Euroopan GP

Marc de Wolf

Part Vampire Part Warrior
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
50
Euroopan Grand Prix -kilpailun voittaja Ralf Schumacher jakoi sympatiaa suomalaiselle kilpaveljelleen.
- Olen pahoillani Kimi Räikkösen puolesta, sillä hän oli vahvin tässä kilpailussa, Pikku-Schumi myötäili.
Michael Schumacher oli tietysti tyytyväinen MM-johtonsa kasvusta, mutta huomautti, että tapa ei ollut oikea.
- Ehkä tilanne MM-taistossa hieman helpottui, kun sain pisteitä ja Kimi ei.
- On selvää, että kilpailun tulos oli minulle hyvä, mutta en halua olla tällä tavalla Kimin edellä. Keskeytys oli sääli, sillä Kimi teki todella hyvää työtä koko viikonlopun, Schumacher julisti.

Turun Sanomat - Heikki Kulta
Suumahheri veljekse sentää myöntää rehdisti, kuka oli "moraalinen" voittaja... :)
 

Johnny

Active member
Liittynyt
29.5.2003
Viestit
34
Marc de Wolf:
Euroopan Grand Prix -kilpailun voittaja Ralf Schumacher jakoi sympatiaa suomalaiselle kilpaveljelleen.
- Olen pahoillani Kimi Räikkösen puolesta, sillä hän oli vahvin tässä kilpailussa, Pikku-Schumi myötäili.
Michael Schumacher oli tietysti tyytyväinen MM-johtonsa kasvusta, mutta huomautti, että tapa ei ollut oikea.
- Ehkä tilanne MM-taistossa hieman helpottui, kun sain pisteitä ja Kimi ei.
- On selvää, että kilpailun tulos oli minulle hyvä, mutta en halua olla tällä tavalla Kimin edellä. Keskeytys oli sääli, sillä Kimi teki todella hyvää työtä koko viikonlopun, Schumacher julisti.

Turun Sanomat - Heikki Kulta
Suumahheri veljekse sentää myöntää rehdisti, kuka oli "moraalinen" voittaja... :)
"Voittajan on helppo hymyillä" on sanonu joku joskus :) On se helppo sanoo voittajana ja kun kasvattaa mm-johtoaan... :D
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Timoteus:
Sääntöpykälän kolmas lause tuntuukin mielestäni melkoisen tarpeettomalta ellei sillä sitten tulkita olevan tätä sivumerkitystä, että hiekalta radalle työnnetyllä autollakin saa jatkaa maaliin ja voi kerätä pisteitä.
Juuri näin.
Mutta jos näin on, niin joku voisikin perustella, mihin tällä tulkinnalla tarvitaankaan enää pykälää 61, joka siis kuului "The driver must drive the car alone and unaided." (Tämä vastannee Team Trabantinkin kysymykseen.) ...[clips]...Jos pykälällä 150 on se sivumerkitys, mikä sillä tulkitaan olevan, niin eihän tuo pykälä 61 kiellä mitään käytännössä järjellistä.
Oleellista oli se, että Schumin auto oli vaarallisessa paikassa (minusta em. asiaa ei voi kiistää: Schumin auto puoliksi radalla mutkassa ), eikä Shumi olisi ilman toimitsijoiden apua saanut käynnissä olevaa autoaan hiekalta radalle.

Jos Schumin auto ei olisi ollut vaarallisessa paikassa, pykälän 150 sijasta olisi varmaan käytetty pykälää 61.

Tässä tulee varmasti mieleen se, että kuka päättää onko auto vaarallisessa paikassa vai ei. Päätös siitä pitänee tehdä tapauskohtaisesti.

Uskoisin muitakin tilanteita/tapauksia olevan, joissa pykälää 61 voitaisiin soveltaa. Esim. säännön tarkoituksena voisi olla kieltää sellaisia apuvälineitä, joita ei ole erikseen kielletty.
Kakkoslauseen en väittänytkään tarkoittavan, että kuljettajan olisi tämän jälkeen ajettava varikolle keskeyttämään - siinä ei asiasta mitään sanota.
OK. Kuitenkin kerrot myöhemmin odottaneesi Schumin ajavan varikolle keskeyttämään - ulosliputuksen jälkeen vai vapaaehtoisesti tulevan sääntörikkomuksesta johtuvan hylkäyksen takia ?
---
Tietääkö joku muuten onko ko. sääntö muuttunut jossakin vaiheessa ? (kun vertaillaan aikaisempiin vastaavankaltaisiin tapauksiin pitäisi tietää silloiset säännöt...)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Coulthard syytteli Alonsoa
[29.6.2003,19:37:49][Sportti.com][47280]


