Euroopan GP

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
sakuraba sanoi:
Henkka sanoi:
Veikkaan siis että Williamsit tekevät huomenna 3 stoppia McLarenin 2 sijaan. [/QUOTE

Ööh, eikö ole mahdollista, että Williamsit vetäisivät vaikka ekan stintin pienemmällä kuormalla ja kaksi seuraavaa isommalla?

Ei helvetissä kukaan tule kolmea kertaa varikolle muuten kuin jossain teknisissä ongelmissa tai rangaistuksissa, jos se varikkopysähdys lisää kierrosaikaan vaikka 20 sekuntia niin ei tule toimimaan.
No, ei se ole välttämättä mitenkään pois-suljettu vaihtoehto. Varsinkin Williamsille, jolla on ollut jonkunlaisia ongelmia renkaiden kulumisen kanssa, ja luonnollisesti suurempi määrä stoppeja helpottaisi asiaa. Muun muassa Monacossahan, Williamsilla oli käytössä kaikista kovin seos mitä Michelin oli Monacoon tuonut ja sen lisäksi vielä valitsivat kahden stopin taktiikan suojellakseen renkaitaan. Siihen kun vielä lisätään se, että yhtäkkiä Williams olisi ottanut McLarenia yli sekunnin kiinni per kierros, niin vaikuttaa siltä, että kevyemmällä kuormalla siellä ollaan liikkellä. Tosin eihän sitä koskaan tiedä, mutta huomenna se nähdään.

Oli hienoa katsoa kun Nick näytti Webberille taas vaihteeksi miten sitä Williamsia oikein ajellaan... :ahem: Vielä kun Nickillä on tuntunut olevan kisoissa enemmän vauhtia kun sillä ykköskuskilla.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Lintu sanoi:
Paha juttu sen sijaan olisi jos Williamsit saisivat kaksoisjohdon, vaikka toki voitto olisi silloinkin täysin mahdollisuuksien rajoissa.
No tuolla on kuitenkin enemmän potentiaalisia ohituspaikkoja kuin jossain Monacossa, joten mielenkiintoinen kisa tulossa. Ja se, että Alonso jäin noin kauas.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Lintu sanoi:
Räikkönen ottaa huomenna voiton jos pääsee startissa kärkeen. Olettaen siis että auto kestää jokaista mutterinpuolikasta myöten. Paha juttu sen sijaan olisi jos Williamsit saisivat kaksoisjohdon, vaikka toki voitto olisi silloinkin täysin mahdollisuuksien rajoissa.
kimillä on loistava tilanne ottaa homma haltuun jo lähdössä vaikka lähteekin likaisemmalta puolelta kisaan. Williamsit ovat olleet todella kehnoja viimeisimmissä lähdöissä, Webber on tippunut useita sijoja kahden viime kilpailun lähtökiihdytyksessä.
Näin uskon että Kimi vähintään pitää paikkansa, ellei jopa siirry kärkeen.
Alonsokaan tuskin nousee hirveästi, Renaultin lähdöt lieneen ainoa asia joka on huonontunut muihin nähden viime kauden jälkeen.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
sakuraba sanoi:
Henkka sanoi:
Ööh, eikö ole mahdollista, että Williamsit vetäisivät vaikka ekan stintin pienemmällä kuormalla ja kaksi seuraavaa isommalla?
On sekin tietysti täysin mahdollista. Tuo 2 ja 3 stopin teoreettinen ero Nyrrellä on tasan 5 kierrosta/stintti ja sen verran enemmän voi Räikkösellä olla muutenkin bensaa vaikka taktiikka olisi sama. (Esim. Williamsit 20-20-20 kierrosta, Räikkönen 25-20-15 kierrosta)
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Ma sanoi:
Niin, asiahan vain on niin etteivät tallit enää välttämättä aja aamun harjoituksissa yhtä kovaa kuin enne, koska tyhjillä tankeilla tehtävää aika-ajo vetoa ei enää ole.
Kyllä sitä autoa täytyy kisassakin vajaalla ajaa, että kai ne siellä harjotuksissakin välillä vähän aukoo kaasua vajaalla tankilla?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
sakuraba sanoi:
Kyllä sitä autoa täytyy kisassakin vajaalla ajaa, että kai ne siellä harjotuksissakin välillä vähän aukoo kaasua vajaalla tankilla?
Mutteivät tyhjän tankin ja uusien renkaiden kombolla monetkaan ..
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Henkka sanoi:
Turva-auto auttoi myös sitä ajelua 2-3 kierrosta pitemmälle.

