Copterlinen helikopteri pudonnut mereen

  • Viestiketjun aloittaja VR
  • Aloituspäivämäärä

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Wilpuri sanoi:
Vai taitaakin olla niin, että termi vaurio viittaa lähinnä fyysisiin juttuihin, mikä tarkoittaisi sitten sitä, että esim. roottoreihin ei tullut ilmassa ongelmaa, mutta tuolla ilmaisulla ei suljeta pois helikopterin ohjausjärjestelmän ohjelmistovikaa tai jotain muuta vikaa ohjauksessa.
Saattaa kait olla että tuossa huonolla menestyksellä on ajateltu lähinnä pyrstön katkeamista ym. näkyviä vaurioita, ei esimerkiksi pyrstöroottorin akselin/vaihteiston tms. vaurioitumista?

Mites vois olla jos pyrstöroottori lopettaa toimaamisen, voisiko kuvitella että pääroottori saa enämpi tehoa, ja nostaa kopteria nopsaan ylös?
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Absolut sanoi:
Saattaa kait olla että tuossa huonolla menestyksellä on ajateltu lähinnä pyrstön katkeamista ym. näkyviä vaurioita, ei esimerkiksi pyrstöroottorin akselin/vaihteiston tms. vaurioitumista?

Mites vois olla jos pyrstöroottori lopettaa toimaamisen, voisiko kuvitella että pääroottori saa enämpi tehoa, ja nostaa kopteria nopsaan ylös?

Enämpi vaikuttaa siltä, että pyrstöroottorin lakkaaminen vaikuttaa kopterin pyörimiseen kuin ylösnousuun.

http://www.copters.com/mech/tail_rotors.html

Tietysti lentäjän pelko perän menettämisestä kertoo pilotin intuitivisesta arviosta onnettomuudessa. Jos peräroottori olisi toiminut loppuun asti, olisiko kopteri tullut 13 kertaa itsensä pyörien alas? Raportti kylläkin kiistää, että pystössä olisi ollut teknistä vikaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Itsellä tuli kans mieleen, että miten muuten toinen ohjaajista ois ihmetellyt pyrstöä ja kone tullut itsensä ympäri pyörien, ellei pyrstöroottori olisi lakannut toimimasta. Eikös sen pyrstöroottorin toimena ole juuri estää tuo pyöriminen.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Pyrstöroottorin vaihteisto on vielä tutkittavana. Jos ei mitään muuta vikaa kerran ole ollut, niin siellähän sen on pakko olla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Runar ja Kyllikki sanoi:
Pyrstöroottorin vaihteisto on vielä tutkittavana. Jos ei mitään muuta vikaa kerran ole ollut, niin siellähän sen on pakko olla.
No onhan ne aika pöystejä ne tutkijat, jos ohjaamoäänitteessä kysytään 'Menetimmekö pyrstön', eikä muuta vikaa ole löytynyt :nope:
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Zep sanoi:
Itsellä tuli kans mieleen, että miten muuten toinen ohjaajista ois ihmetellyt pyrstöä ja kone tullut itsensä ympäri pyörien, ellei pyrstöroottori olisi lakannut toimimasta. Eikös sen pyrstöroottorin toimena ole juuri estää tuo pyöriminen.
Niin mutta entäs jos se pääroottori sakkas kuten tässä on spekuleerattu ja vatkasi vaan tyhjää virtauksen irrottua lavoista niin eikö silloin peräroottorin pitäisi ylikompensoida. Toisaalta eikös sakkauksen pitäisi näkyä moottorien ryntäämisenä vai voivatko sakkaavatkin lavat nähdä yhtä suuren vastuksen. Sakkaava suihkumoottori taitaa ainakin nopeasti rikkoa itsensä hallitsemattoman kierrosten nousun takia.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Oho sanoi:
Niin mutta entäs jos se pääroottori sakkas kuten tässä on spekuleerattu ja vatkasi vaan tyhjää virtauksen irrottua lavoista niin eikö silloin peräroottorin pitäisi ylikompensoida. Toisaalta eikös sakkauksen pitäisi näkyä moottorien ryntäämisenä vai voivatko sakkaavatkin lavat nähdä yhtä suuren vastuksen. Sakkaava suihkumoottori taitaa ainakin nopeasti rikkoa itsensä hallitsemattoman kierrosten nousun takia.
Luulisi, että ohjaajat olisivat jotenkin kommentoineet suusanallisesti sakkausta.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
ml sanoi:
Luulisi, että ohjaajat olisivat jotenkin kommentoineet suusanallisesti sakkausta.
Ei ole mitään varmuutta siitä, että ohjaajat tai että edes toinen ohjaaja olisi arvellut tilanteen johtuvan sakkauksesta. Kaikki tapahtui hyvin nopeasti ja kopteriin kohdistuneet voimat olivat sen verran suuria, että siinä on voinut tulla mieleen jos jonkinlaista vaihtoehtoa.
 

