Euroopan GP

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Ainakin minun mielestäni ihan oikein, että MS sai pitää ne pari pojoa mitkä hän sai. Mutta kyllä täytyy sanoa, että tämä Montoya on nousemassa minun suosikikseni tässä f1-sarjassa, mies uskaltaa röyhkeästi ohitella ja näin tulee väriä kisoihin, hyvä JP! Muutenkin aika temperamenttinen ukkeli näyttää olevan. :D
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
JOC:
Luulenpa muuten vaan että kaikki muut 19 kuljettajaa olisivat sammuttaneet vehkeet, irroittaneet ratin ja ruvenneet kiroilemaan menetettyjä pisteitä.
Tätä asiaa jäin oikeastaan kaikista eniten ihmettelemään, kun sain kuulla että auton saa työntää hiekkaesteestä takaisin kisaan. Voisi olettaa, että kilpailevalle kuljettajalle tällainen avunsaannin mahdollisuus olisi itsestäänselvyys. Varmasti kuljettaja on miettinyt valmiiksi mahdollisia tapoja selviytyä takaisin radalle mahdollisen lievän ulosajon seurauksena. Ja useinhan näissä ulosajoskenaarioissa on mukana se, että auto saattaa juuttua hiekkaan.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mahtaa Mikaelia ottaa päähän kun hänelle eivät säännöt nyt tunnu taipuvan...Vaikka kuinka yrittäisi mitä.

Millä perusteilla niitä sanktiota olisi sitten pitänyt jakaa?
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
JOC:
Mahtaa Mikaelia ottaa päähän kun hänelle eivät säännöt nyt tunnu taipuvan...Vaikka kuinka yrittäisi mitä.

Millä perusteilla niitä sanktiota olisi sitten pitänyt jakaa?
Koska jatkoi kisaa avustettuna. Tuo työntämissääntöhän sallii vain turvallisuusnäkökohdan. Toinen pykälä kieltää avustettuna kilpailemisen. Eli turvaan takaisin radalle ja sääntöjen mukainen sisäänliputus esim auton vaurioiden tarkistukseen.

Mites suut laitettaisiin jos Schumacherin ripustus vaikka olisi pettänyt sisääntyönnetyllä kierroksella ja vaatinut yhden katsojan hengen. Oliko oikein sallia kisan jatkaminen? Tai sinne työntäminen?

Minulle tuo oli heti selvää - mutta en olekaan Sohlberg saati JOC.

<small>[ 30-06-2003, 18:36: Message edited by: mikæl ]</small>
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Tämä ripustusten pettäminen tässä kohdassa on suhteellisen korkealentoista - jos Mikael katsoisi tuon kohdan uudelleen ja huomaisi että Schumin etusiipi otti hiukan, vain hiukan kosketusta Montoyan kanssa ja seurauksena normaali pyörähdys. Mikael saa tapahtuman kuulostamaan kuin joltain isommalta yhteenotolta.

Eivät nyt oikeen säännöt taivu :D
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
JOC:
Tämä ripustusten pettäminen tässä kohdassa on suhteellisen korkealentoista - jos Mikael katsoisi tuon kohdan uudelleen ja huomaisi että Schumin etusiipi otti hiukan, vain hiukan kosketusta Montoyan kanssa ja seurauksena normaali pyörähdys. Mikael saa tapahtuman kuulostamaan kuin joltain isommalta yhteenotolta.

Eivät nyt oikeen säännöt taivu :D
Juu - ja toimitsijathan näki kaikki nuo hidastukset joiden perusteellä tiedät ettei yksikään ripustuksista saanut siipeensä tahi hiekkapenkka niitä rikkonut. Näkivät että on sopiva rako työntää Schumi radalle ja tuomaristokin tiesi heti radalle päästyä Ferrarin olevan elämänsä kunnossa. Turvallisin ratkaisuhan tämä oli - selvä se. Hyvä JOC kun huomasit sen NYT.

<small>[ 30-06-2003, 19:05: Message edited by: mikæl ]</small>
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
mikæl:
JOC:
Tämä ripustusten pettäminen tässä kohdassa on suhteellisen korkealentoista - jos Mikael katsoisi tuon kohdan uudelleen ja huomaisi että Schumin etusiipi otti hiukan, vain hiukan kosketusta Montoyan kanssa ja seurauksena normaali pyörähdys. Mikael saa tapahtuman kuulostamaan kuin joltain isommalta yhteenotolta.

Eivät nyt oikeen säännöt taivu :D
Juu - ja toimitsijathan näki kaikki nuo hidastukset joiden perusteellä tiedät ettei yksikään ripustuksista saanut siipeensä tahi hiekkapenkka niitä rikkonut. Näkivät että on sopiva rako työntää Schumi radalle ja tuomaristokin tiesi heti radalle päästyä Ferrarin olevan elämänsä kunnossa. Turvallisin ratkaisuhan tämä oli - selvä se. Hyvä JOC kun huomasit sen NYT.
Entäs sitten ne, jotka ovat joutuneet hiekoille ja pääsevät omin avuin pois. Pitäisikö silloinkin liputtaa tarkistuksiin...esim. JV ? (esimerkkejä löytyisi varmaan vaikka kuinka paljon)

Vai voiko nimenomaan työntäminen vahingoittaa autoa...?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
mikæl:
JOC:
Tämä ripustusten pettäminen tässä kohdassa on suhteellisen korkealentoista - jos Mikael katsoisi tuon kohdan uudelleen ja huomaisi että Schumin etusiipi otti hiukan, vain hiukan kosketusta Montoyan kanssa ja seurauksena normaali pyörähdys. Mikael saa tapahtuman kuulostamaan kuin joltain isommalta yhteenotolta.