Tämän bensa-pelleilyn takia alkoi kiinnostamaan nuo bensamäärät ihan teoriassa. Ajatellaanpa että F1-auto tarvitsee kisan läpiviemiseen 220 kiloa bensaa. (Bobakilta saatu perstuntumatieto;))

1 stopin taktiikalla bensaa tarvitaan tasaisen Matti-Matematiikan taulukolla 2 stinttiin 110 kiloa.
2 stopin taktiikalla bensaa tarvitaan samalla Matti-Matematiikan taulukolla 3 stinttiin 73,33 kiloa.
3 stopin taktiikalla bensaa tarvitaan 4 stinttiin 55 kiloa.

Pulkkinen tuossa lähetyksessä ilmaisi, että Nyrren kierroksella 10 kiloa vaikuttaa n. 0,4 sekuntia auton nopeuteen.

1 ja 2 stopin taktiikoissa tämä teoreettinen nopeusero startista ensimmäisiin pysähdyksiin pitäisi olla 0,4s *(110-73,33)/10 = 1,467 sekuntia.

Jos nyt ajatellaan esimerkiksi, että Räikkösen McLaren ja Williamsit ovat yhtä nopeita sen takia että Räikkösellä vain 1 stopin taktiikka ja Williamsilla 2 stopin, niin McLarenin auton pitäisi olla tuon lähes 1,5 sekuntia samalla bensamäärällä Williamseja nopeampi. Tähän en millään usko.

Mutta jos verrataan 2 ja 3 stopin eroja, niin teoreettinen ero bensamäärässä on 73,33kiloa - 55 kiloa = 18,33 kiloa.

Ja tästä kierrosnopeusero 0,4s * 18,33/10 = 0,733 sekuntia.

Tämä voisi olla jo lähempänä Williamsin ja McLarenin todellista nopeuseroa. Siihen malliin Kimi kuitenkin on painellut horisonttiin niin Espanjassa kuin Monacossakin. Veikkaan siis että Williamsit tekevät huomenna 3 stoppia McLarenin 2 sijaan.
Kyllähän tuo 2 stoppia vs. 3 stoppia- skenaario vaikuttaa todennäköisimmältä. Katsellaan kisa huomenna, ja ollaan sen jälkeen taas hiukan viisaampia.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Kimillä on pullat uunissa loistavasti. Kuten sanottu, nykyisin jos pystyy olemaan pidempään radalla kun muut niin voittaa aivan järjettömän paljon. Eli jos Kimmelillä on vähänkin enemmän bensaa ku Williamseilla ni näyttää erittäin hyvälle...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jone sanoi:
Kimillä on pullat uunissa loistavasti. Kuten sanottu, nykyisin jos pystyy olemaan pidempään radalla kun muut niin voittaa aivan järjettömän paljon. Eli jos Kimmelillä on vähänkin enemmän bensaa ku Williamseilla ni näyttää erittäin hyvälle...
Mutta jos ei ole riittävästi enemmän sieltä tulee Montoyat ja Renaultit äkkiä ohi. Ei ole kirkossa kuulutettu että Kimi on lähtöruudukon painavimmalla .. saattaapa olla aika kevyelläkin .. vähän jännitystä kisaan :D
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Oma mielikuva on, että juuri painavalla autolla Kimi on suhteessa sairaaaan nopee, että olettaisin olevan painavalla autolla - jos olisi ollut kevyehköllä niin paalu olisi tullut sekunnin erolla.
 

