David Coulthardin ylistystoikki!

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Coldheart: 11x ensivuoden maailmanmestari :D

Okei vanha!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Allaolevien verbaalisten piruettien jälkeen voin ainakin ylistää Davidia siunatuksi puhujaksi:

"Coulthard
kerrankin
Kimiä
nopeampi


F1-sähkeet 10.10.
David Coulthard oli kerrankin aika-ajo- ja kisavauhdissa tallikaveriaan Kimi Räikköstä nopeampi ja skotti hyödynsi jälkikäteen tilaisuuden mainostaakseen itselleen sopimustarjouksia myös ensi kaudeksi.
- Miksi olin nopeampi kuin Kimi? Yksinkertaisesti siitä syystä, että kun Kimillä on aikaa kesyttää rata, hän on aina todella nopea. Tällä kertaa olosuhteet olivat koko ajan äärimmäisen vaikeat eikä hänelle jäänyt aikaa oppia niihin.
- Käytin kaiken kokemukseni. Minulla oli parempi paikka aika-ajossa, parempi taktiikka ja siten myös parempi paikka kilpailuissa. Tällä kertaa yksinkertaisesti hyödynsin kokemukseni autosta, radasta ja kilpailusta.
- Näytin, että olen yhä hyvin motivoitunut, nopea ja ärhäkkä ohittamaan. Odotan, mitä tapahtuu, sillä tunnen olevani yhä erittäin pätevä ajamaan kilpaa ensi kaudellakin, mainosti Coulthard.
Suzuka/Heikki Kulta"
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Coulthard hyödynsi kaiken kokemuksensa kilpailuista kolaroimalla Barrichellon kanssa? :D :thumbup:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Valde sanoi:
David Coulthard oli kerrankin aika-ajo- ja kisavauhdissa tallikaveriaan Kimi Räikköstä nopeampi ja skotti hyödynsi jälkikäteen tilaisuuden mainostaakseen itselleen sopimustarjouksia myös ensi kaudeksi.
- Miksi olin nopeampi kuin Kimi? Yksinkertaisesti siitä syystä, että kun Kimillä on aikaa kesyttää rata, hän on aina todella nopea. Tällä kertaa olosuhteet olivat koko ajan äärimmäisen vaikeat eikä hänelle jäänyt aikaa oppia niihin.
Suzuka/Heikki Kulta"
Noniin, sitten Interlagosissa mies jäikin Kimistä liki 0,9sek, nousiko kusi hattuun? :D
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Coulthard piti myyntipuheensa medialle. Vihjaili, että sopisi 13 gp:n voittajana ja kokeneena kuskina Williamsin kuskiksi. DC muisti mainita myös Royal bank Skotlandin.

