Eroamispolli

Oletko eronnut kirkosta

• En ole enkä aio

Äänet: 18 28,6%
  • En ole mutta ehkä eroan vielä joskus

Äänet: 11 17,5%
  • Erosin massan mukana

Äänet: 1 1,6%
  • Olen eronnut jo aiemmin

Äänet: 27 42,9%
  • En ole kuulunutkaan kirkkoon

Äänet: 6 9,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    63
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Tavallaan aika hupaisia nämä "antaa lapsen itse uskoa mihin haluaa" selitykset. Eiköhän se ole aika selviö, ettei tuolla kasvatuksella lapsi tule uskomaan asioihin, joista kukaan ei ole häntä valistanut. Se varmaan lienee tarkoituskin. Ateistien kuulee sanovan, että lapsia aivopestään uskoon. Uskova vois edellämainitusta kasvatuksesta vastaavasti sanoa että lapselta riistetään oikeus uskoon :eek:
Harvinaisen pehmeitä puheita.

Mangelo

Well-known member
Satun tietämään erään vanhoillisletadiolaisen perheen, jossa harrastettiin aktiivista uskoon kasvattamista. Lopputulos, ei ainuttakaan vanhoillislestadiolaista tullut kuudestatoista lapsesta. Muutama tapakristitty sentään, mutta siihen tulokseen ois päässyt millä tahansa muullakin metodilla.
:D

Örfil

Guest
Ateistien kuulee sanovan, että lapsia aivopestään uskoon. Uskova vois edellämainitusta kasvatuksesta vastaavasti sanoa että lapselta riistetään oikeus uskoon :eek:
Suoremmin sanottuna: aivopesua toiselta näkökannalta.

Näin kahden lapsen isänä olen ainakin koittanut omille pojilleni (19 ja 17v) kertoa asioista tasapuolisesti ja jättänyt poitsuille mahdollisuuden vetää johtopäätökset oman harkintansa mukaan.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Satun tietämään erään vanhoillisletadiolaisen perheen, jossa harrastettiin aktiivista uskoon kasvattamista. Lopputulos, ei ainuttakaan vanhoillislestadiolaista tullut kuudestatoista lapsesta. Muutama tapakristitty sentään, mutta siihen tulokseen ois päässyt millä tahansa muullakin metodilla.
Mulla on samanlainen kokemus ihan kaveripiirissä. Valta-osa lapsista on keskivertoa kovempia juoppoja ja muutenkin parhaimmillaankin siinä mallikansalaisen rajamailla.

Siis ihan asiallisia tyyppejä, mutta suhtautuminen esim. omaisuus- ja liikennelakeihin on hyvin viitteellisellä tasolla.

Örfil

Guest
Harvinaisen pehmeitä puheita.
Niin onkin, asia on sellainen ettei siinä voi painottaa "kovia" asioita tai näkökantoja.

Oletko sä antanut lapsillesi/lapsellesi mahdollisuuden vetää omat johtopäätökset asioista vai oletko antanut valmiin ajattelumallin "uskonto = tyhmä , ateismi = fiksu"?

markoj

Custom User
Mulla on samanlainen kokemus ihan kaveripiirissä. Valta-osa lapsista on keskivertoa kovempia juoppoja ja muutenkin parhaimmillaankin siinä mallikansalaisen rajamailla.

Siis ihan asiallisia tyyppejä, mutta suhtautuminen esim. omaisuus- ja liikennelakeihin on hyvin viitteellisellä tasolla.
Tunnet siis Euran dalttonit?

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Tavallaan aika hupaisia nämä "antaa lapsen itse uskoa mihin haluaa" selitykset. Eiköhän se ole aika selviö, ettei tuolla kasvatuksella lapsi tule uskomaan asioihin, joista kukaan ei ole häntä valistanut. Se varmaan lienee tarkoituskin. Ateistien kuulee sanovan, että lapsia aivopestään uskoon. Uskova vois edellämainitusta kasvatuksesta vastaavasti sanoa että lapselta riistetään oikeus uskoon :eek:
Mytologioista voi hyvin puhua, eli valistaa, ilman että tolkuttaa yhden niistä olevan absoluuttinen totuus.

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Tunnet siis Euran dalttonit?
Nämä minun tutut on sellaisia velikultia, että ne ei tunnu jäävän kiinni. Ei vaan, ei ne nyt mitään tollasta sentään harrasta, että niistä elokuvan saisi aikaiseksi.

Mytologioista voi hyvin puhua, eli valistaa, ilman että tolkuttaa yhden niistä olevan absoluuttinen totuus.
Juurikin näin. Lisäksi vanhempi voi kertoa oman uskomuksensa ilman, että lapselle jää käsitys, jossa se vanhemman uskomus on ainoa oikea.

Örfil

Guest
Onko siellä armeijan leivissä "koti, uskonto ja isänmaa" hokema muuttunut "koti, mytologia ja isänmaa":ksi?

Örfil

Guest
Nyky-yhteiskunnassa vallitsee uskonvapaus, niin puolustusvoimissakin.
Onko siellä myös "kodin" ja "isänmaan" vapaus?
Ihan vaan kiinnostaa tietää!

Mä olen käsityksissäni upseereiden osalta varmaan jossain -40/50 luvulla vielä ;)

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Onko siellä myös "kodin" ja "isänmaan" vapaus?
Ihan vaan kiinnostaa tietää!

Mä olen käsityksissäni upseereiden osalta varmaan jossain -40/50 luvulla vielä ;)
Kotinsa kukin valitsee toki itse, isänmaa jos on joku muu niin todennäköisesti myös valitsee jonkun muun työpaikan.. :rolleyes:

Tolkuttamalla se tuskin onnistuu maassa, jossa väkivaltakoneistoa ei ole valjastettu uskonoppeja valvomaan. Saattaapa toimia jopa käänteisesti.
Käsittääkseni tässä kuitenkin puhuttiin vielä kotikasvatuksesta.. :rolleyes:

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Niin onkin, asia on sellainen ettei siinä voi painottaa "kovia" asioita tai näkökantoja.

Oletko sä antanut lapsillesi/lapsellesi mahdollisuuden vetää omat johtopäätökset asioista vai oletko antanut valmiin ajattelumallin "uskonto = tyhmä , ateismi = fiksu"?
Oon antanut mahdollisuuden tehdä ihan omat valintansa. En kuvittele omaavani uskomisasioista mitään parempaa tietoa.

Örfil

Guest
Tampere on ja oli isänmaan keskus. Suurin sisämaakaupunki Pohjoismaissa.
Täällä asui ja nyttemmin on haudattuna lukuisia Mannerheimin ristin ritareita ja täällä oli Valtion Lentokonetehdas viime sotien aikana ja maamme ilma-aseen kunnostus tapahtui siellä. Muistona VI-1 vitriinissä vanhalla tehdasalueella.

Turussa tehtiin jokunen sukellusvene Crichton-Vulcanin telakalla.
Helsingissä ei tehty mitään.

JARNAJARNAJARNA

Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.