Euroopan GP

hikkaveks

Well-known member
Liittynyt
27.5.2001
Viestit
495
Sijainti
Helsinki
JOC:
Ei kait McLaren nyt näin ilmiselvästä asiasta tee protestia? Miksi muuten Schumacher joutuu aina tekemisiin sääntöjen ja niiden tulkintojen kanssa?
ehkä siksi että muiden kuskien tapauksessa rangaistus annetaan heti, eikä vasta sen mukaan miten vastustajilla seuraavassa kisassa meni...
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Oli muuten todella kaksijakoinen kisa. Ensin ei tapahtunut yhtään mitään, kaikki vain ajelivat kaukana toisistaan, eikä tv-ohjaajallakaan ollut muuta mielenkiintoista näytettävää kuin Jacques joka rämpi Minardien seassa (kieltämättä aika huvittavaa seurattavaa wink ).

Sitten Kimin Mersu possahti, Monty ja Maikkeli kolaroivat ja Alonso testasi Coulthardin reaktioaikaa jarruttamalla shikaaniin 50 metriä liian aikaisin. Kisan taso ei varsinaisesti missään vaiheessa noussut, mutta nämä tapahtumat saivat mielenkiinnon pysymään yllä loppuun asti.

Toivon että se shortsikaveri tosiaan oli joku katsoja eikä traktorinkuljettaja, koska silloin McLarenilla olisi järkevä syy tehdä protesti.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
hikkaveks:
JOC:
Ei kait McLaren nyt näin ilmiselvästä asiasta tee protestia? Miksi muuten Schumacher joutuu aina tekemisiin sääntöjen ja niiden tulkintojen kanssa?
ehkä siksi että muiden kuskien tapauksessa rangaistus annetaan heti, eikä vasta sen mukaan miten vastustajilla seuraavassa kisassa meni...
eheheh...
 

silostone

Well-known member
Liittynyt
4.1.2003
Viestit
60
Sijainti
finland
omistaa kerran bemeri , aina bemarimies !! hyvä baijeri ! mutta liputan kimin puolesta.
 

Johnny

Active member
Liittynyt
29.5.2003
Viestit
34
Timoteus:
Formulanomi
150) If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors. If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him. If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.
Ei kait tuota tummennettua tekstiä voi tulkita, muuna kuin avustamisen sallimisena. Myöhempi If:llä alkava lause rajaa kuitenkin sellaisen tilanteen pois, jossa moottori on käynnistetty ja autettu radalle toimitsijoiden avustuksella. (ts. oletus aikaisemmassa lauseessa on siis, että moottori on käynnissä...)
Ilmaisin itseäni poikkeuksellisen (tai ehkäpä sittenkin tyypillisen) huonosti. Tuon pykälän pääpointtihan on sanoa, että auto pitää saada pois vaarallisesta paikasta. Tummennetussa kohdassa sanotaan, että ellei kuljettaja saa sitä siitä itse ajamalla pois, pitää ratavalvojien tätä asiassa auttaa mutta ei sanota millä tavalla, vaihtoehdot ovat käytännössä työntää auto radalle tai hinata/nostaa auto turvalliseen paikkaan. Kuitenkaan sääntö ei sano, että kuljettaja saisi tämän (=auton radalle työntämisen) jälkeen jatkaa kilpailua kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sanotaan kyllä se, että hylkäys seuraa, jos moottori on jouduttu käynnistämään.

Tästä on kuitenkin virheellistä päätellä, että sijoituksensa saa pitää, jos moottoria ei jouduta erikseen käynnistämään. "Jos A, niin B" ei ole yhtäpitävää lauseen "Jos ei A, niin ei B" kanssa. Ehkäpä tulkitsen näitä ehtolauseita liian matemaattis-loogisesti mutta omasta mielestäni pykälän 150 viimeinen lause ei loppujen lopuksi sano mitään tästä Schumacherin tapauksesta.
Olen samaa mieltä että, siinä sanotaan että jos kuljettaja ei itse voi ajaa autoa pois vaaralliselta paikalta niin silloin virkailijoiden pitää auttaa. Mutta mitä sitten, onko se keskeytys vai saako jatkaa kilpailua?? Häkkisen tapauksessa sai jatkaa kilpailua ilman mitään sanktiota, mutta toivoisin tasapuolisuuden nimissä että se olisi automaattisesti keskeytys jos kuljettaja ei itse saa autoa liikkeelle.

