Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

  • Viestiketjun aloittaja VR
  • Aloituspäivämäärä

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tolerantti sanoi:
Niin, tähän mennessä Ljungberg on kiistänyt kaikki esitetyt mahdollisuudet. Hänen toimintansa on sinällään loogista; samalla tavalla toimi Estonian rakentanut telakka aikoinaan, he eivät olleet tehneet virhettä. Maallikona kuvittelisin, että on mahdollista, että lapa on mennyt poikki, mutta ravistusaika on ollut niin lyhyt, ettei vaihteiston repeämää ole ehtinyt tapahtua. Toki syy voi olla joku muukin.
Asiantuntijalausuntojen mukaan lavan katkeaminen aiheuttaa hirvittävän epäkeskon jota matkustajat ja vaihteisto eivät kestä. Lisäksi viimeiset tiedot kertovat että matkustajat ovat kuolleet hukkumalla.

Olet kuitenkin täysin oikeassa siinä että Copterlinen kannalta paljon edullisempaa on se, että onnettomuuden on aiheuttanut joku täysin ennalta arvaamaton ulkoinen tekijä eikä esimerkiksi laiminlyönti koneen huollossa tai tarkastuksissa.

Mutta kuten totesit, nämä ovat maallikkojen arvauksia. Toivotaan että musta laatikko ja jatkotutkimukset antavat tulevaisuutta varten selkeitä vastauksia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Turman syy on selvinnyt...

....mustan laatikon tietojen perusteella.

Tiedot julkistettanee lähipäivinä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Lautakunta on ilmoittanut,että kopterin
moottorit kävivät sen pudotessa veteen.(Yle txt)
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
Tallinnan turmakopterin kapteeni löytyi?
(25.08 09:17) Tallinnan edustalla noin kaksi viikkoa sitten mereen pudonneen kopterin kadoksissa ollut lentäjä on löytynyt, kertoo uutistoimisto BNS.STT
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Lohduttava tieto omaisille, jos näin on.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Asia etenee.
Copterlinen toimitusjohtajan lupakirja hyllylle

Copterlinen toimitusjohtajan Kari Ljungbergin lentolupakirja on hyllytetty, päätti Ilmailulaitos hallinto-oikeuden ratkaisun perusteella.

Helikopteriliikennelentäjän lupakirjan peruuttamisen syynä ovat ilmailurikkeet, jotka Ljungberg teki vuonna 2003 Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä. Hän lensi Copterlinen kopteria yksin, vaikka yhtiön toimiluvan mukaan reittilennoilla on aina oltava lisäksi perämies.

Hallinto-oikeus hylkäsi Ljungbergin valituksen 7. heinäkuuta ja palautti asian lautakuntaan. Ljungbergin lupakirja pysyy nyt hyllyllä seuraavat kahdeksan kuukautta. Asia on menossa edelleen korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyyn.

STT
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Sattuva ajoitus...

Tähän kun vielä muistellaan että Copterline saa tutkia itse jotain moottoria & vaihteistoa (kun jäävittömiä asiantuntijoita on vaikea saada)...
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tietoon tulleet faktat ovat aika mielenkiintoisia:

1. Raportti sulkee pois mahdollisuuden että kopteri vaurioitui ilmassa
2. Kaikki koneen vauriot syntyivät veteen törmätessä
3. Miehistöllä ei ollut syytä onnettomuuden syntymiseen
4. Kopteri pyöri putoamisen aikana 13 kertaa akselinsa ympäri
5. "Menetettiinkö me pyrstö?" toinen lentäjä kysyy kesken hurjan pyörityksen

Jos kone ei ole vaurioitunut ilmassa eikä miehistön toiminta vaikuttanut onnettomuuden syntyyn, niin mitä on voinut tapahtua? Onko onnettomuuden aiheuttanut joku matkustajista?
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Törni sanoi:
Tietoon tulleet faktat ovat aika mielenkiintoisia:

1. Raportti sulkee pois mahdollisuuden että kopteri vaurioitui ilmassa
2. Kaikki koneen vauriot syntyivät veteen törmätessä
3. Miehistöllä ei ollut syytä onnettomuuden syntymiseen
4. Kopteri pyöri putoamisen aikana 13 kertaa akselinsa ympäri
5. "Menetettiinkö me pyrstö?" toinen lentäjä kysyy kesken hurjan pyörityksen

