Digikameraa hankkimassa

• Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
Uusin hankinta:
Canon EFS60mm f/2.8 Macro USM eli makro-objekti

ja eikun opettelemaan...

Hieman kaksijakoiset tunnelmat, kun samaan aikaan tehty auton kallis remppa aikaansai sen, että joutuu remppaamaan lisää ja eikä edes lähde remppaan omin voimin... Tili tuli, tili meni!

-edit- selventäiskö nyt?

Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Itsekin tässä ryhtynyt pohtimaan josko ostaisi joululahjaksi uuden kameran itselleni. Vanha on muistaakseni keväältä 2001, Olympus C-3020. Eli semmonen hyvä "peruskamera" olis hakusessa, ei tartte olle pokkari.

Näyttäisi tosiaan olevan about kolme vaihtoehtoa :
- Panasonic DMC-FZ18
- Olympus SP-560 UZ
- Canon Powershot S5 IS

Pikaisella näyttäisi että sekä Olympus että Canon tukeutuu AA-pattereihin (eli siis AA-akkuihin) ja Panasonicissa oma akkunsa. Olympuksessa AVI, muissa MOV formaatti videokuvaan.
Varmasti noissa kaikissa on kuvanlaatu itselleni riittävä, lähinnä pohtinu sitten tuo akunkesto että miten hyvin noi AA:t kestää noissa sitten...

Onko hahmoilla noista kokemusta/tietoa? Tai muita suosituksia tuollaiseen ehkä noin 400-500 euron luokkaan. Digijärkkäriä en tarvi.
Ehkä jos oikein mainio olisi niin voisin olla valmis sijoittamaan hieman enemmänkin mutta luulisin tuolla viidelläsadalla jo erittäin hyvän ei-järkkärin saavan.

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Matxi sanoi:
Itsekin tässä ryhtynyt pohtimaan josko ostaisi joululahjaksi uuden kameran itselleni. Vanha on muistaakseni keväältä 2001, Olympus C-3020. Eli semmonen hyvä "peruskamera" olis hakusessa, ei tartte olle pokkari.

Näyttäisi tosiaan olevan about kolme vaihtoehtoa :
- Panasonic DMC-FZ18
- Olympus SP-560 UZ
- Canon Powershot S5 IS

Pikaisella näyttäisi että sekä Olympus että Canon tukeutuu AA-pattereihin (eli siis AA-akkuihin) ja Panasonicissa oma akkunsa. Olympuksessa AVI, muissa MOV formaatti videokuvaan.
Varmasti noissa kaikissa on kuvanlaatu itselleni riittävä, lähinnä pohtinu sitten tuo akunkesto että miten hyvin noi AA:t kestää noissa sitten...

Onko hahmoilla noista kokemusta/tietoa? Tai muita suosituksia tuollaiseen ehkä noin 400-500 euron luokkaan. Digijärkkäriä en tarvi.
Ehkä jos oikein mainio olisi niin voisin olla valmis sijoittamaan hieman enemmänkin mutta luulisin tuolla viidelläsadalla jo erittäin hyvän ei-järkkärin saavan.
Tuolta: http://www.dpreview.com/ näkee aika paljon erilaisia statistiikkoja ja arvosteluja kameroista kera esimerkkiotosten. Ominaisuuksia voi myös kätevästi katsella rinnakkain. Olen itse käyttänyt muutaman kerran tuota Canonia ja mitään pahaa sanottavaa en tuohon hintatasoon nähden siitä löydä, kertakaikkisen oiva peli. Muista ei kokemusta. Itse hommaisin yleisten kokemusten perusteella Canonin silti. Sen vähän mitä olen näitä juttuja seuraillut, olen todennut että Canonin kameroissa on muutaman sadan euron hintaluokassa ollut ainakin omaan makuuni paras hinta-laatusuhde.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
PekPoy sanoi:
Tuolta: http://www.dpreview.com/ näkee aika paljon erilaisia statistiikkoja ja arvosteluja kameroista kera esimerkkiotosten. Ominaisuuksia voi myös kätevästi katsella rinnakkain. Olen itse käyttänyt muutaman kerran tuota Canonia ja mitään pahaa sanottavaa en tuohon hintatasoon nähden siitä löydä, kertakaikkisen oiva peli. Muista ei kokemusta. Itse hommaisin yleisten kokemusten perusteella Canonin silti. Sen vähän mitä olen näitä juttuja seuraillut, olen todennut että Canonin kameroissa on muutaman sadan euron hintaluokassa ollut ainakin omaan makuuni paras hinta-laatusuhde.
Joo. Perhepiirissä on kokemusta Canon pokkareista, Canonin järkkäristä ja sitten mulla ja VJR:llä tommosista Olympuksen "järkkärinmallisista" pokkareista.
Eipä ole tainnu olla mistään valittamista, joten lienee kutakuinkin sama minkä ostaa.