Mutta sitten tulleeki jo seuraava kysymys, saako varikkoväki auttaa auton liikkeelle??
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Kylläpä tuo Miihkaili saa ihmisen (tai ihmiset) taas vetämään herneitä nenäänsä :) Minä pidän Miihkailin meiningistä, asiallisia kommentteja, tietoa tuntuu löytyvän ja niiden paikkansapitävyyskin tuntuu olevan vähintään yhtä hyvällä tasolla kuin muidenkin alan "asiantuntijoiden", kaikillehan niitä huteja tulee. Ja niitä huimimpia spekulaatioita tekniikasta ja materiaaleista on lähes hauskinta lukea :) Se on hyvät forumilaiset niin että tekninen kehitys erilaisten tietokonejärjestelmien ja materiaalien kanssa on niin hurjaa että sitä ei tällainen pieni ihminen uskoisikaan, älymetallit ym. monet scifiltä kuulostavat jutut ovat jo täällä ja huimimmista keksinnöistäänhän tallit eivät hiisku halaistua sanaa. Ja niille teistä jotka ovat sitä mieltä että M.Schumacher on saanut kaikki voittonsa ja pisteensä "rehellisesti" ja "sääntöjen mukaan", sanoisin, että aina välillä kannattaa tarkistaa sijaintinsa suhteessa todellisuuteen :) Schumacherin suoritukset ovat vertaansa vailla muutenkin, nämä "harmaan alueen" saavutukset ovat ikävä tahra miehen hienolla uralla, mutta kun haluaa voittaa niin haluaa voittaa vaikkeivät keinot aina sääntökirjasta löydykkään :) No nyt ei Miihkaili pääse Kimin tapaan valittamaan, ettei kotimaasta kannusteta :D
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Minä pidän Miihkailin meiningistä, asiallisia kommentteja, tietoa tuntuu löytyvän ja niiden paikkansapitävyyskin tuntuu olevan vähintään yhtä hyvällä tasolla kuin muidenkin alan "asiantuntijoiden", kaikillehan niitä huteja tulee.
Ero meidän kahden välillä tulee siitä, että allekirjoittanut olisi laittanut tuon sarkasmina ja toisella se on sitten omana mielipiteenä laitettu. Se olisi mukava, jos mikael olisi asennoitunut ajatuksien vaihtoon, eikä totuudesta puhumiseen johon ei voi sanoa "ei". Mutta annetaan olla.

Aika ironista, että ärsyynnyin TC:llä kirjoitettuihin kommentteihin. Objektiivisuuden puutetta valittelin. Kun sitten tulen tänne niin näen heti "totuudenpuhujan" tekstejä...On se hurjaa.
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Tämähän on käsittääkseni "harrastelijoiden" foorumi, joten itse ainakin kuvittelen (lähes) kaikkien tajuavan ettei täällä kukaan ole "ainoa oikea ehdoton totuuden lähde", sille en voi mitään jos joku niin luulee (itsestään tai jostakin muusta). Kuten sanoin, Miihkailin juttuja on useasti hauska lukea, ei niistä tarvi olla samaa mieltä tai ottaa niitä tosissaan :) Eikä minuakaan pidä ottaa vakavasti, ei kukaan muukaan tee niin :D
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
tota, tuli mieleen, muistatteko Spa:ssa 2000, Rubensin auto hyytyi varikkosuoran sisääntulopäähän bensanpaineiden kadottua.... auto kuitenkin kävi vielä... no ferrarin miehet rupes lujaa juoksemaan kohti rubensia, mutta RB viittilöi ratavalvojille koko ajan että ne ei saa työntää... silloin ainakin sanottiin että muut kuin tiimin jäsenet ei siihen olis tulla työntämää, muuten olis ollu diskaus...
mun mielestä tää oli aika samantyyppinen tapaus.... eikä se auto vaarallises paikas ollut, siihenhän tuli nosturikin nopsaan mukaan...
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Työntötapauksista tulee mieleen myös Britannian GP 1998, jossa Johnny Herbert sai työnöapua mielestäni samaan tapaan kuin Schumikin tänään. Herbert luuli joutuvansa hylätyksi ja ajoi välittömästi varikolle keskeyttämään, vaikka autossa ei mitään vikaa ollutkaan.

