Jeeves sanoi:
F1.comin mukaan viime vuoden voittaja, eli Schumacher kävi varikolla kolmesti. Vuodelta 2003 en löytänyt varikkostoppien lukumääriä.
Räikkönen teki Monacossa ainoan stoppinsa kierroksella 42, eli 42 * 3.340km = 140,28km. Nurburgringillä ajetaan 308,863 kilometriä. Mielenkiintoista.
Turva-auto auttoi myös sitä ajelua 2-3 kierrosta pitemmälle.
Tämän bensa-pelleilyn takia alkoi kiinnostamaan nuo bensamäärät ihan teoriassa. Ajatellaanpa että F1-auto tarvitsee kisan läpiviemiseen 220 kiloa bensaa. (Bobakilta saatu perstuntumatieto
)
1 stopin taktiikalla bensaa tarvitaan tasaisen Matti-Matematiikan taulukolla 2 stinttiin 110 kiloa.
2 stopin taktiikalla bensaa tarvitaan samalla Matti-Matematiikan taulukolla 3 stinttiin 73,33 kiloa.
3 stopin taktiikalla bensaa tarvitaan 4 stinttiin 55 kiloa.
Pulkkinen tuossa lähetyksessä ilmaisi, että Nyrren kierroksella 10 kiloa vaikuttaa n. 0,4 sekuntia auton nopeuteen.
1 ja 2 stopin taktiikoissa tämä teoreettinen nopeusero startista ensimmäisiin pysähdyksiin pitäisi olla 0,4s *(110-73,33)/10 = 1,467 sekuntia.
Jos nyt ajatellaan esimerkiksi, että Räikkösen McLaren ja Williamsit ovat yhtä nopeita sen takia että Räikkösellä vain 1 stopin taktiikka ja Williamsilla 2 stopin, niin McLarenin auton pitäisi olla tuon lähes 1,5 sekuntia samalla bensamäärällä Williamseja nopeampi. Tähän en millään usko.
Mutta jos verrataan 2 ja 3 stopin eroja, niin teoreettinen ero bensamäärässä on 73,33kiloa - 55 kiloa = 18,33 kiloa.
Ja tästä kierrosnopeusero 0,4s * 18,33/10 = 0,733 sekuntia.
Tämä voisi olla jo lähempänä Williamsin ja McLarenin todellista nopeuseroa. Siihen malliin Kimi kuitenkin on painellut horisonttiin niin Espanjassa kuin Monacossakin. Veikkaan siis että Williamsit tekevät huomenna 3 stoppia McLarenin 2 sijaan.