Euroopan GP

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Palkopoika:
Näytti siltä että Alonso teki brake testit aikasemminkin, silloin vikassa mutkassa. Toi Kutin ulosajo tais johtua just tosta peippailusta.
Itsekin ihmettelin, et yritääkö se oikeen saada takaatulevan (Cuution)? pihalle..?
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Alonso naureskeli ja myönsi breaktestanneensa Taavettia. Kaveri leikkii siellä toisten hengellä. Harmi, että Taavetti ei ole Senna. Saisi Espanjalainen kyytiä.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
McRäkä:
Kyllä muuten ajoi Alonsokin aika törkeästi. Vai oliko se vaan vahinko, että hänen peräänsä meinattiin törmätä useampaan otteeseen? Jos ei muuten saa pidettyä nopeampaa takana, on helppoa hieman "pumpata" vauhtia yllättävissä paikoissa... Tai sitten Alonso ei osannut ajaa noita viimeisiä mutkia ollenkaan.
Tota mäkin kattelin. Ei varmaan kerää sympatiapisteitä kanssakilpailijoilta...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
pmv:
Olisi hyvä jos suhtauduttaisiin tuhon Kari O. Sohlbergiin hiukan kunnioittavampaan sävyyn. Mieshän on ollut merkittävä sponsori Mika Häkkiselle ja oli yksi suurimpia tekijöitä siihen, että Häkkinen nousi f1-luokkaan. Lisäki Kari O. on ollut AKK:n ja Suomen edustajana useasti f1-kisojen tuomaristossa päättämässä näistä sanktioita. Kari O. Sohlbergin tavasta johtaa AKK:ta voidaan olla montaa mieltä, mutta tässä asiassa en lähtisi kaveria dissaamaan.

Edelleenkin menneisyydestä voidaan ottaa ennakkotapauksia joitten mukaan Schumacherinkaan ei ansaitsisi tulla hylätyksi.

Sinänsä myös ihmeellistä, muttei ennenkuulumatonta se, että nyt haukutaan Michael Schumacheria siitä että hän ajoi kilpaa. Juuri se kilvanajon puutehan on ollut lähes jokaisen valittajan aiheena. Kilpailun tiimellyksessä saattaa sitten tapahtua. Nyt kun Schumi järjesti tapahtumaa, alkoi hirveä valitus siitäkin.
Totta, tästä mallia muillekin. Koittakaahan nyt olla objektiivisia muutkin. Jos tämä olisi tapahtunut Kimille sanottaisiin täällä, että hän oli todella epäonnekas (osuman takia) ja, että sääntöjen mukaan pisteiden kuuluu selvästi jäädä Kimille. Nyt ihmiset on sitä mieltä, että Sumilla oli tuuria, kun hän osui Montyn kanssa yhteen. Minusta tämä oli enemminkin epäonnea, jos nyt onnea on edes olemassa.

Ruotsin jääkiekkomaajoukkuekin voittaa Suomen aina vain sen takia, että tuomari on puusilmä (ja håmå), ja Suomea kohdellaan väärin.
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
epeli:
AJ:
Päivän polttava kysymys: Onko tämä shortsimies sukua legendaariselle sadetakkimiehelle?
sama tulli mullakin mieleen! :D

Mutta eiköhän ton nyt pitäs olla ihan päivänselvä juttu, että kun tv-kuvista ja kaikista muistakin kuvista näkyi että siellä oli katsoja/jokumuumikä työsntämässä Schueyn autoa liikkeelle niin, silloin sen pitäs olla sääntöjen vastaista? Eks näin o :confused:
Taisi olla sen traktorin kuski, joka ajoi siihen schumin auton viereen.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Uskoisin, että Schumi saa pitää pisteensä, jos todetaan että hän ei saannut ulkopuolista apua. Hyvä kisahan tuo muuten oli.

ps. Sai kyllä Tifosi-Club riittää allekirjoittaneelle. Kannattaminen on aina mukavaa, mutta täydellinen kykenemättömyys nähdä asioita ei ole. Seuraavat kolme viikkoa tuolla varmaankin moukaroidaan Montoyaa. Ensimmäiset toikit ovatkin jo ilmestyneet. Syvä huokaus....
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Montoya under fire for Schumacher move
The incident is examined by the stewards [29/06/03 - 16:28]

Ross Brawn fuming

errari lashed out at Williams driver Juan Pablo Montoya on Sunday after the Colombian collided with world champion Michael Schumacher at an incident-packed European Grand Prix.

