http://www.eurooppatiedotus.fi/public/default.aspx?contentid=206506
Eri maiden EU-maksujen kehitykseen
vaikuttavat muun muassa EU:n
maatalouspolitiikan meneillään oleva
uudistus, uusien jäsenmaiden saamien
maataloustukien ja rakennetukien
vaiheittainen kasvu, eräille jäsenmaille
myönnetyt uudet maksualennukset
(Saksa, Alankomaat, Ruotsi
ja Itävalta) sekä Ison-Britannian
jäsenmaksualennukseen tehtävät
leikkaukset, jotka tulivat asteittain
voimaan vuodesta 2009 alkaen.
Ison-Britannian maksuosuuden kasvaessa
muiden jäsenmaiden maksut
EU:lle pienenevät vastaavasti.
Mistä jäsenmaksu
muodostuu?
J
äsenmaan nettomaksu lasketaan
vähentämällä jäsenmaan EU:lle
maksamista rahoista summa, jonka
jäsenmaa saa EU:n budjetista.
Jäsenmaksut määräytyvät jäsenmaiden
bruttokansantulon ja arvonlisäverokertymän
sekä unionin
maataloustullien ja sokerimaksujen
mukaan. Suomen maksuista EU:n
budjettiin vähennetään siis EU:n
budjetista saadut tulot. Tästä laskelmasta
puuttuvat muun muassa
tullimaksut ja tullien keräämisestä
saatavat Suomen kantopalkkiot.
Suomi kerää tullimaksut rajoillaan,
mutta ne luetaan EU-budjettiin suoraan
osaksi EU:n omia varoja eivätkä
siten kuulu kansallisiin maksuihin.
Laskelmassa ei huomioida ulkosuhdemenoja
eikä hallintomenoja.
Nettomaksuosuuksissa ei siten
myöskään näy esimerkiksi niiden
työntekijöiden osuus, jotka työskentelevät
EU:n palveluksessa, mutta
asuvat Suomessa. He kuitenkin
saavat tulonsa EU:lta ja käyttävät
sen Suomessa, kuten Euroopan kemikaaliviraston
(ECHA) työntekijät
Helsingissä.