Eeppistä vääntöä vanhoista asioista.

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
JT sanoi:
Kommentoidaan nyt sitten Petellekin. Eihän Barrichello tänä vuonna keskeyttänyt kertaakaan tekniseen vikaan. Että kyllä se luotettavuus o hiottu kuntoon ihan molempien autojen osalta. Barrichellon paremmat otteet loppukaudesta johtuivat ennen kaikkea siitä, että Schumin keskittyminen herpaantui mestaruuden ratkettua.
Nürre tai joku toinen kisa Rubensi keskeytti viimeisellä kiekalla konerikkoon. Jos ei, niin sitten olen tainnut nähdä unta. Monacossa taas Rubinho kärsi jousitusongelmista ja siihen nähden kolmas sija oli todella hyvää tuuria. Barrichellon vauhti on parantunut muihinkin kuin Schumiin nähden aina loppuvuodesta. Johtuneeko sitten osaksi siitä, että Barrichello vaatii todella kauan sopeutumisaikaa autoonsa, ennen kuin Rubinho oppii sitä ajamaan nopeasti. Näin on käynyt mielestäni ainakin kolmella edellisellä kaudella, toki Schumin heikohko loppukausi (ei motivaatiota) sai Rubensin näyttämään entistä paremmalta.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ferrari 4ever sanoi:
.

ps. Eiköhän se kylmä sota saada rakennettua kauden alkuun mennessä - tällä menolla. :p
Uskomaton tyyppi. Ensiksi on ihan raivona huutamassa että missä linkit/clipit tms, ei voi olla faktaa. Sitten kitistään provosta kuin mistäkin ja välillä valittaa että jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseensä yms. USKOMATON TUULIVIIRI

Niin, tämähän on vapaa keskustelu alue ja niin aijonkin kertoa oman mielipiteeni ihan ilman clippejä. Voiko kukaan olla tollanen oikeasti ? Vai onko tää joku Jouko Turkan teatterikoulun oppiteos
"Miten todella saat kanssa ihmiset raivostumaan"
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Pete sanoi:
Nürre tai joku toinen kisa Rubensi keskeytti viimeisellä kiekalla konerikkoon. Jos ei, niin sitten olen tainnut nähdä unta.
= näit unta.
Rubens keskeytti Suzukassa kolarointiin DC:n kanssa ja Hockessa RB kohelsi kisan alussa, ja päätyi pisteiden ulkopuolelle renkaan pamahdettua viimesellä kierroksella.
Muutoin RB sijoittui joka kisassa pisteille, eli hyvin oot kisat katsonu... :D
(pisteet järjestyksessä: 8 5 8 3 8 6 8 8 8 6 6 -- 8 6 10 10 -- 6 = 114p)
 
Viimeksi muokattu:

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Observer sanoi:
"Tuo mitä ensimmäisessä lauseessa väität pätee kyllä yhtä lailla Barrichelloon Ferrarilla."

No ei. Itävallassa 2002 tämä juuri nähtiin ja vuotta aiemminkin Barrichello päästi tallimääräyksellä Schumacherin ohitseen.
Alkuperäinen väite oli siis:
"Bergerillä oli myös lupa voittaa Senna mikäli siihen kilpailussa oli mahdollisuus ja MM-tilanne sen salli"

On Barrichellokin saanut voittaa Schumacherin MM-tilanteen niin salliessa. Pidän jopa todennäköisenä, että McLarenilla olisi päädytty vastaavassa tilanteessa täysin samanlaiseen ratkaisuun, niin selvä ykköskuski Senna tallissa oli.

Sen jälkeen ku Schumacher viimeksi keskeytti tekniseen vikaan on niistä aiheutuneet keskeytykset Barrichellolle 7-0.
Mikä sitten selittää sen, että McLaren-kuljettajista Räikkösellä on kolmen viime vuoden ajalta ainakin kaksinkertainen määrä teknisestä viasta johtuneita keskeytyksiä Coulthardiin verrattuna? Onko DC ollutkin ykköskuski, vai voisiko tuurilla tai jopa kuskin ajotavalla olla jotain osuutta asiaan? On Schumillakin ongelmia ollut silloin tällöin, ne vaan ovat osuneet harjoituksiin tai sitten ne eivät ole estäneet häntä tuomasta autoa ruutulipulle (Barcelona 2004).