Eivät nyt oikeen säännöt taivu :D
Juu - ja toimitsijathan näki kaikki nuo hidastukset joiden perusteellä tiedät ettei yksikään ripustuksista saanut siipeensä tahi hiekkapenkka niitä rikkonut. Näkivät että on sopiva rako työntää Schumi radalle ja tuomaristokin tiesi heti radalle päästyä Ferrarin olevan elämänsä kunnossa. Turvallisin ratkaisuhan tämä oli - selvä se. Hyvä JOC kun huomasit sen NYT.
Yhdensorttista jeesustelua tämä nyt kyllä. Autoihin tulee teknisiä vikoja muutenkin, ne myös koskettavat joskus niin, ettei kumpikaan jää hiekalle. Schumacher oli tarpeeksi fiksu ollakseen ajamatta osuman jälkeen sata lasissa, lisäksi varikko oli tod näk heti valmiina mahdollisen osuman takia.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
En jaksanut lukea koko threadia läpi,mutta autettiinhan Häkkistäkin aivan samanlaisessa tilanteessa n. vuonna 1994 kun hän jäi viimeiseen kurviin ennen maalia taistellessaan pisteistä...

Kärsikää "tappio" ja katse tulevaisuuteen!
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Nyt ei tunnu pointti menevän perille. Enhän minä Scumin turvallisuudesta ole huolissani. Mutta kun hänen kisan jatkaminen sallitaan turvallisuusnäkökannalla niin eikös samalla olisi loogisinta noudataa myös toista jo olemassa olevaa pykälää ja ottaa hänet varikolle turvallisuuden vuoksi ja radalle ulkopuolisella avulla saatettuna määrätä tarkistus. Mihinkäs se turvallisuus silloin unohtui.

Eli ei ollut munaa sanktioihin kun keisari painoi pisteiden keruussa.
 

Johnny

Active member
Liittynyt
29.5.2003
Viestit
34
Formulanomi:
YSP:
Entä pitäisikö F1:sten sääntöä (pykälää) 103 tulkita ankarammin.
103) If a driver has serious mechanical difficulties during practice or the race he must leave the track as
soon as it is safe to do so.
Voidaanko sanoa moottorivaurioisen savuttavan/öljyä vuotavan tai kolmella pyörällä (yhdellä vanteella) tai remmeleitä repsottava tai jarruongelmainen tai yhdellä peilillä varustetun auton kärsivän vakavista mekaanisista ongelmista ? Entä tarkoittaako radalta lähteminen auton ajamista sivuun vain saako sillä ajaa puoli tai 3/4 kierrosta ?
Tässä rupeaa todellakin miettiin miten näitä sääntöjä oikeen käytetään vai käytetäänkö ollenkaan?? :confused:

Tässä tulee mieleen muutama tapaus kun on ajettu puoli kierrosta savuavalla autolla.

<small>[ 30-06-2003, 20:21: Message edited by: Johnny ]</small>
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Säännöt eivät todellakaan ole yksiselitteiset. Niitä pitäisi ehdottomasti tarkentaa, ettei niitä tarvitse tulkita esim. Malesia 1999 tyliin. Nytkin FIA ansaitsee taas kuraa niskaan ja kunnolla. Kiva, jos Mika joskus sääntöjen porsaan rei'istä hyötyi, mutta Schumi on kyllä hyötynyt niistä ylivoimaisesti eniten. :mad:

End of story. Shortsimies on traktorikuski ja asia on loppuun käsitelty. :rolleyes:

Nyt suunnataan katse Ranskan GP:hen, jossa Kimillä on uuden yrityksen paikka vastaiskulle. McLaren on aina kulkenut hyvin Ranskassa. Olihan viime kaudella Kimin eka voittokin siellä lähellä ylivoimaista Ferraria vastaan. Toivottavasti kaikki toimii alusta alkean yhtä hyvin kuin Euroopan GP:ssä, mutta loppuun asti tällä kertaa.