Giffen:[

The Horned Reaper
Liittynyt
14.5.2004
Viestit
3000
Sijainti
unknown
Kyllä Kimin pitäis raskaalla olla: viimeisissä kolmessa kisassa on ero muihin ollut aivan tolkuton ja nyt sitten hävitään jollekkin Nicky-Nickille ja Wiliamsille? Tallin henkilökunta vieläpä vähän tuuletti Kimin ajon lopuksi...
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Veikkaan että Heidfeld tulee ekalle stopille samoihin aikoihin kuin Kimi. Kyllähän Williams on voinut kehittää yhtä nopean auton kuin McLaren. Bemarin kiukaissa on enemmän ytyä kuin Mersulla, ja se korvaa tilannetta vaikka aironhankaindynamiikka olisi Williamsin autossa heikompaa.

Ja vaikka Williamsilla olisikin kevyempi auto kuin McLarenilla, niin yhtä ansaittu se Heidfeldin paalu on silti. Olisihan McLarenkin voinut vapaasti laittaa vaikka kuinka kevyen auton liikkeelle.
 

Räkä

Well-known member
Liittynyt
13.3.2002
Viestit
327
Sijainti
Espoo
Driver #8 sanoi:
Bemarin kiukaissa on enemmän ytyä kuin Mersulla, ja se korvaa tilannetta vaikka aironhankaindynamiikka olisi Williamsin autossa heikompaa.

Keke ainakin kommentoi tuota BMW:n moottori-ylivoimaa menneen talven lumiksi. Willliamsin huono vauhti on saman lähteen mukaan johtunut takapään mekaanisen pidon puutteesta, mikä on nyt korjattu.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
kolmen stintin taktiikkaa ei ole käytetty tällä kaudella ja veikkaan ettei
käytetäkkään.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
öö ruz sanoi:
kolmen stintin taktiikkaa ei ole käytetty tällä kaudella ja veikkaan ettei
käytetäkkään.
Jaa, kyllä vaan mun mielestä sitä on jokakisassa käytetty.

Varikkopysähdysten välissä olevia kierroksia kutsutaan yhteisnimityksellä stintti, joten kolmen stintin taktiikka tarkoittaa että tehdään kaksi varikkokäyntiä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ruuben sanoi:
Räikkösen aika-ajokierroksen ensimmäinen mutka meni hieman leveäksi. MTV3 .. siinäkö se paalu sitten meni :(
Kimi ajaa aina ekan mutkan erilaisella linjalla mitä muut. Ei varmaankaan mennyt paalu siinä. Painava auto ei käänny ihan niin kuin kevyet...:thumbup:
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Juhis sanoi:
Jaa, kyllä vaan mun mielestä sitä on jokakisassa käytetty.

Varikkopysähdysten välissä olevia kierroksia kutsutaan yhteisnimityksellä stintti, joten kolmen stintin taktiikka tarkoittaa että tehdään kaksi varikkokäyntiä.
No joo, joo. en jaksanut kelata. Tarkoitin että taktiikat eivät juurikaan ole poikenneet toisistaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Thunder sanoi:
...Ilmeisen raskaalla polttoainekuormalla ajaneet Ferrari-autot olivat aika-ajossa vaisuja. Rubens Barrichello teki virheen heti aika-ajokierroksensa ensimmäisessä mutkassa ja jäi seitsemänteen ruutuun. Michael Schumacherin kierroksessa ei ollut näkyvää virhettä, mutta hän painui tuloslistalla tallikaverinsakin taakse kymmenenneksi. Schumi ero kärkeen oli 1,504 sekunnin mittainen...

MTV3 väittää näin. Entä muut kivisiltojen tallit? :doubtful:
Sumi kyllä ajoi ennen veedolshikaania olevassa vasen-oikea yhdistelmässä ekan mutkan aivan liian pitkälle, joutui nostelemaan kanttarin päällä. Siitä huono aika keskisektorille.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
formulastara sanoi:
Sumi kyllä ajoi ennen veedolshikaania olevassa vasen-oikea yhdistelmässä ekan mutkan aivan liian pitkälle, joutui nostelemaan kanttarin päällä. Siitä huono aika keskisektorille.
Joo, ite huomasin myös tuon. Meni (yllättäen) tuo tilanne vähän ohi selostamolta, mutta kieltämättä kuva leikkaantui niin nopeasti siihen että vaikee sitä oli havaita, mutta meni kuitenkin tosi pahasti pitkäksi.
 
Ylös