PekPoy

oik. yo.
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Matxi sanoi:
Joo. Perhepiirissä on kokemusta Canon pokkareista, Canonin järkkäristä ja sitten mulla ja VJR:llä tommosista Olympuksen "järkkärinmallisista" pokkareista.
Eipä ole tainnu olla mistään valittamista, joten lienee kutakuinkin sama minkä ostaa.
Panasoniceista sen verran, että niissä oli ainakin tovi sitten aikamoinen kohinaongelma pokkareissa, niin halvoissa kuin vähän kalliimmissakin. Verrattuna Canoneihin ja Olympuksiin ym. siis.

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
Itselläni on tuo Olympus ja olen ollut todella tyytyväinen, pimeäkuvauksen kanssa on vielä hieman ongelmaa - mutta uskon tämän johtuvan osaamattomasta kuvaajasta, eikä niinkään kamerasta....

Sun näytöllä 16-9 -kuvasuhde jota tuolla voi käyttää lienee etu

Tästä näkee mihin tuo 18x Zoomi kykenee...

Muutamia esimerkkikuvia voin jossain vaiheessa laittaa, tuolla kuvagalleriassa ovat (ainakin vanhemmat) on hieman epätarkkoja, irfanviewin kuvakoon automuunnoksessa väärät asetukset (puuttui asetus, jossa lukee "parempi kuvanlaatu :D )

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
jaska sanoi:
Itselläni on tuo Olympus ja olen ollut todella tyytyväinen, pimeäkuvauksen kanssa on vielä hieman ongelmaa - mutta uskon tämän johtuvan osaamattomasta kuvaajasta, eikä niinkään kamerasta....
Noniin.. eli Olympus on poissa laskuista sitten kun kerta jaskalla on moinen. :thumbfh: :thumbfh:

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Ittellä oli Olympus 740 UZ. Ikävöin sitä päivin öin. Jos tarttis nyt kamera ostaa, ostaisin Olympuksen. Siinä on lisäksi pirun helppo ja hieno kuvien arkistointiohjelma. Lyö Canonin vastaavat 200-3.

Zep

Well-known member
Sijainti
Veteli
Noita arkistointiohjelmiahan tulee jokaisesta tuutista, joten kameraa tuskin kannattaaa sen pohjalta ostella.

Teme-84

Well-known member
Sijainti
Kokkola
Samsungin L830 tuli ostettua. On ollut kyllä loistava peli. Ja tosi hyvälaatuisia videoleikkeitä. Kuvatkin sangen hyviä.

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Sijainti
toalet
Canon S5 IS ja toi 560 UZ Olympus oli paikallisessa 399€.

Mangelo

Well-known member
Digikamera pitäisi hankkia. Vaatimukset:

-budjetti maks 250€ (mieluummin 200€)
-vähintään 6x zoom
-kuvien soisi onnistuvan etenkin ulkosalla
-riittävä tarkkuus 15*10cm arkille

Ehdotuksia otetaan vastaan. Olen ajatellut lähinnä tämän tapaisia:

Panasonic Lumix DMC-LZ6
Ricoh Caplio R5
Canon PowerShot A720 IS
Fuji Finepix S5700

Ricohissa ja Panasonicissa ei ole tähtäintä, pärjääkö ilman? Fujissa ei ole kuvanvakainta.

Jr-

Maximum Attack
Sijainti
Saviseutu
Suosittelen kameranostajia pysymään kameramerkeissä, joilla on kokemusta kameroiden tekemisestä. Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Panasonic ja Fuji. Olettaa vois, että kun jokin kameravalmistaja osaa tehdä järjestelmäkameran niin osaamista löytyy myös pokkarikameroiden valmistamisessa. Tuosta joukosta kun löytää itselleen mieluisan vaihtoehdon ja omaan käteen sopivan vempaimen niin tekee melko varmasti hyvän valinnan.

kana-fin

Well-known member
Matxi sanoi:
Canon S5 IS ja toi 560 UZ Olympus oli paikallisessa 399€.
Oletko harkinnut Canon s3 is:ää, erot kameroiden välillä eivät ole valtavia, mutta hinta pitäisi ainakin olla eri.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
PekPoy sanoi:
Itse en ole vielä kohdannut syytä ostaa minkääntasoiseksi pokkariksi muuta kuin Canonin.
Peesaan. Edellinen oli Olympus, mutta sitä suuremmalla syyllä tiedän, että ihan helpolla en Canonista enää merkkinä luovu.

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Zep sanoi:
Noita arkistointiohjelmiahan tulee jokaisesta tuutista, joten kameraa tuskin kannattaaa sen pohjalta ostella.
Totta puhut. Mutta ei niin helppokäyttöistä ja monipuolista kuin Olympuksen. Ja kun vielä kamera huippu, voin kyllä puhtaalla omallatunnolla suositella sitä kelle vain. Akut kestävät kolme kertaa kauemmin yhdellä latauksella kuin vast. Nikonissa.