Maranelloman
Well-known member
- Liittynyt
- 3.9.2000
- Viestit
- 332
<small>[ 29-06-2003, 20:40: Message edited by: Maranelloman ]</small>
ehkä siksi että muiden kuskien tapauksessa rangaistus annetaan heti, eikä vasta sen mukaan miten vastustajilla seuraavassa kisassa meni...JOC:
Ei kait McLaren nyt näin ilmiselvästä asiasta tee protestia? Miksi muuten Schumacher joutuu aina tekemisiin sääntöjen ja niiden tulkintojen kanssa?
eheheh...hikkaveks:
ehkä siksi että muiden kuskien tapauksessa rangaistus annetaan heti, eikä vasta sen mukaan miten vastustajilla seuraavassa kisassa meni...JOC:
Ei kait McLaren nyt näin ilmiselvästä asiasta tee protestia? Miksi muuten Schumacher joutuu aina tekemisiin sääntöjen ja niiden tulkintojen kanssa?
jusban:
Hyvä Damon!patriot:
Hillitöntä!!!hikkaveks:
no shumi sai tuhannen pisteensä normaaliin tapaan. muiden avustamana.....Tomppa:
Tuomariston päätös: Schumi pitää pisteensä: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?174958
Olen samaa mieltä että, siinä sanotaan että jos kuljettaja ei itse voi ajaa autoa pois vaaralliselta paikalta niin silloin virkailijoiden pitää auttaa. Mutta mitä sitten, onko se keskeytys vai saako jatkaa kilpailua?? Häkkisen tapauksessa sai jatkaa kilpailua ilman mitään sanktiota, mutta toivoisin tasapuolisuuden nimissä että se olisi automaattisesti keskeytys jos kuljettaja ei itse saa autoa liikkeelle.Timoteus:
Ilmaisin itseäni poikkeuksellisen (tai ehkäpä sittenkin tyypillisen) huonosti. Tuon pykälän pääpointtihan on sanoa, että auto pitää saada pois vaarallisesta paikasta. Tummennetussa kohdassa sanotaan, että ellei kuljettaja saa sitä siitä itse ajamalla pois, pitää ratavalvojien tätä asiassa auttaa mutta ei sanota millä tavalla, vaihtoehdot ovat käytännössä työntää auto radalle tai hinata/nostaa auto turvalliseen paikkaan. Kuitenkaan sääntö ei sano, että kuljettaja saisi tämän (=auton radalle työntämisen) jälkeen jatkaa kilpailua kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sanotaan kyllä se, että hylkäys seuraa, jos moottori on jouduttu käynnistämään.Formulanomi
Ei kait tuota tummennettua tekstiä voi tulkita, muuna kuin avustamisen sallimisena. Myöhempi If:llä alkava lause rajaa kuitenkin sellaisen tilanteen pois, jossa moottori on käynnistetty ja autettu radalle toimitsijoiden avustuksella. (ts. oletus aikaisemmassa lauseessa on siis, että moottori on käynnissä...)150) If a car stops during the race (except under Article 142c) and d), it must be removed from the track as quickly as possible so that its presence does not constitute a danger or hinder other competitors. If the driver is unable to drive the car from a dangerous position, it shall be the duty of the marshals to assist him. If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race.
Tästä on kuitenkin virheellistä päätellä, että sijoituksensa saa pitää, jos moottoria ei jouduta erikseen käynnistämään. "Jos A, niin B" ei ole yhtäpitävää lauseen "Jos ei A, niin ei B" kanssa. Ehkäpä tulkitsen näitä ehtolauseita liian matemaattis-loogisesti mutta omasta mielestäni pykälän 150 viimeinen lause ei loppujen lopuksi sano mitään tästä Schumacherin tapauksesta.
Ero meidän kahden välillä tulee siitä, että allekirjoittanut olisi laittanut tuon sarkasmina ja toisella se on sitten omana mielipiteenä laitettu. Se olisi mukava, jos mikael olisi asennoitunut ajatuksien vaihtoon, eikä totuudesta puhumiseen johon ei voi sanoa "ei". Mutta annetaan olla.Minä pidän Miihkailin meiningistä, asiallisia kommentteja, tietoa tuntuu löytyvän ja niiden paikkansapitävyyskin tuntuu olevan vähintään yhtä hyvällä tasolla kuin muidenkin alan "asiantuntijoiden", kaikillehan niitä huteja tulee.