Tosiaankin jo kuudes voittaja, ja kisoja on takana vasta yhdeksän.

Voittajien määrät viimeisen 15 kauden aikana:
2002: 4 (MS,RS,DC,RB)
2001: 5 (MS,DC,RS,MH,JPM)
2000: 4 (MS,DC,MH,RB)
1999: 6 (EI,MH,MS,HHF,DC,JH)
1998: 4 (MH,MS,DC,DH)
1997: 6 (DC,JV,HHF,MS,GB,MH)
1996: 4 (DH,JV,OP,MS)
1995: 5 (MS,DH,JA,JH,DC)
1994: 4 (MS,DH,GB,NM)
1993: 4 (AP,AS,DH,MS)
1992: 5 (NM,AS,GB,MS,RP)
1991: 5 (AS,NP,RP,NM,GB)
1990: 6 (AS,AP,RP,TB,NM,NP)
1989: 6 (NM,AS,AP,TB,GB,AN)
1988: 3 (AP,AS,GB)

Kuuden voittajan kausina viimeinen voittaja on tullut seuraavissa kisoissa:
1999 Herbert 14/16
1997 Häkkinen 17/17
1990 Piquet 15/16
1989 Nannini 15/16

Nyt siis R.Schumacher 9/16!!!

Vieläkö saadaan lisää voittajia tällä kaudella? Barrichello ja Alonso olisivat ensimmäisenä tyrkyllä.
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Formulanomi:
Minusta olisi aika epäloogista, jos säännöissä olevalla tummennetulla tekstillä tarkoitettaisiin vain kuljettajan (auton) avustamista turvallisempaan paikkaan (radalle --> varikolle).

Mihin seuraavaa lausetta sitten ylipäätään tarvittaisiin ? (If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race. )
Siis mielestäni tuo koko sääntöpykälä liittyy ensisijaisesti siihen, että autot pitää saada vaarallisista paikoista pois. Sääntöpykälähän alkaa "If a car stops during the race..." ja auton pysähtyminen sisältää kaikki mahdolliset tapahtumat pienestä spinnauksesta (mikäli liike jossain vaiheessa kokonaan pysähtyy) pahemman luokan ulosajoihin ja teknisiin vikoihin. Näistä tapauksista suurimmassa osassa kuljettaja joko pystyy "itse siirtämään autonsa vaarallisesta paikasta pois" (ts. jatkamaan matkaansa ilman apua) tai sitten matka jää joka tapauksessa kesken. Harvinaisissa rajatapauksissa helpoin tapa saada auto pois vaarallisesta paikasta on työntää se liikkeelle - siitähän siis tänään oli kyse.

Kakkoslauseen en väittänytkään tarkoittavan, että kuljettajan olisi tämän jälkeen ajettava varikolle keskeyttämään - siinä ei asiasta mitään sanota. Tuo pykälä ei kertakaikkiaan ota kantaa siihen, saako kuljettaja jatkaa matkaansa maaliin asti (muuta kuin siinä erittäin kummallisessa tapauksessa, että radan varressa käynnistetään moottorikin) :rolleyes: .