DC:n esitys aika-ajoissa oli kyllä aika vaisu, eikä todellakaan mitään parasta mainosta kaverille. Katsotaan kuinka kisa menee. Viimeisestä McLaren kisasta soisi hyvät muistot.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ylen Sankia Priha sanoi:
Sitten tuli mahdollisuus siirtyä McLarenille jossa nuori suomalainen Mika Häkkinen oli jo yhden täyden kauden kisannut.
korjaus, Mika oli ajanut tuohon mennessä jo kaksi täyttä kautta Mäcillä + 1v. testaajana/kisakuskina...
totta kyllä siinä mielessä että DC:n olis pitäny kyykyttää Mika joka kisassa, Mika kun oli vielä toipilas Adelaiden takia...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Davidilta pyydettiin kommenttia kaveristaan Buttonista:
- jäisi eläkkeelle ja antaisi tallipaikkansa minulle, totesi Irvine - eiku David
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Valde sanoi:
F1-sähkeet 10.10.
David Coulthard oli kerrankin aika-ajo- ja kisavauhdissa tallikaveriaan Kimi Räikköstä nopeampi ja skotti hyödynsi jälkikäteen tilaisuuden mainostaakseen itselleen sopimustarjouksia myös ensi kaudeksi.
- Miksi olin nopeampi kuin Kimi? Yksinkertaisesti siitä syystä, että kun Kimillä on aikaa kesyttää rata, hän on aina todella nopea. Tällä kertaa olosuhteet olivat koko ajan äärimmäisen vaikeat eikä hänelle jäänyt aikaa oppia niihin.
- Käytin kaiken kokemukseni. Minulla oli parempi paikka aika-ajossa, parempi taktiikka ja siten myös parempi paikka kilpailuissa. Tällä kertaa yksinkertaisesti hyödynsin kokemukseni autosta, radasta ja kilpailusta.
Oppitunti aiheesta "oikotie sankaruuteen" :tongue: Davidille Kimin lyöminen ajamalla eikä keskeytyksen kautta tuntui olleen pakkomielle jo pitkään. Japanissa mahdollisuus olikin kun ylivoimainen tallikaveri oli kerrankin riittävän kaukana takana eikä mahdollisuuksia ohitukseen kauheasti ollut. Tömäytys Rubensin autoon pilasi tuonkin tilaisuuden. Kimin aika-ajon ongelmista ei DC mainitse mitään, tietenkään ;)
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
David on valmis tekemään kaikkensa tallipaikan saamiseksi:
Schumacher röyhytteli sikareja ja taputteli riehakkaasti, kun Coulthard kiipesi esiintymislavalla ja strippasi lopulta ilman rihmankiertämää yleisölle.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
mustavihannes sanoi:
Eipä F-ykköstä ole "hanskalla" saanut rikottua enää pitkään aikaan, ainakaan mitä tulee moottoriin ja vaihteistoon. Koko Coulthardin F-1 uran ajan autoissa on ollut kierrostenrajoitin, joka melko tehokkaasti estää moottorin rikkomisen itse, sekä puoli- tai kokonaan automaattinen laatikko, jolla vaihtovirheet ovat käytännössä mahdottomia. Eivätkä tallitoveritkaan (Hill, Häkkinen, Räikkönen) ihan mahdottomasti ole ulosajotilastoissakaan loistaneet, joten kyseessä lienee vain mielikuva, tai sitten skotilla on vain aina ollut parempi(?) tsägä.
Häkkisen.. Imola(?)
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Nyt (kun Coulthardilla ei enää ole PR-velvoitteita) olisi kiinnostava kuulla skotin mietteitä kahdesta suomalaisesta tallikaveristaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ainakin suomalaiset olleet McLarenin kultapoikia ja ykköskuljettajan asemassa, vaikka hän on tietysti nopein, aivan kuin Barrichellokin.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Varsinkin kun vertaa luotettavuutta Kimin ja Davidin autojen kesken huomaa selvästi miten Kimi saa parempaa kalustoa alleen. :doubtful:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Voihan olla että Kimi on saanut ainakin nopeampaa ja uudempaa kalustoa käyttöönsä ja sen takia tekniikkamurheitakin on Kimille sattunut enemmän.
Saattaa myös olla että Coulthardin vaikeudet löytää vauhti nimenomaan aika-ajoihin johtuu siitä että Mäkillä ajettiin aika vähän kierroksia harkoissa tällä kaudella johtuen uudesta moottorisäännöstä ja Mersun koneen luotettavuusongelmista. David ehkä tarvitsee paljon kierroksia alle että saa esim. auton mieleisekseen ja löytää ajohuumorin. Mielestäni Coulthard olisi vanhoilla säännöillä 12 kierroksen aika-ajossa ja vanhalla moottorisäännöllä ollut lähempänä Räikköstä viime kaudella. Tätä teoriaa vasten Coulthardin väitteet Kimin kyvystä kesyttää rata vaikuttavat hassuilta
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mustavihannes sanoi:
Eivätkä tallitoveritkaan (Hill, Häkkinen, Räikkönen) ihan mahdottomasti ole ulosajotilastoissakaan loistaneet, joten kyseessä lienee vain mielikuva, tai sitten skotilla on vain aina ollut parempi(?) tsägä.
Brittien mielikuvissa taas David on aina ollut epäonnen soturi :D

En sitten tiedä mitä epäonnea siinä on olla hidas ja voittaa vain kisoja joissa muilla (nopeammilla) on vaikeuksia :D
 

GC Rabella

Well-known member
Liittynyt
6.2.2000
Viestit
1463
Sijainti
Pasila
Coulthardin keskeytysmääristä verrattuna tallitoveriin on mm. tässä topikissa esitetty arvelua, että Coulthardille tulisi vähemmän keskeytyksiä, koska ajaa "varovaisemmin" tai muuten "säästää autoaan". Kokosin formula1.comista nopeasti tilaston Cutin ja tallitoverin keskeytyksistä. Mukaan laskin vain kisat, joihin sekä Cuti, että tallitoveri osallistui. Hylkäystä en laskenut osallistumiseksi, sen sijaan DNS:n laskin osallistumiseksi (ja keskeyttämiseksi), mikäli starttaamattomuus johtui autoon lähdön tienoilla tulleesta viasta. Virheitä voi esiintyä mm. huolimattomasta tilaston kokoajasta johtuen.