Mitä noihin Barrichellon kommentteihin tulee, niin ei kai hänen voi odottaa muuta sanovan.
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
JT sanoi:

Mikä sitten selittää sen, että McLaren-kuljettajista Räikkösellä on kolmen viime vuoden ajalta ainakin kaksinkertainen määrä teknisestä viasta johtuneita keskeytyksiä Coulthardiin verrattuna?
7- 0 on aika paljon vahvempi kuin kaksinkertainen. Toisaalta juurikin havainto Schumcaherin vikojen keskittymisestä harjoituksiin ei ainakaan heikennä oletusta Schumcaherin saamasta erityiskohteluista, pikemminkin se kertoo pieteetistä jolla Schumcaherin auto valmistellaan kilpailuun ja Barichellon kohdalla pietettin puutteesta.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kaudella 2002, jolloin myös Ferrarilla oli suurin ero keskeytyssuhteessa :

David : 3
Kimi : 9

Rubens : 4
Schumacher : 0

Ferrarilla yhteensä kausina 00-04 :

Schumacher : 4
Rubens : 13

Jostain syystä tuo F1 News ei anna Mclarenille statistiikkaa kahdelta viimeiseltä kaudelta. Kuluneella kaudella keskeytykset menivät Ferrarin osalta tasan.
 
Viimeksi muokattu:

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Oho sanoi:
7- 0 on aika paljon vahvempi kuin kaksinkertainen. Toisaalta juurikin havainto Schumcaherin vikojen keskittymisestä harjoituksiin ei ainakaan heikennä oletusta Schumcaherin saamasta erityiskohteluista, pikemminkin se kertoo pieteetistä jolla Schumcaherin auto valmistellaan kilpailuun ja Barichellon kohdalla pietettin puutteesta.
Tätä olen aina ihmetellyt lukiessani keskusteluja Schumin erityiskohtelusta. Tarkoittaako Oho siis, että Barrichellon mekaanikot vetävät lonkkaa pilttuussa vapaissa harjoituksissa, aika-ajoissa ja kaikissa muissa tilanteissa, kun Schumin mekatsut painaa hommia hiki hatussa koko ajan? Mihin Ferrari tarvitsee tuollaista laumaa mekatsuja, jos oletusarvona on jo tehtaalla, ettei Barrichellon autoon tarvitse koskea? Vai häärääkö Barrichellonkin mekatsut Schumin auton ympärillä? Eikö Ferrari tuo paikalle tarpeeksi mekaanikkoja, että niitä riittäisi Barrichellollekin? Uskooko joku todella, että Ferrari riskeeraisi tallipisteitä, ja valmistelisi Rubensin auton huonommin? Jos näin on, miksi he tekisivät niin? Vai olisiko sittenkin mahdollista, että molempiin autoihin keskittyy tarpeellinen määrä mekaanikkoja, ja nuo huimat 7 keskeytystä ovat tulleet ihan vain sattuman takia?
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Oho sanoi:
7- 0 on aika paljon vahvempi kuin kaksinkertainen. Toisaalta juurikin havainto Schumcaherin vikojen keskittymisestä harjoituksiin ei ainakaan heikennä oletusta Schumcaherin saamasta erityiskohteluista, pikemminkin se kertoo pieteetistä jolla Schumcaherin auto valmistellaan kilpailuun ja Barichellon kohdalla pietettin puutteesta.
No joo, meni vissiin aika pahasti alakanttiin tuo arvio Räikkösen kaksinkertaisesta keskeytysmäärästä Coulthardiin verrattuna. Päättyneellä kaudella Kimi vei tilaston nimiinsä 8-2, jos huomioon otetaan siis vain tekniset viat. Kaudella 2002 suhde näyttäisi olleen aika lailla sama. 2003 keskeytyksiä oli molemmilla suhteellisen vähän. Ferrarilla 2004 lopputulos oli siis 0-0, edellisenä vuonna Barrichello taisi keskeyttää kerran tai kaksi (mieleen tulee nyt vain Brasilia) tekniseen vikaan, joten ei tuosta voi mitenkään vetää johtopäätöstä siitä, että hänen autonsa ylläpito olisi lyöty täysin laimin niin kuin jotkut väittävät.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
JT sanoi:
Alkuperäinen väite oli siis:
"Bergerillä oli myös lupa voittaa Senna mikäli siihen kilpailussa oli mahdollisuus ja MM-tilanne sen salli"

On Barrichellokin saanut voittaa Schumacherin MM-tilanteen niin salliessa. Pidän jopa todennäköisenä, että McLarenilla olisi päädytty vastaavassa tilanteessa täysin samanlaiseen ratkaisuun, niin selvä ykköskuski Senna tallissa oli.


