Emma Kimiläinen

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tuuppasi pikkuprinssiä takaluukkuun.
Ja joku auttoi ensin Emmaa takaa päin. Ei varsinaisesti näy suoraan videosta, mutta eipä tilanne ihan noin olisi mennyt ilman kolmatta osapuolta.


Emma Kimiläisen ensimmäinen kisaviikonloppu rata-autoilun ruotsalaisessa STCC-sarjassa sisälsi kaksi kuninkaallista kolaria.

Saabilla kilpaileva Kimiläinen törmäsi ensimmäisen lähdön kymmenennellä kierroksella Volvolla ajavan prinssi Carl Philipin perään.

Kaksikon autot pyörähtivät pois radalta, ja vaurioituivat sen verran pahasti, että kumpikin joutui keskeyttämään lähdön.

Kimiläisen autossa syttyi myös pieni tulipalo. Kumpikin säästyi fyysisiltä vammoilta.

Kimiläisen mukaan toinen kuljettaja osui hänen peräänsä, minkä seurauksena hän puolestaan törmäsi prinssi Carl Philipiin.

Carl Philip ja Kimiläinen taistelivat tiukasti kärjen takana, kun onnettomuus tapahtui.

"Hän oli pettynyt, koska sai kisaan hyvään startin ja oli noussut yhdenneltätoista sijalta seitsemänneksi", Carl Philipin tallin Volvo Polestar Racingin tiedottaja Johan Meissner kertoi Aftonbladetille.

Carl Philipin päivän kolarit eivät olleet vielä tässä.

Toisessa lähdössä hän töni jo ensimmäisessä mutkassa Kimiläistä, ajoi kolmannella kierroksella ulos radalta ja joutui keskeyttämään rengasrikkoon.

"Kimiläinen oli kolariin täysin syytön, ja ehkä ajatteli, että Carl Philip ei ole hänen prinssinsä", SVT:n asiantuntija Jonas Kruse analysoi.

"Hyvä, että hän on saanut aggressiivisuutta ajamiseensa", Kruse totesi.

Prinssi Carl Philipin on törmäillyt kilpailuissa aiemminkin.

Helmikuussa 2013 hän ajoi ulos Ruotsin rallissa, toukokuussa 2012 hän kolaroi testikierroksella Anderstorpin moottoriradalla ja kesäkuussa 2010 hän kolaroi Porsche Carrera Cupin ensimmäisellä kierroksella.

Lähteet: Aftonbladet, SVT http://www.hs.fi/urheilu/Emma+Kimil%C3%A4inen+kolaroi+heti+kahdesti+Ruotsin+prinssin+kanssa/a1399687621171
 
Viimeksi muokattu:

hannuk

Member
Liittynyt
25.10.2007
Viestit
23
STCC Göteborg

Tässä pieni tiivistelmä Göteborgista, senhän tiesi jo valmiiksi että kisa tulee olemaan todella haastava. Lopputuloksena on se että auto romuna ja 2 lähtökin jäi ajamatta. Positiivista tässä on ainoastaan se ettei kolari ollut oma moka ja auto pysyi siltä osin ehjänä, niin treeneissä kuin sateella ajetussa aika-ajossakin. Mutta lopputuloksen kannalta se on ihan sama miksi kisa jäi kesken.

Haasteena näissä STCC:n uusissa tälle vuodelle tulleissa säännöissä on se että 1. lähtö ajetaan käännetyssä aika-ajojärjestyksessä top 10 osalta. Kun autoja on nyt vaan 13 kpl, lähes koko letka kääntyy 1. lähtöön eli 10. paalulla 9. toisena jne. Lisäksi aika-ajon 8 parasta ajavat Super pole-ajon eli 1 nopeakierros, joka ratkaisee 2. kisan lähtöjärjestyksen. Muut sijasta 9 eteen päin lähtevät toiseen lähtöön aika-ajon mukaisesti. Kun aika-ajon nopein, lähtee siis 10. ruudusta, niin hinku päästä kohti kärkeä lyhyessä 20-30 kierroksen kisassa on niin kova että syntyy romua. Tietä tehdään raivaamalla eli annetaan pusu kylkeen tai takakulmaan heti kun tulee tilaisuus.