Montoya passed the world champion on lap 43 of the 60-lap race, and went on to take second place behind teammate Ralf Schumacher. But as he got past, Michael Schumacher was left spinning in the gravel trap anxiously waving for help from the marshals in order to continue his race.

The incident was examined by the stewards to see if Schumacher had benefited illegally by being pushed back onto the track before he went on to claim fifth place.

The clash left Ferrari technical director Ross Brawn fuming with the tactics of the Colombian. " It was mad of Montoya. He could have taken both of them off the circuit" said Brawn. "It was a very crude overtaking move and he has done it several times before. He is not a classy driver in that respect."

f1-live.com

Se olikin montoyan syy, että shortsimiestä tarvittiin... yuck
 

petri99

Well-known member
Liittynyt
16.10.2000
Viestit
438
No radalle ei yleisö niin helposti pääsekään että vaikea uskoa että oli joku tavallinen pullianen työntämässä, oli varmaankin se traktorikuljettaja niinku yllä mainittiin.
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
Ferrari 4ever:
.

ps. Sai kyllä Tifosi-Club riittää allekirjoittaneelle. Kannattaminen on aina mukavaa, mutta täydellinen kykenemättömyys nähdä asioita ei ole. Seuraavat kolme viikkoa tuolla varmaankin moukaroidaan Montoyaa. Ensimmäiset toikit ovatkin jo ilmestyneet. Syvä huokaus....
Ihailtavaa objektiivisuutta!
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Timoteus:
Tässä keskustelussa mielestäni kummallisesti sekoitetaan kaksi asiaa
- nopein/paras tapa eliminoida vaaratilanne
- kuljettajan oikeus jatkaa kisassa mukana
Niin. Eikös pykälä 150 "sekoita" mainitsemasi kaksi asiaa myöskin. Joten eipä tuo ole mikään ihme...
Tässä tapauksessa ehdottomasti nopein tapa vaarallisen tilanteen eliminoimiseksi oli työntää Schumacherin auto radalle. Mutta entä sitten? Ei kai radalle työntämisestä kuulu automaattisesti seurata oikeus jatkaa kilpailua?
Näyttää sääntöjen mukaan olevan oikeus jatkaa.
Oman maalaisjärkeni ja oikeustajuni mukaan Schumacher keskeytti, kun ei hiekkaesteestä päässyt omin avuin pois, vaikka sääntöjen kirjain toista mieltä lieneekin (mikä sitten sanoo pykälän 150 menevän pykälän 61 edelle kun toinen sanoo toista ja toinen toista).
Ne ratatuomarit eivät käytäkään maalaisjärkeä, vaan ihan jotain muuta. :D

Pykälä 150:ssä kielletään tietyn tyyppinen avustaminen eli moottorin käynnistys, mutta ilmeisesti jotkut viisaammat ovat joskus päättäneet, että tämän tyyppisessä tilanteessa voidaan auton avustamista takaisin radalle katsoa läpi sormien. (=autettava menettää muutenkin aikaa ja mahdollisesti sijoituksia jne.)
On totta, että Häkkisen suhteen meneltiin samoin vuonna -94, joten siinä suhteessa Schumacherilla kuuluukin pysyä pisteet vanhan käytännön mukaisesti. Huono käytäntö vain pitäisi pikimmiten muuttaa.
On hyvin epätodennäköistä, että kaikki kuskit kaikilla radoilla voisivat saada samanlaista kohtelua. Joten sääntöjä voisi tosiaan selkeyttää...sääntöä ei tosin voi muuttaa tähän kisaan.

