Eeppistä vääntöä vanhoista asioista.

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
En minäkään noita tapahtumia kovin tarkasti muista, mutta sellainen mielikuva jäi että aika tasavahvoja miehet olivat. Herbert joutui useamman kerran keskeyttämään pistesijoilta tekniseen vikaan ja joutui myös muiden kolaroimaksi. Jos tilastoja katsotaan, niin kaikkiaan Herbert sai autonsa ruutulipulle vain neljässä kisassa. Siihen nähden ei siis ole ihme, että Häkkinen keräsi enemmän pisteitä. Ja juuri sen takia ei MM-pisteiden perusteella voi aina kuskien suorituksia vertailla, vai väittääkö joku että Coulthard ajoi 2002 paremman kauden kuin Räikkönen?
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
JT sanoi:
Ja juuri sen takia ei MM-pisteiden perusteella voi aina kuskien suorituksia vertailla
Paitsi tietysti silloin kun vertailtavina ovat m.schumacher ja joku muu.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin 1992 Herbertillä oli parissakin kisassa uskomatonta epäonnea Ligier-kuskien takia. Sekän Brasiliassa ja Unkarissa Boutsen ja Comas päättivät kolaroida keskenään ja molemmissa tapauksissa uhrina oli Herbert. Äkkiseltään kun katsoi, niin Mika keskeytti kerran ajovirheeseen, se tapahtui sateisessa Espanjan kisassa. Herbertillä oli kaksi ajovirhettä. Spinni niinikään Espanjan kisassa ja sitten ulosajo Monacossa.

Mutta muuten Lotus-kaksikolla oli kisoissa uskomattoman paljon epäonnea, varsinkin niissä kisoissa missä auto oli kilpailukykyinen. Kanadassa ja Japanissa olisi varmasti tullut podiumi jommalle kummalle autolle, mutta tekniikka petti. Samoin Monzassa ja Hockessa petti tekniikat. Lotuksen uusi auto, 107 oli varsin kilpailukykyinen ja helppo kilpa-auto ajaa. Silloin kuin se toimi, niin nopeus riitti kevyesti kahdeksan joukkoon, oli kuskina kumpi tahansa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Noniin nyt vaan odotellaan kuka sanoo ekana että Lotuksen 107 oli itseasiassa parempi kuin B192.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Miten muuten voi nimittää autoa jolla ei meinaa päästä maaliin asti kilpailukykyiseksi? Luotettavuusko ei ole yksi kilpailukyvyn komponentti?
 

Carlos

Well-known member
Liittynyt
31.10.2004
Viestit
142
Sijainti
Keski-Suomi
No jaa tuo taisi olla lähinnä tulevaisuutta koskeva lausahdus.
Salokin tule olemaan historian ainoa poikkeus....
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever sanoi:
Suosittelen tutkimaan yhden MS:n historiaa Formuloissa. Ja nyt emme puhu saksalaisesta kuljettajasta.
Niin minähän tarkoitin tietysti tulevaisuutta mutta NUS-NUS!
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kuskin kansalaisuudella ei ole minulle sinänsä mitään väliä mutta ehkä on parempi suomalaisten psyykkeen kannalta, että Observerin ennustus toteutuu.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ferrari 4ever sanoi:
Kuskin kansalaisuudella ei ole minulle sinänsä mitään väliä mutta ehkä on parempi suomalaisten psyykkeen kannalta, että Observerin ennustus toteutuu.
Susta ne uudet kerrokset kuoriutuu kuin sipuluista, nyt sitä ollaan jo psykiatreja....
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Sinäkin osasit tehdä hienon psykoanalyysin kilpailun ohjaajasta muutaman minuutin kuvamateriaalin perusteella. Taidat olla myös alan ammattilaisia minun kanssani, koska tuollaiseen ei joka Jussi kykene.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
JT sanoi:
Aika posketonta tuollaisia väitteitä on tosiaan faktana esittää. Ensinnäkin Schumacher on hankkinut ykköskuskin asemansa ihan ajamalla. Jos Häkkinen olisi osoittanut samanlaisia otteita radalla ja kyennyt olemaan yhtä ylivoimainen tallikaveriinsa verrattuna, olisi hänelle kenties taattu samanlainen asema kuin Schumille Ferrarilla ja maksettu myös samanlaista palkkaa. DC kuitenkin kykeni olemaan ajoittain ihan ajamalla nopeampi ja löi parina vuonna Häkkisen pisteissäkin. Näin ollen McLarenin kannalta ei ollut täysin selvää, kumpaan kuskiin kannattaisi satsata. Toisaalta rehti kilpailutilanne myös motivoi molempia kuljettajia. Eivätkä ne Coulthardilta mahdollisesti otettavissa olleet pisteet olisi muutenkaan riittäneet nostamaan Häkkistä mestariksi 2000, jos jossittelemaan lähdetään.