Kisa alkoi ihan hyvin, startti 2. ruudusta oli ihan ok, 3. sija vakiintui parin kierroksen jälkeen. Sitten tuli teknisiä ongelmia vaihteiston muodossa, pudotus 4. paikalle kun 1 vaihde ei suostunut heti menemään päälle (läpät ratissa, pitäs niistä toimia) ja myöhemmin tuli pari paikkaa kuonoon kun vaihde ei välillä suostunut vaihtumaan 2:lta 3:lle. Olihan siinä välillä turva-autokin radalla. Saattaa toki olla että lähdön olisi myöhemmin joutunut keskeyttämään vaihteistovikaan.
Nyt tapahtunut kolari oli tietysti monen asian summa; aiemman mutkan ulostulossa auton vasen takakulma otti vähän kiinni Björkin oikeaan etukulmaan, seuraavassa oikealle kääntyvässä mutkassa Björk tuli aivan Emman perässä ja Emman autosta irtosi joku korin osa, joka jäi takapyörän alle ja auto lähti kevyeen sladiin. Homma oli ihan hanskassa, kunnes Björk antoi pusun takakulmaan. Auton perä osui kaiteeseen ja auto kimposi takaisin keskemmälle rataa. Ei tämänkään olisi todennäköisesti ollut iso ongelma, ellei Wernesson olisi katsonut hetkensä koittaneen ja yrittänyt kuitata Björkin ja Emman ohi. Eipä ollutkaan tilaa, ja hän törmäsi vauhdilla Emman auton keulaan. Nyt tapahtumat taltioituvat hyvin kameraan (www.svtplay.se), joten oli harmillista, mutta helppoa analysoida tilannetta.

Björkin näkemyksen mukaan Emman pitää oppia antamaan tilaa. Mitä hittoa? Pitääkö siis mestarin tullessa taakse vetää sivuun ja päästää menemään? Nythän ajetaan kisaa ja ollaan samalla kierroksella. Luulisi mestareiden pääsevän ohi taidolla, ei tönimällä. Samasta oli kyse edellisessäkin kisassa Jöranssonin kohdalla, kun ei paikka heti auennut, alkoi töniminen jonka lopputuloksena myös prinssi oli samassa nipussa. Siitä läjästä Jöransson pääsi jatkamaan, kuten nytkin Björk. Ovat päteviä näköjään tässäkin. Toki ymmärrän että ottaa päähän kun on ajanut hyvän aika-ajon, mutta saa sitten palkkioksi yrittää pikaisesti hitaampien ohi ja näköjään ylikin keulille. Toki saihan siitä aika-ajosta yhtä paljon pisteitä kuin kisalähdöstä, että ei se hukkaan mennyt.

Tiivistettynä tässä on käynnissä koulutus- ja luulot pois vaihe. Jonkin verran sitä samaa ovat saaneet muutkin tulokaskuskit, mutta Emma vetää vielä paremmin puoleensa. Ottaahan se nyt mestareiden arvolle ajaa rookien, saati sitten naisen takana... http://www.f1-forum.fi/ubb/graemlins/wall.gif

Tolle lähtöjärjestysasialle olisi hyvä tehdä pikaisesti jotain, kääntää pienempi määrä tai vähintään lisätä kierroksia 1. kisaan.

Toivotaan että seuraavan kisan saisi ajaa reilua kilvanajoa, mutta tuskinpa Emma edelleenkään oppi sitä tilaa suoraan antamaan. Pitää vaan kokemuksen kautta saada lisää vauhtia jotteivat saa kiinni ja ehkä antaa tilaisuuden tullen takaisin.

Hannu
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Nyt tapahtunut kolari oli tietysti monen asian summa; aiemman mutkan ulostulossa auton vasen takakulma otti vähän kiinni Björkin oikeaan etukulmaan, seuraavassa oikealle kääntyvässä mutkassa Björk tuli aivan Emman perässä ja Emman autosta irtosi joku korin osa, joka jäi takapyörän alle ja auto lähti kevyeen sladiin. Homma oli ihan hanskassa, kunnes Björk antoi pusun takakulmaan. Auton perä osui kaiteeseen ja auto kimposi takaisin keskemmälle rataa. Ei tämänkään olisi todennäköisesti ollut iso ongelma, ellei Wernesson olisi katsonut hetkensä koittaneen ja yrittänyt kuitata Björkin ja Emman ohi. Eipä ollutkaan tilaa, ja hän törmäsi vauhdilla Emman auton keulaan. Nyt tapahtumat taltioituvat hyvin kameraan (www.svtplay.se), joten oli harmillista, mutta helppoa analysoida tilannetta.
Ymmärrän kyllä isipapan harmituksen ja sen että omia puolustetaan toki loppuun asti, mutta mielestäni kannattaa analysoida vielä hiukan tarkemmin.