1994: (8 yhteistä kisaa)
Cuti: 3
Hill: 0

1995: (16 yhteistä kisaa)
Cuti: 8
Hill: 7

1996: (16 yhteistä kisaa)
Cuti: 7
Häkä: 3

1997: (16 yhteistä kisaa)
Cuti: 6
Häkä: 7

1998: (16 yhteistä kisaa)
Cuti: 4
Häkä: 3

1999: (16 yhteistä kisaa)
Cuti: 7
Häkä: 5

2000: (16 yhteistä kisaa)
Cuti: 2
Häkä: 2

2001: (17 yhteistä kisaa)
Cuti: 4
Häkä: 7

2002: (17 yhteistä kisaa)
Cuti: 4
Kimi: 10

2003: (16 yhteistä kisaa)
Cuti: 5
Kimi: 3

2004: (18 yhteistä kisaa)
Cuti: 4
Kimi: 8


Keskeytyslukemat kausilta 1994-2000 eivät mitenkään tue ajatusta, että Cuti keskeyttäisi harvemmin. Siis tarkastellaan ajanjaksoa 2001-2004 (ajatuksena, että Cuti alkoi "säästää autoa" vasta kaudesta 2001 alkaen, kaukaahaettuna asialoogisena perusteena voisi olla vaikka varovaistuminen kaudella 2000 sattuneen lento-onnettomuuden jälkeen ;) )

Tarkasteluajanjaksolla Cutilla 17 keskeytystä, tallitovereilla 28 keskeytystä. Yhteensä siis 45 keskeytystä.


Nollahypoteesi: Coulthard keskeyttää yhtä usein (ts. yhtä todennäköisesti) kuin tallitoveri. Tämän voi (käsittääkseni) ajatella niin, että mielivaltainen (satunnainen, mutta sillä ei ole tässä merkitystä) keskeytysten määrä jaetaan kuljettajien kesken arpomalla kunkin keskeytyksen kohdalla, kummalle kuljettajalle se napsahtaa.

Nollahypoteesin pätiessä todennäköisyys, että 45 keskeytyksestä korkeintaan 17 tulee jommalle kummalle kuljettajalle*, on noin 0,135 (13,5 %). Sikäli kuin osasin käyttää Excelin binomdist-funktiota oikein ;)

Tätä ei pidetä riittävän pienenä todennäköisyytenä nollahypoteesin falsifioimiseksi (yleensä merkitsevyysrajana käytetään 0,05 tai pienempää, sovelluksesta riippuen), ts. oletusta, että Cuti ja tallitoveri keskeyttävät "yhtä usein" ei voida yo. keskeytystilaston perusteella kumota.

Onpahan kuitenkin hieman pieni todennäköisyys, ts. "jonkin verran epäilyttävää poikkeamaa" Cutin hyväksi keskeytystilastossa esiintyy, ei kuitenkaan niin paljon, että voitaisiin päätellä Cutin keskeyttävän harvemmin (siis muuten kuin satunnaisvaihtelun takia)

*Tässä on mielestäni perusteltua käyttää kaksisuuntaista testiä, ei meillä ole a priori syytä ajatella Cutin keskeyttävän harvemmin, yhtä lailla jos Cutille olisi sattunut enemmän keskeytyksiä kuin tallitoverille, täällä (ja muualla) varmaan epäiltäisiin, että Cuti ei osaa "säästää autoa" toisin kuin tallitoveri, ja siksi keskeyttää useammin.


P.S. Taisikin mennä ohi topicin, ei tämä nyt oikein ole Coulthardin ylistystä. Tätä en kuitenkaan alkaessani tiennyt, jos olisin päätynyt johtopäätökseen, että Coulthard keskeyttää merkitsevästi harvemmin kuin tallitoveri, olisi hyvinkin ollut ylistystä. Eikä enää oikein viitsi jättää postaamattakaan.
 
Ylös