<small>[ 30-06-2003, 20:31: Message edited by: Karpow ]</small>
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Noista Sumin radalle työntäneistä muuten, Saksassa oli aamun lehdissä uroitten nimet ja asuinpaikat oikein painettuna. "Nämä miehet pelastivat Schumacherille 4 mm-pistettä" :rolleyes:
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Mikael yrittää nyt intämällä inttää jotain vastaan, antaa olla...Plaah yuck Kas kun kukaan muu ei ole asiaa huomannut, eikä Mikaelkaan tästä asiasta ennen ole näin vaahdonnut, saati edes huomioinut.. Toivottovasti muistat myös tulevaisuudessa huolehtia autojen turvallisuudesta ajoradalla kilpailun kuluessa. Schumacher hyötyjänähän ei tietenkään merkitse mitään, eikä vähennä sitä kuuluisaa objektiivisuuttasi tässäkään tapauksessa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Niin Mikaelihan yrittää taas normaalisti puhua mustan valkoiseksi ja jne. Jos hyötyjänä olisi ollut Kimi niin asia olisi ollut luonnolisesti täysin normaali ja vieläpä aivan oikein.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
miihkailin mielipiteen mukaisesti jos toimittaisiin, kaikkien kosketusten jälkeen autot pitäisi ajaa varikolle turvatarkastukseen, Montosen olisi ehdottomasti pitänyt yleisön ja ratatoimitsijoiden turvallisuuden vuoksi pysähtyä, kimi sotki öljysillä päästöillään yli ½ratakierrosta, ajolinjalla suurimman osan matkasta... jne blaablaa

Taitaa elämä olla raskasta, joka puolella on vääriä sääntöjä ja salaliittoja meidän pikku miihkailia vastaan

<small>[ 30-06-2003, 21:39: Message edited by: Rami ]</small>
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Schumi olisi minusta pitänyt hylätä auttamissäännön perusteella. Mihin tuota sääntöä muuten tarvittaisiin? Jos se on tehty vain tuota aiemmin esitettyä radio-ohjausta varten, niin ei voi kuin nauraa.

Mitenkäs muuten nykyään on, saako työntää oman autonsa maaliviivan yli? Jokuhan aikoinaan näin teki, aika vaarallista hommahaan se on.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
holvius:
Niin Mikaelihan yrittää taas normaalisti puhua mustan valkoiseksi ja jne. Jos hyötyjänä olisi ollut Kimi niin asia olisi ollut luonnolisesti täysin normaali ja vieläpä aivan oikein.
Mielestäni pikkumainen piikittely ei ole kovin älykästä!

Siis on enemmän kuin todennäköistä se, että jos sinne hiekalle olisi jäänyt joku muu niin auto olisi hinattu samantien pois. Tosin moni ei olisi varmasti tajunnut käsillä viestittää, kuten Schumi, joka tuntee säännöt aika hyvin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
patriot:
holvius:
Niin Mikaelihan yrittää taas normaalisti puhua mustan valkoiseksi ja jne. Jos hyötyjänä olisi ollut Kimi niin asia olisi ollut luonnolisesti täysin normaali ja vieläpä aivan oikein.
Mielestäni pikkumainen piikittely ei ole kovin älykästä!

Siis on enemmän kuin todennäköistä se, että jos sinne hiekalle olisi jäänyt joku muu niin auto olisi hinattu samantien pois. Tosin moni ei olisi varmasti tajunnut käsillä viestittää, kuten Schumi, joka tuntee säännöt aika hyvin.
Kuinkakohan montaa autoa ratavirkailijat auttavat vuoden mittaan... Ihme narinaa koko foorumi täynnä! Itse en pidä Schumista jne,mutta muistan kohdella tasapuolisesti kaikkia kilpailijoita!
JOS KIMIÄ ei olisi vastaavassa tilanteessa autettu niin mitä olisimme saaneet lukea täältä? Miettikää sitä! Moottori kävi ja auto oli ns.vaarallisessa paikassa jossa nopein keino oli tönäistä auto pois hinaamisen sijaan!
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Tännehän on taas saatu hyvä saippuasarja aikaiseksi.. :D

Ensin joku on sitä mieltä että Schumia ei olisi pitänyt auttaa, sitten toinen on samaa mieltä ja ottaa vielä esiin ratavirkailijoiden turvallisuuden, sitten kolmas on sitä mieltä että työntöavussa ei ollut mitään ihmeellistä, sitten neljäs on samaa mieltä kuin kolmas mutta ottaa esiin sääntöjen tulkinnanvaraisuuden, sitten viides tulkitsee säännöistä että oli oikein antaa Schumille työntöapua mutta tämän jälkeen olisi pitänyt rangaista, sitten kuudes ottaa esille että mitä mieltä asiasta oltaisiin jos Kimille olisi käynyt samoin kuin Schumille, sitten seitsemäs tulee ja sanoo saman kuin viides, eli avun antaminen oli oikein mutta tämän jälkeen olisi Schumille pitänyt antaa sanktioita.

Ja juuri kun asia alkaa näyttää selvältä, porukka hyökkää seitsemännen kimppuun ja alkaa kysellä miksi olisi pitänyt antaa sanktioita, ja vastaapa seitsemäs mitä tahansa niin kukaan ei ymmärrä tämän pointtia, vaikka asia oli jo saman topicin samalla sivulla selitetty. Ja sitten seitsemännestä heitetään vitsiä ja lopussa aiheeksi palaa jälleen että mitä mieltä täällä oltaisiin jos Kimille olisi käynyt samoin kuin Schumille?
 
Ylös