http://www.svtplay.se/video/2094350/motor-stcc-goteborg/7-6-13-15 Hidastus ajassa 15:40

Kyllä Emman "kevyt sladi" jatkuu minun mielestäni joka tapaukseesa kaiteeseen. Siinäkohtaa kun ensimmäisen kerran on edes mahdollista taltioinnin kuvakulman kannalta että Björk osuu Emmaan, on Emman auto jo vähintään 45 asteen kulmassa Björkin autoon nähden. Joo, varmaan siinä teoriassa voidaan ranteilla vielä pelastaa vaikka mitä, mutta mun näkemyksen mukaan Emma spinnaa eteen ja sitten alkaa rytinä. Hyvin paljon on jopa mahdollista että Björk ei Emman "kevyen sladin" edes osu Emmaan, autohan ei millään lailla nytkähdä vaan luisuu samassa kaaressa kaiteeseen asti. Ja vaikka osuisikin, niin vasta niin myöhäisessä vaiheessa, että peli on jo menetetty. Björkin incarfilmi tai Emman taaksepäin suunnattu kamera oikeastaan on ainoat vaihtoehdot, millä mulle voitaisiin todistaa Hannun kirjoittaman tarinan todenperäisyys... Siihen asti, en usko.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3196
Sijainti
Lahti
En minäkään tuosta tarjolla olevasta kuvamateriaalista nähnyt Björkin tönäisevän, mutta minullahan onkin vain 2 silmää päässä! Tosin ihan turhaan kaveri nillittää tien antamisesta. Se on vähän niin kuin hyvien starttien kanssa, niitä ei saada vaan ne otetaan:wink:

Kivan näköinen rata ja hyvän näköisiä autoja. Emma ajaa hyvin!
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1404
Sijainti
Home
TurunSanomat sanoi:
Kimiläinen ajoi toiseksi Ruotsin vakioautosarjassa

RALLI | Turun Sanomat 16:29 |

Suomalaiskuski Emma Kimiläinen ajoi lauantaina toiseksi Ruotsin vakioautosarjan STCC:n osakilpailussa.

Palkintosija Falkenbergin radalla Etelä-Ruotsissa on Kimiläisen ensimmäinen STCC-sarjassa.

– Aivan loistavaa. Me tultiin tähän kisaan aivan uudella Saabilla ja koska se valmistui vasta viime keskiviikkona, meillä ei ole ollut mahdollisuutta testata. Mutta nyt tuntuu mahtavalta ja auto toimi todella hyvin, Kimiläinen sanoi.

Täksi kaudeksi paluun kilparadoille tehnyt Kimiläinen lähti kisaan paalulta. Hän johti lähes neljällä sekunnilla, kun takana sattui kolari ja turva-auto veti letkan kasaan.

Uusintalähdössä Kimiläinen piti kärkisijan, mutta pian sen jälkeen hän ajautui radalta kylmillä renkailla ja Philip Forsman pääsi ohi. Kimiläinen ajoi hänet vielä kiinni, mutta ei enää löytänyt ohituspaikkaa.
Päivän toisessa kisassa Kimiläinen ei mahtunut kymmenen parhaan joukkoon. Sarjaa pisteissä johtaa Fredrik Larsson jolla koossa 135 pistettä ja listan sijalla kymmennen komeilee Emma Kimiläisen nimi, pisteitä tilillä 31. Seuraavan kerran STCC kilpailee elokuun 23 päivä Ring Knutstorpin radalla.

 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3196
Sijainti
Lahti
Hyvin käskee Emma Saabia. Toi on melekosen kovatasoinen sarja. Joo, tiedetään että siellä on joukossa yksi prinssikin, mutta ei se prinsseys siitäkään kaverista huonoa tai hidasta tee. Melkein yhtä vauhdikas on hän kuin isänsä:)

Mutta propsit ja respectit Emmalle, hyvä veto. Pää kylmänä vaan ja Saabille lisää runtua!:thumbup:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Emma Kimiläinen aloitti STCC kautensa Skövden lentokenttäradalla eilen, oli ensimmäisessä kisassa kuudesta ja toisessa keskeytti kun otti yhteen Richard Göranssonin kanssa ensimmäisellä kierroksella.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-1430531004881.html