Sääntöpykälän kolmas lause tuntuukin mielestäni melkoisen tarpeettomalta ellei sillä sitten tulkita olevan tätä sivumerkitystä, että hiekalta radalle työnnetyllä autollakin saa jatkaa maaliin ja voi kerätä pisteitä. Mutta jos näin on, niin joku voisikin perustella, mihin tällä tulkinnalla tarvitaankaan enää pykälää 61, joka siis kuului "The driver must drive the car alone and unaided." (Tämä vastannee Team Trabantinkin kysymykseen.) Mitä tapauksia tuo pykälä sitten estää? Kielletäänkö siinä kenties se, että joku hyppää auton kyytiin kesken kilpailun tai että joku kajoaa auton hallintalaitteisiin (rattiin tai polkimiin siis lähinnä, jälkimmäinen olisi kylläkin aika mielenkiintoinen temppu)? Jos pykälällä 150 on se sivumerkitys, mikä sillä tulkitaan olevan, niin eihän tuo pykälä 61 kiellä mitään käytännössä järjellistä.

Johnny ihmetteli tuossa sitten vielä sitä, että saako varikkoväki auttaa auton liikkeelle. Tätä en tähän hätään jaksa sääntöpykälistä etsiä mutta olettaisin varikkokäyntiä koskevan sen verran monen lisäpykälän, ettei tuo mikään ongelma ole. Saahan autoon tehdä varikkopysähdyksellä kaikenlaista muutakin, mikä tuskin muualla on sallittua. En esimerkiksi usko, että ratavalvojat olisivat voineet vaihtaa Schumin autoon rengasta siellä hiekkaesteessä, jos Schumilta olisi sellainen sattunut hajoamaan. wink

<small>[ 29-06-2003, 22:08: Message edited by: Timoteus ]</small>
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Bleu:
Työntötapauksista tulee mieleen myös Britannian GP 1998, jossa Johnny Herbert sai työnöapua mielestäni samaan tapaan kuin Schumikin tänään. Herbert luuli joutuvansa hylätyksi ja ajoi välittömästi varikolle keskeyttämään, vaikka autossa ei mitään vikaa ollutkaan.
Muistelinkin tällaisia tapauksia olevan, en vain muistanut kisoja/kuljettajia. Oletin Schumacherinkin ajavan varikolle mutta väärässäpä olin. :rolleyes: Schumacher tuntee kyllä tarkkaan sääntöjen jokaisen porsaanreiän.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Terve vaan pitkästä aikaa kaikille. Olin näköjään sitten väärässä toitottaessani kanssakatsojille koko ajan Schumia odottavan hylkäys... Kait tuo sitten meni sääntöjen mukaan.

Mutta mitä tuohon varikolla auton uudelleen käynnistämiseen tulee, niin käsittääkseni autoa ei F1:sissä saa kovin pitkälle omalta varikkopaikalta työntäen siirtää, vai kuinkas meni aikoinaan Mansell-Ferrari case? pmv voisi muistaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kimin kisa meni taas tuttuun "Mersu Saksassa" tyyliin. Poijjaat olivat tosiaan varmaan tehneet Kimille ns. pommikoneen.

Mutta erityisen hienoa on ollut seurata Williamsin huikeaa nousua takaisin kärkeen. - Hetken tässä jo pelkäsin, ettei Frankin joukkio täytäkään niitä odotuksia, joita heille kauden alussa asetin. Tämän hetkinen tilanne näyttää olevan se, että Bridgestone on rengasrintamalla pahasti hukassa kuivalla kelillä ja tämä on auttanut Misukan huipputiimejä, samalla kun nämä ovat saaneet myös autojensa osalta Ferraria kiinni.
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Voi hiisi, kun pitääkin historian olla tympeetä. Ei voi sitten kestää suomipojan koneet, kun lähtee ekaa kertaa paalulta Nürren radalla. Hemmetti soikoon. Ja vielä Ralffi sitten ottaa voiton. No aivan ansaittu kyllä, mutta oisin senkin mieluummin suonut Montoyalla, mies kun sentään uskaltaa ohittaa..

Miten mä muistelen, että Häkkinen olisi jossakin kisassa kauan aikaa sitten lykätty takaisin radalle ja sitten hänet hylättiin tai hän sai ainakin penalttia, että putos listoissa ulos pisteiltä? No kuitenkin olis kyllä saanut Schumit hylätä kisassa. Ensin törmää Montoyan kylkeen ja sitten vielä jää kiinni hiekkaan. Alkaa pännimään tuommonen..
 