Siis mielestäni tuo koko sääntöpykälä liittyy ensisijaisesti siihen, että autot pitää saada vaarallisista paikoista pois. Sääntöpykälähän alkaa "If a car stops during the race..." ja auton pysähtyminen sisältää kaikki mahdolliset tapahtumat pienestä spinnauksesta (mikäli liike jossain vaiheessa kokonaan pysähtyy) pahemman luokan ulosajoihin ja teknisiin vikoihin. Näistä tapauksista suurimmassa osassa kuljettaja joko pystyy "itse siirtämään autonsa vaarallisesta paikasta pois" (ts. jatkamaan matkaansa ilman apua) tai sitten matka jää joka tapauksessa kesken. Harvinaisissa rajatapauksissa helpoin tapa saada auto pois vaarallisesta paikasta on työntää se liikkeelle - siitähän siis tänään oli kyse.Formulanomi:
Minusta olisi aika epäloogista, jos säännöissä olevalla tummennetulla tekstillä tarkoitettaisiin vain kuljettajan (auton) avustamista turvallisempaan paikkaan (radalle --> varikolle).
Mihin seuraavaa lausetta sitten ylipäätään tarvittaisiin ? (If any such assistance results in the engine starting and the driver rejoining the race, the car will be excluded from the results of the race. )
Muistelinkin tällaisia tapauksia olevan, en vain muistanut kisoja/kuljettajia. Oletin Schumacherinkin ajavan varikolle mutta väärässäpä olin. Schumacher tuntee kyllä tarkkaan sääntöjen jokaisen porsaanreiän.Bleu:
Työntötapauksista tulee mieleen myös Britannian GP 1998, jossa Johnny Herbert sai työnöapua mielestäni samaan tapaan kuin Schumikin tänään. Herbert luuli joutuvansa hylätyksi ja ajoi välittömästi varikolle keskeyttämään, vaikka autossa ei mitään vikaa ollutkaan.
Kannatta työnnellä suosikkinsa autoa, niin saa nimmarin winkSchumacher kiitteli ratavalvojia nopeasta avusta
Ferrari-kuljettaja Michael Schumacher kiitteli Euroopan GP:n jälkeen neljää ratavalvojaa, jotka auttoivat hänet pyörähdyksen jälkeen takaisin mukaan kilpailuun. Schumacher muisti lähikaupungeista kotoisin olevia miehiä nimikirjoituksellaan varustetuilla valokuvilla.
Schumacher kolaroi Williamsin Juan Pablo Montoyan kanssa ja hänen autonsa juuttui hiekkaan, mutta paikalle juosseet ratavalvojat työnsivät Ferrarin takaisin radalle. Työntöapu on sääntöjen mukaan sallittu, jos auto jää vaaralliseen paikkaan.
- Tottakai olemme hänen fanejaan, mutta olisimme tehneet saman palveluksen kaikille kuljettajille aivan yhtä nopeasti, ratavalvoja Frank Entemann vakuutteli.
- Jos hiekalla olisi ollut Kimi Räikkönen, olisimme olleet paikalla yhtä nopeasti, säesti kollega Marko Kovalak.
Schumacherin viidennestä sijasta saamat neljä MM-pistettä voivat kauden lopussa olla hyvinkin arvokkaita.
(MTV3-Reuters) http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml?174984
Tarkemmin ku rupee aatteleen mitä tänne kirjotti niin ois voinu jättää sen viimesen kommentin pois.Timoteus:
Johnny ihmetteli tuossa sitten vielä sitä, että saako varikkoväki auttaa auton liikkeelle. Tätä en tähän hätään jaksa sääntöpykälistä etsiä mutta olettaisin varikkokäyntiä koskevan sen verran monen lisäpykälän, ettei tuo mikään ongelma ole. Saahan autoon tehdä varikkopysähdyksellä kaikenlaista muutakin, mikä tuskin muualla on sallittua. En esimerkiksi usko, että ratavalvojat olisivat voineet vaihtaa Schumin autoon rengasta siellä hiekkaesteessä, jos Schumilta olisi sellainen sattunut hajoamaan. wink