Suomalainen helikopteriyritys Copterline hakee maailman suurimmalta helikopterien valmistajalta, amerikkalaiselta Sikorskylta, mittavia korvauksia elokuussa 2005 sattuneen tuhoisan onnettomuuden vuoksi.
Tallinnasta Helsinkiin lähtenyt Copterlinen Sikorsky S-76 syöksyi pian lähdön jälkeen mereen, ja kaikki 14 koneessa ollutta saivat surmansa.
Copterline hakee korvauksia yhdysvaltalaisen tuomioistuimen kautta.
Suomalaisyhtiö syyttää Sikorskya takuusopimusten rikkomisesta, huolimattomuudesta, törkeästä huolimattomuudesta ja varoitusvelvollisuuden laiminlyönnistä ja vaatii yhteensä vähintään 60 miljoonan dollarin eli nykykursseilla 45,8 miljoonan euron korvauksia.
Copterlinen toimitusjohtaja Kari Ljungberg sanoo, ettei hän prosessin tässä vaiheessa voi kommentoida asiaa millään tavalla. Sikorskylla oltiin joulujen välipäivät vapailla eikä yrityksestä vastattu kommenttipyyntöihin.
Copterline on neuvotellut Sikorskyn kanssa vastuukysymyksistä jo pitkään. Neuvottelut samoin kuin koko draama keskittyivät yhteen turmakopterin osaan, servoon, joka välittää ohjauskomennot pääroottorille.
Copterline on koko ajan väittänyt, että osa oli huonosti suunniteltu, mikä aiheutti kopterin tuhon. Sikorsky on yhtä tiukasti väittänyt, ettei servossa tai koko kopterissa ole ollut mitään vikaa vaan onnettomuuden syyn on pakko olla toisaalla.
Nyt yhtiön kanta on ilmeisesti lieventymässä, sillä joulun alla se julkisti kiireisen huolto-ohjeen, jonka lyhentää servojen tarkastusvälejä.
Uuden ohjeen syytä ei ole kerrottu. Se tuli kuitenkin hyvin pian sen jälkeen, kun Suomenlahden turman tutkintalautakunta oli saanut valmiiksi Yhdysvalloissa tehdyt, perusteelliset servotestit.
Niiden tuloksia lautakunnasta ei kerrota. Lopullinen raportti Copterlinen turmasta tulee lautakunnan varapuheenjohtajan Tonu Aderin mukaan julki ehkä huhtikuussa.
Copterline oli ostanut onnettomuuskopterin servon Sikorskyn teknistä tukea antavalta tytäryhtiöltä Helicopter Supportilta eli HSI:ltä kaksi vuotta aiemmin 14 500 dollarilla. HSI on kanteessa toisena vastaajana.