McLarenin David Coulthard oli Nürburgringin kisan jälkeen hyvin vihainen, jouduttuaan keskeyttämään muutamaa kierrosta ennen maalia pyörähdyksen takia pyrkiessään ohi Fernando Alonsosta. Coulthard epäili Alonson äkkijarruttaneen edessä tahallaan, koska ei voinut estää ohitusta. Tämän takia Coulthard ei pystynyt hallitsemaan autoaan, joten pyörähdys oli väistämätön.
Coulthard haukkui Alonsoa vaarallisesta ajosta ja arveli tapahtuneen aiheutuneen Alonson kokemattomuudesta. 150. kilpailunsa ajaneen skotlantilaisen mukaan espanjalaisen tulee miettiä tekemisiään tarkemmin.

Toimitus / Sporti.com
 

Hënkka

Guest
Pitkästä aikaa hyvä kisa. Alku jäi näkemättä, mutta siinä ei ilmeisesti ollut edes pahemmin katsottavaa. Kimin keskeytys tietty heikompi homma, mutta ei voi minkään. Montoijalle täydet pinnat agressiivisuudesta ja Alonsolle ruupenit äkkijarruttelusta. Schmaikkeli pitäköön pisteensä, ei ne silti riitä kauden lopussa mestaruuteen. :p Bridgestonella ois kohta paniikkinappulan painamisen paikka.
 

MP4/18A

Well-known member
Liittynyt
21.5.2003
Viestit
45
Bridgestonella ois kohta paniikkinappulan painamisen paikka.
Totta! Micheliinit on jo viileässä kelissäkin paljo ferrari nakkeja parempia. :D Ja kyllähän se mulle sopii wink

<small>[ 30-06-2003, 00:31: Message edited by: MP4/18A ]</small>
 

jenan

Kääkkä
Liittynyt
8.7.2002
Viestit
5402
Että silleen meni. Noo, ihan jees. wink Tavallaan. Ikävä kolari.

Ja suureksi ilokseni, Tomi Tuominen on kirjoittanut GP-kolumninsa! :)

Lähden metsästämään tallipisteitä..
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jännitti muuten pitkästä aikaa ennen lähtöä, lähes samalla tavalla kuin viimeksi vuoden 2000 lopulla, kun Mika vielä taisteli mestaruudesta. kimi on noussut tällä kaudella noihin hyviin sijoituksiin yleensä vähän kauempaa (esim. Malesia) joten samanlaista jännitystä ei ole ollut ilmassa.

Ja kaikkihan meni aivan kuten Häkkisellä monessa kisassa 99. Lähdöstä kärkeen, ja heti eroa muihin. Ensimmäisen varikkostopin jälkeen mietin, että Ralf voi vielä järjestää kilpailun kun otti 4 sekuntia Kimiä kiinni, mutta sitten tapahtui se niin monesti koettu tilanne, kun Mersu pettää.
Tässä tilanteessa ei pitäisi olla epäilyksen häivää siitä, ottiko Mc ylimääräisellä riskillä tehoja koneesta ulos, siitä osoituksena nopein huippunopeus aika-ajoissa.
Tuli heti keskeytyksen jälkeen mieleen, että vittu ottasivat nyt sen uuden auton käyttöön, kun ei kerta vanha paskakaan enää kestä. Tämän jälkeen kisaa katsoi lähinnä silmät ummessa, mutta Schumin odottamaton epäonni, jossa lopulta oli onneakin mukana herätti. Kukaan ei ole tainut vielä mainita, mutta miten se tällä- niin kuin viime kausillakin, pystyy Jarno Trullin auto pettämään hyvältä sijoitukselta. Mies oli saavuttanut Alonson, ja lopun espanjalaisen ongelmat huomioonottaen Trulli olisi voinut ottaa hyvän pistepotin. Mutta jälleen auto petti ja Alonsolla on nyt 3 kertaa enemmän pisteitä kuin tallitoverillaan.

Monet täällä kritisoivat Alonsoa, ja onhan se aika perseestä jos mies jarruttelee miten sattuu, mutta kokonaisuudessaan tämän kauden saldo on aikamoinen. Muistan vielä kun kaudella 2000 katsoin Espanjan osakilpailua, luokka F3000, ja Alonso taisteli rajusti jollain sijan 15 paikkeilla, ja koitti tehdä huimiakin ohituksia. Menin jo tuolloin veikkaamaan että mies nousee ykkösiin.