Jos kone ei ole vaurioitunut ilmassa eikä miehistön toiminta vaikuttanut onnettomuuden syntyyn, niin mitä on voinut tapahtua? Onko onnettomuuden aiheuttanut joku matkustajista?
Pohdittavaa aika lailla? Olikos kaikki matkustajat turvavöissä, kun heidät merenpohjasta löydettiin? Vai oliko yksi vai useampia irti vöistä? TV1:n 17.00 uutisista sain käsityksen, että "toinen lentäjistä ei ollut toimintakykyinen loppuvaiheessa"? Tms?? Kyllä tuo raportti jollain lailla vuotaa julkisuuteen, pieniä paloja kerrallaan. Niinkauan kun selkeää faktaa ei ole, niin mm. terrorismihyökkäyssuunnitelmat MM-kisoihin elävät.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Kuinka tommosen modernin kopterin edes saa pyörimään akselinsa ympäri, olettaen, että akseli on pääroottoriakselin jatke, jos pyrstöroottori on kunnossa. Luulisi, että kone, jos se on ehjä, vakavoittaa ton aika itsekseen.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Miksi virolaisten uhrien eli kahden tytön omaiset eivät halunneet raporttia julki? :confused:
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Vesku sanoi:
Pohdittavaa aika lailla? Olikos kaikki matkustajat turvavöissä, kun heidät merenpohjasta löydettiin? Vai oliko yksi vai useampia irti vöistä? TV1:n 17.00 uutisista sain käsityksen, että "toinen lentäjistä ei ollut toimintakykyinen loppuvaiheessa"? Tms?? Kyllä tuo raportti jollain lailla vuotaa julkisuuteen, pieniä paloja kerrallaan. Niinkauan kun selkeää faktaa ei ole, niin mm. terrorismihyökkäyssuunnitelmat MM-kisoihin elävät.
Olisiko toinen lentäjistä saanut jonkun kohtauksen, avannut vyönsä ja törmäyksessä lentänyt lasin läpi mereen. Tosin tuo ei selitä sitä miksi kone tippui mereen.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Menetimmekö perän?

Tallinnan edustalla elokuussa pudonnut helikopteri joutui ennen tuhoutumistaan rajuun pyöritykseen. Mereen syöksystä selviämistä oli sen jälkeen enää vaikea kuvitella.

Helikopteriturman eilen julkaistu väliraportti vahvistaa kuvaa täysin odottamattomasta onnettomuudesta.

Ensin kopteri tempautui 240 kilometrin tuntinopeudesta 1,5 sekunnissa 60 metriä liki pystysuoraan ylös.

Vain kolme sekuntia myöhemmin kopteri roikkui taivaalla ristinä 60-70 asteen kulmassa. Matkustajien jalat olivat taivasta kohti, selkä merta päin.

Kun kopterin vikurointia oli jatkunut 10 sekuntia, toinen lentäjistä huutaa vaimeasti eetterin kansainvälisen hätäkutsun, mayday, mayday, mayday.

Sillä hetkellä kopteri pyörii jo 2,5 sekunnin kierrosnopeudella akselinsa ympäri. Lentäjät eivät pystyneet täyttämään hätäkellukkeita.

Jossain vaiheessa kuolonspiraalia nauhalle tallentui lentäjän sanat: "menetimmekö perän?".

Edelleen vailla vastausta oleva kysymys jäi lentäjän viimeiseksi sanoiksi.
Iltasanomien mukaan kopteri nousi ensin voimakkaasti ylöspäin. Itse arvelen, että jotain toiminnallista häiriötä on ollut kopterissa tai ohjaajan ohjaustoiminta on ollut käsittämätöntä. Tiukka ylöskiskaisu? Sairaskohtaus?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Pilotti vetänyt taakse, jolloin keula nousee ylös ja myöskin kopteri. Siinä sittän vauhti hidastui, kanto loppui. Pilotti lisännyt tehoa ja lapakulmia, joka päättyi lapojen sakkaukseen ja koneen kieppumiseen.

Sitä en tiedä miksi näin on tehty.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Törni sanoi:
Tietoon tulleet faktat ovat aika mielenkiintoisia:

1. Raportti sulkee pois mahdollisuuden että kopteri vaurioitui ilmassa
2. Kaikki koneen vauriot syntyivät veteen törmätessä
3. Miehistöllä ei ollut syytä onnettomuuden syntymiseen
4. Kopteri pyöri putoamisen aikana 13 kertaa akselinsa ympäri
5. "Menetettiinkö me pyrstö?" toinen lentäjä kysyy kesken hurjan pyörityksen

Jos kone ei ole vaurioitunut ilmassa eikä miehistön toiminta vaikuttanut onnettomuuden syntyyn, niin mitä on voinut tapahtua? Onko onnettomuuden aiheuttanut joku matkustajista?
Merkillistä kyllä. Syy ei siis ole noiden kohtien mukaan piloteissa eikä kalustossa. Ja aiemmin suljettiin pois säähän liittyvät seikat (esim. voimakas pyörre)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
J.Heldenview sanoi:
Pilotti vetänyt taakse, jolloin keula nousee ylös ja myöskin kopteri. Siinä sittän vauhti hidastui, kanto loppui. Pilotti lisännyt tehoa ja lapakulmia, joka päättyi lapojen sakkaukseen ja koneen kieppumiseen.

Sitä en tiedä miksi näin on tehty.
Missä väitetään, että on tehty kuten väität?
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Vai taitaakin olla niin, että termi vaurio viittaa lähinnä fyysisiin juttuihin, mikä tarkoittaisi sitten sitä, että esim. roottoreihin ei tullut ilmassa ongelmaa, mutta tuolla ilmaisulla ei suljeta pois helikopterin ohjausjärjestelmän ohjelmistovikaa tai jotain muuta vikaa ohjauksessa.
 
Ylös