Itävalta oli kauden 2002 kuudes kisa, M.Schumacher oli voittanut 5 kisasta 4.Mikä siis oli pakottava tarve tuhota Barrichellon kisa Schumin hyväksi?

Ringillä ei punaisilla yllättäen enää ollutkaan rohkeutta tehdä samaa temppua uudestaan :wink:

Ja mikäli Mclarenin toimintatapoja realistisesti arvioi, em he eivät varmasti olisi tehneet
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Juhis sanoi:
Uskooko joku todella, että Ferrari riskeeraisi tallipisteitä, ja valmistelisi Rubensin auton huonommin? Jos näin on, miksi he tekisivät niin? Vai olisiko sittenkin mahdollista, että molempiin autoihin keskittyy tarpeellinen määrä mekaanikkoja, ja nuo huimat 7 keskeytystä ovat tulleet ihan vain sattuman takia?
No tallin parhaat mekaanikot työskentelevät Schumacherille. Ja mitenhän luulet että Barrichellon mekatsuiden työpanokseen vaikuttaa tieto siitä että Rubens ei saa voittaa Schumacheria? Tuollainen on tuskin kovin kannustava työympäristö. Noissa olosuhteissa tapahtuu niitä pieniä herpaantumisia joista aiheutuu se että Barrichellon auto on suhteessa Schumacheriin ollut helvetin epäluotettava juuri mennyttä kautta lukuunottamatta. Ei siellä varmasti tahallaan mitään sabotoida mutta Barrichellon paaria-asema tallissa vaikuttaa negatiivisesti.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Schumacher on myös - kuten kaikki hänen kanssaan työskennelleet ovat väittäneet - paras nykyisistä kuljettajista motivoimaan henkilökuntaa. Miehellä kun on vielä se nk. "poliittinen muisti". Eli muistaa kysyä tätien ja kissojen kuulumiset joka tapaamisella ja käyttää aina sanaa "we" puhuessaan omista suorituksistaan radalla. Tuskin on parempaa tapaa kannustaa omaa väkeä korkeaan suoritustasoon.

Kaudella 2001 ja 2000 autot olivat myöskin yhtä hyvässä timmissä. Yksi kausi on ollut suuri poikkeus mutta tuolloinhan myös Mclarenilla oli iso ero keskeytysten suhteessa.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Silloin kypärät lentelevät ja palautetta tulee mittavissa määrin. Mutta se tehdään aina tallin sisällä. Schumacher ei koskaan pui näitä asioita julkisuudessa, se on hyvä ominaisuus kuljettajalta. Häkkinen toimi samoin.

Sitten on miehiä, jotka puhuvat suunsa puhtaaksi lehdistölle kun ärsyttää. Tai valittavat auton nopeudesta / kestävyydestä journalistien kysyessä, että mitä tapahtui. Schumacher ei itkenyt auton huonosta luotettavuudesta v1996 vaan sen eteen tehtiin töitä niska limassa.

Tuskin Kimin henkilökohtaisia mekaanikkoja pahemmin motivoi "en mä tiedä, se hajos taas niinkuin aina", "minkäs teet kun auto ei kestä" tyyliset kommentit. Miehellä on opittavaa radan ulkopuolisessa toiminnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Schumifani

Well-known member
Liittynyt
23.3.2004
Viestit
157
Sijainti
Helsinki, Finland
Observer sanoi:
Varsinkin silloin kun jotain menee pieleen. :D
Tuo on kyllä täyttä potaskaa. Schumacher on aina käyttänyt sanaa "we", niin myötä- kun vastamäissäkin. Erityisesti menestyksekkäiden kisojen jälkeen on aina ollut puhe "meistä". Jos auto on ollut huono tai hajonnut, Schumi on (muistaaksen) aina sanonut jotain tyyliin "we have to find the problem and fix it", kun taas eräät toiset kuskit mielummin heittävät kommenttia tyyliin "kun se auto nyt kerrankin kestäisi" ja "en mä sille mitään voi kun auto ei hajoaa koko ajan".
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever sanoi:
Tai valittavat auton nopeudesta / kestävyydestä journalistien kysyessä, että mitä tapahtui. Schumacher ei itkenyt auton huonosta luotettavuudesta v1996 vaan sen eteen tehtiin töitä niska limassa.
Sen sijaan Schumacher jaksoi kyllä itkeä Goodyearin renkaista kauden 1998 alkupuoliskolla.