Wilpuri

Senile Member
Liittynyt
28.6.1999
Viestit
9041
Sijainti
hki
Copterlinen turmakopterissa tekninen vika
( 20.10. 19:09 )

Copterlinen elokuisessa onnettomuudessa mereen syöksyneen helikopterin ohjausjärjestelmästä on yhtiön mukaan löytynyt tekninen vika, jonka osuutta turman syntyyn selvitetään.

Washingtonissa tehdyissä tutkimuksissa Sikorsky 76C -helikopterin etuservosta on löydetty vika, joka on saattanut aiheuttaa ohjausjärjestelmän hetkellisen jumiutumisen.

Etuservo on yksi kolmesta ohjausjärjestelmän "ohjaustehostajasta", joka välittää lentäjän ohjainkomennot. Näiden koneen osien peruskorjauksesta vastaa helikopterin valmistaja säännöllisin väliajoin.

Toistaiseksi ei ole vahvistettu, että onnettomuus olisi johtunut kyseisestä viasta. Turman mallintamista jatketaan. (STT)
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Copterline aloittaa myös yt-neuvottelut, kun Tallinnan liikenne ei suju entiseen malliin.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Kauppalehden mukaan Copterline harkitsee Tallinnan lentojen lopettamista kokonaan.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
sooda sanoi:
Jos kaava jatkuu niin seuraavaksi Copterline harkitsee lentojen lopettamista kokonaan.
Aivan! Minnes muualle ne lentää kuin Tallinnaan?
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
patriot sanoi:
Aivan! Minnes muualle ne lentää kuin Tallinnaan?
Ei niillä reittiliikennettä ole muualle kuin Tallinnaan. Sitten on lisäksi pelastushelikopterit ja tilausliikenne.
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Tekninen vika taitaa varmistua onnettomuuden syyksi.

Copterlinen lähes vuoden takaisen helikopteriturman tutkinta on valmistumassa. Onnettomuustutkijat pitävät lähes varmana, että lentäjät menettivät koneen hallinnan pääroottorin ohjaustehostimen toimintahäiriön vuoksi.

"Vaihtoehtoisia syitä on koko tutkinnan ajan etsitty ja kartoitettu, mutta ne on yksi kerrallaan pystytty sulkemaan pois", tutkintalautakunnan suomalaisedustaja Hannu Melaranta kertoo.

Tutkijat eivät kuitenkaan ole vielä varmoja, miksi kopteri tempautui kesken lennon liki pystysuoraan ylös.

Ensimmäinen luonnos tutkintalautakunnan loppuraportiksi on jo valmistunut. Lopullinen raportti valmistunee kuitenkin vasta useiden kuukausien kuluttua.

HS 25/06/06
 

VR

Syytön ja sillä sipuli
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
10649
Sijainti
U15
Päivän Hesarin mukaan Copterline hakee vähintään 60 miljoonan dollarin korvauksia kopterin valmistajalta.

Suomalainen helikopteriyritys Copterline hakee maailman suurimmalta helikopterien valmistajalta, amerikkalaiselta Sikorskylta, mittavia korvauksia elokuussa 2005 sattuneen tuhoisan onnettomuuden vuoksi.