Nick_W

Ihmisohjus
Liittynyt
20.10.2000
Viestit
5196
Sijainti
Töysä
Kimiltä lähtö oli aivan loistava ja hän teki kaulaa hyvin takana ajavaan Schumacher kaksikkoon, mutta harmittavaa oli, kun Mercedes possahti.

Mutta onneksi näin suomalaisittain oli hyvä Montoyan härski ohitus pilasi Schumin kisan ja hän tippui kuudenneksi, mutta harmitti myös se David Coulthardin ulosajo, jos ei olisi DC:n keskeytystä tapahtunut niin Schumi olisi pysynyt kuudentena eikä noussut viidenneksi.

Williamseilta kisa oli loistava. 18pistettä tiimille, mutta täytyy sanoa, jos Kimi ei olisi keskeyttänyt moottoririkkoon niin ei varmasti Williamsit olisi ollut ykkönen ja kakkonen. Ralfille vaan onnea voitosta. Varmasti toi hänelle itseluottamusta, koska häntä on kritisoitu kaiken näköisistä asioista.
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
Schumacher kiitteli ratavalvojia nopeasta avusta

Ferrari-kuljettaja Michael Schumacher kiitteli Euroopan GP:n jälkeen neljää ratavalvojaa, jotka auttoivat hänet pyörähdyksen jälkeen takaisin mukaan kilpailuun. Schumacher muisti lähikaupungeista kotoisin olevia miehiä nimikirjoituksellaan varustetuilla valokuvilla.

Schumacher kolaroi Williamsin Juan Pablo Montoyan kanssa ja hänen autonsa juuttui hiekkaan, mutta paikalle juosseet ratavalvojat työnsivät Ferrarin takaisin radalle. Työntöapu on sääntöjen mukaan sallittu, jos auto jää vaaralliseen paikkaan.

- Tottakai olemme hänen fanejaan, mutta olisimme tehneet saman palveluksen kaikille kuljettajille aivan yhtä nopeasti, ratavalvoja Frank Entemann vakuutteli.

- Jos hiekalla olisi ollut Kimi Räikkönen, olisimme olleet paikalla yhtä nopeasti, säesti kollega Marko Kovalak.

Schumacherin viidennestä sijasta saamat neljä MM-pistettä voivat kauden lopussa olla hyvinkin arvokkaita.

(MTV3-Reuters) http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?174984
Kannatta työnnellä suosikkinsa autoa, niin saa nimmarin wink

<small>[ 29-06-2003, 23:04: Message edited by: GeGe ]</small>
 

Johnny

Active member
Liittynyt
29.5.2003
Viestit
34
Timoteus:

Johnny ihmetteli tuossa sitten vielä sitä, että saako varikkoväki auttaa auton liikkeelle. Tätä en tähän hätään jaksa sääntöpykälistä etsiä mutta olettaisin varikkokäyntiä koskevan sen verran monen lisäpykälän, ettei tuo mikään ongelma ole. Saahan autoon tehdä varikkopysähdyksellä kaikenlaista muutakin, mikä tuskin muualla on sallittua. En esimerkiksi usko, että ratavalvojat olisivat voineet vaihtaa Schumin autoon rengasta siellä hiekkaesteessä, jos Schumilta olisi sellainen sattunut hajoamaan. wink
Tarkemmin ku rupee aatteleen mitä tänne kirjotti niin ois voinu jättää sen viimesen kommentin pois. :D

Mutta mitä tolla toisella säännöllä oikeen tarkotetaan? Ajajan pitää ajaa autoaan yksin ja ilman avustusta....Eikös toi oo avustamista ku autetaan radalle takaisin??

Tohon Gegen laittamaan uutiseen on kyl pakko sanoo et ne kaverit ois ollu yhtä nopeesti viemässä Kimiä pois radalta... wink :D

Ja viel lisäksi Gegelle. Oiskohan Minardeilta tullu nimmareita jos ne ois työntäny takas radalle wink

<small>[ 29-06-2003, 23:14: Message edited by: Johnny ]</small>
 
Ylös