Tämä nykyisin käytössä oleva listan ja henkilövaalin sekoitus on hyvin suomalaisille sopiva vaalitapa. Kansalaisille annetaan sellainen kuva, että tässä äänestetään henkilöitä, vaikka äänestyspäätöksen merkitys on 80-90 % puolueen valinnassa. Ehdokas, jolla ei ole mitään mahdollisuutta läpimenoon, ei hyödy sinun äänestäsi mitenkään. Rehellisempää olisi joko suorat henkilövaalit tai sitten ihan oikeat listavaalit, joten ainakin minä toivoisin muutosta nykyiseen. Mutta suomalaisille sopivat täydellisen läpinäkyvät kusetukset kaikkein parhaiten.
Meinasiko muuten kenelläkään muulla laatta lentää eilen ruudulle kun näki Heinäluoman maikkarin tentissä? Itse olin valitettavasti paikassa, jossa en voinut kuin katsoa ja olipahan kaikinpuolin vastenmielinen näky. Tentin vetäjien kysymykset olivat tyypilliseen suomalaismeininkiin suunnilleen samalla tasolla kuin paikallislehden TET-harjoittelijoiden pikakatugallupit vastaantulijoille. Ei vieläkään paljon journalismin tasolla tässä maassa juhlita. Vaikka kysymykset sinänsä sitten arkoihin paikkoihin osuisivatkin, niin olivat ne silti paperista luettuja ja vastasi Heinäluoma mitä tahansa, nämä menivät jo seuraavaan aiheeseen. "Olen saanut suuren herätyksen ilmastomuutoksen vakavuudesta". Kun Heinäluoma tuon sanoi, jouduin jo poistumaan WC:hen, mutta hyvän äänieristyksen takia illallinen jäi edelleen vatsaani.
"Olemme ratkaisseet terveyskeskusten lääkäripulaa". Voi kiesus että kehtaakin valehdella noin järkyttävää roskaa. Prosenteissa laskettava vaje on kasvanut koko vaalikauden, vaikka Lipposen aikana käynnistetty "määrä tappiin ja laatu nollaan"-koulutussuunnitelma on kasvua hidastanutkin. Tällä vaalikaudella ei mitään terveyskeskusten rekrytointiongelmien eteen ole tehty, mutta lukuisia kertoja on kuultu sellaisia ehdotuksia ja kannanottoja, jotka ovat ajaneet täysin päinvastaista. Viimeisinpämä demarien kontrollissa olevan STM:n leimasin TEO on ajamassa nurin keikkafirmoja "koulutuslakiuudistuksella", jonka perimmäinen tarkoitus ei järin piilossa ole. Keikkafirmathan voivat ottaa aika suuren kiitoksen niskoilleen siitä, että syrjäkyliin on työvoimaa edes saatu. Selvästi parantaneet työvoiman kohtaamista ja parantaneet työoloja ja -ehtoja, myös koulutusasiat ne ovat hoitaneet pääsääntöisesti julkista työnantajaa paremmin. Nyt Heinäluoma ottaa nykyisen muniinsa 4 vuotta huippupalkalla puhallelleen paskahallituksen ansioksi yksityisten yrittäjien ja edellisten hallitusten aikaansaannoksia, joita on oikeastaan vain itse ollut vaikeuttamassa.
Tiesittekö muuten että SAK:lla ja SDP:llä ei ole mitään erityistä suhdetta keskenään? Sanoi eilen eräs SAK:n mainosta sanoin "onhan siinä vähän jotain ongelmaa, lähinnä ruokaan suhtautuminen" puolustellut SAK:n SDP:n puheenjohtajaksi lobbaama "natural talent". Voisi äänestää jotain Seppo Kääriäistä ihan vain, jotta tuo niljake lentäisi oppositioon. Mutta eiköhän kansa taas tiedä mitä se haluaa ja saadaan tämä hieno ihminen pääministeriksi
EDIT: korjataan hieman voimasanoja pois, kun ne on multa kielletty