Tallinnasta Helsinkiin lähtenyt Copterlinen Sikorsky S-76 syöksyi pian lähdön jälkeen mereen, ja kaikki 14 koneessa ollutta saivat surmansa.

Copterline hakee korvauksia yhdysvaltalaisen tuomioistuimen kautta.

Suomalaisyhtiö syyttää Sikorskya takuusopimusten rikkomisesta, huolimattomuudesta, törkeästä huolimattomuudesta ja varoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä ja vaatii yhteensä vähintään 60 miljoonan dollarin eli nykykursseilla 45,8 miljoonan euron korvauksia.

Copterlinen toimitusjohtaja Kari Ljungberg sanoo, ettei hän prosessin tässä vaiheessa voi kommentoida asiaa millään tavalla. Sikorskylla oltiin joulujen välipäivät vapailla eikä yrityksestä vastattu kommenttipyyntöihin.

Copterline on neuvotellut Sikorskyn kanssa vastuukysymyksistä jo pitkään. Neuvottelut samoin kuin koko draama keskittyivät yhteen turmakopterin osaan, servoon, joka välittää ohjauskomennot pääroottorille.

Copterline on koko ajan väittänyt, että osa oli huonosti suunniteltu, mikä aiheutti kopterin tuhon. Sikorsky on yhtä tiukasti väittänyt, ettei servossa tai koko kopterissa ole ollut mitään vikaa vaan onnettomuuden syyn on pakko olla toisaalla.

Nyt yhtiön kanta on ilmeisesti lieventymässä, sillä joulun alla se julkisti kiireisen huolto-ohjeen, jonka lyhentää servojen tarkastusvälejä.

Uuden ohjeen syytä ei ole kerrottu. Se tuli kuitenkin hyvin pian sen jälkeen, kun Suomenlahden turman tutkintalautakunta oli saanut valmiiksi Yhdysvalloissa tehdyt, perusteelliset servotestit.

Niiden tuloksia lautakunnasta ei kerrota. Lopullinen raportti Copterlinen turmasta tulee lautakunnan varapuheenjohtajan Tonu Aderin mukaan julki ehkä huhtikuussa.

Copterline oli ostanut onnettomuuskopterin servon Sikorskyn teknistä tukea antavalta tytäryhtiöltä Helicopter Supportilta eli HSI:ltä kaksi vuotta aiemmin 14 500 dollarilla. HSI on kanteessa toisena vastaajana.
Copterlinen kannekirjelmä newyorkilaiselle oikeusistuimelle kertoo, että kaikki oli hyvin vielä juuri ennen onnettomuutta. Tallinnan liikenne menestyi. Matkustajia oli keskimäärin 1 500 viikossa, ja yhtiön arvioitiin tuottavan vuonna 2005 noin neljän miljoonan euron voiton. Liikenteen laajennusta ja uutta reittiä Pietariin suunniteltiin aktiivisesti.

Elokuun 10. päivän turma muutti kaiken. Sen syy oli kannekirjelmän mukaan servon pettäminen.

Sikorskyn olisi kirjelmän mukaan pitänyt tuntea ongelma ja tehdä sille jotakin, koska samantyyppisiä välikohtauksia on sattunut useita. Näin ollen Sikorsky ja servon toimittanut tytäryhtiö HSI syyllistyivät törkeään ja tahalliseen välinpitämättömyyteen.

Kopterin arvo oli kannekirjelmän mukaan vähintään seitsemän miljoonaa dollaria (5,3 miljoonaa euroa). Lisäksi onnettomuus romahdutti yhtiön liiketoiminnan. Tallinnan liikenne lopetettiin kannattamattomana.

Copterline ilmoittaa kärsineensä vähintään 30 miljoonan dollarin vahingot, missä ei vielä ole mukana kopterin arvoa. Lisäksi yhtiö haluaa toiset 30 miljoonaa dollaria ns. rangaistuskorvauksina.

JYRI RAIVIO
 
Ylös