Itse olin ensin vakuuttunut siitä, että Shumi olisi pitänyt liputtaa pois kisasta. Ellei ns. Shortsimies sitten vaikuta FIA:n päätöksiin, niin Shumin avustaminen oli sittenkin sääntöjen mukaista.
 

kraatu

Well-known member
Liittynyt
9.6.2001
Viestit
271
holvius:
Alonso naureskeli ja myönsi breaktestanneensa Taavettia. Kaveri leikkii siellä toisten hengellä. Harmi, että Taavetti ei ole Senna. Saisi Espanjalainen kyytiä.
On se Alonso kyllä aika sälli! Eihän sen tarvii ajatella mitään, onhan hän yksi maailman parhaista kuljettajista. Eikös se melkeen noin sillon sanonu.. vaarallinen mies kertakaikkiaan! :eek:
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Vesku:
Maikkarin txt-sivut kertoo, että työntöapua saa antaa, jos moottori pysyy käynnissä! Että sitä Hannu Hanhi-tuuria taasen!! Jos on taitoakin!!
Ei ole mitään tekemistä tuurin kanssa sillä, että eräillä on erityiskohtelu. On hyvä muistaa esimerkiksi Silverstonen 5 vuoden takainen tapaus, jossa Schumi kärsi stop&go:n kisan jälkeen - ja selvisi ilman sanktioita. Formula 1:ssä ei ole väliä sillä, miten sääntöjä tulkitaan, vaan sillä, että kenen kohdalla niitä tulkitaan.

Schumilla on eri säännöt kuin muilla. Uskokaa se!!
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
RK-62:
Taisi olla sen traktorin kuski, joka ajoi siihen schumin auton viereen.
Onko traktori-kuskilla turistin vaatteet? Onko FIA:lla loppunut rahat kun ei oo ratavirkailijoille antaa minkäänlaista uniformua josta voisi tietää tämän olevan ratavirkailija?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kimin keskeytyksellä lienee osansa siihen, että täällä keskustellaan kiihkeästi Schumin mahdollisesta hylkäämisestä.

Kimi oli kisan nopein, ja olisi ajanut ansaittuun voittoon, mutta eipä sittenkään. Todella harmillinen keskeytys, mikä oli kyllä tavallaan odotettavissa, olihan kaikki mennyt niin hienosti, aivan kuin Häkkisellä aikanaan.

Schumacherin ja Montoyan kolari menee kyllä molempien piikkiin. Schumin olisi kyllä kannattanut antaa periksi, koska jotain selviä ongelmia hänellä oli. Montoya olisi mennyt myöhemmin ohi kuitenkin. Siinä mielessä en myöskään antaisi suurta kunniaa Montoyan ohituksesta, kyllä siihen olisi jopa Ralf pystynyt. Täytyy kuitenkin muistaa, että Ralf voitti Montoyan muutenkin tänään ajamalla.
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Niin. Eikös pykälä 150 "sekoita" mainitsemasi kaksi asiaa myöskin. Joten eipä tuo ole mikään ihme...
Kyllä, tavallaan. Se ei silti suoraan sano, että ei kuulu hylätä, jos moottori on käynnissä. Se vain sanoo, että kuuluu hylätä, jos ei ole. Mutta silti, kuten varmasti ymmärsitkin, pointtini oli lähinnä se, että näissä "ratatuomarit toimivat kuten piti, joten Schumin kuuluu pitää pisteensä" -tyylisissä perusteluissa mennään metsään, ja nämä asiat pitäisi käsitellä toisistaan erillään.

Ne ratatuomarit eivät käytäkään maalaisjärkeä, vaan ihan jotain muuta. :D

Pykälä 150:ssä kielletään tietyn tyyppinen avustaminen eli moottorin käynnistys, mutta ilmeisesti jotkut viisaammat ovat joskus päättäneet, että tämän tyyppisessä tilanteessa voidaan auton avustamista takaisin radalle katsoa läpi sormien. (=autettava menettää muutenkin aikaa ja mahdollisesti sijoituksia jne.)
Käytäntö vain alkaa olla vaarallinen ja epätasapuolinen sikäli kuin ratatuomarit tuntevat säännöt tavallisia pulliaisia paremmin. Osaan mielessäni kuvitella tilanteen, jossa Kimille käy jotakin vastaavaa Monzassa mestaruustaistelun (vielä toivottavasti) ollessa kuumimmillaan. Italialaiset ratavalvojat tietysti kiskovat sen auton sieltä traktorilla mieluummin pois kuin päästävät Kimin jatkamaan kisaa ja taistelemaan pisteistä... :rolleyes: Siis ei kai ratavalvojien toiminta saa ratkaista kilpailua?