Niin, onkos Mclarenilla tapana yleensäkään ajattaa ketään kuljettajaa selvässä ykköskuljettajan asemassa.Schumin siirtymisestä mäkille huhuttiin yhdessä vaiheessa (´98) mutta yksi asia mikä erittäin oleellisena kariutti siirron oli se, ettei Mclaren luvannut miehelle 100% ykköskuljettajan asemaa.Olisiko Schumacher yhtä ylivoimainen tallikaveriinsa nähden mikäli joutusi aina ajamaan tasaväkisesti tätä vastaan? Rohkenen vahvasti epäillä.Joten mitenkä voit verrata Schumacherin ylivoimaa tallikavereihin nähden vaikka näillä ei edes ole ollut mahdollisuutta ajaa tätä vastaan?

Siksi onkin hauskaa että mainitset Mclarenin rehdin kilpailutilanteen ja sen edun.Eikö se sitten toimisi Ferrarilla?

En silti väitä etteikö Schumacher olisi mahdollisesti hallitseva vaikka joutuisikin ajamaan tallikaveriaankin vastaan, mutta nähdyn kaltainen yliovoima olisi huomattavasti työläämpää.Selustauhkaa kun ei hänellä ikinä ole muiden tapaan ollut.

DC pystyi pari-kolme kertaa kaudessa olemaan vuosina ´98-00 Häkää nopeampi, siitäkö syystä hänelle piti tarjota tasaveroinen kohtelu? Tuota logiikkaa käyttäen Ferrarilla pitäisi siis myös ajaa kaksi tasa-arvoista kuljettajaa.

Ja vielä vuosi 2000.Mikäli Coulthard olisi luovuttanut Häkälle voitot Silverstonessa ja Ranskassa (yht.8 pistettä) olisi Japaniin lähdetty tasatilanteessa 88 pistettä.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Re: Ferrari - 2005

Ferrari 4ever sanoi:
..ja sitten voimmekin rentoutua ja odotella hopeanuolten huimia talvitestejä, tallin sisällä kehittyvää positiivista ilmapiiriä ja värikkäitä kommentteja sekä syitä Ferrarin mahdolliselle nöyryytykselle viimevuoden tapaan. :thumbup:
:confused: :confused: :confused:

Oletkos nossut ylös kesken unien ?? :jaska: vai mikä sua riivaa ?? Syitä ferrarin menestykseen täytyy jokaisen vastuuntuntoisen tallin aina miettiä .. Esimerkiksi Ferrarin suuri vuotuinen budjetti 600 000 000 dollaria vuodessa on aika hyvä syy - tai että Ferrarilla ja Bridgestonella on hyvin läheinen yhteistyö minkä seurauksena renkaat sopivat parhaiten vain yhteen autoon (arvaa mihin) Sen seurauksena on että muut tallit seuraavat McLarenin esimerkkiä ja siirtyvät toisiin renkaisiin... nyt viimeksi jopa "pikku Ferrari" (siis Sauber) joo syitä on vaikka muille antaa ja kannattaa miettiä ... :p
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Ihan kylmää tilastoa Lotuksen kaudesta 1992. Lähtöruudusta löytyi tuolloin 26 autoa :eek!: :ahem:

Listassa erinäköisillä kirjaimilla:
Mikan sijoitus kisassa / keskeytys ja keskeytyksen syy (lähtöruutu)
Johnnyn sijoitus kisassa / keskeytys ja keskeytyksen syy (lähtöruutu)
Maaliin ajaneet

Kyalami: 9 (21) 6 (11) 13
Mexico City: 6 (18) 7 (12) 13
Interlagos: 10 (24) R, accident (26) 10
Barcelona: R, spun off (21) R, spun off (26) 12
Imola: DNQ R, gearbox (26) 14
Monaco: R, clutch (14) R, accident (9) 12
Montreal: R, gearbox (10) R, clutch (6) 14
Magny-Cours: 4 (11) 6 (12) 11
Silverstone: 6 (9) R, gearbox (7) 17
Hockenheim: R, engine (13) R, engine (11) 16
Hungaroring: 4 (16) R, accident (13) 11
Spa: 6 (8) R, engine (10) 18
Monza: R, electrics (11) R, engine (13) 11
Estoril: 5 (7) R, steering arm (9) 14
Suzuka: R, engine (7) R, gearbox (6) 15
Adelaide: 7 (10) 13 (12) 13

Aika-ajot: 7 - 9
Tekniset keskeytykset 5 - 9
Ajetut GP:t ennen kauden alkua 16 - 16
Ensimmäiset GP:t USA ´91 - Brasilia ´89
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Black Leopard sanoi:
Niin, onkos Mclarenilla tapana yleensäkään ajattaa ketään kuljettajaa selvässä ykköskuljettajan asemassa.Schumin siirtymisestä mäkille huhuttiin yhdessä vaiheessa (´98) mutta yksi asia mikä erittäin oleellisena kariutti siirron oli se, ettei Mclaren luvannut miehelle 100% ykköskuljettajan asemaa.Olisiko Schumacher yhtä ylivoimainen tallikaveriinsa nähden mikäli joutusi aina ajamaan tasaväkisesti tätä vastaan? Rohkenen vahvasti epäillä.Joten mitenkä voit verrata Schumacherin ylivoimaa tallikavereihin nähden vaikka näillä ei edes ole ollut mahdollisuutta ajaa tätä vastaan?
No kyllähän esimerkiksi Senna oli Bergerin kanssa McLarenilla ajaessaan niin selvä ykköskuljettaja kuin voi olla.

Ja itse lähden edelleen liikkeelle siitä, että pääsääntöisesti molemmilla Ferrari-kuskeilla on ollut samanlainen kalusto käytössä, vaikka kisoissa pisteitä onkin pelattu Schumacherin pussiin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
JT sanoi:
No kyllähän esimerkiksi Senna oli Bergerin kanssa McLarenilla ajaessaan niin selvä ykköskuljettaja kuin voi olla.

Ja itse lähden edelleen liikkeelle siitä, että pääsääntöisesti molemmilla Ferrari-kuskeilla on ollut samanlainen kalusto käytössä, vaikka kisoissa pisteitä onkin pelattu Schumacherin pussiin.
Ykköskuljettaja Senna kyllä kiistatta oli, mutta Schumacherin asemaan Ferrarilla ei tuota tilannetta kyllä mitenkään voi verrata.

Bergerillä oli myös lupa voittaa Senna mikäli siihen kilpailussa oli mahdollisuus ja MM-tilanne sen salli.Brasilialainen otti ykköskuljettajan paikkansa raa´alla nopeudella, siihen ei tarvittu eri määräyksiä varikolta.Vai montako kertaa Berger sai tehdä tilaa radalla? Ja siinä missä Senna suostui myös ajamaan toisen huippukuljettajan kanssa samassa tallissa (Prost) Schumacher ei vastaavaan ole ikinä suostunut.