Jaa, tulikin sitten kirjoiteltua laidasta laitaan, mutta annetaan nyt vielä kaiken päälle pluspisteet kuudenneksi ajaneelle Webberille, seiskalle Buttonille ja varikolta startanneelle heidfeldille.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kisa oli ihan hyvä vaihteeksi, oli jopa vähän tapahtumia. Paska maku jäi vain siitä että Villeneuvelta ei oikein mikään eilen onnistunut. Ensin huono startti ja minardien taakse. 10 kierrosta niitten takana, ohi, spinnaus, taas minardien takana, törmäys pömpeliin, varikolle, keskeytys tekniseen vikaan.. Ei näin, ei todellakaan näin. Kyllä nyt Richardsin ois syytä pitää motivoiva keskustelu Villeneuven kanssa. Eihän eilisen suorituksen takia kehtaa mainita Jacques Villeneuvea edes Gillesin pojaksi. :( :( :(

Mitä tulee tuohon Schumin työntämiseen, niin mun mielestä siinä ei ole mitään epäselvää. Kyllä Schumi pisteensä ansaitsee. Mikaelkin katkeruudessaan unohtaa jatkuvista muistutuksista huolimatta tuon 94 Häkkisen tapauksen. Ja mun muistaakseni tällaista on tapahtunut senkin jälkeen pari kertaa.
Auton työntäminen radalle oli varmasti turvallisin ratkaisu, kun auto oli käynnissäkin. Ja jos siitä pitäisi hylätä, niin eikö silloin pitäisi hylätä myös silloin kun auto sammuu varikolla ja se käynnistetään uudestaan?

Ja se että joku shortsiukko tuli työntämään ei varmaan ollu Schumin vika?

Vielä tuohon Solbergiin. Ensinnäkin, jokaisella on oikeus mielipiteeseen, toiseksi, täyttä asiaahan hän puhui.
Mikael vetosit tuohon 99 toleranssijupakkaan, kun sanoit että 'vihasi' Solbergia kohtaan johtaa sinne, niin sanonpa vaan että se asiahan todettiin FIAn toimesta lailliseksi, joten turha siitä on urputtaa! FIA tutki asiaa, ja kuuli eri osapuolien näkemykset asiasta ja teki varmasti oikean ratkaisun. Ja näin uskon FIAn menetelleen nytkin.
Oli mielestäni hyvä ettei päätöstä tehty heti niinkuin Tomi Tuominen oli toivonut, vaan tutkittiin tuo asia perusteellisesti. Näin saatiin varmuudella säännönmukainen ratkaisu. Oikeudenmukaisuus on sitten jokaisen oma mielipide. :)
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Formulanomi:
OK. Kuitenkin kerrot myöhemmin odottaneesi Schumin ajavan varikolle keskeyttämään - ulosliputuksen jälkeen vai vapaaehtoisesti tulevan sääntörikkomuksesta johtuvan hylkäyksen takia ?
---
Tietääkö joku muuten onko ko. sääntö muuttunut jossakin vaiheessa ? (kun vertaillaan aikaisempiin vastaavankaltaisiin tapauksiin pitäisi tietää silloiset säännöt...)
Odotin Schumin ajavan varikolle vapaaehtoisesti keskeyttämään juurikin sen takia, että muistelin vuosien varrella niin käyneen useastikin. Bleu tuon Herbert/Britannia98:n mainitsikin, muistelen tapauksia olevan muitakin mutten niitä osaa nimetä. Minulla oli siis sen suhteen virheellinen käsitys nykysääntötulkinnoista/-käytännöistä. Tiesin tuon "alone and unaided" -säännön olemassaolosta mutta en epämääräisesti muotoilluista kieltojen lievennyksistä muissa pykälissä.

