Taisin kanssa kolmisen kertaa aloittaa kirjoittamaan jotain, räpeksimiseksihän se meni joka kerta... pysäytti varsin täysin (huomasin tämän joskus puoli kymmeneltä ja kello on nyt jotain kaksi), vaikka kyse onkin vain keskustelupalstalta tutusta hahmosta.
Itse en oikein koskaan päässyt Tosen kanssa samalle aaltopituudelle. En tiedä oliko kyse sukupolvien välisestä kuilusta vai mistä, mutta minä en koskaan viimeiseen asti ymmärtänyt Tosea tahi toisin päin. Kerran muistan pyytäneeni privaatisti anteeksi kun huomasin jälkeenpäin, ettei Tose ymmärtänyt tekstiäni aivan samoin kun olin tarkoittanut.
Näin jälkeenpäin ajatellen kyse saattoi olla hyvinkin siitä, että Tose oli ainakin itse saamani kuvan perusteella hyvinkin uniikki hahmo tällaiselle keskustelupalstalle - en tarkoita niinkään ikää kuin arvoja. Siinä missä valtaosa forumisteista on heittämässä hetulaa pienimmänkin tilaisuuden avautuessa, oli Tose pikemminkin vakava, eikä lähtenyt mukaan sen kummemmin ihmeellisiin hullutuksiin kuin lapsellisiin peitsentaittoihinkaan palstan eri kuppikuntien välillä.
Tose oli ehkä ainut palstalainen, johon olisin pelkästään täällä saamani kuvan perusteella liittänyt sanan luotettava. Toisaalta siksi, että hän kertoi hyvin avoimesti omista asioistaan, toisaalta taas ehkä sen aiemmin mainitsemani vakavuuden ansiosta. Samaten voisin kuvitella harvojen osoittavan samanlaista huomaavaisuutta muita palstalaisia kohtaan kuin hän. Varsinkin joulukalenteri-idea jäi varmasti useammankin mieleen, lisäksi muiden juttuja lukiessa ei voi olla kiinnittämättä huomiota siihen, että hän on pyrkinyt tukemaan toisia kun näillä on ilmennyt ongelmia.
Sikäli kun kuolinsyyllä nyt on mitään merkitystä, joku muukin varmaan muistaa Tosen kertoneen sairaana urheilemisesta aiheutuneesta sydänlihastulehduksesta. Jotenkin tuosta kertonut viestiketju on jäänyt erityisesti mieleen, vaikka aikaa sen kirjoittamisesta lieneekin neljä-viisi vuotta.
Tämä palsta ei enää koskaan ole entisensä - hirveä klisee, mutta Tosen poismenon kohdalla enemmän kuin totta.