Ja edelleen, pykälä 150 ei mielestäni erityisesti salli tällaistakaan avustusta, se on vain lievempi kielto. Sanotaan vain, että jos moottori käynnistetään, kuuluu hylätä. Ei kuitenkaan sanota mitään siitä tilanteesta, että moottoria ei käynnistetä. Kelpaako tällainen kiellon puuttuminen siis kumoamaan yleisluontoisemman pykälän 61?

On hyvin epätodennäköistä, että kaikki kuskit kaikilla radoilla voisivat saada samanlaista kohtelua. Joten sääntöjä voisi tosiaan selkeyttää...sääntöä ei tosin voi muuttaa tähän kisaan.

Itse olin ensin vakuuttunut siitä, että Shumi olisi pitänyt liputtaa pois kisasta. Ellei ns. Shortsimies sitten vaikuta FIA:n päätöksiin, niin Shumin avustaminen oli sittenkin sääntöjen mukaista.
Juu, sääntöjä ei tietenkään voi muuttaa ja asettaa takautuvasti koskemaan tätä kilpailua. Nykysääntöjen ja -käytäntöjen nojalla hyväksynkin sen, että Schumacher saa pitää tämän kilpailun pisteensä mutta yleiseksi käytännöksi tämä on erittäin huono. Ei silti, tippaakaan ei harmita, vaikka Schumi päädyttäisiin hylkäämään, on sitten shortsimiehen tai ties kenen syytä.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Spam:
Totta, tästä mallia muillekin. Koittakaahan nyt olla objektiivisia muutkin. Jos tämä olisi tapahtunut Kimille sanottaisiin täällä, että hän oli todella epäonnekas (osuman takia) ja, että sääntöjen mukaan pisteiden kuuluu selvästi jäädä Kimille.
Objektiivisiako? Kuvitteletko tosiaan, että työntämistä olisi edes harkittu jos kimi (tahi joku muu kuin *Schmacher) olisi ollut vastaavassa tilanteessa. Paskat, alta nanosekunnin auto puomiin killumaan ja turvaan.
<strong>
Nyt ihmiset on sitä mieltä, että Sumilla oli tuuria, kun hän osui Montyn kanssa yhteen. Minusta tämä oli enemminkin epäonnea, jos nyt onnea on edes olemassa.
:mad: Ohhoijjaa. Älä nyt ainakaan mua sotke noihin olettamuksiisi.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
holvius:
mikæl:
JOC:
Kari O. Solberg tuki tulkintaani. Auto oli käynnissä ja vaarallisessa paikassa.

Oikeus voittakoon.
Kari O. Solberg joka vaikka nuolisi Schumilta puhtaaksi oli siis sitä mieltä että näin oli.
Totuudentorvi on jälleen puhunut ja ilmoittanut, että monivuotisen ratatuomarin näkemys oli täysin väärä.
Totuudentorvelta jäi mainitsematta Kari.O.Sohlbergin monivuotiset ratatuomari työn lisäksi Mika Häkkisen monivuotinen sponsorointi, mutta koskas miihkaelia olis tosiasiat kiinnostanut.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Hyvä MERSU!!!!

Kimin loistava ajo häipyi savuna ilmaan!

Onneksi Schummelikaan ei onnistunut. Mestaruus on edelleen mahdollinen myös Kimille!

Kauan kestää tuo Schumin tilanteen miettiminen. Mitä jos siellä hiekalla olisi joku Wilson? Päätös olisi tehty minuutissa!

Half on nousemassa mukaan mestaruustaisteluun! Se jos jokin on yllätys!

<small>[ 29-06-2003, 18:24: Message edited by: patriot ]</small>
 

petri99

Well-known member
Liittynyt
16.10.2000
Viestit
438
Se päätös kestää sen takia kauemmin koska michael on mestaruustaistelussa mutta wilson ei ole. ja sen takia ne ei halua tehdä väärää päätöstä mihinkään suuntaan!
 
Ylös