Kun olet naiskuljettaja, sinun on aina ansaittava kunnioitus. Se ei tule itsestään, vaan sinun on tehtävä oikeita asioita ja oltava hyvä kuljettaja. Lähdön aikana ihmiset ajattelevat, että "hän ei tee kisassa mitaaän"
Varmasti näinkin, mutta jos totta puhutaan, niin varsinaiset saavutukset moottoriurheilussa ovat Emmalla loppujen lopuksi kovin vähäiset, ja aika moni parempiinkin tuloksiin päässyt miespuolinen kuljettaja on painunut unohduksiin. Voisi jopa päin vastoin sanoa, että Emmalle on ollut hyötyä sukupuolestaan.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
http://www.iltasanomat.fi/muutlajit/art-1430531004881.html

Varmasti näinkin, mutta jos totta puhutaan, niin varsinaiset saavutukset moottoriurheilussa ovat Emmalla loppujen lopuksi kovin vähäiset, ja aika moni parempiinkin tuloksiin päässyt miespuolinen kuljettaja on painunut unohduksiin. Voisi jopa päin vastoin sanoa, että Emmalle on ollut hyötyä sukupuolestaan.
Kimiläinen puhunee ajattelumalleista varikolla, ei suurella yleisöllä.

En tunne rata-autoilijoita juuri muuten kuin asiakkaanani. Uskon että monilla - ja tiedän että eräillä - parempiin tuloksiin päässeillä miespuolisella kuljettajalla unohduksiin painuminen johtuu heidän henkilökohtaisista ominaisuuksistaan ja taidoista sekä kyvystä tulla toimeen ihmisten kanssa. Emmalla noita on, ja silloin kun joku muu maksaa laskut, niillä taidoilla vaan on kalliissa harrasteissa merkitystä. Vaikka kanssakilpailijat akkaa paheksuisivat.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
En tunne rata-autoilijoita juuri muuten kuin asiakkaanani. Uskon että monilla - ja tiedän että eräillä - parempiin tuloksiin päässeillä miespuolisella kuljettajalla unohduksiin painuminen johtuu heidän henkilökohtaisista ominaisuuksistaan ja taidoista sekä kyvystä tulla toimeen ihmisten kanssa. Emmalla noita on, ja silloin kun joku muu maksaa laskut, niillä taidoilla vaan on kalliissa harrasteissa merkitystä. Vaikka kanssakilpailijat akkaa paheksuisivat.
Kyllä tässäkin on totuuden siementä. Emma kuitenkin ajaa ammattilaisena Ruotsissa. Se on jonkunlainen saavutus sekin, ellei sitten snobistisesti ajattele että ratapuolella vain F1, MotoGP( ja nykyisin myös FIA WEC) ovat jotain. Emma kuitenkin on muun muassa opetellut ruotsin - ja nimenomaan riikinruotsin - kielen, asia mikä varmasti monella miespuolisella jäisi toteutumatta. Jos nyt mietitään muita lajeja, niin yhtälailla osa Jari Litmasen suosiota Hollannissa on se, että Litmanen opetteli heidän obskurantin kielensä. Siinä on kuitenkin se, että jos asuu vieraassa maassa vakituisesti, muttei opettele heidän kieltään, on aina ja ikuisesti turisti.
 
Viimeksi muokattu:

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Emma Kimiläinen ajoi eilen STCC sarjan Anderstorpin viikonlopun ensimmäisessä kisassa viidenneksi ja toisessa kilpailussa nousi podiumille kolmannelle korokkeelle, kuumeisena.
 

Jarppi

The Trulli Train
Liittynyt
30.4.2010
Viestit
1404
Sijainti
Home
Emma Kimiläinen kertoi uusimmassa VM:ssä että luultavasti STCC sarjassa ainakin vielä ensi vuosi mennään. Sen jälkeen Emma mielellään ajaisi DTM tai WTCC sarjassa. Neitokaisen mukaan formulapuolen hommat ovat aika lailla taputeltu, eikä hänellä sinne hinku olekaan.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Missäs tallissa se Emma nyt sitten tulevalla kaudella ajaa? Ilmeisesti ura jatkuu kuitenkin Seatilla?
"It's 2017 and it won't take longer than few months until the testing starts and then I don't have to wait long to be racing again."
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18370
Missäs tallissa se Emma nyt sitten tulevalla kaudella ajaa? Ilmeisesti ura jatkuu kuitenkin Seatilla?
"It's 2017 and it won't take longer than few months until the testing starts and then I don't have to wait long to be racing again."
Itsekin epäilin vielä eiliseen saakka että PWR/Seat, tänään Emma Kimiläinen on ilmoitettu uusimpana jäsenenä Electric GT Championshipin (EGT Drivers' Clubiin), joka ei suoranaisesti tarkoita että silloin olisi sarjan kuljettaja.
 
Ylös