Tuskin Kimin henkilökohtaisia mekaanikkoja pahemmin motivoi "en mä tiedä, se hajos taas niinkuin aina", "minkäs teet kun auto ei kestä" tyyliset kommentit. Miehellä on opittavaa radan ulkopuolisessa toiminnassa.
Missäs Kimi näin on sanonut: "en mä tiedä, se hajos taas niinkuin aina"?

Tässä muuten yksi Schumacherin helmi Silverstonen GP:n lehdistötilaisuudesta vuodelta 2001:

Interviewer: And then after that Mika was able to pull clear, it was obviously clear in your mind that he was on a two-stop strategy to yor one stop. Who decided in Ferrari that you would be stopping just the once in the race?

M.Schumacher: Its always the teams decision honestly.
Eli mies ei itse ota mitään vastuuta. Kaikki on tallin vikaa kun ei voittoa tullut. Säälittävää.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Schumifani sanoi:
Tuo on kyllä täyttä potaskaa. Schumacher on aina käyttänyt sanaa "we", niin myötä- kun vastamäissäkin. Erityisesti menestyksekkäiden kisojen jälkeen on aina ollut puhe "meistä". Jos auto on ollut huono tai hajonnut, Schumi on (muistaaksen) aina sanonut jotain tyyliin "we have to find the problem and fix it", kun taas eräät toiset kuskit mielummin heittävät kommenttia tyyliin "kun se auto nyt kerrankin kestäisi" ja "en mä sille mitään voi kun auto ei hajoaa koko ajan".
No Schumacherilla ei ole mitään syytä aukoa turpaansa vaikka pari keskeytystä tulisikin. Niin uskomattoman kestävä ja ylivoimainen auto sillä on ollut jo useamman vuoden, lähinnä siinä tilanteessa se nolaisi itsensä. Ja et näytä edes olevan varma tuosta asiasta kun sanot "muistaaksesi". Luepas tuo mun ylempi kommentti, siellä Schumacher sujuvasti sysää Englannin GP:n tappion Häkälle tiimin valitseman taktiikan syyksi.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Interviewer: And then after that Mika was able to pull clear, it was obviously clear in your mind that he was on a two-stop strategy to yor one stop. Who decided in Ferrari that you would be stopping just the once in the race?

M.Schumacher: Its always the teams decision honestly.


Eli mies ei itse ota mitään vastuuta. Kaikki on tallin vikaa kun ei voittoa tullut. Säälittävää.
No olipas hieno löytö ja oikein hienosti rakennettu päätelmä tuohon loppuun. Asia kun vain on niin, että Schumacher puhuu aina "meistä" ja vaikka kieli - joka ei ole hänen äidinkielensä - välillä taipuu uuvuttavan kilpailun jälkeen epämääräisesti niin "we" on sanoma ja päämäärä hänen kommenteissaan.

Kisataktiikan tehnyt tiimi koostuu muutamasta mekaanikosta, Schumista itsestään, hänen henkilökohtaisesta avustajasta ja R.Brawnista.

"Se on aina tiimin päätös"

Kiinnostavaa, että löydät säälittäviä piirteitä miehestä tuollaisen kommentin perusteella - ennakkoluuloja kun luonnollisesti ei ole. Siellä on kuskeja, jotka ovat paljon suorasanaisempia lehdistölle kuin PC:nä tunnettu Michael. Montoya esimerkkinä, joka päivä pari sitten haukkui Williamsin tapaa työskennellä. Onko hän säälittävääkin säälittävämpi kuljettaja moisen kommentin perusteella?
 
Viimeksi muokattu:

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Niin montaa "uskon tunnustusta" kuin Ferrari 4ever on antanut Schumiin ja Ferrariin on harvoin nähty näin lyhyehköllä ajalla.
Minusta keskustelun taso on vähän samalla linjalla kuin että "kyllä meidän isä teidän isän voittaa"... kaikki värit vaikuttavat olevan punaisia.. tosi asioista kun ei kannata paljon puhua - Mun on aika vaikea kuvitella kuinka Ron Dennis ja muut McLarenilla tekisivät samantasoisia kommenteja kuten "Mitä se Schumi sanoikaan viime perjantaina tai olisk se nyt torstaina" joo se kysy yhdeltä teknikon vaimolta että kuinka niiden kissa voi" ja joku vastaa että "älä helskutti no ei o ihme että Ferrari voittaa" .