Schumilla ja Barrilla samanlainen kalusto... Niinpä niin :rolleyes:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
JT sanoi:
Ja itse lähden edelleen liikkeelle siitä, että pääsääntöisesti molemmilla Ferrari-kuskeilla on ollut samanlainen kalusto käytössä, vaikka kisoissa pisteitä onkin pelattu Schumacherin pussiin.
Autohan tehdään juuri miten se parhaiten soveltuu Schumacherille. Barrichellon on sitten totuteltava siihen autoon ja faktaahan tämä ei ole, mutta Schumihan testanneekin enemmän kuin Rubens. 1A ja 1B kohtelu on jo myönnetty ihan Jean Todtia myöten, joten kyllä voisi olettaa, että Schumin auto tarkastetaan millintarkasti kun Rubensin autoon sattuu näitä teknisiä ongelmia useammin, ei tosin tänä vuonna tainnut olla kuin pari teknistä vikaa. Ihmetystä herättää myös se, että Rubens löytää yhtäkkiä supervauhdin vasta sen jälkeen kun mestaruus on tavoittamattomissa myös pistetaulukon mukaan.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Black Leopard sanoi:
Bergerillä oli myös lupa voittaa Senna mikäli siihen kilpailussa oli mahdollisuus ja MM-tilanne sen salli.Brasilialainen otti ykköskuljettajan paikkansa raa´alla nopeudella, siihen ei tarvittu eri määräyksiä varikolta.Vai montako kertaa Berger sai tehdä tilaa radalla?
Tuo mitä ensimmäisessä lauseessa väität pätee kyllä yhtä lailla Barrichelloon Ferrarilla. Ja kyllähän Schumacher on paikkansa ykköskuskina ottanut nimenomaan ajamalla, ellet sitten usko johonkin salaliittoteoriaan. Viiden vuoden aikana on laskujeni mukaan ollut tasan kaksi kisaa, joissa Barrichello on joutunut tekemään tilaa.

Kommentoidaan nyt sitten Petellekin. Eihän Barrichello tänä vuonna keskeyttänyt kertaakaan tekniseen vikaan. Että kyllä se luotettavuus o hiottu kuntoon ihan molempien autojen osalta. Barrichellon paremmat otteet loppukaudesta johtuivat ennen kaikkea siitä, että Schumin keskittyminen herpaantui mestaruuden ratkettua.
 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
"Bergerillä oli myös lupa voittaa Senna mikäli siihen kilpailussa oli mahdollisuus ja MM-tilanne sen salli"

JT sanoi:
Tuo mitä ensimmäisessä lauseessa väität pätee kyllä yhtä lailla Barrichelloon Ferrarilla.
No ei. Itävallassa 2002 tämä juuri nähtiin ja vuotta aiemminkin Barrichello päästi tallimääräyksellä Schumacherin ohitseen.

Että kyllä se luotettavuus o hiottu kuntoon ihan molempien autojen osalta. Barrichellon paremmat otteet loppukaudesta johtuivat ennen kaikkea siitä, että Schumin keskittyminen herpaantui mestaruuden ratkettua.
Sen jälkeen ku Schumacher viimeksi keskeytti tekniseen vikaan on niistä aiheutuneet keskeytykset Barrichellolle 7-0.

"After Michael won the championship, I think the team relaxed in a way that gave the chance for both drivers to have a chance to win. The team is giving me a VIP feeling and I'm feeling good."

Siinähän se todellinen syy Barrichellon parempiin otteisiin tuli. Ferrari ei enää harrastanut niin selvästi tallipeliä Sgumin pussiin niin brassillakin alkoi kulkea.
 
Ylös