Noiden sääntöpykälien en usko ratkaisevalta sisällöltään muuttuneen sitten vuoden 1994. Ei kai niiden muuttamiseen ole paljoa painostustakaan ollut, tapaus Häkkinen/Silverstone-94 oli myös sen verran lievempi, Häkkinen voitti huimat yhden pisteen siihen nähden, että olisi joutunut keskeyttämään viimeisessä kurvissa. Toisaalta Häkkisen tapauksessa voisi erittäinkin vahvasti kyseenalaistaa sen, oliko tuo liikkeelletyöntäminen kisan turvallisuuden kannalta mitenkään tarpeellista. Lähes kierroksella jääneet ja viimeisessä mutkassa kolaroineet Häkkinen ja Barrichello kun taisivat olla ainoat kuljettajat, jotka eivät olleet vielä ehtineet ruutulipulle - kenelle se Häkkisen auto siis tuotti vaaraa? :rolleyes:

Käytännöthän voivat muuten muuttua ilmankin varsinaisia sääntömuutoksia. Eiköhän vaikkapa Fernando "olen niin kova kuski, etten tarvitse sääntöjä" Alonso olisi tuolloin 1994 ansainnut nykyajotyylillään pariinkin kertaan ajokiellot, ensin tuplaliputettuun esteeseen täysiä paahtamisesta Brasiliassa ja sitten brake testeistään eilen Nürrellä (jos siis F.A. todella itsekin on ne tahallisiksi myöntänyt). Tuskin nämä sanktiosäännöksetkään miksikään ovat muuttuneet mutta käytäntö on, Häkkinenhän sai muuten Silverstonesta 1994 ehdollista ajokieltoa siitä sinänsä melko harmittomasta Barrichello-kolaristaan.

Jacques tuossa tarinoi tuosta Villeneuven rämpimisestä Minardien kanssa (kieltämättä melko surkuhupaisaa katseltavaa). Tuli siitä mieleen eilisen paras Tuomisen toteamus, vaikkei niitä yhtä innokkaasti kerätäkään kuin kyllismejä. Tuominenhan kilpailun alkupuolella puhui Veedol-shikaanista todeten jotain tyyliin: "Tämä on kenties radan paras ohituspaikka. Ei tässä kohtaa kuitenkaan kellään juuri mitään ohitusmahdollisuuksia ole." :rolleyes: Se oli jotenkin vielä astetta huvittavammin sanottu mutta valitettavasti niin totta. Ohituksia ei tässäkään kilpailussa juuri tehty kuin Minardista ja nekin olivat työn takana, yksi ohitus sentään nähtiin kärkipäässäkin (JPM-MS) mutta sekin päättyi kolariin.

<small>[ 30-06-2003, 07:57: Message edited by: Timoteus ]</small>
 

Flying Finn

Well-known member
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
720
Sijainti
Bliss
En nyt jaksa teidän juttuja lukea joten saatan näyttää tyhmältä mutta

-eihän Alesiakaan työnnetty vaikka hän pyörähti aivan samalla tavalla samassa kohdassa 2001 (vai sammuttiko mies koneensa doubtful )

-pätevä syy Schumin diskaukselle olisi shortsimies koska työntäjän täytyy olla "qualified track marshal"

<small>[ 30-06-2003, 08:11: Message edited by: Flying Finn ]</small>
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
"The driver must drive the car alone and unaided."
Voiskohan tuo tarkoittaa, että kukaan ei saa ajaa auto varikolta käsin radio-ohjauksella... Pöljältähän tuo kuulostaa, mutta voisihan tuotakin joku yrittää. Joku ihan kökkö kuski, joka maksaa vielä päästäkseen kyytiin ja joku homman opetellut ajamaan varikkopilttuun uumenista käsin.
Todella kaukaa haettua, mutta ehkä ovat ihan varmuuden vuoksi eliminoineet tuonkin mahdollisuuden :D
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Joku ilmoitti tuolla aiemmin Alonson myöntäneen järjestäneensä ns. brake testin Davidille. Jos brake-testin myöntämisenä pidetään sitä, että Alonso kertoi kärsineensä takapäänpidosta (renkaat), ja joutuneensa jarruttamaan ajoissa jo useita kertoja, niin kait se sitten niin on...

Sinällään olisi kuitenkin ihan kiva, ettei tänne kirjoiteltaisi suoranaisia omia valeita toisten nimiin.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Seuraava voi olla turhan kaukaa haettu, mutta on kuitenkin. FIA kun tuomitsi muutama vuosi takaperin erään Tommi Mäkisen, kun häntä oli safari rallin aikana autettu. Silloinhan homma meni niin, että joku katsoja oli väen vängällä tullut kääntämään auton pyörän pulttia kiinni, eli asia jolle Tommi ei voinut mitään, mutta silti hän sai hylkäyksen!! Aivan vastaavan tyyppinen auttamis tapaus, jossa FIA langetti selvän hylkäyksen. Ralli taisi olla Safari tai vastaava. En silti vertaa Formuloita ja Rallia suoraan, vaan ainoastaan sääntö tulkintaa, että kukaan ulkopuolinen ei saa auttaa.
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Olen varma, että shortsihousumies vaietaan unohduksiin ja O Solhberg jatkaa kotimaisittainkin lausuntojaan joissa " Ferraria suosivaa sääntöpolitiikkaa on tuskin koskaan ollutkaan".
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Muutamia meikäläisen mietteitä kisasta :