Asiahan on tietenkin niin että Ferrarin strategia on aivan erikoinen: Tässä muutama esimerkki ( niitä löytyisi kyllä useampiakin)

Suuri budjetti (niinkuin muutamien muidenkin tallien) on aivan välttämätön. Jo se että Ferrari uhraa noin 600 miljoonaa dollaria 20 kilpailuun tekee sen että sellaiset tallit kin Minardi, Jordan, Sauber ja viime vuonna Jaguar putoavat leikistä jo ennenkuin on ajettu yhtään kisaa.. (En laske tänne Toyotaa niillä kun on aivan omat probleemansa)

Ferrari on yhden kuljettajan talli. Auto rakennetaan Schumille ja sitten yritetään hankkia kakkoskuski joka sopisi autoon. Rubens saa kokeilla autoa vasta sen jälkeen kun Schumi on sen "kehittänyt" itselleen (tämä toistuu joka vuosi).

Ferrarilla on ykköskuski etusijalla voittoihin ja kakkoskuskin ensisijainen tehtävä on kerätä mahdollisimman paljon pisteitä muilta mutta ei koskaan Schumilta. Esim tänä vuonna sai Rubens lopultakin voittaa kun Schumin maailmanmestaruus oli selvä.

Seuraava erittäin tärkeä tekijä on sopimus Bridgestonen kanssa - että Ferrari maksaa ja Bridgestone kehittää renkaat sitä mukaan kuin auto kehittyy - siis renkaiden kehitys on osa auton kehitystä. Tämä johtaa myös siihen että muiden Bridgesatone-tallien renkaat ovat suurelta osin "Ferrari renkaita" (ja juuri tämän vuoksi yhä useammat tallit ovat siirtyneet toisiin renkaisiin) koska juuri renkaat ovat ne kaikkein tärkeimmät jos aikoo pärjätä kilpailuissa. Jos renkaat eivät ole ok niin ei ole mitään mahdollisuutta. Hyvin autoon sopivat renkaat tekevät myös sen että kun pääsee eroon kilpakumppaneistaan niin voi säästellä moottoria.

Yhteistyö "pikku Ferrarin" (siis Sauberin) antaa myökin se lisä etua (esim. Massa oli ferrarilla opissa ja sai tietoonsa kaikki ferrarin "salaisuudet" ja sai sen jälkeen palata takaisin Sauberille. (Uskoisiko joku että Ferrari kouluttaisi kuljettajia Willliamsille tai Mclarenille) Sauber testaa montaa asiaa ison veljen kanssa (koska Sauberin auto on suurelta osin "viime vuoden Ferrari"). Tämä asia on ollut esillä monesti ja eräät tahot ovat jopa halunneet diskata koko Sauber tallin.

Luullakseni muut tallit enmmänkin tuumivat että kuinka löytää aseita Ferrarin strategiaa vastaan kuin että mitä Shcumi tekee tai ei tee. Minä puolestani en pidä häntä parempana (tai huonompana ) kuljettajana kuin kuin muita "top kuskeja" (esim Kimi)


:ahem: :ahem:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Häkkinen Schumia nopeampi kilpa-ajaja

Mika Häkkinen (kuvassa) on Autosport-lehden analyysissä kaikkien aikojen kahdeksanneksi nopein kilpa-ajaja. Autosport ei pyri asettamaan kuljettajia paremmuusjärjestykseen, vaan korostaa puhdasta nopeutta. Tämän vuoksi esimerkiksi Michael Schumacher jää listalla Mikan taakse, yhdeksänneksi.
IL


:ahem:
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Kyseisellä listalla oli muutamia nimiä, joista itse en ole kuullut sen enempää. Ovat näköjään lukeneet historian kirjoja ja ottaneet sitten hatusta ne nimet, jotka eniten miellyttävät silmää. Näinhän tällaiset olettamukset useimmiten tehdään. Aika vaikeata verrata vuosikymmeniä sitten ajaneiden kuskien nopeutta esim. M.Schumacheriin kun ensimmäisistä on visuaalisena todistusaineistona lähinnä muutama kuva ja yksittäisiä filmin pätkiä.

Eli kunniaa toki edesmenneille legendoille ja muille vanhoille tekijöille, mutta onhan se huvittavaa että esim. Boillotkin vain heitetään tuosta noin Sennan edelle ja sitten laitetaan lehti painoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös