Formulanomi
Seksikäs rumä kääpiö
Timoteus:
Ja edelleen, pykälä 150 ei mielestäni erityisesti salli tällaistakaan avustusta, se on vain lievempi kielto. Sanotaan vain, että jos moottori käynnistetään, kuuluu hylätä. Ei kuitenkaan sanota mitään siitä tilanteesta, että moottoria ei käynnistetä. Kelpaako tällainen kiellon puuttuminen siis kumoamaan yleisluontoisemman pykälän 61?
Ei kait tuota tummennettua tekstiä voi tulkita, muuna kuin avustamisen sallimisena. Myöhempi If:llä alkava lause rajaa kuitenkin sellaisen tilanteen pois, jossa moottori on käynnistetty ja autettu radalle toimitsijoiden avustuksella. (ts. oletus aikaisemmassa lauseessa on siis, että moottori on käynnissä...)150) If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors. If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him. If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.
Samaa mieltä...Käytäntö vain alkaa olla vaarallinen ja epätasapuolinen sikäli kuin ratatuomarit tuntevat säännöt tavallisia pulliaisia paremmin. Osaan mielessäni kuvitella tilanteen, jossa Kimille käy jotakin vastaavaa Monzassa mestaruustaistelun (vielä toivottavasti) ollessa kuumimmillaan. Italialaiset ratavalvojat tietysti kiskovat sen auton sieltä traktorilla mieluummin pois kuin päästävät Kimin jatkamaan kisaa ja taistelemaan pisteistä... Siis ei kai ratavalvojien toiminta saa ratkaista kilpailua?