edes) sitä mitä se on. Tossahan on aina kaks osapuolta joilla on omat tavoitteensa, on työnantajapuoli ja se tekijäpuoli."

Minä taas veikkaan että ne lakot eivät ole kovinkaan suuressa osassa elintason nousussa, vaan elintasoa on nostanut työntekijä- ja työnantajapuolen yhteisymmärryksen syntyminen neuvottelupöydässä. Parhaat liitot on ne jotka onnistuu välttämään työselkkaukset, mutta toisaalta saa ajettua haluamiaan asioita lävitse.

Huonoimmat liitot ovat joko paperiliiton ja AKT:n tapaan vittumaisia "joka toinen vuosi lakossa on minimi" tai sitten tapaan TEHY täysin yliajettavissa sopimuspöydässä. Parhaat seilaa siinä välissä, eikä näy otsikoissa. Jos ihan arvata pitäisi niin parhaiten Suomessa hoitavat sopimusasiansa farmaseutti- ja proviisoriliitto. Apteekkiala on täysin säädelty, työvoimapula on kova, ilman että se näkyy lööpeissä laisinkaan (vrt. lääkäriliiton epäonnistuminen ja KT:n onnistuminen tässä) etc...

Archie

Well-known member
Off-Topic sanoi:
Jokseenkin samoilla linjoilla. Ne jotka ovat lakkoja vastaan voisivat valaista mitkä muut keinot ovat työntekijäpuolen käytettävissä - siis tehokkaat sellaiset.