Ensin tapaus Alonso. On vain ajan kysymys kunnes tämä idiootti tappaa jonkun tuolla ajotyylillään. Kuinka kauan FIA katsoo tuollaista toimintaa? Miehellä on noussu kusi päähän. Ajokieltoon tuollaiset idiootit. Kaksi kertaa parin kuukauden sisään...

Ilmeisesti se Schumi jupakka meni ihan oikein. Ihmetyttää taas tuomareiden munattomuus kun tuon asian päättämiseen meni ammattimiehiltä tuntitolkulla. Onkohan siellä ihan oikeat miehetä tekemässä päätöksiä? Toinen asia on sitten nämä FIAn säännöt. Sääntökirja pitäisi heivata helvettiin ja kirjoittaa täysin uusiksi. Ilmeisesti säännöt on samat kuin mitä aikanaan 1950 on tehty ja siihen on sitten vuosien saatossa tehty lisäyksiä. Ja kaikkihan tietävät millaiseksi sellainen sillisalaatti menee. Tuokin olisi kaikista järkevin kun kirjassa olisi että kuljettaja saadaan työntää takaisin ajoradalle jos se on nopein tapa saada auto pois vaaralliselta paikalta mutta tällöin kuljettajan on poistuttava radalta/kisasta kierroksen päätyttyä. Varikkotiimi saa tietysti auton käynnistää siitähän nyt ei epäselvyyttä ole.

Joku voisi tehdä jo jonkinlaista listaa noista johtopaikoilta keskeyttämisistä viime vuosien ajalta. Taitaa olla 90%:sesti Mersun räjähtämisiä ne sijalta 1 keskeytykset. Tyypillistä Mersua, Mikallehan Mersu maksoi mestaruuden tai kaksi, saa nähdä montako Kimin mestaruutta Illienin paja/Stuttgartin pojat saa räjäytettyä taivaan tuuliin. Positiivistä oli kuitenkin se että McLaren (Kimin alla) oli se nopein auto. Ja Ferrarikin oli vasta kolmanneksi nopein. Mestaruuskamppailu menee tiukaksi kun siellä on ainakin 4 ellei jopa 6 (jos laskee Davidin ja Rubenssin mukaan hehheh) kuskia jotka ajavat aikalailla tasapäisesti voitosta. Tiimitaistelussa Williams on nyt todella vahvoilla! Viimeiset kolme kisaa tiimipisteet : Williams 47, Ferrari 31, McLaren 13. Onhan kyllä kieltämättä Wokingin pojilla ollut epäonnea viime kisoissa.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
miika:
Sinällään olisi kuitenkin ihan kiva, ettei tänne kirjoiteltaisi suoranaisia omia valeita toisten nimiin.
Niin ainakin minä olin näkeväni haastattelun, jossa Alonsolta kysyttiin oliko se breaktest. Tähän Härkätaistelija vastasi jotenkin, että yeah, right ja nauroi päälle. Jos elekielestä pitäisi jotakin päätellä niin veikkaisin, että oli.
 

Mira

Well-known member
Liittynyt
5.3.2000
Viestit
646
Sijainti
Turku
Hmmm, nämä F1-säännöt osoittautuvat kerta kerralta kimurantimmiksi. Täynnä ristiriitaisuuksia, joten niitä voidaan tulkita milloin mitenkin.

Tällä kertaa ihmettelen erityisesti sitä, että jos jää vähemmän vaaralliseen paikkaan hiekkaan kiinni, silloin on pakko keskeyttää. Nythän Schumin jatkaminen perusteltiin vain ja ainoastaan sillä, että jäi vaaralliseen paikkaan. Jos olisi ollut toinen paikka, ei kukaan olisi saanut työntää ja keskeytys olisi ollut selvä. Eihän tuossa ole mitään järkeä! Plus saadaan taas yksi tulkintapaikka, mikä milloinkin on 'vaarallinen paikka'.
Kyllä FIA voisi tehdä sääntönsä yksikäsitteisemmiksi.

PS. Sama Mäkisen hylkäys Safarissa minullekin tuli mieleen. Tosin kyse on eri lajista, mutta kumminkin.
 
Ylös